Lutanja po zagorskim bregima - VINAGORA

30 kolovoz 2008

Za svaki zagorski kraj nađe se ljudi koji kažu da je taj i taj najljepši, no ovaj pregradski, gdje se zapadno od Pregrade u vrh brijega smjestila Vinagora moguće je ipak najljepši. Pogled od tuda nezaboravan je. Utiskuje nam se u pamćenje plavetni lanci planina na horizontu, zeleni bregovi i zaseoci u bližem planu, a na strmim kosinama podno nas vinogradi, vinogradi s po kojom starom kleti. Upravo ovdje na samom vrhu brda na 404 metra nadmorske visine ostvaren je najambiciozniji pothvat ovoga kraja u doba baroka.

Crkvi sv. Marije od pohoda prilazi se s dvije strane stubama. Uz polukružno je svetište sakristija; uz lađu s obje strane su polukružne bočne kapele koje tvore tlocrt u obliku križa, a uz glavno pročelje toranj u gornjem dijelu oktagonalan, a pokriven kapom i s otvorima. Zbog malog prostora na vrhu brijega oko crkve se tijesno priljubio zid s unutarnjim arkadama i s kapelama sv. Roka i sv. Florjana.

One su u obliku cilindričnih kula, tako da čitav sklop djeluje kao utvrđenje. U zidu je jedan seljak svojevremeno naslikao niz scena s čudesima. Na krovovima su crkve križevi i znakovi od krasno kovanog željeza. Tik do crkvenog sklopa je jednokatna župna kurija. U svetištu su slike iz g. 1768, koje dopunjuju kompoziciju glavnog oltara. Kameni pod je iz g. 1850, a grobnica Stephana Zagvozde iz g. 1826, te nadgrobna ploča iz g. 1846. Kamena škropionica ima motiv kriške. Crkveni je namještaj uglavnom iz doba baroka i klasicizma. Glavni oltar tektonskog tipa iz vremena oko g. 1770, s motivima osim baroknih kipova i vaza ima i gotički kip Madone s djetetom Isusom iz vremena oko g. 1500 - 1510 .

Uz stijenu, s trijumfalnim lukom ukoso, smještena su dva oltara kasno baroknog tipa Svih svetih i Sv. Tri Kralja. Nastali su između g. 1830. i 1840. Imali su već klasicističke motive. U desnoj bočnoj je kapeli barokni oltar sv. Valentina i istovjetnog tipa u lijevoj kapeli oltar sv. Trojstva, oba iz vremena oko 1779.

Propovjedaonica s klasicističkim detaljima nastala je oko g. 1805. U sakristiji je barokni ormar s lijepo izrezbarenim detaljima. Iz 19. su st. krstionica s grupom krštenja Kristova i kip procesijske Madone. Barokne oznake imaju još kip uskrslog Krista i oltarni svijećnjaci.

Orgulje su od J. Brandla iz Maribora. Luster neobična oblika od brončanog lišća nalik na paprat ili palme nabavljen je iz Beča g. 1911. Od zlatarskih predmeta postoji rokoko relikvijar sv. Križa. Szabo je bio zapazio zavjetnu sliku sa seljacima u iščezloj narodnoj nošnji, a zapisao ova zvona s latinskim natpisima: DNIJESV CHRISTI ZV LAI BACH GOSS MICH ELIAS SAMBRACKA.D. 1607, zatim MARIA MATER DEI ORA PRO NOBIS. CONRADVS SCHNEIDER FVDIT ME CILLIAE ANNO 1716. i natpis na trećem zvonu: JESVS NAZARENVS REX IUDAEORVM - ANNO 1773 CASPAR BALTHASAR SCHNEIDER CILLIAE ME FVDIT, pa su, prema tome, dva zvona salivena od celjskih majstora K. i K.B. Schneidera, a jedan je zvon iz ljubljane od I. Sambrake.

Vinagorsku crkvu posvetio je - prema natpisu na ploči u unutrašnjosti - g. 1713. biskup senjski Adam Ratkaj, kojem je sačuvan portret u župnoj kuriji. Liber memorabilium spominje da je tu postojala crkva Marijina već u 16. st. Navodi se da je mali oltar iz g. 1652. bio iz Krapine. Vizitator pak navodi da se crkva spominje g. 1639. kao kapela župe Desinić. U prijašnjoj crkvi dao je ranobarokni glavni oltar (koji ne postoji) pozlatiti grof Ladislav Ratkaj i žena mu Ivana Leopoldina.

Translate:
For each zagorski found near the people who say that so and so famous, but this pregradski, where the west of Pregrade the brow situated Vinagora it is possible, however, the most beautiful. The view from here is unforgettable. Impress us in memory azure chains of mountains on the horizon, green hills and hamlets near the plane, and on steep slopes beneath us vineyards, vineyards with which the old curse. Right here at the very top of the hill 404 meters above sea level is reached the most ambitious venture of this region in Baroque style.

Church St.. Mary of the campaign approached the two sides of stairs. In addition to U-turn is a shrine sacristy, with the ship from both sides of the semicircular side chapel, which form the floor plan in the form of the cross, with the main facade tower in the upper part of octagonal, a cap is covered with holes. Because of the small space at the top of the hill around the church is closely adhere wall with internal arcades is chapels St. Rok. and St. Florjan.

They are in the form of cylindrical tower, so that the entire circuit acts as a settlement. The wall is one farmer once painted a series of scenes with wonders. On the roofs are church crosses and signs of beautifully wrought iron. Close to the church circuit is a two-parish manors. In the sanctuary were images from y. 1768, boost composition of the main altar. Stone is from under y. 1850, a tomb Stephan Zagvozde from y. 1826, and the gravestone of y. 1846. Stone has a motive aspresion slices. Church furniture is mostly from the Baroque style and classicism. The main altar tektonic type from the time of y. 1770, with motives except Baroque statues and jars and has a Gothic statue Madone with the child Jesus from the time of y. 1500 - 1510.

Along with rock, with onions trijumfalnim aslant, located two late Baroque altar type of All Saints and St.. Three King. Were between y. 1830. and 1840. They had already classicist motives. In the right Sidebar is a Baroque chapel altar of St. Valentine and identical type left in the chapel altar of St. Trinity, both from the period around 1779.

Rostrum with classicist detail was about y. 1805. The sacristy is a baroque cabinet with a nicely carved details. Out of 19. The pelvis was with a group baptism of Christ and the statue procession Madone. Baroque labels have yet resurrect statue of Christ and shrine candle.

The organ of the J. Brandla from Maribor. Lustre unusual form of bronze leaves like a fern or palm procure is from Vienna, y. 1911. From goldsmiths cases there reliquary of St. Rococo. Cross. Szabo was note votive picture with peasants in disappearance folk costume, a written these bells with Latin inscriptions: DNIJESV CHRISTI ZF LAI BACH GOSS MICH ELIAS SAMBRACKA.D. 1607, then MARIA MATER DEI ORA PRO NOBIS. CONRADVS SCHNEIDER FVDIT ME CILLIAE ANNO 1716. and the inscription on the third bell: JESVS NAZARENVS REX IUDAEORVM - ANNO 1773 CASPAR BALTHASAR SCHNEIDER CILLIAE ME FVDIT and are, therefore, the two bells molten of Celjskih Masters K. And K.B. Schneidera, and one is bell from ljubljana than I. Sambrake.

Vinagora church dedicated - according to the inscription on the panel in the interior - y. 1713. Bishop senjski Adam Ratkaj, which has preserved a portrait in the parish house. Liber memorabilium mentioned that there existed Mary church in 16. The Quote is that the mali altar from y. 1652. was the Krapina. But Vizitator alleges that the church mentioned in y. 1639. as a chapel of the parish Desinić. In previous church had a erly baroque main altar (which does not exist) gild count Ladislav Ratkaj and his wife Ivana Leopoldina.


© Copyright by designer for 5 & dagoberhr
Pričekajte da se fajl učita, veličina 2.3MB / Wait for the file loads, the size of 2.3MB

<< Arhiva >>