Rusmir Mahmutcehajic-UBIJANJA(Uvod-1)
"NOVE DZAMIJE DA SE NE GRADE,A STARE DA SE ZABATALE."
Mojsije Zecevic,pravoslavni iguman,pocetak devetnaestog stoljeca
"...OD MECETA I TURSKE DZAMIJE
NAPRAVISMO PROKLETU GOMILU,
NEKA STOJI ZA UKLIN NARODU..."
Petar Petrovic Njegos,crnogorski vladika,1847.
"NE MOGU PODNETI DA GLEDAM MINARETA U BOSNI;ONI MORAJU NESTATI."
Milan Srskic,jugoslavenski predsjednik,1933.
"NASTOJECI OSVOJITI SVIJET(...)ONI KORISTE RADJANJA,GRADNJU DZAMIJA I PRITISAK NA NE-MUSLIMANE."
Miroljub Jevtic,srpski sociolog,1989.
"NAS ZANIMA NE SAMO SRBIJA,VEC HRISCANSKA,PRAVOSLAVNA SRBIJA,BEZ IJEDNE DZAMIJE I NEVJERNIKA."
Mirko Jovic,predsjednik Srpske narodne obnove,1990.
"JA SAM ZA NEPOSTEDNI RAT PROTIV DZAMIJA..."
don Anto Bakovic,katolicki svecenik,1994.
UVOD
Val ubijanja muslimana ponovno se uzdigao.Svojim udarcima prozeo je cijelu Bosnu.Njegovo nadolazenje proizvelo je mnostvo smrti,sakacenja,progona i ponizenja.Ali njegovi uzroci i nove mogucnosti opet ostaju u tami neshvacenog zla.Gorcina i pometnja u najdubljim predjelima bica prezivjelih prijece odvaznost govorenja i rasplitanja klupka uzroka i posljedica smrti.Zlo se ponovno povlaci ostavljajuci pometnju u svome postojanju.
Ovo jest genocid.Genocid-zato sto su ubijanja,zlostavljanja i progoni pocinjeni s nakanom da cijela muslimanska zajednica Bosne,kao etnicka,vjerska i politicka zasebnost,bude unistena;genocid-zato sto su clanovi te zajednice ubijani,zato sto su im nanosene tjelesne i dusevne ozljede,zato sto su im sustavno nametani zivotni uvjeti s ciljem tjelesnog unistenja,zato sto im je odricano pravo da slobodno radjaju djecu...Genocid-zato sto je provodjen na osnovi sustavno zacete i izvodjene zavjere protiv njih,zato sto je izvrsenje tog zlocina poticano izravno i javno,zato sto je osigurana visestruka suradnja u njemu...To je i vise od genocida u uobicajenom znacenju tog pojma.Muslimani jesu u njegovom sredistu,ali glavni cilj to jest raspad Bosne kao ljudske teznje najviseg reda-sklada razlicitih svetih zakona i puteva i mogucnosti ljudi da se brane u dosezanju svetosti iduci tim putevima i potcinjavajuci se tim zakonima.
Ni jedan prikaz ne moze ni obuhvatiti ni sazeti taj zlocin,buduci da to pretpostavlja shvacanje zla unutar pitanja o bicu i ne-bicu.Ali bez okretanja njegovoj srijedi nije moguce izbjeci krivicu prezivjelih.
Sutnja i nedjelovanje znace sudjelovanje,iako ljudski zakoni nemaju nacin da privedu i te krivce sudu i kazni.Ubiti jednog covjeka jest kao poubijati sve ljude,a izbaviti jednog-kao izbaviti sve.Sta je onda korijen zla i gdje je njegovo utrnuce?Za to sto se dogodilo u Bosni ima neizbrojivo mnostvo uzroka i posljedica.U sredistu uobicajenih pristupa jesu intelektualni,politicki i drustveni uzroci i posljedice.
Ali sam korijen zla ostaje uglavnom izvan vidjela.S obzirom da niko od prezivjelih ne moze umaci krivici,zlu valja usmjeriti paznju.Valja ga sagledavati u njegovoj izvornoj naravi,buduci da krivicu moze umanjiti samo izbavljenje onih kojima prijeti nadolazenje novog vala genocida.Mudrost svetog predanja nudi shvacanje"ljudi koji grijese svjesno"kao onih koji su slabi u PRIMIJENJENOM znanju i vrsenju Dobra i"onih koji znaju Boziju volju ali je ne vrse",sto znaci da su culi istinu ali su ipak slabi da se pouzdaju u Dobro ili u djelo kojim ce ga dosegnuti.A neki i ne zele shvatiti da trebaju ciniti dobro,
tako je velika njihova zastranjenost ili slabost njihove volje.Ili,ukratko,zlo je slabost,nesposobnost i manjkavost znanja(ili barem primijenjenog znanja)ili vjere,zelje,ili djelovanja kao dosezanja Dobra."A ipak",kazuje Objava,"oni koji su skloni poricanju istine ustrajavaju u njezinom poricanju;ali Bog njih obuhvaca straga,bez njihove svijesti o tom!"Povezana s tim,razumljiva je Augustinova tvrdnja:"Neka zato niko ne trazi dostatan uzrok zle volje;jer on nije dostatan vec je nedostatan,i on nema dostatnost,vec ima nedostatnost.Naime,pad od najvise biti na nizu,to je imati zlu volju.Ako neko trazi uzroke neceg(sto nije dostatno vec je nedostatno),to je kao da on trazi da vidi tamu ili cuje tisinu."Zlo je,tako,iznevjerenje ili izopacenje ljudske biti i svrhe.To je ono ispoljavanje covjeka koje je uzrocno-posljedicno povezano s njegovom nepotpunoscu.Sto je ta nepotpunost izrazitija,to je veca mjera ispoljavanja zla.Najnize nizine u koje covjek moze zapasti jesu zapravo najpogubnija stanja obuzetosti zlom.Tada covjek ne prepoznaje svoju mogucnost uzdizanja iz nizine prema visini,iz tame prema svjetlu,iz neznanja prema znanju.Iz te tame svog stanja on djeluje kao narusavatelj reda i smisla,kao ubojica sebe sama i drugih.Zlo je u pojedincu.Ali kako je svaki pojedinac povezan sa svojim srodnicima u porodici,plemenu i narodu,i njegovo stanje zla povezano je sa slicnim stanjima drugih.Nizina u kojoj se nalazi pojedinac djeluje silom teze,lijenosti i usnulosti na one oko njega,dok visi polozaj drugih potice i budi one nize.Ljudske zajednice odredjuju polozaj vecine u rasponu izmedju zivotinjskog i svetackog.Stanje svake zajednice kao cjeline odrazava narav njezinog vodstva.Svaki narod ima vodstvo koje zasluzuje...
Clanak 2 VASOJEVICKOG ZAKONA;M.Vujacic,ZNAMENITI CRNOGORSKI I HERCEGOVACKI JUNACI,II,
Beograd,1952,str.105.
P.P.Njegos,GORSKI VIJENAC,Beograd,1984,str.122.
I.Mestrovic,USPOMENE NA POLITICKE LJUDE I DOGADJAJE,Zagreb,1993,str.213.
M.Jevtic,SAVREMENI DZIHAD KAO RAT,Beograd,1989,str.316-317.
M.Jovic,NOVOOSNOVANI A NE OPOZICIJA,Danas,Zagreb,19.lipnja 1990.,str.16.
A.Bakovic,INTERVJU,Slobodna Dalmacija,Split,21.veljace 1994.
O odredjenju genocida vidjeti:Konvencija Ujedinjenih naroda o sprjecavanju i kaznjavanju zlocina genocida,usvojena 11.prosinca 1946.godine;i F.Chalk and K.Jonassohn,THE HISTORY AND SOCIOLOGY OF GENOCIDE,ANALYSIS AND CASE STUDIES,New Haven,1990:E.Staub,THE ROOTS OF EVIL:THE ORIGINS OF GENOCIDE AND OTHER GROUP VIOLENCE,Cambridge,1989;J.L.Thompson i G.A.Quets,GENOCIDE AND SOCIAL CONFLICT:A PARTIAL THEORY AND A COMPARISON,Research in social movements,conflict and change,12,1990,str.245-266.
POSLANICA RIMLJANIMA,1:18-20.
LUKA,12:47.
Vidjeti W.N.Perry,str.474.
A.Augustinus,DI CIVITATE DEI,London,1945,XII,7.
(Rusmir Mahmutcehajic-"DOBRA BOSNA")
|