Jusuf Trbic-UBIJANJE ISTINE-3
...Poznato je da su najveca zvjerstva pocinjena u onim mjestima u kojima je tradicija zajednickog zivota bila najjaca.U knjizi eseja SOCIOLOGIJA NAKON BOSNE Kit Daut kaze:"Razlog zasto je etnicko ciscenje poprimilo najbrutalniji oblik u Bosni ne lezi u dugoj istoriji plemenske mrznje u toj zemlji.Naprotiv,etnicko ciscenje je poprimilo najbrutalniji oblik u Bosni zato sto u njoj postoji duga historija tolerancije i otvorenosti.K tome,medju Bosancima postoji duga tradicija dobronamjernosti jednih prema drugima i prema razlicitim svetim predanjima".
Uvuci u zlocine sve ljude,uciniti ih saucesnicima,uvjeriti ih u opravdanost zla,dobiti njihovu tihu podrsku i u danima rata,ali i nakon toga,podijeliti s njima krivicu i izjednaciti se u toj krivici,pretvoriti sve ljude u masu koja misli,osjeca i cini isto-to je temelj novog totalitarizma koji nam se svima obio o glavu."U Bosni
su moralni osjecaji srpskih nacionalista bili pretvoreni u jednoumlje gomile",kaze Daut.(G.Le Bon je tvrdio da citava nacija moze postati gomila,pod uticajem ideologije).On navodi i rjecit primjer:nakon pokolja u Srebrenici Ratko Mladic je izjavio:"Ovaj grad poklanjamo srpskom narodu".A sta je u tom
poklonu?Najveci zlocin u Evropi nakon Drugog svjetskog rata,masakr hiljada ljudi,genocid koji je zaprepastio svijet,sramota koju Srbi zadugo nece oprati.Poklon dat narodu vlasnistvo je toga naroda.I dok se srpski narod tog poklona ne oslobodi,nosice na ledjima prokletstvo zlocina.
Zanimljivo je da se niko od onih koji su proklamovali"osvetu Turcima za Kosovo"(pa tu osvetu sprovodili nad nemocnim Slovenima muslimanske vjere),nije sjetio da se Turcima na Kosovu nikada nisu osvetili Srbi,vec upravo bosanski muslimani,Bosnjaci.U ljeto 1831.godine sukobile su se na Kosovu,kod Lipljana,
blizu cuvenog Gazimestana,sultanova vojska,koja je posla da ugusi autonomisticku pobunu u Bosni,i bosanska vojska na cijem je celu bio Zmaj od Bosne,Husein-kapetan Gradascevic.Vojska bosanskih muslimana do nogu je porazila Turke na Kosovu,na vojnicki nacin o kojem ni Radovan Karadzic ni Ratko Mladic nisu mogli ni sanjati.
Ali,kad govorimo o ratu u Bosni i Hercegovini od 1992-1995.godine,mora se reci i ovo.U slucaju ubijanja Bosne zlocinu se,na poseban nacin,pridruzila i medjunarodna zajednica,ili njen dobar dio.Saucesnistvo se iskazalo najprije u drzanju embarga na oruzje zrtvama agresije,zatim u nijemom pracenju etnickog ciscenja,cak i kad su brutalno osvojene enklave zasticene od Ujedinjenih nacija,u predugom posmatranju mucenja Sarajeva,u tolerisanju cak i onih postupaka Karadzicevih Srba koji su ponizavali medjunarodnu zajednicu(hapsenje vojnika UN i njihovo vezanje za bandere).Kad su u pohodu na Banja Luku zaustavljene jedinice Armije BiH i HVO-a,napravljen je novi ustupak na racun pravde i pravednosti-priznata je Republika Srpska,kao rezultat i cilj velikosrpskog pohoda na Bosnu i Hercegovinu.Prihvacena je i potvrdjena logika etnickog ciscenja i podjele,koja se odrzava i danas,zlocin ne samo sto nije kaznjen,vec je,prakticno,potvrdjen kao moguci nacin rjesavanja politickih konflikata.
Zato mi se cini da je pitanje ima li ili nema kolektivne odgovornosti prilicno deplasirano.Jer,svi su znali o cemu se radi-i domaci i svjetski lideri,i domaca i svjetska javnost,i obicni ljudi i akademici.A ako svi znaju i okrecu glavu,ako svojim necinjenjem ili svojom sutnjom pomazu zlocincu da dovrsi zrtvu,kako to nazvati?
Ako nema kolektivne odgovornosti,onda nema ni kolektivne nevinosti,kaze Slavenka Drakulic.Da li je opsta podrska Milosevicevom rezimu u Srbiji dokaz kolektivne odgovornosti,da li je danasnja masovna podrska borcima za ocuvanje rezultata etnickog ciscenja takav dokaz,da li je tolerisanje diskriminacije manjinskih naroda,cak i od strane medjunarodne zajednice,pokazatelj da saucesnistvo u nepravdi ne jenjava,ima li potrebe da se sagleda uloga naroda u sopstvenoj propasti?Cini mi se da su odgovori na sva ova pitanja potvrdni."Nema kolektivne krivice",kaze Jirgen Habermas."Svako ko je kriv mora za to da odgovara kao pojedinac.Ali,postoji nesto kao kolektivna odgovornost za intelektualnu i kulturnu situaciju u kojoj su moguci masovni zlocini".
"Kolektivno misljenje naroda je saucesnistvo",kaze mladi nacista u cuvenom Viskontijevom filmu SUMRAK BOGOVA.Poznato je da je Herman Broh do kraja zivota govorio o kolektivnoj krivici njemackog naroda,kao i Tomas Man.Karl Jaspers je u knjizi PITANJE KRIVICE,nastaloj iz serije predavanja o duhovnoj situaciji nacije,napisao:"Da smo mi Nijemci,da je svaki Nijemac na neki nacin kriv,u to...ne moze biti sumnje".I Hans Magnus Encensberger je tvrdio da bez podrske"neduznih civila"i njihovog odusevljenja nacisti nikad ne bi dosli na vlast.
Cini mi se da je najjasniji stav o ovom pitanju iznio sineasta Hans Jirgen Zibeberg u filmu HITLER,FILM IZ NJEMACKE.On pita:"Ko bi Hitler bio bez nas"?Odgovor znamo.
(Jusuf Trbic-"GLUHO DOBA")
|