Dr Zilhad Kljucanin
...Od pada komunizma naovamo,frekventna je teza o skleroticnosti bosnjacke inteligencije(mada se nikad nije dijagnosticirao sadrzaj te skleroticnosti).Medjasi takve teze su dvije izjave Alije Izetbegovica,
koji je jednom,u valorizaciji podobnih i sposobnih,prednost dao ovima prvima;a,drugi put,intelektualce imenovao kvarljivom robom.Oba kvalifikativa za bosnjacku inteligenciju naprosto ne stoje i duboko je vrijedjaju.Takvi kvalifikativi zaboravljaju nekoliko nepobitnih istina.
PRVA ISTINA:
Bosnjacki intelektualci su od 1945.godine do pada komunizma ocuvali onu zehru bosnjacke samobitnosti,pa i bosanske drzavotvornosti(Nisu valjda politicari?).Bosnjacki intelektualci su svojim djelima(o nacionalnim,politickim,kulturnim,jezickim,...pitanjima)sacuvali mogucnost demokratskih promjena kod Bosnjaka(Sjetimo se samo djela i rada rahmetli Mehmeda Hadzijahica,Hazima Sabanovica,Hamdije Kresevljakovica,Atifa Purivatre,Kasima Suljevica,Kasima Prohica,Midhata Begica,Mustafe Cemana,Alije Isakovica,Muhsina Rizvica,...Zivucih Muhameda Filipovica,Enesa Durakovica,i dr.).
DRUGA ISTINA:
Sjetimo se i da je bosnjacka inteligencija pocetkom devedesetih prva zapocela nacionalne demokratske promjene(Osnivanje nacionalnih institucija,pokretanje nacionalnih casopisa,stampanje kapitalnih nacionalnih i drzavnih djela,...)
TRECA ISTINA:
Sjetimo se,s velikim pijetetom prema zrtvi,planskih cetnickih masakriranja bosnjacke inteligencije u svim okupiranim BiH gradovima.
CETVRTA ISTINA:
U vremenu borbe za goli(osobni,nacionalni i drzavni)opstanak sva(naglasavam:SVA,OSIM EMIRA KUSTURICE)bosnjacka inteligencija(prvi put u historiji)bila je nepodjeljivo na strani zrtve i pravde.U
tom vremenu bosnjacka inteligencija je,cak,potisnula u drugi plan i ono sto je cini inteligencijom-kriticki odnos prema drustvenim fenomenima.Tako da je(opet:cak!)vecina te inteligencije(sve zbog golog opstanka!)dobrahno pristala pod skute kazanog Izetbegovicevog kvalifikativa o podobnosti i poslusnosti.Nakon rata,bosnjacke politicke strukture(kojima je bosnjacka inteligencija prepustila
svekoliko vladanje)ocekivale su i dalje podobnost i poslusnost.Svaki kriticki ton proglasavao se"izdajom nacionalne stvari",bez obzira na neosporne dotadasnje"nacionalne zasluge"kriticara.To je,valjda,onaj
Izetbegovicev drugi kvalifikativ o inteligenciji kao kvarljivoj robi.Intelektualci su kvarljivi cim pocnu samostalno da misle i da ukazuju da"car i nije bas tako obucen".I,rekoh,odmah su"nacionalni izdajnici"
(Egzemplar toga odnosa je slucaj profesora Muhameda Filipovica.On,koji je do"pojave Alije",bio
neosporni,narodni,autoritet,danas,radi,jednoga-dva,dilemicna politicka poteza-"prima cuske" od
najbjednijeg nacionalnog aktiviste.Nacija koja sebi to moze dozvoliti,treba se dobro zapitati o svojoj buducnosti.
Vecina bosnjacke inteligencije je izraubovana,angazmanom u vlasti,od izvrsne do politicke,od ovog do
onog"nacionalnog projekta".Danas te inteligencije gotovo i nema u strukturama vlasti;upotrebljena je,nezasticena od svekolikih napada,i bacena na"smetliste nacionalne historije"(Niko da se zapita zasto se ne moze"safatati"i najprosjecniji intelektualac da ucestvuje u,barem opcinskoj vlasti?).
Odnos SDA-vlasti i bosnjacke inteligencije uvijek je,dakle,bio jednosmjeran(O SDP-ovskom odnosu
prema inteligenciji ne vrijedi trositi rijeci:oni jos nisu priveli nadgradnju bazi!).
P.S.1:Ovakav,kroki tekst,pisem,evo,u"ponovljenom SDA procvatu".S intencijom,naravno:
1)u doba SDP-a tekst bi se pokazao"uvlakackim"
2)mislim da je,napokon,doslo vrijeme kritickog odnosa bosnjacke inteligencije prema SDA vlasti
P.S.2:"Bosnjacki dijalog"(kako glasi naziv ove rubrike)ne podrazumijeva samo hiperboliziranju nacionalnih komponenti,vec i kritican odnos prema njima."Ljiljanu" kao dosljednom"cuvaru nacionalnih
vrijednosti",preporucujem,takodjer,takav odnos.
P.S.3:Tekst sam,ipak,napisao za dva sata.Razlog je nacionalno fundamentalan:deset puta padao mi je napon struje i iskljucivao racunar.Od"luconosa nacije"nikad nista nisam trazio.Sada(gradjanski,
nacionalno,svebosnjacki)trazim-struju!
("Ljiljan")
|