Nećemo Bankarsku Banana Republiku

< siječanj, 2013 >
P U S Č P S N
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31      

Srpanj 2013 (1)
Svibanj 2013 (1)
Ožujak 2013 (1)
Veljača 2013 (1)
Siječanj 2013 (15)
Prosinac 2012 (10)

Opis bloga
Ovaj blog pokušava na jednostavan način demistificirati priču oko stambenih kredita s valutnom klauzulom i promjenjivom kamatnom stopom.

Popularnost


24.01.2013., četvrtak

Živjelo nam naše "tržišno natjecanje"

Sljedeći tekst je citiran iz HNB-ove publikacije "Često postavljana pitanja i odgovori iz područja zaštite potrošača i tržišnog natjecanja", a predstavlja HNB-ovo viđenje tržišnog natjecanja vezanog uz promjenjive kamatne stope kod stambenih kredita s tzv. administrativno promjenjivom kamatnom stopom. Iz ovog teksta je savršeno jasno da HNB smatra da mijenjanje kamatnih stopa ovisno o kretanjima kamatnih stopa na slične proizvode kod konkurencije zapravo predstavlja tržišno natjecanje!? Po istoj logici vjerojatno i kartelsko namještanje LIBOR-a od strane banaka zapravo predstavlja tržišno natjecanje. lud Puno hvala HNB-u na njegovoj borbi za zaštitu tržišnog natjecanja, ali jedva čekam dan ulaska Hrvatske u EU kad će kontrolu tržišnog natjecanja u bankarskom sektoru preuzeti Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja.

Promjenjiva kamatna stopa može biti administrativno promjenjiva, promjenjiva ovisno o kretanju tržišnog indeksa te promjenjiva u ovisnosti o odlukama eksternih institucija (npr. HBOR-a). U svojim ponudama građanstvu (potrošačima) banke koje posluju u Republici Hrvatskoj uobičajeno svoje kreditne i depozitne proizvode nude uz administrativno promjenjivu kamatnu stopu – kamatnu stopu čija se visina mijenja po odluci uprave banke.

S tim u svezi, a u kontekstu ovlasti HNB-a nad odlukama uprava banaka u smislu promjene takvih kamatnih stopa, možemo vas informirati da je HNB nadležan za kontrolu zakonitosti poslovanja kreditnih institucija, među kojima su i banke. Međutim, u tržišnim gospodarstvima kakvo je i hrvatsko središnja banka nema zakonskih ovlasti intervenirati u pojedinačnim ugovornim odnosima poslovne banke i njezina klijenta, a posebno ne može zadirati u cjenovnu politiku banke u obliku određivanja kamatne stope po kojoj će ona plasirati kredite. Visina je kamatne stope odraz poslovne strategije svake banke pojedinačno. Tako uvjete kreditiranja fizičkih i pravnih osoba poslovne banke utvrđuju samostalno bez upletanja središnje banke.

Dakle, isključivo o odluci banke ovisi koje će kredite (lombardne, stambene, za kupnju automobila, po kreditnim karticama itd.) i pod kojim uvjetima (visina kamatnih stopa, vrsta kamatne stope, rok otplate, instrumenti osiguranja itd.) ponuditi svojim klijentima. Pritom su dužne (prema Zakonu o kreditnim institucijama i Zakonu o potrošačkom kreditiranju) klijentima predočiti, odnosno učiniti dostupnima sve bitne uvjete ugovora iz kojih su jasno vidljiva prava i obveze ugovornih strana i tih se uvjeta pridržavati. Nadalje, banke su dužne voditi računa o sigurnosti svojih potraživanja na način da štite njihovu vrijednost tijekom vremena, zato što banke kao trgovačka društva moraju poslovati po načelima stabilnosti i profitabilnosti. To znači sljedeće: ako banka ne vodi računa o zaštiti vrijednosti svojih potraživanja (kredita), tada je izvjesno da bi mogli nastati problemi u podmirivanju obveza (depozita) odnosno isplati njezinih štediša. Upravo zbog toga posebnoga prava da prikupljaju depozite od javnosti, koje za sobom povlači i posebnu odgovornost, poslovanje banaka je tako i regulirano odnosno nadzirano. Ta ista regulacija, međutim, ne znači bilo kakvo upletanje središnje banke u cjenovnu politiku pojedine banke, već primarno osiguranje stabilnosti bankovnoga sustava u cjelini, a u kontekstu toga i nadzor i kontrolu nad poslovanjem svake banke.

Zaključno, držimo bitnim pojasniti i da promjenjivost administrativno promjenjivih kamatnih stopa na kredite kod banaka koje posluju u Republici Hrvatskoj uobičajeno ovisi o trošku izvora sredstava, trošku regulacije, premiji rizika i kamatnoj marži, ali i o kretanjima kamatnih stopa na slične proizvode kod konkurencije. Također naglašavamo i da su banke na poticaj HNB izradile dokumente u kojima se detaljno objašnjava promjenjivost administrativno promjenjive kamatne stope (o čemu i kako ovisi, u kojim vremenskim intervalima banka razmatra donošenje odluke o korekciji visine kamatne stope i sl.). Ti su dokumenti dostupni na internetskim stranicama banaka te u njihovim poslovnicama. Daljnja dorada i razrada spomenutih dokumenata ovisi također o reakcijama i zahtjevima klijenata pojedine banke.

- 19:57 - Komentari (2) - Isprintaj - #