Narod Pajuta (Paiute) – 'narod skakavaca'
Dobro, danas prelazim na zastave starosjedilačkih naroda Američkog Velikog bazena (Great Basin). Dakle, to je područje SAD koje je omeđeno sa sjevera Platoom Kolumbije, istočno stjenjakom Rockies, južno jugozapadnim granicama američkih starosjedilačkih naroda (o njima nakon završetka ove serije) i na zapadu planinom Sierra Nevada.
Područja su to današnjih američkih saveznih država Nevada, Istočni rub Kalifornije, zapadni dijelovi Utaha, jugoistočni dijelovi Idahoa i jugoistočni dijelovi Oregona. Tu su živjeli narodi koji su govorili uto-astečkim numic jezikom.
Narod Pajuta dio je šošonskih naroda Velikog Bazena, a njegovo ime izazvalo je pravu konfuziju kod 'bijelih ekspedicija' koje su ovuda prolazile. No, idemo nekim redom. Dakle, postoje dva naroda Pajuta koji si uopće ne sliče ni kulturološki, ni jezičnim dijalektom, makar oba naroda govore uto-astečkim numic jezikom.
Naime, BAE (Bureau of American Ethnology) raspoznaje Sjeverne i Južne Pajute, a ime Paiute prevodi kao 'pah'utes' što bi trebalo odgovarati prijevodu 'pravi Ute', no John Reed Swanton (američki antropolog i jezikoslovac) skeptičan je prema toj tezi koja Pajute i Jute dovodi u istu crtu.
Zato bi naziv Paiute trebalo rabiti samo za Južne Paiute, jer oni su jezično srodni Jutima s kojima i čine skupinu Južnih Numic govornika. Pajuti ili Južni Pajuti sami sebe nazivaju 'Numa' (narod), točnije po numic riječi 'nuwuvi'.
Kanse Pajute nazivaju 'Da-da'-ze ni'-ka-cin'-ga' ili 'narod skakavaca. Naime, Pajuti imaju običaj hvatanja i konzumacije skakavaca (koji je bio raširen i kod Juta). Južni Pajuti u Nevadi imali su 11 plemena, 8 plemena u Utahu, 3 u Kaliforniji i 2 u Arizoni.
Zastava naroda Pajuta je bijela s okruglim plemenskim pečatom u sredini izrađenim u crvenoj boji. Pečat je omeđen s dvije kružnice. U središtu su iscrtane granice američke savezne države Utah preko kojih se raširenih krila smjestio orao.
Ispod orlovog grboslovno desnog krila nalaze se obredno-muzičke zvečke, a ispod grboslovno lijevog krila obredni bubanj s udaraljkom. Ispod donje granice nalazi se lula mira okrenuta s glavom u grboslovno desnu stranu, a dim koji izlazi iz nje je u obliku vrška strijele. (taj vršak strijele i označava mjesto u državi gdje žive Pajuti)
Iznad pečata piše crvenim slovima Paiute Indian Tribe of Utah, a unutar kružnica u donjem dijelu piše Federally Recognized April 3, 1980. Što je nadnevak kada su Pajuti priznati kao federalno pleme SAD. Ispod pečata pričvršćeno je pet obrednih pera.
< | siječanj, 2019 | > | ||||
P | U | S | Č | P | S | N |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 31 |
Sheme i skice raznih bitaka u povijesti, ustroji falangi, bojnih redova i postrojbi kroz povijest. Osobno promišljanje o grboslovlju i stjegoslovlju, o bojama i njihovim uporabama tijekom povijesti razvoja vojne vještine i vojski. Mimikrija i kamuflaža kao predmet za istraživanje i promišljanje kroz vrijeme ...
Bili smo vojnici i mladi ...
... možete nam uzeti naše živote, ali ne možete nam uzeti slobodu i naša uvjerenja!
Nije rat kriv što je rat ... netko je izazvao rat!
Ratove započinju starci koji se o nečemu nisu mogli dogovoriti, vode ih mladi ljudi koji se nikada vidjeli nisu... a kad ti mladi ljudi izginu, opet starci sjednu i dogovore se o miru...
Nitko tko vidio nije zastrašujuću divotu bitke, dok se zastrašujućom bukom k zemlji ruši ratnik u izljevu znoja i krvi, suditi ratniku i pričati o bitkama ne može i ne smije ...
Kada opet jednom ratna baklja dođe u neke druge ruke, nekim drugim ljudima, nekim drugim naraštajima … Neka se oni tada sjete veličanstvenih ratnika i vojnika koji su sada mrtvi i neka oni tada poslušaju poruku tih ratnika i vojnika što hrabro su pali, u tim bitkama divnim i fantastičnim, boreći se plemenito za ideale velike.
Da, oni su sada zauvijek zaštićeni grudom zemlje rodne, prekriveni mahovinom i više ne osjećaju ni mržnju, ni ogorčenja … već svojim svijetlim primjerom spokojnim i dalekim, dalekim poput Zvijezda najdaljih što još uvijek neumorno trepere, upućuju svima nama poruku vječne im Domovine: Mir, Milost, Milosrđe …
Kada jednom opet utihnu kobni vjetrovi rata i ratne rane zacijele, kada mržnja ratna odumre i kada zavlada ljubav i blagostanje. Kada se vrate mutne i bolne uspomene na ine bitke što vodili su ih hrabri ratnici, a koji sada mirno počivaju izmireni međusobno – tada recite mladim naraštajima što dolaze! Pričajte im o tim danima, pričajte im o tim ljudima koji su se odrekli svega: ljubavi, doma i imetka, očeva, majki, žena, djevojaka, braće, sestara i djece, pričajte im o tim ratnicima što hrabro su prešli rijeke, planine i doline i hrabro krenuli u bitke koje su sada već povijest i neka se one više nikada ne ponove …
Rat je zbroj besmislenih postupaka koji se shvaćaju i hvale tek onda ako se pobjedi, a osuđuju se kao pogrešni uvijek ako se izgubi.
Zašto budale galame - zato što mudri šute!
… o hladnoći, tami i zlu
Ako Athumanunha pitate postoji li hladnoća on će Vam odgovoriti NE! Hladnoća ne postoji, jer hladnoća je samo odsutnost topline. Ako pak pitate Ahumanunha postoji li tama, on će Vam opetovati NE! Tama ne postoji, jer tama je odsutnost svijetla.
Ako pak pitate Athumanunha postoji li zlo … odgovor znate! NE! Zlo ne postoji, jer zlo je samo odsutnost dobroga …
Neka četir' satnika iznesu Hamleta kao ratnika!
Jer on bi, pokazao se, zbilja, pravi kralj,
Da osta u životu. Nek vojnička svirka i obredi
ratni za njega glasno progovore sad!
Nosite tijelo! Ovaj prizor tužan za bojište
lijep je, al' ovdje je ružan.
Haj'te zapovijedite vojnicima paljbu!