Sukobljene strane – Basmachi (narodi islamske vjeroispovijesti)
Tijekom Ruskog građanskog rata muslimanske (islamska vjeroispovijest) zajednice (narode) poput magneta privuklo Lenjinovo 'divljenje' muslimanima koji su se borili protiv ruskog imperijalizma. Unatoč boljševičkom snažnom protuvjerskom stavu, odmah nakon revolucije oni traže saveznike među muslimanskim zajednicama (Uzbeka, Kirgiza, Turkmena, Kazara ...) te im obećavaju političku neovisnost i vjersku slobodu.
Mnogi muslimani prihvatili su ovaj poziv boljševika u kojem su vidjeli kao priliku, a revoluciju kao sredstvo osnaživanja islama. Utjecajna skupina srednjoazijskih marksista, koju je predvodio Sultan Galiev, preuzela je inicijativu u pokušaju reformiranja islama u modernom dobu.
No, još tijekom 1916. izbio je protucarski pokret nazvan Basmachiev pokret (riječ basmachi turskog je podrijetla i označava osobu koja je razbojnik, bandit) uzrokovan carskim dekretom za novačenje muslimanskih mladića u carsku vojsku. Godine 1917. taj pokret je nastavio borbu protiv boljševičke (sovjetske) vlasti.
Basmachi pokret (ustanak) zahvatio je oblasti nekadašnje drevne Transoxanie (središnja Azija) koja odgovara otprilike granicama današnjih Uzbekistana, Tadžekistana, južnog Kirgistana i jugozapadnog Kazastana, geografski to je područje između rijeka Amu Darye i Syr Darye.
Temelji otpora boljševičkoj vlasti leže u neuspjelom pokušaju suradnje muslimana i boljševika (Taškentskim sovjetima, Taškent glavni grad Uzbekistana), te propašću Autonomne vlade Kokanda u dolini Ferghana. Boljševici su pokrenuli napad na Kokand i pritom počinili opći masakr nad muslimanskim življem. Pokretu Basmachi također su se pridružili ustanici protiv boljševika iz Khivi i Bukhari emirata gdje su boljševici postavili marionetske režime.
Iako su mnogi muslimanski ustanici bili izuzetno motivirani za borbu protiv boljševika (džihad) opet je do punog izražaja došlo nejedinstvo i suprotstavljene ideologije.
Tako su tu bila snage reformatora Jadida, pan-turskih ideologa i ljevičara Turkmenistanskih nacionalista, seljaci i nomadi. Ubrzo se boljševička vlast pokazala identična onoj prijašnjoj carističkoj.
Redovi Basmachija bili su ispunjeni onima koji su ostali bez posla zbog slabih gospodarskih uvjeta i onih koji su osjećali da se suprotstavljaju napadu na njihov način života, a na kraju oni (Basmachi borci) su se svojim načinom borbe pokazali kako im je i samo ime pokreta govorilo – kao razbojnici i banditi.
Sve u svemu, pokušaj muslimanskih zajednica u sprječavanju Sovjeta u njihovoj namjeri 'rusifikacije' njihovih životnih prostora nije uspio zbog nejedinstva i ne postojanja zajedničkog vodstva iako su pod oružjem imali oko 20 000 vojnika. Sovjeti su pokret otpočetka prikazivali kao banditski i na kraju zahvaljujući većoj vojničkoj stezi njihove Crvene vojske uspjeli su pokret ugušiti do 1924.
< | kolovoz, 2017 | > | ||||
P | U | S | Č | P | S | N |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 31 |
Sheme i skice raznih bitaka u povijesti, ustroji falangi, bojnih redova i postrojbi kroz povijest. Osobno promišljanje o grboslovlju i stjegoslovlju, o bojama i njihovim uporabama tijekom povijesti razvoja vojne vještine i vojski. Mimikrija i kamuflaža kao predmet za istraživanje i promišljanje kroz vrijeme ...
Bili smo vojnici i mladi ...
... možete nam uzeti naše živote, ali ne možete nam uzeti slobodu i naša uvjerenja!
Nije rat kriv što je rat ... netko je izazvao rat!
Ratove započinju starci koji se o nečemu nisu mogli dogovoriti, vode ih mladi ljudi koji se nikada vidjeli nisu... a kad ti mladi ljudi izginu, opet starci sjednu i dogovore se o miru...
Nitko tko vidio nije zastrašujuću divotu bitke, dok se zastrašujućom bukom k zemlji ruši ratnik u izljevu znoja i krvi, suditi ratniku i pričati o bitkama ne može i ne smije ...
Kada opet jednom ratna baklja dođe u neke druge ruke, nekim drugim ljudima, nekim drugim naraštajima … Neka se oni tada sjete veličanstvenih ratnika i vojnika koji su sada mrtvi i neka oni tada poslušaju poruku tih ratnika i vojnika što hrabro su pali, u tim bitkama divnim i fantastičnim, boreći se plemenito za ideale velike.
Da, oni su sada zauvijek zaštićeni grudom zemlje rodne, prekriveni mahovinom i više ne osjećaju ni mržnju, ni ogorčenja … već svojim svijetlim primjerom spokojnim i dalekim, dalekim poput Zvijezda najdaljih što još uvijek neumorno trepere, upućuju svima nama poruku vječne im Domovine: Mir, Milost, Milosrđe …
Kada jednom opet utihnu kobni vjetrovi rata i ratne rane zacijele, kada mržnja ratna odumre i kada zavlada ljubav i blagostanje. Kada se vrate mutne i bolne uspomene na ine bitke što vodili su ih hrabri ratnici, a koji sada mirno počivaju izmireni međusobno – tada recite mladim naraštajima što dolaze! Pričajte im o tim danima, pričajte im o tim ljudima koji su se odrekli svega: ljubavi, doma i imetka, očeva, majki, žena, djevojaka, braće, sestara i djece, pričajte im o tim ratnicima što hrabro su prešli rijeke, planine i doline i hrabro krenuli u bitke koje su sada već povijest i neka se one više nikada ne ponove …
Rat je zbroj besmislenih postupaka koji se shvaćaju i hvale tek onda ako se pobjedi, a osuđuju se kao pogrešni uvijek ako se izgubi.
Zašto budale galame - zato što mudri šute!
… o hladnoći, tami i zlu
Ako Athumanunha pitate postoji li hladnoća on će Vam odgovoriti NE! Hladnoća ne postoji, jer hladnoća je samo odsutnost topline. Ako pak pitate Ahumanunha postoji li tama, on će Vam opetovati NE! Tama ne postoji, jer tama je odsutnost svijetla.
Ako pak pitate Athumanunha postoji li zlo … odgovor znate! NE! Zlo ne postoji, jer zlo je samo odsutnost dobroga …
Neka četir' satnika iznesu Hamleta kao ratnika!
Jer on bi, pokazao se, zbilja, pravi kralj,
Da osta u životu. Nek vojnička svirka i obredi
ratni za njega glasno progovore sad!
Nosite tijelo! Ovaj prizor tužan za bojište
lijep je, al' ovdje je ružan.
Haj'te zapovijedite vojnicima paljbu!