Bitka kod Zame
Rimski vojskovođa Scipion Afrikanac Stariji, navukao je Hanibala i njegovu vojsku u ravnicu, mjesto gdje je rimsko, ali i lako numidijsko konjaništvo moglo doći do punog izražaja. Neposredno pred početak bitke ( Athumanunhova sličica označena brojkom 1) Scipion ima 34 000 pješaka i 6000 konjanika, na strani Rimljana bori se i numidijski kralj Masinisa s oko 6000 pješaka i 4000 konjanika. Na drugoj strani Hanibal ima oko 48 000 pješaka, 3000 konjanika i 20 bojnih slonova. Scipion u prvu crtu postrojava manipule hastata (najmlađi rimski legionari), drugu crtu drže na nešto većem odstojanju manipule principa (srednji, najbolji legionari), a treću crtu drže manipule triaria (najstarija godišta legionara). Manipule su zauzele složaj jedna iza druge, a ostavljen je prolaz za protivničke bojne slonove. Lako pješaštvo rimskih manipula (veliti) zauzeli su složaj između manipula hastata. Rimskom konjaništvom zapovijeda Gaius Laeilus Maior koji se s rimskim konjaništvom nalazi na lijevom krilu složaja manipula pješaštva, dok se lako numidijsko konjaništvo nalazi na desnom krilu složaja Rimske vojske. Hanibal svoj bojni poredak slaže također u tri crte. U prvu crtu postrojava najamnike (po Athumanunhu – Kelti, Ligurijanci, Balerici i Mauritanci), drugu ustrojava kartažansko pješaštvo, makedonsko pješaštvo i afričko pješaštvo (Numidijci), a treću grade Hanibalovi ratnici veterani iz bitaka u Italiji. Kartažansko konjaništvo nalazi se na krilima, a bojni slonovi nalaze se ispred bojnog složaja. Bitka se vodila u četiri faze. U prvoj fazi napad započinju bojni slonovi (Athumanunhova sličica broj 2). Rimski legionari vikom i bukom, mačeva po štitovima, uplašili su bojne slonove koji se, našavši se u međuprostorima rimskih manipula još i napadnuti strijelama rimskog lakog pješaštva (velita), okrenu i naprave pomutnju u redovima vlastitog pješaštva. U drugoj fazi bitke sukobila su se konjaništva (Athumanunhova sličica broj 3) i u tom sudaru rimsko konjaništvo potuklo je kartažansko. U trećoj fazi bitke došlo je do sudara falangi (Athumanunhova sličica broj 4) pješaštva. Hanibal pokušava nešto što je već bilo viđeno u bitki kod Kane, pa na bokove rimskog bojnog složaja šalje svoje veterane iz Italije. Isto čini i Scipion, te i on šalje manipule principa i triara na bokove protivnika, pa tako dolazi do frontalnog sudara falangi. U tom strašnom sudaru falangi kartažansko pješaštvo postiglo je uspjeh, ali sada se, u četvrtoj fazi bitke (4), rimsko konjaništvo vraća iz progona kartažanskog konjaništva i silovito udara u leđa kartažanskom pješaštvu. Navala rimskog konjaništva slomila je kartažansko pješaštvo i bitku dobiva Rimska vojska. Bitkom kod Zame Kartaga je izgubila svoju samostalnost i morala je platiti veliku ratnu odštetu Rimu, a izgubila je zauvijek i sve afričke posjede koji prelaze u vlast Rima.
< | listopad, 2006 | > | ||||
P | U | S | Č | P | S | N |
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 |
Sheme i skice raznih bitaka u povijesti, ustroji falangi, bojnih redova i postrojbi kroz povijest. Osobno promišljanje o grboslovlju i stjegoslovlju, o bojama i njihovim uporabama tijekom povijesti razvoja vojne vještine i vojski. Mimikrija i kamuflaža kao predmet za istraživanje i promišljanje kroz vrijeme ...
Bili smo vojnici i mladi ...
... možete nam uzeti naše živote, ali ne možete nam uzeti slobodu i naša uvjerenja!
Nije rat kriv što je rat ... netko je izazvao rat!
Ratove započinju starci koji se o nečemu nisu mogli dogovoriti, vode ih mladi ljudi koji se nikada vidjeli nisu... a kad ti mladi ljudi izginu, opet starci sjednu i dogovore se o miru...
Nitko tko vidio nije zastrašujuću divotu bitke, dok se zastrašujućom bukom k zemlji ruši ratnik u izljevu znoja i krvi, suditi ratniku i pričati o bitkama ne može i ne smije ...
Kada opet jednom ratna baklja dođe u neke druge ruke, nekim drugim ljudima, nekim drugim naraštajima … Neka se oni tada sjete veličanstvenih ratnika i vojnika koji su sada mrtvi i neka oni tada poslušaju poruku tih ratnika i vojnika što hrabro su pali, u tim bitkama divnim i fantastičnim, boreći se plemenito za ideale velike.
Da, oni su sada zauvijek zaštićeni grudom zemlje rodne, prekriveni mahovinom i više ne osjećaju ni mržnju, ni ogorčenja … već svojim svijetlim primjerom spokojnim i dalekim, dalekim poput Zvijezda najdaljih što još uvijek neumorno trepere, upućuju svima nama poruku vječne im Domovine: Mir, Milost, Milosrđe …
Kada jednom opet utihnu kobni vjetrovi rata i ratne rane zacijele, kada mržnja ratna odumre i kada zavlada ljubav i blagostanje. Kada se vrate mutne i bolne uspomene na ine bitke što vodili su ih hrabri ratnici, a koji sada mirno počivaju izmireni međusobno – tada recite mladim naraštajima što dolaze! Pričajte im o tim danima, pričajte im o tim ljudima koji su se odrekli svega: ljubavi, doma i imetka, očeva, majki, žena, djevojaka, braće, sestara i djece, pričajte im o tim ratnicima što hrabro su prešli rijeke, planine i doline i hrabro krenuli u bitke koje su sada već povijest i neka se one više nikada ne ponove …
Rat je zbroj besmislenih postupaka koji se shvaćaju i hvale tek onda ako se pobjedi, a osuđuju se kao pogrešni uvijek ako se izgubi.
Zašto budale galame - zato što mudri šute!
… o hladnoći, tami i zlu
Ako Athumanunha pitate postoji li hladnoća on će Vam odgovoriti NE! Hladnoća ne postoji, jer hladnoća je samo odsutnost topline. Ako pak pitate Ahumanunha postoji li tama, on će Vam opetovati NE! Tama ne postoji, jer tama je odsutnost svijetla.
Ako pak pitate Athumanunha postoji li zlo … odgovor znate! NE! Zlo ne postoji, jer zlo je samo odsutnost dobroga …
Neka četir' satnika iznesu Hamleta kao ratnika!
Jer on bi, pokazao se, zbilja, pravi kralj,
Da osta u životu. Nek vojnička svirka i obredi
ratni za njega glasno progovore sad!
Nosite tijelo! Ovaj prizor tužan za bojište
lijep je, al' ovdje je ružan.
Haj'te zapovijedite vojnicima paljbu!