Bitka na Hidaspu – 326. godine pr. K.
Na rijeci Hidaspu (Hydaspes) (danas rijeka Jihlam, lijeva pritoka rijeke Ind – po Athumanunhu) godine 326. pr. K. došlo je do sudara Makedonaca koje je vodio Aleksandar III. Makedonski i Indijaca koje je vodio kralj Por. Indijci su svoj bojni složaj posložili na lijevoj obali Hidaspa, a Aleksandar III. Makedonski znajući da ne može pred protivnikom nasilno priječi rijeku širine oko 900 metara, pokušava dezinformacijama i raznim demonstrativnim napadima i djelovanjima odvući pozornost protivniku. Tako uspijeva neprimjetno rijeku preći 30 km uzvodno s oko 5000 konjanika i 6000 pješaka. Kada je kralj Por shvatio Aleksandrove namjere u susret mu je poslao svoga sina s 2000 konjanika i 120 bojnih kola. Makedonsko konjaništvo pregazilo je te indijske snage i odbacilo ih sa svoga smjera nanijevši im pri tomu velike gubitke. Nakon toga kralj Por osobno je krenuo u susret Aleksandru s 4000 konjanika, 30 000 pješaka, 300 bojnih kola i 200 bojnih slonova. Složaj koji je kralj Por postavio za predstojeću bitku bio je slijedeći: pješaštvo u središtu, konjaništvo na krilima, a bojna kola i slonove postavio je ispred pješaštva kao glavnu potporu. Makedonci pak su zauzeli svoj gotovo uobičajen bojni složaj: pješaštvo u središtu, a konjaništvo na krilima. Razvila se izuzetno krvava i teška bitka, gotovo užasna i dotada neviđene. Bojni slonovi gazili su makedonsko pješaštvo, hvatali ih surlama i bacali u zrak, probijali ih posebno ojačanim i zašiljenim kljovama. Iako su pretrpjeli osjetne gubitke makedonski pješaci potpomognuti streličarima oborili su vodiče slonova i nanijeli slonovima bolne i teške rane. Slonovi podivljali od bolova i bez vodiča okrenuli su se i jurili prema vlastitom pješaštvu koje su iznenada i pregazili. Bitka je nastavljena nesmanjenom žestinom i na kraju kao pobjednici izlaze Makedonci. O gubicima opet ima proturječnih i gotovo nevjerojatnih podataka. Prema Arijanu Makedonci su imali samo 230 poginulih konjanika i 80 pješaka, dok Indijci imaju oko 20 000 poginulih pješaka i 3000 konjanika. Athumanunh pročitavši i sagledavši sav užas bitke koji je isti Arijan opisao, s ovim se nikako ne može složiti, te ovakav omjer stradalih ne odgovara ni u kojem slučaju samom opisu strašne, užasne i krvave bitke na obalama drevnog Hidaspa.
< | listopad, 2006 | > | ||||
P | U | S | Č | P | S | N |
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 |
Sheme i skice raznih bitaka u povijesti, ustroji falangi, bojnih redova i postrojbi kroz povijest. Osobno promišljanje o grboslovlju i stjegoslovlju, o bojama i njihovim uporabama tijekom povijesti razvoja vojne vještine i vojski. Mimikrija i kamuflaža kao predmet za istraživanje i promišljanje kroz vrijeme ...
Bili smo vojnici i mladi ...
... možete nam uzeti naše živote, ali ne možete nam uzeti slobodu i naša uvjerenja!
Nije rat kriv što je rat ... netko je izazvao rat!
Ratove započinju starci koji se o nečemu nisu mogli dogovoriti, vode ih mladi ljudi koji se nikada vidjeli nisu... a kad ti mladi ljudi izginu, opet starci sjednu i dogovore se o miru...
Nitko tko vidio nije zastrašujuću divotu bitke, dok se zastrašujućom bukom k zemlji ruši ratnik u izljevu znoja i krvi, suditi ratniku i pričati o bitkama ne može i ne smije ...
Kada opet jednom ratna baklja dođe u neke druge ruke, nekim drugim ljudima, nekim drugim naraštajima … Neka se oni tada sjete veličanstvenih ratnika i vojnika koji su sada mrtvi i neka oni tada poslušaju poruku tih ratnika i vojnika što hrabro su pali, u tim bitkama divnim i fantastičnim, boreći se plemenito za ideale velike.
Da, oni su sada zauvijek zaštićeni grudom zemlje rodne, prekriveni mahovinom i više ne osjećaju ni mržnju, ni ogorčenja … već svojim svijetlim primjerom spokojnim i dalekim, dalekim poput Zvijezda najdaljih što još uvijek neumorno trepere, upućuju svima nama poruku vječne im Domovine: Mir, Milost, Milosrđe …
Kada jednom opet utihnu kobni vjetrovi rata i ratne rane zacijele, kada mržnja ratna odumre i kada zavlada ljubav i blagostanje. Kada se vrate mutne i bolne uspomene na ine bitke što vodili su ih hrabri ratnici, a koji sada mirno počivaju izmireni međusobno – tada recite mladim naraštajima što dolaze! Pričajte im o tim danima, pričajte im o tim ljudima koji su se odrekli svega: ljubavi, doma i imetka, očeva, majki, žena, djevojaka, braće, sestara i djece, pričajte im o tim ratnicima što hrabro su prešli rijeke, planine i doline i hrabro krenuli u bitke koje su sada već povijest i neka se one više nikada ne ponove …
Rat je zbroj besmislenih postupaka koji se shvaćaju i hvale tek onda ako se pobjedi, a osuđuju se kao pogrešni uvijek ako se izgubi.
Zašto budale galame - zato što mudri šute!
… o hladnoći, tami i zlu
Ako Athumanunha pitate postoji li hladnoća on će Vam odgovoriti NE! Hladnoća ne postoji, jer hladnoća je samo odsutnost topline. Ako pak pitate Ahumanunha postoji li tama, on će Vam opetovati NE! Tama ne postoji, jer tama je odsutnost svijetla.
Ako pak pitate Athumanunha postoji li zlo … odgovor znate! NE! Zlo ne postoji, jer zlo je samo odsutnost dobroga …
Neka četir' satnika iznesu Hamleta kao ratnika!
Jer on bi, pokazao se, zbilja, pravi kralj,
Da osta u životu. Nek vojnička svirka i obredi
ratni za njega glasno progovore sad!
Nosite tijelo! Ovaj prizor tužan za bojište
lijep je, al' ovdje je ružan.
Haj'te zapovijedite vojnicima paljbu!