petak, 26.02.2016.

U potrazi za srećom


„Ne mislite da sam ja došao donijeti mir. Nisam došao donijeti mir, nego mač. Došao sam rastaviti čovjeka od njegovog oca, kćer od majke njezine, i neprijatelji će čovjeku biti ukućani njegovi. Tko ljubi oca i majku više od mene, nije me dostojan. Tko ne uzme križa i ne pođe za mnom nije me dostojan.“


Ovo je jedna od tri najizravnije, u neke ruku i najstroža Isusova izjava. Čak je se može doživjeti izrazito grubom i nemilosrdnom. Izjavu se bez dublje analize može tumačiti kao borba bogatstva i siromaštva i bijede. Najlakše bi bilo stati na stanu Isusa, protiv bogatih i moćnih, a u korist siromaštva i bijede. Međutim takvo tumačenje pobijaju dvije činjenice: prvo, Isus nikada nije radio razlike i deklarirao čovjeka na temelju njegovog materijalno bogatstva; i drugo, on se ovdje stavio i prije same obitelji i nas samih. Na temelju tog, izjava se opet odnosi na vječiti rat samih sa sobom. Isusu nas ovdje upozorava kako je put samoostvarenja i duhovnog buđenja, put pun odricanja i žrtvovanja. Svaki dio materijalnog dijela života, neće zadovoljiti našu unutarnju potrebu, koja je osnovni dio ljudske naravi. Pod materijalnim dijelom, ja ovdje podrazumijevam zablude i nametnute vrijednosti, a ne materijalno u smislu posjedovanja novaca i drugih stvari, jer se ne slažem sa uvriježenom teorijom, da je odbacivanje materijalnog bogatstva jedini način svetosti i samoostvarenja. Međutim, ako se i radi o materijalnom onda ga treba tumačiti kao usmjeravanje energija na razvoj naše svjesnosti, a ne na gomilanje materijalnog bogatstva, jer bez svjesnosti ono, na kraju neće ni ostati kod nas.
Činjenica jeste da na vlastitom putovanju prema samoostvarenju idemo protivno uvriježenim pravilima i postavljenim dogmama, pa nam samim time najbliži ljudi postaju neprijatelji, odnosno mi njima. U tom procesu narušava se ustaljeni mir stvoren iluzijom, a zamjenjuje ga mač, simbol rata. To nas može u svakom pogledu pokolebati. Isus traži od nas da se odreknemo svega, svih iluzija, svih navika, svih dosadašnji vjerovanja, u protivnom nismo dostojni sebe i nismo i nećemo završiti naše putovanje k svetosti.
„Rastaviti čovjeka od njegovog oca“ odnosno „Rastaviti kćer od majke njezine“ znači odvojiti se, odnosno izvući od ili iz, utjecaja vrijednosti koje smo dobili odgojem i odrastanjem. Također, kao što sam već rekla, ako je otac naš viši um onda to podrazumijeva odvajanje ili odbacivanje svega onoga što smo spremili do sada u njega i što je do sada upravljalo našim postupcima i stvaralo naša dosadašnja iskustva.
„I neprijatelj će čovjeku biti ukućani njegovi“, značilo bi da odbacivanjem vrijednosti i uvjerenja usađenih od strane naših roditelja ili ukućana, te njihove dominacije nad nama, zasigurno će rezultirati otvorenim nezadovoljstvom. A ako ukućane shvatimo ko naše navike i naše misli, kod mijenjanja dolazimo u sukob sami s sobom. Na kraju krajeva, koja je vjerojatnost iskrene ljubavi prema drugome, ako nismo usavršili istinsku ljubav prema sebi? I može li i ta istinska ljubav prema sebi, opstati ako nismo sami sebe doveli do savršene svetosti? ?“

Naša odluka da ćemo mijenjati sebe u potpunosti i bez rezerve, zahtjeva od nas odricanje svih ukorijenjenih navika koje tijekom dosadašnjem života stekli, što utjecajem odgoja, što utjecajem šire okoline i što utjecajem vjere. Ako odluku mijenjanja gledamo iz perspektive nas prema okolini, početak naših individualnih promjena izazvat će nesuglasje i otpor okoline. To je jedna rupa na putu. Nitko ne voli promjene, a i samoostvarenjem neminovno izlazimo ispod nečije dominacije, čime mu umanjujemo moć koju imaju nad nama. Naša nesređenost znak je naše slabosti i tu je temelj za manipulaciju. Primjerice, ljubav prema djeci je istovremeno, slabost i svetost. Nema stvari niti pojave koju čovjek nije spreman napraviti za dobrobit djeteta. U onim društveno-bolesnim situacijama, kada neki ekstremni ljudi, da bi ostvarili svoje ili financijske ambicije, ili ideologije, ili uspostavili moć nad drugim, uzimaju djecu roditeljima kao predmet ucijene, iznuđivanja i ostvarenja svojih ambicija, a sve to jer su ona naša najslabija točka. U takvim situacijama ne vrijedi nam ništa kao to dijete. Ja sam uvijek tvrdila i vjerojatno ću uvijek tvrditi, da su moja djeca ono radi čega ja dajem svoj život bez razmišljanja. Jednom prilikom, u nekoj raspravi u društvu rekla sam da sam u situaciji da ne mogu prehraniti svoje dijete u doslovnom smislu, ne bi se ustručavala niti nemoralnih radnji za koru kruha djetetu. Bila sam sigurna da sam tom izjavom dala dobar materijal za osuđivanje, ali i danas tvrdim isto.
Vlastito samoostvarenje neminovno sa sobom donosi nova uvjerenja, nove navike, jačanje ljubavi prema sebi, samopouzdanje i stvaranje novih prioriteta, a ona su, u većini slučajeva kontradiktorna uvjerenjima okoline, bila to obitelj ili šira društvena zajednica. Uostalom, da smo sretni u tim uvjerenjima, ne bismo imali potrebu za novim. Ljudska povijest puna je primjera, koliko jaka i tvrda uvjerenja okoline mogu biti, da se nastojanje pojedinca za individualnom promjenom ili promjenom ustaljenih vjerovanja, kažnjavala životom. Galileo je odbacio uvjerenje da je Zemlja ravna ploča i pokušao donijeti i osvijestiti uvjerenje da je Zemlja okrugla. To novo uvjerenje stajalo ga je glave. Isusova ideja da se ljepota i svrha čovjeka nalazi u njemu samome, a ne u crkvama i vlasti, bila je kontradiktorna dotadašnjim uvjerenjima, a i opasna za tadašnji društveni poredak, rezultirala je njegovim razapinjanjem. Martin Luther King imao je san o boljem životu u kojem nije bilo diskriminacije crne rase, što je također narušavala ustaljeni društveni poredak. Ubrzo je ubijen. Iako je povijest puna primjera koliko kruta i tvrda okolina može biti, nepobitna je činjenica da zemlja je okrugla, da je Isus bio i ostao jedan od najvećih učitelja i duhovnih majstora svih vremena, na temelju čijeg učenja je izrasla najveća religija čovječanstva, te ja Lutherov govor „Ja imam san“ uz Isusov Govor na Gori, u povijesti zabilježen kao govor svih vremena. Sva tri primjera govore kako nije bitna težina i opseg žrtve koji moramo položiti za ostvarenje našeg cilja.
Što ćemo mi više učiti, okolina će manje znati. Naše znanje će se širiti, a znanje okoline će stagnirati. Njihovo neznanje pretočiti će se u nerazumijevanje, neprihvaćanje, čak i u bojkot. Mi ćemo učenjem osvijestiti činjenicu da prst koji pokazuje mjesece nije mjesec. Okolina će nesklona promjenama razmišljanja, prije odbaciti nas nego se odreći svojih iluzija i uvjerenja. U ljudskoj prirodi je da razaraju ono što vole, da bi opet razoreno zavoljeli. Učenjem, mi se izvlačimo ispod dominacije obitelji ili okoline i više nismo žrtve manipulacije drugih, pa se nas više ne može lako kontrolirati. Takvim našim činom, ruše se temelji obitelji na kojima su oni izgradili svoja uvjerenja koja su nametnuli i nama. Kako nisu spremni niti žele bilo kakve promjene, idući linijom lakšeg otpora, prije će nas zamrziti i odbaciti, nego uopće pokušati osvijestiti naše postupke. Okolina je kruta, zatvorena i neprobojna za nešto novo i nešto drugačije. Drži se svojih uvjerenja, bilo religijski, bilo tradicijskih, jer joj pružaju svojevrsnu sigurnost i osjećaj pripadnosti. Njihov život ona je utabana staza, gdje postoji mala vjerojatnost da će skrenuti s puta. Na križanjima, njihove odluke sukladne su odlukama većine, pa se ne zamaraju odlukama,a još manje odgovornošću. Naše individualno putovanje s ciljem poboljšanja kvalitete vlastitog života, oni tumače kao da smo ih napustili i odbacili. To je vidljivo u odnosu sa roditeljima. Kako mi sustavno radimo na svojem ostvarenju i ostvarujemo svoj put, te kada naše promjene budu okolini uočljive, a istovremeno kontradiktorne njihovim idejama i planovima, oni to doživljavaju kao kršenje njihovih pravila. Mi smo za njih loša djeca, nužno zlo. Skloni su i koriste se svim načinima manipulacije kako bi nas vratili pod svoju dominaciju. Tu većina odustaje od svojeg puta, radi takozvanog mira u kući, vraćamo se starom načinu života bez života. Pokušala sam shvatiti zašto to rade. Na kraju krajeva i ja sam roditelj. Zašto ko roditelji imamo izričitu potrebu i sklonost manipulirati i kontrolirati djecu? Dok se ta kontrola vrši radi dobrobiti i sigurnosti djeteta, u redu je. Međutim neminovno dođe period kada bismo trebali prestati s tim, međutim mi ne prestajemo. Čim nam je teže vršiti kontrolu i manje je potrebna, mi više inzistiramo na njoj. Pretpostavljam da je i takva kontrola sama po sebi navika. Od rođenja se brinemo o njima, kontroliramo ih, odlučujemo za njih, uvjereni smo da znamo što je najbolje za njih. Odrastanjem djeca počinju razmišljati svojom glavom, donose svoje odluke, griješe i ispravljaju te greške. Uglavnom, naša kontrola više nije potrebna, a mi to ne možemo prihvatiti i ne želimo odustati od nje. Život bez kontrole nad vlastitom djecom prvenstveno je novost koju teško prihvaćamo. Drugo, kontrola nam daje određeni osjećaj korisnosti i često ga zamjenjujemo sa osjećajem ljubavi. Kontrola i pretjeran briga nisu ljubav, a ljubav pod dominacijom ne može opstati. Teško određujemo razliku između vlastitog interesa i interesa djeteta. Nimalo nismo svjesni svojih postupaka, te sve pripisujemo brizi i ljubavi, međutim to niti je zdrava briga niti je zdrava ljubav. Moj otac bio je čovjek koji je manipulirao tuđim osjećajima. Nije vršio toliko jaku kontrolu koliko je pribjegavao svim vrstama i načinima manipulacije, kako bi njegov interes i ambicija ostali netaknuti. Najžalosnija je činjenica da nije ostvario niti jednu svoju ambiciju, ma koliko god se bolesnim sredstvima za njezino postizanje koristio. Danas, kad ga nema već pet godina, smatram da drugačije nije znao, a svojevremeno sam ga mrzila. Posljedice njegovih ambicija osjećam i danas nepodmirenim dugovima, te zavrzlamom koju je napravio u našim životima. Međutim danas ne osjećam mržnju, već sve gledam s nekom dozom ironije jer u svojem ponašanju prepoznajem njegove obrise. Kako sam donekle naučila osvijestiti vlastite postupke, uspijevam prepoznati njegov utjecaj, te samu sebe zaustaviti na vrijeme, dok posljedice nisu velike. Sljedeća mudrost do koje sam došla, jeste da mi svoju prošlost ne možemo i ne smijemo zaboraviti. Ona je tu, takva kakva je i najsigurnije nam je učitelj za budućnost. Dok god smo spremni učiti iz nje, jedini je način stvaranja sadašnjosti i budućnosti. To su tri elementa koji se rađaju jedan iz drugoga, te jedan bez drugoga ne opstaje. Svojevrsni su krug života. Niti jedan duhovni vodič, niti jedna knjiga nije toliko utjecajna i ne sadrži toliko skrivenog i nenaučenog znanja, koliko vlastita prošlost. Zato smatram da okretanje novog lista u životu i odbacivanje prošlosti, nije dobar put, niti se može na taj način uspjeti. Nema niti jednog čovjeka na kugli zemaljskoj bez prošlosti i njezinog utjecaja na sadašnjost. Svačija prošlost svojevrsna je pročitana knjiga, a razlika je samu u tome koliko je iz koje knjige gradiva savladano. Unositi emocije u prošlost jeste pogrešno i nepotrebno. Donositi emocije iz prošlosti u sadašnjost, također je pogrešno. Promijeniti je, nemoguće je. Smjestiti je tamo gdje pripada, moguće je, kao i naučiti lekcije u potpunosti.
Sljepoća duše naših roditelja i nas kao roditelja, uzrok je što širenje krila vlastite djece doživljavamo i vidimo kao svoj gubitak i početak borbe protiv nas. Odlukom da svoj život učinimo potpunijim i kvalitetnijim, te da od života uzmemo samo ono najbolje, ne znači da uzimamo od nekog drugog, te da će taj drugi biti uskraćen za taj dio. Mi možemo i moramo tuđe odluke i tuđa vjerovanja poštovati, ali nismo ih dužni prihvaćati kao svoje. Mi uzimamo samo ono što je stvoreno za nas i radi nas.
Rečenicom:“Tko ne uzme svog križa i ne pođe za mnom, nije me dostojan.“ Isus nije mislio doslovno da nismo dostojni njega, te da je naša svrha nošenje križa i poistovjećivanje s njegovom sudbinom. Sasvim suprotno, križ, o kojem govori simbol je prošlosti. Bez obzira kolika njezina težina bila, sastavni je dio nas i nosit ćemo je poput njega kad je nosio križ. Poanta je da i pod težinom toga križa, odnosno pod težinom vlastite prošlosti, moramo mijenjati sebe. Tada smo dostojni sebe i možemo stvoriti bolju budućnost.
Svrha ovog učenja nije bila d kopiram Isusov život s ciljem postajanja svetom. Željela sam samo naučiti cijeniti sebe i sve oko sebe, a trebao mi je svojevrsni duhovni vodič, određeni rukohvat, uže z koje bih se držala kad posrnem, a posrtala sam stalno. Čak sam mislila da posrćem puno više i puno češće nego prije. Međutim, razlika je u tome što sam postala svjesnija i što sam konačno pažnju usmjeravala na svoje, a ne tuđe postupke. Ono što sam prije zanemarivala, od čega sam bježala i što sam se trudila sakriti, sada prihvaćam kao sastavni dio sebe. Kopirati njegov život u dvadeset prvom stoljeću, nemoguće je prvenstveno radi toga jer postoji velika razlika u uvjetima života onda i sada. Shvatila sam da je njegovo učenje bezvremensko i primjenjivo u svakom stoljeću i kod svakog čovjeka. Neovisno je o napretku civilizacije i modernom dobu. Željela sam njegovo učenje i njegovo razmišljanje uvesti u svakodnevne stvari u mojem životu,kako one velike tako i male, kako bih bila sretnija. Željela sam vidjeti mogu li u svoj život unijeti onaj njegov mir za koji sam bila uvjerena da ima veliku ulogu u pronalasku sreće.

Oznake: razmišljanja

- 10:31 -

Komentari (0) - Isprintaj - #

<< Arhiva >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Dijeli pod istim uvjetima.

< srpanj, 2016  
P U S Č P S N
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Srpanj 2016 (1)
Svibanj 2016 (1)
Travanj 2016 (6)
Ožujak 2016 (2)
Veljača 2016 (2)

Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv

U potrazi za srećom 11

„Kad od dvoje načinite jedno,
postat ćete sinovi čovječji.“

Uvjereni smo kako cijeli svijet, sve što nas okružuje i mi sami funkcioniramo po principu dualizma i suprotnosti. Tom iskrivljenom percepcijom skloni smo sve dijeliti na suprotnosti i svemu određivati stroge granice. Mrak je suprotnost svijetlu, sunce je suprotnost mjesecu, žena muškarcu, dijete starcu, znanje neznanju, a ja drugome. No svijet ne funkcionira na taj način, i to je ono što je isus mislio kad je rekao:“Kad od dvoje načinite jedno, postat ćete sinovi čovječji.“
Sve ono što mi doživljavamo kao suprotnosti, odnosno dvoje, funkcionira po principu: jedno se rađa iz drugog, odnosno, jedno je drugome svrha. Dan će se roditi iz noći, a noć iz dana. Iz mraka izlazi svijetlo, iz svijetla mrak. Jedno mora postojati da bi stvorilo drugo. Jedno je drugome izvor i svrha istovremeno i jedno bez drugog ne može postojati niti opstati. Sve jeste, ko i mi, stvoreni po principu dualizma i sve ima svoju suprotnost, ali sa ciljem da jedno drugome bude svrha. Mrak je stvoren iz svijetla, da spoznamo svrhu svijetla i obrnuto. Sam Tesla koristio se principom svrhovitog dualizma osmišljavajući struju. Omogućio nam je da otklonimo nedostatke mraka. Mi volimo i skloni smo određivanju granica i sve dijeliti na dobro i zlo, crno i bijelo. Sve što je dobro ne može biti loše, i ono što je loše ne može biti dobro. Ono što je loše (zlo) prihvaćamo i vidimo samo kao zlo ne dozvoljavajući si vidjeti i dobro u tome i iz toga. Međutim i tu je jedno drugome svrha, i jedno se iz drugog izrodilo. Primjerice, kad nas povrijedi prijatelj, mi ga percipiramo kao lošeg i događaj doživljavamo kao loš, zlo. Međutim kada bismo u svojoj svijesti spoznali pravi smisao dualizma, sam taj susret bili bismo sposobni doživjeti i kao pozitivno iskustvo. Kako se i iz takvog iskustva rađa nešto dobro, i to dobro svrha je onog lošeg. Možemo se mi držati starih, ograničenih uvjerenja, te prijatelja okarakterizirati kao lošeg i prekinuti sve odnose s njim. Međutim, time ćemo u kratkom vremenu, uletjeti u novo, isto tko loše iskustvo, s nekim drugim. Sagledamo li, i doživimo li takvo iskustvo na višoj razini razmišljanja, kako i takvo iskustvo ima svoju pozitivnu stranu za nas. Doživimo li ga sa zahvalnošću, jer je postupak prijatelja nešto čime si mi nećemo služiti niti djelovati na taj način kako prema njemu tako ni ikome drugome, takvo iskustvo postaje dobro za nas. Da bismo mogli izvući dobro, moramo osvijestiti svrhu lošeg.
Na istom principu dualizma i mi smo stvoreni. Tijelo ne opstaje bez duha, niti duh bez tijela. Tijelo neće imati svrhu bez duše jer ono je njezin hram. To se može potvrditi sa čisto medicinskog stajališta. Naše loše psihičko stanje manifestira se na našem tijelu i može biti uzrokom niza fizičkih oboljenja. Uzrok velikog broja fizičkih bolesti nalazi se u ljudskom mozgu, odnosno načinu razmišljanja, kao i izlječenje od bolesti. Postoje mnoge knjige koje svjedoče o takvim slučajevima, međutim moderna medicina alternativu ne priznaje, iz jedinog razloga, profita farmaceutske industrije.
Dualizam nije osmišljen kao dvije zasebne, odvojene stvari ili pojave. Dualizam je dvije strane jednog cijelog. Na osnovi naše percepcije, mi stojim suprotno Bogu, ali mi i Bog smo jedno – dvije strane jednoga. Predočimo li si Boga kao našu dušu, a nas kao naše tijelo, može li jedno funkcionirati bez drugoga? Isto tako mislimo da je svijet jedno a mi smo drugo. Mi smo tu, a svijet je tamo, i u većini slučajeva, doživljavamo ga kao opasnog i nepredvidivog. Međutim i taj svijet je jedan dio nas i mi dio njega, a onakav je kakvim ga mi vidimo. I ljepota i ružnoća samo su u očima promatrača. Ja, ti svijet koji nas okružuje, jedno smo. Niti bi svijeta bilo bez nas, niti nas bez svijeta i jedno smo drugome svrha. Svijet nije stvoren niti dobar niti loš. Stvoren je sa svrhom ljudskog postojanja, a mi ga doživljavamo, odnosno činimo i lošim i dobrim.
Dvojnost se može tumačiti i kao prosudba, te kao kompliciranje paradoksalne jednostavnosti. A baš Isus je težio k toj jednostavnosti. Sve je stvoreno kao jedno, dvojnost je ono što mi činimo od jednog. Mi sami stvaramo lijepo i ružno, loše i dobro, dok apsolutno ništa na ovom svijetu nije stvoreni niti s jednom karakteristikom. Sve ima svoju svrhu, a ne opis ili karakteristiku. Tratinčica ne misli da je ljepša od ruže, niti ruža ne misli da ljepše miriše od tratinčice. Niti orao, niti pas nemaju pojam o tome da smrt dolazi nakon života. Oni jednostavno jesu, bez dualnosti i prosudbe, lišeni svakog pojma o dvojnosti. Njima je ishodište ujednačeno s pojavnosti, bez stvaranja mišljenja o tome.
Stvoriti od dvoje jedno znači živjeti u svijetu jedinstva, sa spoznajom da je dvojnost neumorna igra ljudskog uma, odnosno, živjeti bez ijedne predrasude. Karakteristike lijep i ružan, dobar i zao, visok i nizak, standardi su fizičkog života, a u stvari su dva aspekta jednoga.
Živjeti u jednostavnosti bez prosudaba, je nešto što zahtijeva dugo vježbanje i stalnu budnost svijesti. Sve što gledamo i vidimo mi prosuđujemo i karakteriziramo, određujemo granice i etikete. Kad bi se ova Isusova izjava mogla besprijekorno utkati u norme ljudskog ponašanja, ostatak učenja bio bi znatno lakši. Proučavajući pojam dualizma, odnosno dvojnosti, shvatila sam da smo mi stvorili naviku, toliko jaku, da jedva da funkcioniramo bez dualizma. Osloboditi se dualizma znači sve pojednostaviti na najjednostavnije moguće. Čovjeka treba vidjeti ko čovjeka, ne kao lošeg i dobrog, niskog visokog, već kao čovjeka što i je. Cvijet treba vidjeti ko cvijet. Razmišljajući o dualizmu, shvatila sam da nema trenutka u mojem životu, niti jednog iskustva u kojem nije bio prisutan. Cijeli moj dosadašnji život satkan je na dualizmu. Osloboditi ga se puno je teže nego prihvatiti ga kao obrazac ponašanja. Živjeti bez dualizma, odnosno prosuđivanja, može se shvatiti i kao određena ravnodušnost, ali što god bilo, izbaciti ga iz svojeg ponašanja znatno olakšava življenje. Oslobađanje dvojnosti isto je što i djelovanje bez uključene prosudbe. Posao koji ćemo okarakterizirati kao težak biti će težak i u suprotnosti je sa lakim. On će nama na temelju te prosudbe biti težak. Posao je posao, zahtjeva samo naše djelovanje bez karakteristike lak ili težak, te mu treba tako i pristupiti. Isto je sa startom i ciljem. U našim mislima suprotnost starta je cilj. Već u startu mi se opteretimo uvjerenjem da je cilj njegova suprotnost. Međutim cilj je samo sastavni dio starta i obrnuto. Djelovanje bez opterećivanja rezultatom je djelovanje bez dualizma, odnosno djelovanje bez prosudbi. Eliminiranjem suprotnosti mi ih ujedinjujemo, odnosno prestankom razdvajanja mi ujedinjujemo, a postizanje rezultata bitno je jednostavnije.
Kada pristupimo nekom čovjeku, ako ga doživimo ko čovjeka bez određivanja kakav je, odnosno bez prosudbe, komunikacija je jednostavnija i nećemo ga doživjeti ko lošeg, znači nećemo doživjeti niti loše iskustvo. Isto je i s uspjehom. Kod pojma - uspjeh, odmah određujemo njegovu suprotnost - neuspjeh, ujedinjenjem, fokusiramo se na uspjeh bez prosudaba i dijeljenja. Razmišljamo o njemu samo onako kakav je – uspjeh. Automatski su nam misli, a time i naše djelovanje okrenute u potpunosti na uspjeh. Ako za postizanje nečega smatramo da je potreban „veliki trud“, kojem je u našim mislima suprotnost „mali trud“,povlačimo za sobom uvjerenje da je bolje jako se truditi nego se ne truditi. Samom trudu je nebitno kakav je, samo je trud. Našim uvjerenjima mi ulažemo više napora u djelovanje jer smo ga takvim prethodno okarakterizirali, umjesto da smo ga sveli na najjednostavniju moguću mjeru, samo na djelovanje.
Pokušavala sam se osloboditi dualizma u svim područjima. Nastojala sam svaki posao započinjati bez prethodnog karakteriziranja te sam se trudila odraditi što sam morala. Primijetila sam da ako dualizam izbacim iz komunikacije s drugima, umanjujem potrebu za dokazivanjem tko je, a tko nije u pravu, te za dokazivanjem općenito. Prihvaćanjem stvari, ljudi pojava onakvima kakve jesu bez prosudaba, štedimo i vrijeme i energiju, a i izbjegavamo suvišne i nepotrebne sukobe i objašnjena. Jednostavno oslobađanjem od dualizma, oslobađamo se i niza besmislenih potreba i osjećaja koji su do sada upravljali nama, a pruža nam mogućnost djelovanja u miru bez utjecaja nepotrebnih osjećaja. Ako neki zadak nismo prethodno odredili ni kao dobar, a time ni kao loš, već ga shvatili kao zadatak, veća je vjerojatnost da ćemo ga obaviti i da ćemo ga obaviti dobro. Ako ga prethodno okarakteriziramo na bilo koji način, mi ćemo time u sebi probuditi osjećaje koji će preuzeti kontrolu nad nama, pa time i nad izvršenjem zadatka.
Vježba življenja bez dualizma rezultirala je mojim rjeđim ispadima bijesa i vrijeđanja, te umanjenjem loših osjećaja. Češće sam osjećala i uživala mir.Za oslobođenje od dualizma uistinu je potrebna jaka samokontrola, ali rezultat je zapanjujući. Nikada nisam povezivala loša iskustva sa ovisnošću o dualizmu, niti sam primjećivala koliku ulogu u mojem djelovanju dualizam ima, te kolika je snaga slobode živjeti bez njega.

AB

Ja sam Bog

Predočiti si Boga kao energiju ili svemoćnu silu, također može djelovati poticajno, ali može djelovati i poražavajuće. Bog kao svemoćna sila nije ograničena niti uvjetovana. Ona se ne troši i ne nestaje. Ne postoji za jednog više a za drugog manje. Uzimamo od nje onoliko koliko želimo i koliko znamo. Takva predodžba Boga jeste dobra, međutim meni je bilo lakše prihvatiti činjenicu da je Bog u meni i da sam ja Bog i ta svemoćna sila, božanska energija. Svako dijeljenje mene i Boga, te udaljavanje mene od Boga, ostavljalo bi između određenu prazninu koju ja mogu ili ne moram prelaziti, kojoj se mogu ili ne moram vraćati. Kako još moje novostečene navike nisu postale toliko dominantne u mojoj svakodnevnici, bojala sam se da me stare navike ne odvedu daleko van dohvata te sile. Međutim ako je Bog u meni, odnosno ako sam ja Bog, nemam kud pobjeći od sebe. Ne mogu se previše udaljiti da i hoću.
Ako si Boga, pak predočimo kao neki sretan kraj, može nam ostati nedostižan do kraja života. Ostat će iluzija koju smo stvorili lažnim uvjerenjima ili istinom koju smo prihvatili kao svoju. Da bismo mogli uočavati i osjećati prisutnost Boga u svakom trenutku u sadašnjosti, da nam bude svakodnevna misao, svaki trenutak bez početka i bez kraja, potrebno je dozvoliti sebi da postanemo Bogovi svojega života.