< | siječanj, 2007 | > | ||||
P | U | S | Č | P | S | N |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 | 31 |
Opis bloga
More, nebo, ptice, ribe, masline i vino
Alkion - grčki alkyon
1. mitološka morska ptica (zimorod, ledarica, gnjurac) smatra se da proriče sreću.
2. zvijezda u sazviježđu Bika, najsjajnija u grupi Plejade (Vlašići).
3. kći Eolova, žena Keiksova, od žalosti za nastradalim mužem bacila se u more, a bogovi su ih oboje pretvorili u ptice
4. prvi istraživački brod čuvenog pomorskog istraživača Jacquesa Cousteaua
Linkovi
Blog.hr
Forum.hr
Monitor.hr
Alternativa
Ima neka tajna veza
helix-bubimir
košuta-Peti element?
Fanny-domaćica
JJ-svega pomalo
mladen-nježni Orlando
Rilady - s(t)jenovite misli
uspomena-samo misli
Zeleni čajek-(o)čajanke
Gaya-Dottoressa
bigg-priče
Tril-veselo
ely-jutarnja kava
k(v)adar-slika dobro
vunenica-Sunce je njeno
Borut-Izrael
izgubljena-potraga
Big blue-duboko plavo
gustirna-Nelini visovi
Čiovka-Trogir u srcu
Pero u šaci-razmišljanja
Sve što stoji u daljini svima nam se malo čini,
samo nam se naša sreća u daljini čini veća.
Ljubav i mašta čine svašta
Svatko može da poleti,
samo treba da se sjeti.
Općenito Čudan neki naziv zar ne? Da priča bude ljepša još uvijek ne postoji čvrst stav je li kovit akrobatska figura ili jedan od neželjenih elemenata leta. Krenimo mi ipak nekim redoslijedom: Definicija: Kovit je nepravilno kretanje zrakoplova oko sve tri osi (vertikalne, uzdužne i poprečne) na napadnim kutovima krila preko kritičnih. Kako bi smo lakše predočili o čemu se radi zamislite kretanje lista dok pada sa stabla. Nešto slično se dešava i sa zrakoplovom uz jedan vrlo bitan detalj – težina zrakoplova je puno veća kao i brzina kretanja kroz zrak. Kovit je za većinu pilota element leta koji nije željen, u kome se ne vole naći i nerado ga izvode. U počecima razvoja zrakoplovstva bio je pojam koji se čak nije rado ni izgovarao. Naime, kako i definicija kaže, radi se o nepravilnom kretanju zrakoplova, dakle neočekivano je i nepoznato ponašanje zrakoplova, brzina zrakoplova je minimalna a time su i komande malo ili nimalo efikasne, a napadni kut krila je kritičan ili je preko kritičnog. Najjednostavnije rečeno zrakoplov je u uvjetima bez kontrole pilota. Radi svega navedenog u nekim periodima povijesti zrakoplovstva namjerno izvođenje kovita je bilo zabranjeno, a na određenim tipovima (većinom mlaznih) zrakoplova ta zabrana još uvijek vrijedi. Podjela: 1. Nenamjerni kovit: nastaje greškom ili nepažnjom pilota tijekom izvođenja određenih akrobacija ili elemenata leta na minimalnim brzinama i vrlo velikim napadnim kutovima krila prilikom čega dolazi do takozvanog sloma sile uzgona i pada zrakoplova u kovit. Najčešći slučajevi: uvježbavanje letenja na minimalnim brzinama, gornja točka petlje (lupinga), završni okret imelmana, priprema za prevrtanje i poluprevrtanje i sl.. 2. Namjerni kovit: izvodi se u cilju obuke i treniranja pilota za uspješno i sigurno prepoznavanje pada zrakoplova u kovit te vađenje zrakoplova iz kovita i postavljanje sigurnih i željenih uvjeta leta. 3. Kovit s jednim, dva ili više okreta za 360 stupnjeva. 4. Normalni (pozitivni) kovit: zrakoplov se nalazi u uvjetima pozitivnih kritičnih napadnih kutova krila, palica (volan) je u zadnjem krajnjem položaju, zrakoplov se vrti oko sve tri osi s pozitivnom gravitacijom, G sila je usmjerena od glave prema nogama pilota. 5. Negativni (leđni) kovit: zrakoplov se nalazi u uvjetima negativnih kritičnih napadnih kutova krila, palica (volan) je u prednjem krajnjem položaju, zrakoplov se nepravilno vrti oko sve tri osi s negativnom gravitacijom, G sila je usmjerena od nogu prema glavi pilota. Većina, usudim se reći i vrsnih pilota, nikada nije doživjela negativni kovit. Prvenstveno jer se u pilotskom žargonu ovaj kovit naziva i leđni kovit i većina pilota smatra kako je negativni kovit pad u kovit iz leđnog leta zrakoplova (to je pad u normalni kovit iz leđnog leta), zaboravljajući bitan dio: negativni kovit definiraju negativni kritični napadni kutovi krila, negativna gravitacija (ako niste pravilno vezani vrlo lako se možete naći zalijepljeni za krov kabine), komande su u krajnjem prednjem položaju. Zašto piloti zaziru od kovita? Razloga je, naravno, previše, od opće poznatog - letenje je svojstveno pticama a ne ljudima, do individualnog kod svakog pojedinca (čime se ponekad bavi i psihologija). Najčešći i najvjerojatniji razlozi su neznanje, iznenađenje i nedostatak strpljenja. Neznanje, jer se svaki zrakoplov (čak isti po tipu) drugačije ponaša prije samog pada u kovit i tijekom samog kovita i vađenja iz kovita (o tome u nastavku). Iznenađenje, jer se dešava pri izvođenju drugih radnji i elemenata leta na koje je pilot koncentriran i na koje usmjerava pažnju. Nedostatak strpljenja, jer padom u kovit zrakoplov odlazi u uvjete prevučenog leta, nekontrolirano se vrti i gubi visinu velikom brzinom, a kako bi došao u kontrolirane uvjete leta mora proteći određeno vrijeme bez obzira na postavljanje komandi u potrebnu poziciju za vađenje iz kovita. Nastavak slijedi – nije tako strašno kako izgleda na prvo čitanje… |