Potaknuti nedavnim napisom na Šibenskom demokratskom forumu o požarima na obali, komentirali smo njihovog admina koji se upustio u komentiranje nekih stvari koje ne razumije baš najbolje. U principu smo se složili s njim da tijekom rata nije gorilo, ali ne i s tvrdnjom kako tada nismo imali s čim gasiti, pa vam stoga ovdje prenosimo naš jučerašnji komentar u cijelosti, pa vi prosudite sami.
@ŠDF Admine ne znam zašto pružaš otpor kad te nitko ne napada, već se dapače, slaže s tobom. Činjenica je da tada nije gorilo zato što su oni koji najčešće podmeću požare bili s druge strane bojišta, pa iako su helikopteri i Kanaderi bili tu, nije ih se moglo tako često vidjeti na djelu.
Prvu pravu protupožarnu godinu 1993 gasili smo sićevima, bajama ili protupožarnim vjedrima tj. s dva helikoptera; Mi-8T registracije RA-24181, (c/n 98943287) i Mi-8MTV-1 registracije RA-25451, (c/n 95591).
Naredne godine, 1994, iznajmljena su dva Kanadera od Vlade kanadske države Quebeck. To su bili modeli Cl-215 1A10 registracija C-FTUU/(code) 221 (c/n 1011) i C-FTUV/(code) 222 (c/n 1020). Stigli su u Hrvatsku 7.6.94, a bili su iznajmljeni do prvog listopada. Uz iznajmljene Kanadere korišteni su vojni i policijski helikopteri Mi-8MTV-1 prikladno ‘ožičeni’ s protupožarnim vjedrima uronjivog tipa, koja su se već počela proizvoditi kod nas pod nazivom Pelikan 2000.
Prvi naši ‘pravi’ Kanaderi su stigli početkom lipnja 1995. Nisu nažalost bili novi već polovni, ali su bili pravi. Dobili su registracije 9A-CAB (c/n 1004, ex C-FYWQ) i 9A-CAC (c/n 1012, ex C-FTXE, oba proizvodnje 1971). ‘Bravo’ je dobio kôd ‘22’, a Charlie ‘33’.
Iduće, 1996 godine, nabavljen je konačno, uz pomoć Svjetske banke, i prvi novi Kanader tipa CL-415 (službena oznaka je CL-215 6B11, a ustvari se radi o turboelisnoj verziji CL-215). Stigao u Hrvatsku svibnja mjeseca, pri čemu je dobio registraciju 9A-CAG (c/n 2027, ex C-FZQZ kao test registracija). Prema planu nabavke, bilo je govora da će svake sljedeće godine biti kupljen po jedan takav avion, ali ni 1997 ni 1998 nije stigao niti jedan novi, jer iskreno budi nije ni trebalo.
A onda je došla 1998, a indijanci koji su se do tad vratili sa trogodišnje ekskurzije po komšiluku, htjeli su valjda sa dimnim signalim poručiti susjednim plemenima da su stigli... Katasrofalni požari tog ljeta su okupili, pored naših, i letjelice iz susjednih zemalja koje su bile voljne pomoći.
Tako su, da taksativno samo nabrojim, iz Francuske doletjela u dva navrata po dva Kanadera CL-415 (F-ZBFS/32 i F-ZBEV/39), Italija je posudila dva specijalizirana transportera G-222, koji su do naše obale i otoka letili direktno iz Italije, iz sastava SFOR-a je Njemačka dodjelila dva helikoptera CH-53, francuska dvije Pume i Gazelu (jedna Puma je imala kod CPN), a Austrija dva Bell-a UH-1 (jedan sa vojnim brojem 50-4).
Kruna svega je bio dolazak specijalnog Iljušina Il-76 nazvanog ‘M.Vodopjanov’ koji nosi 40 tona vode! Za usporedbu Kanaderi CL-215 mogu nositi 5 tona vode, a Air Tractori samo 1 tonu.
Od tada je obnovljen nastavak nabave Kanadera te su do 2003 stigla još tri Canadaira CL-415 T registracija, koji su zajedno sa 844 (9A-CAG/44), ponijeli registracije 855 (9A-CAH/55), 866 (9A-CAI/66) i 877 (C-GJKZ).
Jedino smrdljivo u svemu tome je bilo što to ne znači da RH sada ima 6 Kanadera, već samo 4. Zato što su stariji modeli 822 (9A-CAB/22) i 833 (9A-CAC/33) nakon generalnog remonta na trošak RH vraćeni tvrtci Canadair za kompezaciju cijene zadnjeg 877. I to takvu kompezaciju da je 877 koštao duplo skuplje. Pisalo je to po novinama. Čak je i SIS provodio nekakvu istragu zbog toga, da bi na kraju opet bilo - izija vuk magare...
O drugom biseru ŠDFadmina - ovi naši kanaderi spadaju u skupinu onih tzv. jeftinijih koji ne mogu po noći sletiti na vodenu površinu i zahvatiti vodu, pogotovo morsku gdje valovi stvaraju dodatan problem (a to je već stvar fizike, da ne idemo u daljnja objašnjenja)... možemo reći samo:
Prvo, Kanader nikada ne sleće na more za napunit spremnike. Drugo, nitko po noći ne bi smjeo sletati na vodenu površinu, ako nije propisno obilježena sa svijetlećim plutačama.
Ukratko bilo bi svima bolje kad bi se ljudi držali samo svoje struke i komentirali samo ono što stvarno znaju. Dakle, dajte popu popovo, frizeru frizerovo, a kenjaderu kanaderovo ;)
I za kraj evo vam link na izvor napisanih podataka, kako ljudi ne bi mislili da smo mi to sve napisali onako iz glave.