Whisky bar

MIIj.jpg To see a world in a grain of sand And a heaven in a wild flower, Hold infinity in the palm of your hand And eternity in an hour. William Blake (1757-1827)

13.07.2007., petak

Empatija kao osjetilo za dobro i zlo

OK, kako nam empatija može poslužiti za spoznaju dobra i zla.
Prvo moramo prihvatiti da dobro i zlo postoje kao ontološki entitet nezavisno od ljudi, odnosno da nisu neki ljudski apstraktni pojam. Drugim riječima obvezujemo se na moralni realizam.
Zatim, da bi izbjegli prigovore da je to neka čudna stvarnost koju ne možemo spoznati ili da nepotrebno obogačujemo ontologiji, moramo uvesti neko osjetilo kojom tu moralnu stvarnost možemo direktno spoznati, a ne putem nekih meditativnih ezoteričnih načina.
To osjetilo bi bila empatija.
Naime nurolozi su utvrdili da postoje tzv. samozrcaleći neuroni u glavi koji su odgovorni za to da se suosjećamo s drugim ljudima, odnosno prepoznamo kada pate, što kod nas izaziva određen osjećaj neugode i spoznaju da je to što im se događa je loše.
Iako se takvom pristupu može prigovoriti da mi samo zamišljamo sebe u topj situaciji i prebacujemo svoje osjećaje i vjerovanja na drugu osobu koja možda nema takve osjećaje i vjerovanje, ono što ostaje jest činjenica da mi to direktno prepoznajemo kao nešto loše, a ne tek nekom naknadnom intorspekcijom. Naime, ne može se dogoditi, kao što tvrdi Hume, da mi kada vidimo čin nasilja vidimo samo fizičke pokrete, dok vrijednost da je taj fizički čin dobar ili loš dodajemo naknadno.
Ne, mi u istom trenutku taj čin percipiramo kao loš upravo zbog empatije.
Ipak empatija može pogriješiti, primjerice u slučaju linča kada se nevinu osobu, zbog nekih predrasuda i prevelikim suosjećanjem s žrtvom, ubije. Također, nacionalisti mogu imati empatiju samo prema svojoj naciji ili određenoj skupini kojoj pripadaju. Međutim ti prigovori ipak ne mogu pokazati da mpatijom ne pecipiramo dobro i zlo, budući su sva naša osjetila podložna iskrivljavanju od naših vjerovanja (iako svi čujemo tonove, biramo onu muziku koja se uklapa u neka naša vjerovanja) ili naprosto iskrivljavanju zbog nepoznavanja potpunog konteksta (neka kulisa nas iz daljine može zavarati te možemo pomisliti da je to kuća, a ne komad kartona).
Stoga da bi bilo koje naše osjetilo ispravno funkcioniralo pa i empatija i davalo nam prave podatke moramo biti u povoljnim uvjetima, oslobođeni predrasuda (primjerice često se kaže za onoga tko sluša muziku koju preziremo da je gluh ili onoga komu se sviđa neki pejzaž koji se nama gadi da je slijep) i u potpunom poznavanju konteksta (da ne zaključujemo na brzinu jeli nešto kuća, a ne kulisa ako nismo sigurni).
To je idealna situacija i rijetko kada dostižna, ali ta pogrešivost ostalih osjetila je dovoljna da odgovori na kritike da se empatijom ne može spoznavati dobro i zlo jer nije pouzdana. Pogrešivošću drugih osjetila pojazujemo da je empatija pouzdana koliko i druga osjetila, dakle ne potpuno, ali može percipirati dobro i zlo, a što više pazimo da budemo u povoljnim okolnostima to jasnije percipiramo dobro i zlo.
S empatijom se poigrao i popularni pisac znastvene fantastik Philip K. Dick u svojim androidima koji sanjaju električne ovce. O tome sam već pisao u članku o Patokraciji, pa se ne bih želio ponavljati, ali važno je napomenuti da je upravo empatija bila ono što je robote razlikovalo od ljudi. Sad, čini se da je time PKD želio reći da je empatija neko isključivo ljudsko stanje, ali ako je dobro i zlo nešto realno postojeće nezavisno od čovjeka, ne bi me brinulo ako i životinje imaju empatiju, jer ako mogu pecipirati oblike, zvukove, zašto ne bi mogle i dobro i zlo. Jasno, na način koji je primjeren njihovoj vrsti.

- 13:18 - Komentari (6) - Isprintaj - # prijavi hr.digg

<< Arhiva >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Dijeli pod istim uvjetima.

< srpanj, 2007 >
P U S Č P S N
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31          

Komentari On/Off

Opis bloga

Priče, pjesme, filozofski i rock and roll eseji.



Linkovi

o meni

Ime: Marin Tomić

Sviram u grupi: Gerila, Družba bijesnih lisica

Svirao: Ventil inc., Eksplozija, Mario Furka & Štićenici, OŠ Sulud III


Moji romani

Cyber Joint

John Buddha, vječno putovanje heroja




Potpuni opis stanja svemira podrazumjeva smjesu (superpoziciju) svih mogućih njegovih stanja......Jednostavno govoreći, u modelu mnogo svjetova, ako se nešto može dogoditi, onda će se i dogoditi, a najbolje uporište ima u činjenici da svjesni život postoji životom svakog čovjeka.

(Werner Heisenberg, Promjene u osnovama prirodne znanosti...Kruzak, Zagreb, 1998. str 136)






"Zar može poginuti zmaj od zmijskog otrova? reče. - Nego uzmi natrag svoj otrov. Ti nisi dosta bogata da bi mi ga mogla pokloniti." Na to mu guja pade ponovno oko vrata i lizaše mu ranu.

(Friedrich Nietzsche, Tako je govorio Zaratustra, Grafos, Beograd, 1987. str 70)



Osnovni alat za manipulaciju sa stvarnošću su riječi. Ako možete kontrolirati značenje riječi, onda možete kontrolirati ljude koji moraju koristiti riječi. (Philip K. Dick)





Svaki dio materije može biti shvaćen kao vrt pun biljaka i kao ribnjak pun riba . Ali svaka grančica biljke , svaki ud životinje , svaka kapljica njihovih sokova još je jedan takav vrt ili jedan takav ribnjak.
(Gottfried Wilhelm Leibniz , izabrani filozofski spisi , Monadologija ,Naprijed , 1980. Zagreb , str 272)








"Središte" je, dakle, područje svetoga u pravom smislu riječi, područje apsolutne stvarnosti.Isto tako, svi ostali simboli apsolutne stvarnosti (Drvo života i Drvo besmrtnosti, Vrelo mladosti itd.) također se nalaze u nekom središtu. Put koji vodi do središta je težak put (durohana) i to se potvrđuje na svim razinama stvarnosti: tegobno obilaženje oko hrama, hodočašće na sveta mjesta, herojski pohodi puni opasnosti u potrazi za Zlatnim runom, Zlatnim jabukama, Travom života itd., lutanja labirintom, teškoće onoga koji traži put do samoga sebe, do "središta" svoga bića itd. Staza je strma, zasjana opasnostima, jer ona je zapravo ritual prelaska iz profanog u sveto, iz kratkotrajnog i iluzornog u realnost i vječnost, iz smrti u život, od čovjeka k božanstvu.
(Mircea Eliade, Mit o vječnom povratku, Jesenski i Turk, Zagreb, 2007., str 32)







"Razdvajanjem magijskog i logičkog uma čovjek je izgubio svoju iskonsku prirodu i zauvijek prekinuo sklad čovjeka sa samim sobom i sa svemirom." (Ernesto Sabato, Prije kraja - Sjećanja, VBZ, 2006. Zagreb, str 100)





ARHIVA


FILOZOFIJA
Stvarnost i iluzija:
*Melancholia i Tristanov akord
*Točka omega i teorija kaosa
*Tko je Antikrist? (gnosticizam i paranoja u filmu Antichrist Larsa Von Triera)
*Tiamat vs Marduk – materija vs forma u filmu Prometheus
*Obrnuta uzročnost
*Paralelni životi
*Paralelni svijetovi
*Ima li razlike između stvarnosti i iluzije
*Suprotnosti i totalitet
*Rad ili nerad?
*Fire walk with me
*Preobrazba ribice prevoditelja u Levijatana strašnog
Svijest i samosvjest:
*Smrt i samosvjest
*Samosvjesni strojevi
*I'm Not There - tko sam i što sam?
*Zen oranje
*Fontana mladosti i univerzalni um
*Utjecaj voodoo religije na rock muziku i suvremenu filozofiju (zombie argument)
*
Nastavljamo na temu zombija u filozofiji
*Filozofija i tehnološke inovacije
*Promatran sam, dakle jesam
*Zabavni park Zemlja, transhumanizam i identitet (kritika)
*IDEJA vs TIJELO
Zlo:
*Gnosticizam, fatalizam, paranoja u Izvještaju o slijepcima Ernesta Sabata
*Moralna stvarnost u filmu "Fire walk with me"
*ART & RAT – It's a Yin Yang thing
*Malleus maleficarum ili o uzvišenosti skolastike
*Zlo
*Crna kronika i dobre vijesti
*Herostrat
*Vodite ljubav a ne rat
*Empatija kao osjetilo za dobro i zlo
Sloboda volje:
*Crowley vs. Kant
*Velvet Underground i mazohizam
*Antinomija ljudskosti
*Sloboda volje i moralna odgovornost
*Automati dužnosti
POLITIKA
Utopija, antiutopija, globalizacija:
*Antiekspertizam
*Antiutopija kao dokaz slobode volje
*Ganja & beyond
*Knjiga-Cyber Joint
*Muzika kao temelj ustava i privremena autonomna zona
*Magijski i logički um Ernesta Sabata i mogućnost utopije
*Patokracija
*Prvi Papa spektakla
*Tolerancija i religije
*Luđaci
*Ideja jednakosti i žrtva
*Individualizam i socijaldarvinizam
*Antitehnološka predavanja s Liburnicona
Terorizam:
*Meki terorizam
*Meki terorizam II
*Žrtvovanja
*Napadi i posljedice 11. rujna
Teorija zavjere:
*Teorija zavjere vs. institucionalna teorija
*Bohemian grove i maškare
PRIČE
*Metaludilo
*Sun dance
*Artemesijanci
*Monumentalni dan
*Kod duhova
*Put kroz vrijeme
*Žrtva - Jesus died for somebody's sin but not mine
PJESME
*Epska pjesma John Buddha
*Tarot karte
*Tamni osvit crnog sunca
*Komet sonet
*Priroda i društvo, sile i reakcija
ROCKERICA
Antologijski albumi:
*Epizoda 1.- Jon Spencer Blues Explosion "Now I Got A Worry"
*Epizoda 2.-Ugovor s Đavlom-The Cult "Electric"
*Heroj kulture
*Rock n' roll suicide
Beyond the song
*David Lynch & Roy Orbison
*Stairway to heaven
*Rock pjesme o smrti
*Rock and roll u službi srdžbe
*Utjecaj mitologije na pjesmu «The End» grupe «The Doors»