Cijena voća i povrća na hrvatskim veletržnicama u prvom tjednu ožujka drastično su veće nego u isto vrijeme prošle godine, a podaci Tržišnog informacijskog sustava u poljoprivredi (TISSUP) pokazuju da su pojedine vrste voća i povrća poskupjele od najmanje deset pa čak do više od 100 posto.
Iako je Vlada najavila obuzdavanje inflacije i zadržavanje kontrole cijena osnovnih životnih namirnica, po pitanju cijena voća i povrća nisu pokrenute nikakve mjere, čemu je možda slučaj i činjenica da se tripartitno Povjerenstvo za praćenje rasta cijena ne sastaje.
Podaci TISSUP-a tako pokazuju da su građani u prvom tjednu ožujka mladi luk na veletržnicama plaćali nevjerojatnih 21,25 kuna za kilogram, a u isto vrijeme prošle godine cijena mu je bila samo 10,38 kuna. Kako se radi o cijenama u veleprodaji, cijene voća i povrća na samim tržnicama ili trgovinama još su veće od prikazanih.
Iako je mladi luk u vrijeme prije Uskrsa bio tražena roba, podaci pokazuju da je, primjerice, i cijena zelenog kupusa bila veća za čak 130 posto, crvenog kupusa za 75 posto, kelja za 90 posto, dok je cijena blitve bila veća 50 posto. Uzroke visokih cijena djelomično treba tražiti u globalnom rastu cijena hrane, ali i u neorganiziranoj hrvatskoj proizvodnji, kao i o ovisnosti o uvozu voća i povrća.
Poljoprivredni stručnjaci smatraju da su visoke cijene ne mogu opravdavati samo globalnim poremećajima na tržištu hrane, već da uzroke treba tražiti u visokim maržama.
Na veletržnicama se u odnosu na prošlogodišnji ožujak za papriku treba platiti četiri kune više, zelenu salatu više od dvije kune, špinat je skuplji za gotovo tri kune, isto koliko i blitva ili kelj, dok je cijena limuna veća za četiri kune.
Konzumentov blog "Konzumentova bilježnica" predstavlja kako i sam naziv kaže bilježnicu u koju upisujemo aktualne teme za potrošače u Hrvatskoj ali i šire.
U "Konzumentovu bilježnicu" upisujemo probleme, vijesti, rješenja i preporuke…
Pozivamo vas da svojim doprinosom pomognete da bilježnica svakim danom bude ispisana vašim problemima kao i njihovim rješenjima. Zajedničkim radom možemo postići stvarno ostvarenje prava potrošača…
Neka se glas potrošača čuje!
Konzumentova bilježnica može se pronaći i u tiskanom formatu!
- Državni inspektorat
- Consumers International
- EU DG Consumer Affairs
- European Consumers Org.
- DZPP "Konzument"
- Konzument na facebooku
- Reklamacije.net
- NATO - OPSA
- Denis blog
- EVO etika
Društvo za zaštitu prava potrošača "Konzument"
Poljana Zvonimira Dražića 9
HR-10000 Zagreb
e-pošta: Konzument
www.konzument.hr
matični broj: 2175223
žiro račun: 2360000-1101937190 (ZABA)
Pružite nam potporu u radu, simboličnom uplatom na žiro račun Konzumenta i Vi sudjelujete u gradnji informiranog potrošačkog društva.
Uplata donacije Društvu Konzument može se koristiti za smanjenje porezne osnovice u istom iznosu, a do 2 posto ukupnog prihoda ili dohotka u prethodnoj godini za pravne i fizičke osobe.
Ukoliko trebate savjet ili pomoć, slobodno nas kontaktirajte…
Mi smo potrošači, poput Vas! Smatramo da građani kao potrošači imamo pravo na kvalitetan život, na izbor! Udružili smo se da ostvarimo svoja prava i da pomognemo svojim sugrađanima.
Pridružite nam se i Vi…
Povodom usvajanja Deklaracije o pravima potrošača, ožujak 1962.godine, tadašnji predsjednik SAD-a John F. Kennedy izjavio je: "Prema definiciji, u potrošače se uključuje sve nas, i mene kao predsjednika SAD-a! Potrošači su najveća gospodarska skupina na koju utječe gotovo svaka javna ili privatna gospodarska odluka. Oni su najvažnija skupina čiji se stavovi vrlo često ne čuju! Glas potrošača mora se čuti!"
Konzument je udruga građana osnovana 2006. godine. Mi smo zagovaratelji prava potrošača (konzumenata) i njihove zaštite. Konzument se skrbi za ostvarivanje informacijskih, sigurnosnih, obrazovnih i drugih interesa potrošača; zaštitu standarda, socijalnog i zakonskog statusa potrošača. Konzument je usmjeren na podizanje kvalitete proizvoda i usluga; podizanje javne svijesti o potrošačkim pravima; informiranje, upozoravanje i educiranje građana Republike Hrvatske – potrošača roba i usluga. Smatramo da građani Hrvatske imaju pravu na izbor, sigurnost, kvalitetne informacije i slobodu pri potrošnji roba i usluga. Zalažemo se za skladan odnos između pružatelja i primatelja roba i usluga u kojem će se iznad svega cijeniti i poštivati potrošača i njegova prava kao i kvalitetu proizvoda i usluga.