Razgovarajmo o krugu

25.09.2006., ponedjeljak


Ime ruže
Stat rosa pristina nomine...
Svijet je kaos, treba razderati knjigu koja ga prikazuje kao kozmos, treba istresti lažljiva slova, neka stranice ostanu bijele. I doista, stranice jednom moraju ostati bijele: zar nam je odsada o svemu šutjeti, kad se više ni o čemu ne može misliti?

Svi znamo da je «biblioteka, koju neki nazivaju i svijetom, bezgranična i periodična, i da se stvari uvijek ponavljaju u istom neredu, koji se ponavljanjem pretvara u red: Red» (Borges). Ako je o neredu moguće misliti, nužda tjera da se o neredu-Redu i progovori.

Svaka je, naime, istina privremena, svrhovita dok služi uspinjanju, a bezvrijedna, lažna ili čak opasna proglasi li se vrhovnim zakonom što arbitrira u ime vlastitog imena-etikete.

... dva viđenja knjige: za ozbiljno, ukočeno lice dogmatske istine knjiga prijeti postojećem redu utoliko što nosi ime i dostojanstvo Autoriteta; za nasmijani pogled sumnje u istinu, ona je oružje prevrata (istaknuo Milje) zato što sadrži informaciju o Ideji. A ideja o smijehu kao načinu izokretanja i neutraliziranja (istaknuo Milje) formalnih autoriteta i nije samo Aristotelova. Da i jest, druga knjiga Poetike samo je, kao svaka knjiga, znak znaka, prototekst kojeg značenje neće umrijeti smrću izvornika, nego će se reproducirati beskrajnom množinom metatekstova i tako, čak i nakon višestoljetnog vakuuma, uspostaviti kontinuitet povijesti. Knjiga je sitna čestica biblioteke, a biblioteka, aleksandrijska ili babilonska, mora planuti i progutati samu sebe. Ali požar odnosi samo znakove znakova, samo imena. Otuda tragični osjećaj prolaznosti i ništavnosti uz koji se «vjerodostojni kroničar» oprašta od svojeg teksta, složenog od komadića znakova-relikvija, poput mističnog popisa o kojemu je teško reći koliko smislova ima i ima li uopće ikoji, jer se pred njegovim nepouzdanim očima nanovo promeće u labirint golih imena. Ipak, osjećaj se razblažuje u maglovitoj svijesti da će istina, ako je ima, bez obzira na ime, prokrčiti sebi put. Intertekstualnom igrom, završni citat srednjovjekovnog pjesnika Bernarda de Moriasa Eco prožima stihovima iz Romea i Julije: «...ime nije ništa. Što nazivljemo ružom, slatko bi mirisalo i s drugim imenom».


Morana Čale, Ime romana, u knjizi: Umberto Eco, Ime ruže, Grafički zavod Hrvatske, Zagreb, 1986.
- 10:14 - Komentari (1) - Isprintaj - #

24.09.2006., nedjelja


Ime!
«Galerija grafike», autora M.C. Eshera (1956) svojim hiperrealizmom, koji se vlastitim samoobratom preobrće u ekstremni nadrealizam (slično kao u Magrtta ili Ernsta), ostvaruje krug. Međutim, ne radi se tu o konkretnom krugu kao geometrijskom plošnom liku, već o «dubinskoj» percepciji/misli Kruga, o kretanju percepcije/misli u krugu gdje su početak i kraj jedinstveni.

Putovanje po «kružnici» počinje kod mlada čovjeka koji razgleda galeriju grafika: zaustavio se pred grafikom na kojoj je naslikan sredozemni grad: pristanište s parobrodom, terasaste kuće s lukovima (možda malteškima), nekoliko osamljenih figura na obali... a grad se dalje nastavlja u smjeru kazaljke na satu, terasaste kuće su izobličene kao da ih promatraš kroz neeuklidski prostor, i putuješ li dalje po krugu percepcijom/mišlju dolaziš do čudno izobličene kuće, gradske galerije. Na prvom katu te kuće neka je žena naslonjena na prozorsko okno i gleda dolje u luku, a u prizemlju pod arkadama nalazi se galerija grafika – priličan ih je broj, no nastavi li pogled dalje kružiti, doći će do grafike na kojoj je naslikan sredozemni grad, pristanište s parobrodom... Naravno, pred tom grafikom također stoji mladić, isti promatrač od kojega je putovanje otpočelo.

Sve se dešava u trenu: percepcija/misao u trenutku obuhvaća čitav krug, upada u kovitlac iz kojeg se uvijek vraća, osim ako, što se dešava u slijedećem trenu, ne ostane u sredini kruga, u osi gibanja, u bijeloj pjegi u središtu grafike. Upravo ta bijela pjega, nepokretni gibalac, omogućuje kružno putovanje percepcije/misli kroz raznovrsnost likova i značenja, raspršenoj po plošnoj projekciji Escherove vizije. I odjednom promatraču se razotkriva značenje bijele pjege, njeno označeno: na površini grafike usred «kruga svijeta» bijela pjega označuje moje oko, moje «ja» - irektibilni fokus percepcije/misli, koji nikako ne može biti predstavljen kao dio slike, već je uvijek isključivo označen drugim označiteljem, a na slici je prisutan tek kao «metafora». U primjeru Escherove «Galerije slika» moje – gledaočevo oko podudara se s autorovim, te zbog toga nije čudno što je Escher u središnju bijelu pjegu sitnim, jedva vidljivim pismenima uvrstio svoj potpis, svoje ime.

Marko Uršič, Homo ex machina? - ili – Granice izomorfizma, Republika, br. 10-12, Zagreb, 1985, str. 219- 240, citat sa strane 219-120.

- 17:28 - Komentari (0) - Isprintaj - #

20.09.2006., srijeda


Ime?

Ko zna (ah, niko, niko ništa ne zna,
Krhko je znanje!)
Možda je pao trag istine u me,
A možda su sanje.
Još bi nam mogla desiti se ljubav,
Desiti – velim,
Ali ja ne znam da li da je želim,
Ili ne želim.


U moru života što vječito kipi,
Što vječito hlapi,
Stvaraju se opet, sastaju se opet
Možda iste kapi –
I kad prođe vječnost zvjezdanijem putem,
Jedna vječnost pusta,
Mogla bi se opet u poljupcu naći
Neka ista usta.


Možda ćeš se jednom uveče pojavit
Prekrasna, u plavom,
Ne sluteći da si svoju svjetlost lila
Mojom davnom javom,
I ja koji pišem srcem punim tebe
Ove čudne rime,
Oh, ja neću znati, čežnjo moje biti,
Niti tvoje

ime!
Pa ako i duša u tome trenutku
Svoje uho napne,
Sigurnim će glasom zaglušiti razum
Sve što slutnja šapne;
Kod večernjih lampa mi ćemo se kradom
Pogledat kao stranci,
Bez imalo svijesti koliko nas vežu
Neki stari lanci.

No vrijeme se kreće, no vrijeme se kreće
Ko sunce u krugu,
I nosi nam opet ono što je bilo:
I radost, i tugu.
I sinut će oči, naći će se ruke,
A srca se dići –
I slijepi za stope bivšega života
Njima ćemo ići.

-------------------------------
-------------------------------


Ko zna (ah, niko, niko ništa ne zna,
Krhko je znanje!)
Možda je pao trag istine u me,
A možda su sanje.
Još bi nam mogla desiti se ljubav,
Desiti – velim,
Ali ja ne znam da li da je želim,
Ili ne želim.


- 16:45 - Komentari (2) - Isprintaj - #

17.09.2006., nedjelja


Najdublja i ujedno najviša misao Friedricha Nietzschea!
O nadčovjeku govori Zaratustra svima, o smrti Boga i volji za moć nekolicini, a o vječnom ponovnom došašću onog jednakog zapravo samome sebi. To očigledno znači i poredak ranga njegovih osnovnih misli. U Ecce homo stoji o Zaratustri:
«Ja ću pripovijedati sada povijest Zaratustre. Osnovna koncepcija djela, misao vječnog ponovnog ponovnog došašća, ta najviša formula potvrđivanja koja se uopće može dosegnuti, - spada u kolovoz godine 1881: nabačena je na jedan list, s potpisom „6000 stopa onostrano čovjeka i vremena.“

Ovdje se dakle energično i s određenošću vječno ponovno došašće karakterizira kao bitno središte...
Imamo, dakle, gledano s obzirom na cjelinu, jednu osebujnu svezu fundiranja četiriju osnovnih Nietzscheovih misli. Nadčovjek se temelji po svojoj mogućnosti u smrti Boga, ova u uvidu u volju za moć a ova sama u tijeku vremena. Nietzscheovo mišljenje ima karakter jednog osobitog mišljenja unatrag, jednog neobičnog preokretanja. Možda se on ponajviše time odvraća od metafizičke tradicije što on od promišljanja unutar svjetskog bića prelazi k obuhvaćajućem, obuhvatnom svijetu. Od čovjeka i Boga preko uzgibanosti svih stvari ide on natrag u cjelinu svijeta. Ali cjelinu svijeta misli on s mišlju vječnog ponovnog došašća onog jednakog.
Da je treći dio Zaratustre centriran oko misli ponovnog došašća, da je to njegova zaprava tema, to se pri površnoj lektiri može lako previdjeti... Ako je drugi dio završio s najmirnijim satom, kao satom, u koji je tiho, pa ipak tako da se on ne da prečuti, Zaratustru pozvala njegova bezdana misao, njegovo znanje o biti vremena, onda se ovo gibanje nastavlja: Zaratustra putuje natrag, on se penje na sva viša brda, zatvara krugove oko sebe i svete granice, on je na putu k svome «posljednjem vrhu», on mora postati «najsamotniji» da bi vidio u srce svijetu.
«Ali ti, o Zaratustra, htio si zreti svih stvari temelj i otrag temelja; tako se ti moraš sada preko sebe uspeti, - onamo, gore, sve dok i tvoje zvijezde neće biti ispod tebe!
Da! Dolje na sebe sama gledati i još na moje zvijezde: to bi se tek zvalo moj vrh, to mi je još preostalo kao moj posljednji vrh."

Vrhunska visina Zaratustrinog mišljenja jest ondje gdje se još i preko samonadilaženja, to znači preko volje za moć popelo, - gdje se promišlja što nju samu tek omogućuje. No Zaratustrin uspon k njegovom posljednjem vrhu ujedno je na paradoksni način spust u ono najdublje. U mišljenju onog najdubljeg dolazi Zaratustra do svoje najviše visine.
«Odakle dolaze najviši bregovi? tako pitah ja jednom. Tu naučih da oni dolaze iz mora. Svjedočanstvo je u njihovu kamenju zapisanu u stijenju njihovih vrhunaca. Iz onog najdubljeg mora ono najviše doći do svoje visine."

U glavi «O viđaju i zagonetki» zbiva se prvi prispodobni iskaz vječnog ponovnog došašća.
«Vama, odvažnim tražiocima, istraživačima i svakom tko je brodio strašnim morem podmuklim jedrima – vama, što se opijate zagonetkama, što se radujete u sutonu, čiju dušu mame sviralama u sva varava ždrijela:
- jer ne želite plašljivom rukom opipavati konac; i gdje se možete domisliti, mrsko vam je da zaključujete – samo ću vama ispričati zagonetku što sam je vidio – prikazu najsamotnijeg.-«

Onaj najsamotniji viđa i odgoneta vječno ponovno došašće. Najupojedinjeniji misli ono najopćije. Tek samotan čovjek stoji van u širinu svijeta i ima spram nje odnos velike čežnje. Ovaj odnos napetosti između samotništva i cjeline svijeta određuje najviše mišljenje Zaratustre.
Sastavljeno prema: Eugen Fink, Nietzscheova filozofija, Centar za kulturnu djelatnost, Zgreb, 1981., str.102-105.

- 10:41 - Komentari (0) - Isprintaj - #

11.09.2006., ponedjeljak


Krug- obruč i prsten?
Jedinstvo četvorstva jeste četvorovanje. Ali to se četvorovanje ni u kom slučaju ne dešava tako da obuhvata ono četvoro i tek naknadno – kao obuhvatajući element – biva njima pridodato. Isto tako, četvorovanje se ne iscrpljuje ni u činjenici da se zemlja i nebo, božanstva i smrtnici – kad već postoje – nalaze odvojeno jedno karaj drugog.
Četvorovanje postoji kao prisvajajuća ogledalska igra onih što su jednostavno povereni jedno drugom. Ono postoji kao svetovanje sveta. Ogledalska igra sveta je kolo prisvajanja. Stoga kolo ne obuhvata ono četvoro poput obruča. Kolo je prsten koji povezuje, pošto igra kao ogledanje. (Istaknuo Milje) Prisvajajući, kolo zemlju i nebo, božanstva i smrtnike obasjava sjajem njihove jednostavnosti. Sijajući, prsten združuje ovo četvoro, svuda otvoren zagoneci nijhove suštine. Sabrana suština povezujuće ogledalske igre sveta jeste uprstenjenost (Gering). U ovoj uprstenjenosti ogledajuće igrajućeg prstena, zemlja i nebo, božanstva i smrtnici ugnežđuju se u svoju zajedničku prisutnost u kojoj svako ipak zadržava svoju sopstvenu suštinu. Tako ugnežđeni, oni – gipko svetujući – spajaju svet.
Ugnedžljiv, savitljiv, gibak, prilagodljiv, lak – na našem staronemačkom kaže ring i gering. Ogledalska igra svetujećeg sveta, kao uprstenjenost prstena, otima nebo i zemlju, božanstva i smrtnike, i prenosi ih u njihovu sopstvenu prilagodljivost, kružnu savitljivost njihove suštine. Iz uprstenjavajuće ogledalske igre događa se stvaranje stvari. (Istaknuo Milje)

Martin Heidegger, Stvar, u Mišljenje i pevanje, Nolit, Beograd, 1982. str.122-123
Shvatimo li kako razumijevanje kruga nije samo razumijevanje kruga već i razumijevanje nas samih, svih naših odnosa - onih prema sebi, prema drugima, prema Bogu, razumjet ćemo otkud konsenzus da je krug jedan od temeljnih i najbogatijih simbola (Chevalier – Gheerbrant, 1983, 320). Simboli istoga ranga: središte, križ, četverokut opet su, i to neposredno, uz njega vezani. U nemoći da dosegnemo krug kao najvišu ideju kroz koju je razumljiv on sam i sve kroz njega, da dosegnemo izraz kruga, a time i izraz svega kroz krug, zadovoljavamo se sa simbolom kruga. Zadovoljavamo? Nikad se ne ćemo moći zadovoljiti u interpretiranju i razumijevanu tog simbola. On je bio u uvijek će biti od svih bogatiji. Kroz čitavu povijest iznenađuje nas i dalje će nas iznenađivati u beskonačnom mnoštvu i bogatstvu svojih manifestacija.
Ćiril Čoh, Otkriveno lice kruga, Kruzak, Zagreb, 2004., str.11-12.
Ono što nam je u geometrijskom realitetu od kruga dostupno samo je njegova slika. U ovom smislu treba shvatiti Platonovu tezu da se matematičari ne bave idejom kruga već samo slikom te ideje. Krug kao krug jest ideja onog Dobrog sama. Njena slika je dana u geometrijskom krugu. No, put do kruga kao kruga, kruga kao ideje onog Dobrog same ide preko slike kruga kako je promišlja geometrija. Zato je za promišljanje kruga kao kruga nezaobilazno ono što o krugu promišlja geometrija.
U odnosu na poimanje kruga koji ima dubinu iz koje je moguće promisliti širinu, dužinu i puninu geometrijski krug je puka površnost kruga. Iz te površnosti ne može se, kako se to u geometriji vidi, doći ni do dužine u kojoj bi se događanje kruga manifestiralo. Ne može se to dogoditi zato što se događanje kruga ne može svesti samo na pojavljivanje duljine kružnog luka u dužini. Silna energija utrošena na rješavanje problema kruga rasipala se na rješavanje problema njegove površine i duljine. Otkriveno lice kruga pokazuje da je i sam taj problem površan i jednodimenzionalan, odnosno krivo postavljen. Pravilno postavljanje problema kruga nije samo pravilno postavljanje tamo nekog problema u beskonačnom mnoštvu drugih problema, već je to pravilno postavljanje svih problema. To je postavljanje horizonta u kojem su svi problemi rješivi. Taj horizont je upravo ono što Platon promišlja kao horizont ideje onog Dobrog.
Vezano uz geometrijsku sliku kruga i uz naslućivanje onog na što se ta slika odnosi kroz povijest se razvila bogata simbolika kruga. Ta simbolika je trebala nadoknaditi posljedice rigidnog i površnog razumijevanja kruga. Ali nikakva simbolika ne može nadoknaditi izvornu misao kruga – izraz kruga. Sve što je u simbolizmu rečeno samo je nemoćan krik onoga što je iz autentičnog razumijevanja kruga trebalo biti izvedeno. Autentična misao kruga ukida krug kao simbol, bilo geometrijski bilo poetski, i dopire do kruga kao kruga.
Ćiril Čoh, Otkriveno lice kruga, Kruzak, Zagreb, 2004., str.29-30.



- 18:41 - Komentari (3) - Isprintaj - #