srijeda, 25.04.2007.

Only death and taxes

Misli se tako Zvone Radikalni: „Ma j... ti ovo visoko obrazovanje, sve je to lipo, odgajanje novih generacija inženjera, fleksibilno radno vrijeme, ali tribalo bi štogod para zaraditi !!!“. U svjetlu negdje pročitanog podatka da za mirnu starost današnji radnici moraju sami sebi sa strane uštedjeti milijun kuna, krajnje je vrijeme da se krene u poduzetničke vode !!!

Pa tako krenuh ja u raspitivanje o tome kako to izgleda kad imaš svoju firmu. Danas izgleda svaka šuša ima firmu pa bi valjalo biti u trendu (a i svaki put se kad me na pumpi nakon što natočim puni rezervoar, a to je uvijek, pitaju triba li R1 osjećam blesavo :-). Business case je tu – nema tu puno filozofije – Zvone Radikalni jedino može prodavati svoju pamet (srećom, ipak po značajnije boljoj satnici nego što je to marka za kilu J). Posla u branši ima koliko hoćeš. IPO zasad nije u planu, ali nikad ne znaš :-))).

I onda, BUUMMM, TRASSSSSS !!!

(to je Zvone Radikalni sletio na zemlju, a znate onu narodnu „ko visoko leti ...“)

Što, zašto, kako ? Ili, kako bi rekli naši dragi susjedi: „Dže ba zapelo ?“

A zapelo je na državi, odnosno na porezima. Jer kad sam izračunao koliko treba dati državi, prisiklo me. Ovdje ću posve zanemariti pitanje davanja na plaću, koja su apsolutno prevelika, pogotovo kad se uzme u obzir razina usluge koju građani dobivaju za te novce, i koncentrirati se na porez na dobit.
Dakle, pitanje je sljedeće. Ukoliko poduzetnik naplati svoje usluge (preko vlastite firme) 100.000 kn (i pretpostavimo da pri tome nije bilo nikakvog troška – npr. konzultantske usluge) , koliko toga sebi može isplatiti i iskoristiti da pođe recimo sa ženom na ljetovanje ?
Moje znanje računovodstva i poreznog sustava je minimalno, ali ja sam izračunao nekako ovako. Najprije treba platiti 22 % PDV-a, i to u roku mjesec dana po isporuci fakture (a ne po plaćanju te fakture – btw. ima li to još igdje u svijetu, baš bih volio znati ?). Onda se na to prilikom isplate dobiti obračunava porez na dobit od 20 %.
I ja sam nekako računao da je to to i da ostane nešto više od 60.000 kuna vlasniku u kešu za potrošnju. Ajde dobro, moglo bi i bolje, ali bi moglo i gore ;-).

KAD ONO I JEST GORE !!!!!

Jerbo prilikom transakcije dobiti od Zvone Radikalnog vlasnika firme na Zvonu Radikalnog fizičku osobu taj fizikalac mora još platiti i porez na dohodak. Jel se to meni samo čini ili je to trostruko oporezivanje ? Anyway, to je još 20-35 (45 ?) % što raspoloživi iznos spušta debelo ispod 50.000 kn. Ode više od pola direkcijone u državni budžet !!! A zašto ? Zato da bi državni činovnici mogli u miru pijuckati kavu i prodavati mi štoseve „dođite sutra“.

„Znao“ sam ja i dosada da su u Hrvatskoj porezi preveliki. „Znao“. Više onako teorijski jer su mi se prilikom isplata autorskih honorara te stvari obračunavale automatski i kad bih vidio živu lovu na računu, dalje me baš i nije previše zanimalo.

Ali ovakav „obračun sa stvarnošću“ baš i nisam očekivao. A prilikom tog raspitivanja odmah sam dobio i savjet. „Najbolje za firmu ti je da ti je dobit uvijek 0 kuna“ !!!!!!!!!!!!!!! Mislim, u kontekstu cijele priče, taj savjet mi je apsolutno jasan. Potroši sve pare kako znaš i umiješ (kupi kompjuter, auto, poslovni prostor) i onda ništa ne moraš dati državi. Ali svejedno mi se čini kao prilično izvrtanje ekonomske logike.

I za kraj dvije teme za diskusiju (ista stvar iz dva različita kuta):
1) Je li pošteno da država sebi uzima pola ? DA ili NE ?
2) Državni proračun od 50 % BDP-a. ZA ili PROTIV ?

UPDATE - Ovaj post je originalno objavljen na pollitika.com (gdje se razvila informativna rasprava) i tamo sam vrlo brzo upozoren (thx, mrak i Šimun) da je moj izračun poreza pogrešan u smislu da se porez na dohodak ne plaća na isplaćenu dobit. To su izvrsne vijesti thumbup, a kasnije sam našao i ovo:

Stopa poreza na dobit je 20% (od 01.01.2001.g.) i plaća se bez obzira na isplatu dobiti. Za vlasnike fizičke osobe, isplata dobiti ostvarene prije 01.01.2001.g. i nakon 31.12.2004. ne oporezuje se porezom na dohodak. Isplata dobiti ostvarene u razdoblju od 01.01.2001. do 31.12.2004. oporezuje se sa 15% poreza na dohodak. Isplata predujma dobiti za 2006. godinu nije oporeziva porezom na dohodak

- 22:55 - Komentari (4) - Isprintaj - #

<< Arhiva >>