Zatim, valjda dovoljno dugo nakon,
i o odvezivanjima
(ukoliko bismo nastavili suditi).
Svejedno, meni se ni tada nije htjelo prvo,
vjerojatno još manje, ili prije svega, ono drugo;
ono kada je zaboljelo do nestašice zraka u predjelima
o kojima prethodno ništa nisam znala,
ili kada me uhvatio jednako nespremnu svojom izgubljenošću
kojom me, valjda dovoljno dugo nakon,
i nijemo ispustio.
Kuca.
Po svemu sudeći, ti kadrovi pričaju više od crta poznatih lica:
nijemi film koji zastane kada se dvije čaše
pretvore u jednu,
zatim nijednu,
zatim u ono poznato "nisam jela, zaboravila sam",
a sve da bi se tek reprizno odigrao negdje duboko u prostoru
u kojemu iznova i iznova osluškuješ bilo.
Puca.
I sebe
baš kada je ponovno odzvonilo tim istim predjelima,
i sebe sam krvnički
zidovima i bedemima. Na najjače.
Ne zaljubljuj se u ženu koja čita,
ženu koja previše osjeća,
u ženu koja piše...
Ne zaljubljuj se u obrazovanu ženu, čarobnicu,
onu koja je u iluzijama, luckastu.
Ne zaljubljuj se u ženu koja misli svojom glavom,
onu koja zna tko je i dokle može,
ženu koja vjeruje u sebe....
Ne zaljubljuj se u ženu koja se smije,
ili plače dok vodi ljubav,
koja zna kako transformirati svoj duh u tijelu i, još više,
ne zaljubljuj se u ženu koja voli poeziju (te su najopasnije),
ženu koja je u stanju pola sata gledati neku sliku,
ženu koja ne može živjeti bez glazbe.
Ne zaljubljuj se u ženu koja je intenzivna,
sjajna, buntovna, nedolična.
Ne zaljubljuj se u takvu ženu,
jer ako se zaljubiš,
bila ona s tobom ili ne,
voljela te ili ne,
nikad nećeš moći natrag.
Nikad.