Whisky bar

MIIj.jpg To see a world in a grain of sand And a heaven in a wild flower, Hold infinity in the palm of your hand And eternity in an hour. William Blake (1757-1827)

20.09.2009., nedjelja

Metaludilo

"Propitivanje vlastita ludila, njegove svrhe i mog stava prema tome. Razmišljanje o tome prihvatiti ludilo ili ne, iako je ono u meni, želio ja to ili ne; to se zove Metaludilo.
Situacija u kojoj postajem svjestan svojeg luđaštva, čime stvaran otklon jastva od svog ponašanja i mentalnog stanja."
Ugledavši ludilo, jastvo poput nekog gledatelja filma u kinu, može samo nemoćno promatrati posljedice ludila, jer na to ne može utjecati.
Ali može promišljati o njemu, jer ludilo je film, moje saznanje ludila i promišljanje o njemu bi bilo gledanje filma.
To onda stanje luđaštva dovodi na meta razinu, jer obično stanje ne bi promišljalo o ludilu samo se pitalo, zašto sam takav, već bi jastvo bilo upleteno u tu luđačku mrežu i ne bi ga niti bilo svjesno.
Metaluđak, he, tom odvojenošću od svog ponašanja, postaje ujedno odvojen od svijeta, jer, kao što je gore navedeno, obični luđak ne posjeduje odvojenost jastva i ludila, njemu je sve to ubobičajeno poanšanje koje društvo nagrađuje ili možda ne nagrađuje. Ipak, kada, primjerice, svakodnevnom kupovinom kutije šibica određene marke spašava svijet od katastrofe, društvo će ga nagraditi ili bi ga nagradilo, samo kada bi znalo što je učinio, ali eto, on ili ona (kako god) zbog svoje skromnosti ili straha da mu ne otkriju strategiju ne objavljuje to svijetu (možda tu i tamo izleti kada primijeti znakove na osobi da je jedna od odabranih).
Drugim riječima, metaluđak je samospoznati luđak i ta samospoznaja ga udaljuje od svijeta čime se njegova usamljenost i tjeskoba samo povećava.
Ali osim usamljenosti i tjeskobe, metaluđak postaje i arogantan. Doživljava sebe umnijim od običnih ljudi, jer, iako su oni, recimo, normalni, nisu samospoznati!
Ne promišljaju o svom stanju, oni su naprosto takvi, njihovo jastvo je sraslo s ponašanjem. Kao junaci Kafkinih romana i prića koji stalno obijaju vrata, idu od višeg do višeg činovnika u hijerarhiji u nadi da će nešto promjeniti, da će riješiti svoj problem, ali toga nema, jer je već sve zacrtano, samo oni nisu svjesni toga i trude se sve više i više.
Oni su po metaluđaku nesvjesni da su likovi u već snimljenom filmu, smatraju da njihove radnje mogu utjecati na razvoj filma, ali metaluđak u svojoj odvojenosti zna da je to nemoguće. I on je na višoj razini, iako je njegov film života determiniran, odvojenost jastva, koje je gledatelj, mu daje tu spoznaju uvjetovanosti.
On time ostvaruje mudrost zapisanu na Delfima, "Spoznaj samog sebe", ali što time korisno dobiva, osim običnog znanja beskorisne istine?
Može li on onda, da se dalje poslužim s metaforom o filmu, napustiti gledanje filma ako mu se ne sviđa i umjesto horora otići pogledati neku komediju s hepi endaom ili bi trebao postati potpuno pasivan?
Može li ta odvojenost jastva utjecati na promjenu ponašanja?
Ako je jastvo pasivni promatrač ne bi mogla, ali kao samospoznato biće, svjesno da je parola o samospoznaji pisala na Delfima i da su tamo bili Orakli (proročice) koje su osobama davale proročanstva proturječnog sadržaja (odnosno prisjeća se da je tijekom filma to učio u školi), metaluđak se pita; "Nije li upravo proturječje indikator slobode i moguće promjene ponašanja, jer nam ne nudi ništa točno odrđeno, već je prema prorčanstvu jednako moguće da radnje dovedu i do dobrih i do loših posljedica?".
Osim toga mogli bi jastvo metaluđaka i film njegovih ponašanja usporedili s scenom iz Paklene naranče, kada Alexu privezanom za stolicu puštaju filmove nasilja uz Bethoweenovu muziku, jer nasilje i muzika su upravo Alexov film, njegovo ponašanje, a jastvo je on privezan na stolici i po prvi put njegovo jastvo je odvojeno od njegova ponašanja i život, što nije nikako ugodno. Samo bi posljedice trebale biti drugačije, dok se Alex počinje uvjetovano ponašati, metaluđak bi u tom odvojenošću jastva i ponašanja trebao pronaći slobodu volje, barem donekle.
Naime, poanta oraklovih proročanstva jest da potaknu um onomu kojemu se proriče da ne čeka pasivno budućnost, već neka je usmjerava u svoju korist promišljanjem o proročanstvu i tako onda djeluje. Da promišlja o proročanstvu i tako konačno dođe na meta razinu i odvoji svoje jastvo od filma njegova života. Time vidi nove staze, koje možda i dovode do istog cilja (u konačnici je to smrt), ali barem su različite, neke ravnije, neke grbave, neke kroz šumu, neke kroz park, neke asfaltirane. Ili da se poslužim analogijom s filmom, neka staza je horor, neka komdija, neka pornić, neka krimić...uglavnom staze raznih žanrova, ali sve imaju jednu zajedničku stvar, jeli: The End.
Nakon te spoznaje, metaluđaku se javlja jedna od scena filma života kada se mala mačka igrala sa vunenim klupkom.
Zacrtano je da će se klupku u konačnici odmotati do kraja ako mačka ustraje u igri, ali nije zacrtan način kako, hoće li se zaplesti ili neće. Stoga metaluđak zaključuje: "Sve je klupko s kojim se mi igramo kao male mace i o našoj zaigranosti ovisi kvaliteta našeg života, jer ako pasivno čekaš budućnost, ne razvijaš njezino klupko i ona se neće dogoditi te se onda prepuštaš entropiji.".
Propadanje je brže i manje zabavno..


- 15:16 - Komentari (0) - Isprintaj - # prijavi hr.digg

<< Arhiva >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Dijeli pod istim uvjetima.

< rujan, 2009 >
P U S Č P S N
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30        

Komentari On/Off

Opis bloga

Priče, pjesme, filozofski i rock and roll eseji.



Linkovi

o meni

Ime: Marin Tomić

Sviram u grupi: Gerila, Družba bijesnih lisica

Svirao: Ventil inc., Eksplozija, Mario Furka & Štićenici, OŠ Sulud III


Moji romani

Cyber Joint

John Buddha, vječno putovanje heroja




Potpuni opis stanja svemira podrazumjeva smjesu (superpoziciju) svih mogućih njegovih stanja......Jednostavno govoreći, u modelu mnogo svjetova, ako se nešto može dogoditi, onda će se i dogoditi, a najbolje uporište ima u činjenici da svjesni život postoji životom svakog čovjeka.

(Werner Heisenberg, Promjene u osnovama prirodne znanosti...Kruzak, Zagreb, 1998. str 136)






"Zar može poginuti zmaj od zmijskog otrova? reče. - Nego uzmi natrag svoj otrov. Ti nisi dosta bogata da bi mi ga mogla pokloniti." Na to mu guja pade ponovno oko vrata i lizaše mu ranu.

(Friedrich Nietzsche, Tako je govorio Zaratustra, Grafos, Beograd, 1987. str 70)



Osnovni alat za manipulaciju sa stvarnošću su riječi. Ako možete kontrolirati značenje riječi, onda možete kontrolirati ljude koji moraju koristiti riječi. (Philip K. Dick)





Svaki dio materije može biti shvaćen kao vrt pun biljaka i kao ribnjak pun riba . Ali svaka grančica biljke , svaki ud životinje , svaka kapljica njihovih sokova još je jedan takav vrt ili jedan takav ribnjak.
(Gottfried Wilhelm Leibniz , izabrani filozofski spisi , Monadologija ,Naprijed , 1980. Zagreb , str 272)








"Središte" je, dakle, područje svetoga u pravom smislu riječi, područje apsolutne stvarnosti.Isto tako, svi ostali simboli apsolutne stvarnosti (Drvo života i Drvo besmrtnosti, Vrelo mladosti itd.) također se nalaze u nekom središtu. Put koji vodi do središta je težak put (durohana) i to se potvrđuje na svim razinama stvarnosti: tegobno obilaženje oko hrama, hodočašće na sveta mjesta, herojski pohodi puni opasnosti u potrazi za Zlatnim runom, Zlatnim jabukama, Travom života itd., lutanja labirintom, teškoće onoga koji traži put do samoga sebe, do "središta" svoga bića itd. Staza je strma, zasjana opasnostima, jer ona je zapravo ritual prelaska iz profanog u sveto, iz kratkotrajnog i iluzornog u realnost i vječnost, iz smrti u život, od čovjeka k božanstvu.
(Mircea Eliade, Mit o vječnom povratku, Jesenski i Turk, Zagreb, 2007., str 32)







"Razdvajanjem magijskog i logičkog uma čovjek je izgubio svoju iskonsku prirodu i zauvijek prekinuo sklad čovjeka sa samim sobom i sa svemirom." (Ernesto Sabato, Prije kraja - Sjećanja, VBZ, 2006. Zagreb, str 100)





ARHIVA


FILOZOFIJA
Stvarnost i iluzija:
*Melancholia i Tristanov akord
*Točka omega i teorija kaosa
*Tko je Antikrist? (gnosticizam i paranoja u filmu Antichrist Larsa Von Triera)
*Tiamat vs Marduk – materija vs forma u filmu Prometheus
*Obrnuta uzročnost
*Paralelni životi
*Paralelni svijetovi
*Ima li razlike između stvarnosti i iluzije
*Suprotnosti i totalitet
*Rad ili nerad?
*Fire walk with me
*Preobrazba ribice prevoditelja u Levijatana strašnog
Svijest i samosvjest:
*Smrt i samosvjest
*Samosvjesni strojevi
*I'm Not There - tko sam i što sam?
*Zen oranje
*Fontana mladosti i univerzalni um
*Utjecaj voodoo religije na rock muziku i suvremenu filozofiju (zombie argument)
*
Nastavljamo na temu zombija u filozofiji
*Filozofija i tehnološke inovacije
*Promatran sam, dakle jesam
*Zabavni park Zemlja, transhumanizam i identitet (kritika)
*IDEJA vs TIJELO
Zlo:
*Gnosticizam, fatalizam, paranoja u Izvještaju o slijepcima Ernesta Sabata
*Moralna stvarnost u filmu "Fire walk with me"
*ART & RAT – It's a Yin Yang thing
*Malleus maleficarum ili o uzvišenosti skolastike
*Zlo
*Crna kronika i dobre vijesti
*Herostrat
*Vodite ljubav a ne rat
*Empatija kao osjetilo za dobro i zlo
Sloboda volje:
*Crowley vs. Kant
*Velvet Underground i mazohizam
*Antinomija ljudskosti
*Sloboda volje i moralna odgovornost
*Automati dužnosti
POLITIKA
Utopija, antiutopija, globalizacija:
*Antiekspertizam
*Antiutopija kao dokaz slobode volje
*Ganja & beyond
*Knjiga-Cyber Joint
*Muzika kao temelj ustava i privremena autonomna zona
*Magijski i logički um Ernesta Sabata i mogućnost utopije
*Patokracija
*Prvi Papa spektakla
*Tolerancija i religije
*Luđaci
*Ideja jednakosti i žrtva
*Individualizam i socijaldarvinizam
*Antitehnološka predavanja s Liburnicona
Terorizam:
*Meki terorizam
*Meki terorizam II
*Žrtvovanja
*Napadi i posljedice 11. rujna
Teorija zavjere:
*Teorija zavjere vs. institucionalna teorija
*Bohemian grove i maškare
PRIČE
*Metaludilo
*Sun dance
*Artemesijanci
*Monumentalni dan
*Kod duhova
*Put kroz vrijeme
*Žrtva - Jesus died for somebody's sin but not mine
PJESME
*Epska pjesma John Buddha
*Tarot karte
*Tamni osvit crnog sunca
*Komet sonet
*Priroda i društvo, sile i reakcija
ROCKERICA
Antologijski albumi:
*Epizoda 1.- Jon Spencer Blues Explosion "Now I Got A Worry"
*Epizoda 2.-Ugovor s Đavlom-The Cult "Electric"
*Heroj kulture
*Rock n' roll suicide
Beyond the song
*David Lynch & Roy Orbison
*Stairway to heaven
*Rock pjesme o smrti
*Rock and roll u službi srdžbe
*Utjecaj mitologije na pjesmu «The End» grupe «The Doors»