Whisky bar

MIIj.jpg To see a world in a grain of sand And a heaven in a wild flower, Hold infinity in the palm of your hand And eternity in an hour. William Blake (1757-1827)

03.10.2006., utorak

Velvet Underground i mazohizam



Grupa Velvet Underground djelovala je od 1965. do 1973. godine u New Yorku. Djelovali su oko tvornice pop art umjetnika Andy Warhola koji im je bio menager, producent i autor omota albuma, dok ga 1967. nisu otpustili. Bili su jedan od najutjecajnijih rock bendova, iako nisu bili komercialno uspješni. Glavni članovi sastava su bili avangardni umjetnik John Cale i pjesnik Lou Reed.
Upoznaju se tako što Cale, rođenjem iz Walesa, dolazi u SAD studirati klasičnu muziku. Reed je radio u studiju i pisao pjesme za nepoznate pop izvođače. Namjera im je bila spojiti rock i pop sa avangardom. Ime Velvet Underground uzimaju po istoimenoj knjizi o mazohizmu Michaela Leigha. Naime, dok su šetali ulicom, naišli su na tu knjigu kako leži na podu, a budući da je Reed pisao pjesme fascinirane tamnijim stranama života, poput droge i seksualnih perverzija ime im je savršeno poslužilo. Osim toga već je bio napisao pjesmu«Venus in Furs» koja svakako spada pod «opus» seksualnih perverzija, odnosno mazohizma. Pjesma se nalazi na njihovom prvom albumu «The Velvet Underground & Nico» koji se smatra jednim od najutjecajnijih albuma u povijesti rock muzike. Brian Eno je za taj album rekao «samo je tisuću ljudi kupilo taj album, ali svi koji su kupili taj album su napravili svoj bend».No vratimo se pjesmi Venus in Furs (Venera u krznu). Caleova hipnotička viola dodaje perverznu dimenziju pjesmi koja je ispirirana istoimenim romanom pisca Leopolda von Sacher Masocha.
Roman «Venera u krznu» nastaje krajem 19. stoljeća. Bavi se odnosom između muškarca koji zahtjeva od svoje zaručnice da se prema njemu odnosi kao prema robu, budući da je on nadčulnik, osoba koja je fascinirana smrću i patnjom. Za razliku od njega, žena uživa u životu i sebe poima kao paganku, jer dok krščani žive svoj život dužnosti i obavezama, ona kao prava paganka odbija bilo kakvu vrstu obaveza te se ponaša u skladu s trenutkom. Sacher Masoch je bio školovani filozof i sukob glavnog muškog lika romana Severina i glavne junjakinje Wande je sukob između dvaju poimanja etika Kantove etike dužnosti i Epikurejske hedonističke etike (izbjegavanja boli) ili pak Nietzscheanske etike trenutka (Carpe Diem). U knjizi «Venera u krznu» gubi etika dužnosti, dok pobjeđuje etika zadovoljstva i trenutka. Etika dužnosti je ismijana kroz dobrovoljno robovanje muškog lika ženskom, do te mjere da je bio prinuđen umjesto životinje upregnut u plug. Jer, budući da je svoj život stavio na milost i nemilost paganskoj osobi, nije smio očekivati da ta osoba neće preći granice nemilosti i ismijati ga, zato što obečanje i dužnost ne igra nikakvo značenje paganinu koji se povodi za neposrednim zadovoljstvom, a ne dužnošću. No konačnim poniženjem, glavni muški lik je konačno shvatio sve pogubnosti etike dužnosti i jasno, postao gospodar, a ne rob ženama.
Etika dužnosti se poistovječuje sa njemačkim odnosno krščanskim sjevernjačkim mentalitetom, dok se hedonistička etika poistovječuje sa južnjačkim odnosno antičkim paganskim mentalitetom. Kao pobjednici i gospodari izlaze pagani koji posjeduju veću volju za moć i time pisac iznosi svoj stav da su prirodni ljudski odnosi zapravo odnos gospodara i roba. Tko posjeduje jaču volju za moć postaje gospodar i time slobodan i opravdan zagospodariti onim slabijim, a slabiji će ostati u robovskom položaju sve dok mu se taj položaj ne zgadi i kada mu konačno poniženje ne stvori jaku volju da se oslobodi od gospodara i sam zavlada nad nekim slabijim.
To pomalo okrutno viđenje ljudskih odnosa po mom mišljenju nije odmak od filozofije njemačkog idealizma, nego upravo potvrda, ali ne potvrda etike Kanta već drugog filozofa njemačkog idealizma Hegela. Hegel tvrdi da se čovjek ostvaruje kao pojedinac tek kada zavlada nad druom osobom odnosno drugim samosvjesnim bićem.
Ali bez obzira na piščev filozofski promašaj, estetski je knjiga vrijedna i odlično prikazuje pad u sve veći ropski odnos, te je zabavna kada opisuje mazohistične situacije.

Inaće Sacher Masoch je u knjigu unio dosta autobiografskih elementa. On je dosta eksprimentirao sa mazohizmom, nosio je odjela sluge i postavljao se u robovski odnos prema ženi. Zbilja je potpisao robovski ugovor sa svojom ženom, za koga se tvrdi da je bio još okrutniji nego onaj u knjizi.Uostalom termin mezohizam je smislio psihijatar Krafft-Ebing upravo po piščevom prezimenu Masoch, a pak Sacher torta je nastala po piščevom receptu i ,jasno, prvom djelu njegova prezimena Sacher.

- 16:36 - Komentari (6) - Isprintaj - # prijavi hr.digg

<< Arhiva >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Dijeli pod istim uvjetima.

< listopad, 2006 >
P U S Č P S N
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31          

Komentari On/Off

Opis bloga

Priče, pjesme, filozofski i rock and roll eseji.



Linkovi

o meni

Ime: Marin Tomić

Sviram u grupi: Gerila, Družba bijesnih lisica

Svirao: Ventil inc., Eksplozija, Mario Furka & Štićenici, OŠ Sulud III


Moji romani

Cyber Joint

John Buddha, vječno putovanje heroja




Potpuni opis stanja svemira podrazumjeva smjesu (superpoziciju) svih mogućih njegovih stanja......Jednostavno govoreći, u modelu mnogo svjetova, ako se nešto može dogoditi, onda će se i dogoditi, a najbolje uporište ima u činjenici da svjesni život postoji životom svakog čovjeka.

(Werner Heisenberg, Promjene u osnovama prirodne znanosti...Kruzak, Zagreb, 1998. str 136)






"Zar može poginuti zmaj od zmijskog otrova? reče. - Nego uzmi natrag svoj otrov. Ti nisi dosta bogata da bi mi ga mogla pokloniti." Na to mu guja pade ponovno oko vrata i lizaše mu ranu.

(Friedrich Nietzsche, Tako je govorio Zaratustra, Grafos, Beograd, 1987. str 70)



Osnovni alat za manipulaciju sa stvarnošću su riječi. Ako možete kontrolirati značenje riječi, onda možete kontrolirati ljude koji moraju koristiti riječi. (Philip K. Dick)





Svaki dio materije može biti shvaćen kao vrt pun biljaka i kao ribnjak pun riba . Ali svaka grančica biljke , svaki ud životinje , svaka kapljica njihovih sokova još je jedan takav vrt ili jedan takav ribnjak.
(Gottfried Wilhelm Leibniz , izabrani filozofski spisi , Monadologija ,Naprijed , 1980. Zagreb , str 272)








"Središte" je, dakle, područje svetoga u pravom smislu riječi, područje apsolutne stvarnosti.Isto tako, svi ostali simboli apsolutne stvarnosti (Drvo života i Drvo besmrtnosti, Vrelo mladosti itd.) također se nalaze u nekom središtu. Put koji vodi do središta je težak put (durohana) i to se potvrđuje na svim razinama stvarnosti: tegobno obilaženje oko hrama, hodočašće na sveta mjesta, herojski pohodi puni opasnosti u potrazi za Zlatnim runom, Zlatnim jabukama, Travom života itd., lutanja labirintom, teškoće onoga koji traži put do samoga sebe, do "središta" svoga bića itd. Staza je strma, zasjana opasnostima, jer ona je zapravo ritual prelaska iz profanog u sveto, iz kratkotrajnog i iluzornog u realnost i vječnost, iz smrti u život, od čovjeka k božanstvu.
(Mircea Eliade, Mit o vječnom povratku, Jesenski i Turk, Zagreb, 2007., str 32)







"Razdvajanjem magijskog i logičkog uma čovjek je izgubio svoju iskonsku prirodu i zauvijek prekinuo sklad čovjeka sa samim sobom i sa svemirom." (Ernesto Sabato, Prije kraja - Sjećanja, VBZ, 2006. Zagreb, str 100)





ARHIVA


FILOZOFIJA
Stvarnost i iluzija:
*Melancholia i Tristanov akord
*Točka omega i teorija kaosa
*Tko je Antikrist? (gnosticizam i paranoja u filmu Antichrist Larsa Von Triera)
*Tiamat vs Marduk – materija vs forma u filmu Prometheus
*Obrnuta uzročnost
*Paralelni životi
*Paralelni svijetovi
*Ima li razlike između stvarnosti i iluzije
*Suprotnosti i totalitet
*Rad ili nerad?
*Fire walk with me
*Preobrazba ribice prevoditelja u Levijatana strašnog
Svijest i samosvjest:
*Smrt i samosvjest
*Samosvjesni strojevi
*I'm Not There - tko sam i što sam?
*Zen oranje
*Fontana mladosti i univerzalni um
*Utjecaj voodoo religije na rock muziku i suvremenu filozofiju (zombie argument)
*
Nastavljamo na temu zombija u filozofiji
*Filozofija i tehnološke inovacije
*Promatran sam, dakle jesam
*Zabavni park Zemlja, transhumanizam i identitet (kritika)
*IDEJA vs TIJELO
Zlo:
*Gnosticizam, fatalizam, paranoja u Izvještaju o slijepcima Ernesta Sabata
*Moralna stvarnost u filmu "Fire walk with me"
*ART & RAT – It's a Yin Yang thing
*Malleus maleficarum ili o uzvišenosti skolastike
*Zlo
*Crna kronika i dobre vijesti
*Herostrat
*Vodite ljubav a ne rat
*Empatija kao osjetilo za dobro i zlo
Sloboda volje:
*Crowley vs. Kant
*Velvet Underground i mazohizam
*Antinomija ljudskosti
*Sloboda volje i moralna odgovornost
*Automati dužnosti
POLITIKA
Utopija, antiutopija, globalizacija:
*Antiekspertizam
*Antiutopija kao dokaz slobode volje
*Ganja & beyond
*Knjiga-Cyber Joint
*Muzika kao temelj ustava i privremena autonomna zona
*Magijski i logički um Ernesta Sabata i mogućnost utopije
*Patokracija
*Prvi Papa spektakla
*Tolerancija i religije
*Luđaci
*Ideja jednakosti i žrtva
*Individualizam i socijaldarvinizam
*Antitehnološka predavanja s Liburnicona
Terorizam:
*Meki terorizam
*Meki terorizam II
*Žrtvovanja
*Napadi i posljedice 11. rujna
Teorija zavjere:
*Teorija zavjere vs. institucionalna teorija
*Bohemian grove i maškare
PRIČE
*Metaludilo
*Sun dance
*Artemesijanci
*Monumentalni dan
*Kod duhova
*Put kroz vrijeme
*Žrtva - Jesus died for somebody's sin but not mine
PJESME
*Epska pjesma John Buddha
*Tarot karte
*Tamni osvit crnog sunca
*Komet sonet
*Priroda i društvo, sile i reakcija
ROCKERICA
Antologijski albumi:
*Epizoda 1.- Jon Spencer Blues Explosion "Now I Got A Worry"
*Epizoda 2.-Ugovor s Đavlom-The Cult "Electric"
*Heroj kulture
*Rock n' roll suicide
Beyond the song
*David Lynch & Roy Orbison
*Stairway to heaven
*Rock pjesme o smrti
*Rock and roll u službi srdžbe
*Utjecaj mitologije na pjesmu «The End» grupe «The Doors»