Whisky bar

MIIj.jpg To see a world in a grain of sand And a heaven in a wild flower, Hold infinity in the palm of your hand And eternity in an hour. William Blake (1757-1827)

11.09.2006., ponedjeljak

Žrtvovanja


Na omotu albuma «Spiritchaser» grupe Dead can dance, piše budući da se prilikom proizvodnje instrumenta rezonantna kutija uglavnom proizvodi od drva, a proizvođać zvuka (žice) je uglavnom životinjskog porijekla, u kulturama čija muzika ima magijsko značenje svaka proizvodnja instrumenta uključuje žrtvovanje životinje i ta duša žrtvovane životinje postaje dio instrumenta i pomoću tonova instrumenta «pjevajući mrtvaci» koji su vječno prisutni oko nas obznanjuju svoje prisustvo.
Duša žrtve nam zajedno s instrumentom omogućuje da čujemo «pjevajuće mrtvace».
Takav oblik žrtvovanja bi spadao pod ritualno žrtvovanje. Suprotno od ritualnog žrtvovanja bi bilo žrtvovanje za ideale.
Unutar ritualnog žrtvovanja možemo razlikovati dva načina

1.Da se duša zarobi i služi, kao u slučaju žrtvovane životinje za instrument
2. Žrtve da se umilostive bogovi

1. Kada se nešto žrtvuje da se duša žrtve zarobi i služi:
Žrvovana duša služi ljudima tako da stvara muziku time što omogućava pjevajučim mrtvacima da se čuju. Ona služi ljudima tako što proizvodi muziku.Životinja je žrtvovana radi potrebe stvaranja muzike. Bez njezine žrtve muzika ne bi bila moguća budući da onda duša te životinje ne bi bila prisiljena da je stvara.
Međutim sve masovnijim bavljenjem muzike gubi se njezin magijski značaj i počinje se koristiti više u zabavne svrhe, čak i nedodirljiva klasika u početku je skladana za novac radi zabave aristokracije, jer nisu imali stereo uređaje, dok je danas magijsko u muzici (trans)samo nus pojava glavnog cilja muzike, a to je zabava-najbliže magijskom u muzici danas je psihodelija koja kaže trans=zabava. Oni žrtvuju svoje mentalno zdravlje prekomjernom upotrebom opijata u potrazi za inspiracijom ili nazaovimo to šamanskim prodiranjem u nepoznati paralelni svijet da bi ga se upoznalo i putem muzike predstavilo ljudima koji nisu u mogučnosti ući u taj svijet (primjerice Syd Barret osnivać Pink Floyda koji je poludio ili Jim Morrison koji je stvarao muziku da prodre u nepoznato i umro mlad i lud).
Ipak, sve se manje žrvuju životinje prilikom proizvodnje instrumenata (ako uopće) budući da sa opadanjem magijskog u muzici opada i korištenje životinjskih materijala za proizvodnju instrumenta, a sve više se koriste sintetički materijali.

2. ljudske žrtve da se umilostive bogovi:
Svrha tih žrtvovanja nije da duša služi bogovima, već da se pokaže da su ljudi spremni žrtvovati svoju vrstu samo da zadovolje bogove. Tako u većini kultura se uglavnom žrtvuju životinje. Židovi žrtvuju janjce, stari grci su žrtvovali bikove.Upravo kod starih grka je važna kvantiteta žrtve, što veći bik, to će bog biti milostivi. Poznat je mit kako je Prometej prevario Zeusa, tako što je stavio dvije žrtve. Na jednoj je bio bik, dok je na drugoj bio hrpa kostiju.Te dvije žrtve je prekrio da se ne vidi što je. Hrpa kostiju je izgledala veća nego bik, pa je pohlepni Zeus neznajući što se krije ispod uzeo hrpu bezvrijednih kostiju, a meso bika ostavio ljudima.
Jedna od rijetkih kultura koje su žrtvovale ljude su bili Asteci. Cilj njihovih ratova nije bio da se ubije sve više protivnika, već da se zarobi što više protivnika da bi ih se moglo žrtvovati njihovim božanstvima.
Što više žrtvovanih ljudi, to su bogovi sretniji i milostiviji. Što je neka svečanost značajnija to je broj žrtvovanih veći. Najvažnije svečanosti su bile krunjenje kralja ili posvećenje hrama. Tako je 1486. prilikom posvećenja velikog hrama bogu Huitzilopotchliju (astečki bog rata i glavni bog njihovog panteona) bila upriličena svečanost koja je trajala nekoliko dana prilikom koje je žrtvovano sedamdeset tisuća ljudi!
I da bi sve bilo kako treba, Asteci bi na kraju jeli meso svojih žrtva na pravim gozbama. Onaj tko zarobi žrtvovanog, zajedno sa svojim prijateljima na raskošnoj gozbi ga i pojede.
Posebno je zanimljiva jedna od astečkih najvažnijh svečanosti.Ta svečanost je bila u čast boga Tezcatlepoce koji je bi smatran za stvoritelja svijeta i bio je prikazivan kao lijep i vječno mlad muškarac. Za žrtvu, njemu u čast, bio bi izabran neki od zarobljenika koji se posebno isticao ljepotom.Taj izabrani je predstavljao boga Tezcatlepocea i neko vrijeme je vodio raskošan i besposlen život pun bogatstva i uživanja. Na dan žrtvovanja bi mu oduzeli sve njegove povlastice, žene i nakit te su ga žrtvovali tako što su mu pomoću oštrog noža od itzilija (tvrda vulkanska tvar) rasporili prsa, zatim bi jedan od svećenika zavukao ruku u ranu i isčupao žrtvi srce koje je još kucalo.Njegova žrtva je simbolizirala tipičnu ljudsku sudbinu, koja je u početku blistava, a završava u patnji i nesreći.

Sada slijedi žrtvovanje za ideale:

To žrtvovanje bi također mogli podijeliti u dva dijela Herojsko i terorističko.
1.Herojsko žrtvovanje:
Kada se radi nekakvih plemenitih ciljeva riskira vlastiti život. Primjerice kada se riskira vlastiti život da bi se spasilo slabije od sebe. Jasno, riskiranje života znaći da su okolnosti u kojima se osoba nalazi potpuno nepovoljne za osobu, bilo da neprijatelja ima mnogo više ili da je neka prirodna nepogoda (primjerice spasiti dijete iz brze rijeke).
Što su okolnosti nepovoljnije i što je ono što spašavamo vrijednije spašavanja to je herojsko dijelo veće.
Što to zanći biti vrijedno spašavanja? Pa ili da je to što spašavamo mnogo slabije od većine ljudi (djeca, žene, invalidi, životinje) ili nešto što društvo smatra vrijednim (tako u filmu Rambo III Rambo američko društvo je smatralo vrijednim da se Rambo žrtvuje za afganistanske Muđahedine, a u isto vrijeme kolje Ruse, dok bi danas vjerojatno kada bi ponovo snimali Rambo III Rusi bili vrijedni spašavanja, a Muđahedini vrijedni ubijanja). Situacija s Rambom nam samo prikazuje koliko je relativan pojam heroja i teroriste odnosno zlikovca.Ali o tome malo kasnije.Sada:
2.Terorističko žrtvovanje:
Sve suprotno od herojskog, jasno to ne znaći da će mo nekoga tko se žrtvuje za neku jaku osobu koja uopće nije u opasnosti već naprotiv uživa u svim «blagodatima sijeta» smatrati teroristom.Takva osoba je naprosto budala i nema ih previše, eventualno Superhik iz Alan Forda-krade siromašnima da bi dao bogatima, iako sada kada sam napisao krasti siromašnima da bi se dalo bogatima mi izgleda kao pravi teroristički čin jer se izrabljuje slabije na račun bogatih i to je upravo ono što velike korporacije danas čine.Istu stvar su činili i feudalci u srednjem vijeku, iako kod njih nije prisutan element žrtvovanja pa su mi nebitni za ovu priću.
Ipak teroristi s kraja 19. i početka 20 stoljeća nisu napadali slabije već političke protivnike, anarhistički teroristi tog vermena ubijaju kapitaliste. Oni su proglašeni teroristima zato što su napadali vrijednosti tadašnjeg društva, kao što su neki mediji pokušali antiglobalistički pokret proglasiti terorističkim.
Ali, vratimo se na ono što se danas smatra terorizmom. Poanta današnjeg terorizma jest da se napadaju nevini i civilni ciljevi, pa da onda oni počnu živjeti u strahu i počnu vršiti pritisak na svoju vlast da pristane na zahtjeve terorista da bi oni, nevini, prestali živjeti u strahu. Drugim riječima terorizam jest fizički napad na nkoga ili nešto što je slabo,nevino i društvo smatra vrijednim.Tako napad na WTC nije teroristički samo zato što su stradali nevini, već je istovremeno napad na vrijednosti zapada koje WTC simboliziraju-to može biti kapitalizam, ambicioznost, pohlepa, a s druge strane može biti dcemokracija, sloboda govora, kako se uzme.
Da je napad na prvo bio bi to herojski čin i sad dolazimo do relativizma.Ono što neko društvo smatra vrijednim divljenja drugo društvo smatra vrijednim prijezira.
Primjerice nekome je kapitalizam vrijedan divljenja, dok ga drugi prezire i napada njegove institucije, zatim palestinac bombaš samoubojica heroj, dok je isti za židove terorist.
Ipak svaki napad u kojemu stradaju nevini i slabiji bi trebao biti teroristički tako je zabijenje aviona u WTC teroristički čin, a također je to i Busheva invazija na Irak pod izmišljenim izgovorom da Irak posjeduje oružje za masovno uništenje (samo što Bush ne žrtvuje sebe nego svoje vojnike, dok sebi pripisuje zasluge za širenje demokracije, kao što bin Laden ne žrtvuje sebe već svoje sljedbenike, a sebi pripisuje zasluge).
Sve su to napadi na nevine i slabije. Kada bi se terorizam ograničio da je to napad na slabije i nevine, a isključio se napad na vrijednosti društa uspjeli bi izbjeći relativizam.
Imamo granični slučaj, kamikaze-heroji ili teroristi? Svakako su bliže herojima jer su napadali vojne ciljeve, međutim bili su saveznici fašistima i nacistima ideologijama koje su u svojoj biti zločinačke i to bi ih svrstalo, možda ne na stranu terorista jer nisu napadali slabije i nevine, ali ipak na stranu zločinaca.
Za kraj. I herojima i teroristima je zajedničko samožrtvovanje
Albert Camus kaže u svojoj knjizi «Pobunjeni čovjek» (koja se bavim između ostalog anarhističkim teroristima s kraja 19. i početka 20. stoljeća): «Dva ljudska soja.Jedan ubija jednom i plaća životom. Drugi opravdava tisuće zločina i prihvaća da mu se to plati počastima.».

- 19:31 - Komentari (1) - Isprintaj - # prijavi hr.digg

<< Arhiva >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Dijeli pod istim uvjetima.

< rujan, 2006 >
P U S Č P S N
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  

Komentari On/Off

Opis bloga

Priče, pjesme, filozofski i rock and roll eseji.



Linkovi

o meni

Ime: Marin Tomić

Sviram u grupi: Gerila, Družba bijesnih lisica

Svirao: Ventil inc., Eksplozija, Mario Furka & Štićenici, OŠ Sulud III


Moji romani

Cyber Joint

John Buddha, vječno putovanje heroja




Potpuni opis stanja svemira podrazumjeva smjesu (superpoziciju) svih mogućih njegovih stanja......Jednostavno govoreći, u modelu mnogo svjetova, ako se nešto može dogoditi, onda će se i dogoditi, a najbolje uporište ima u činjenici da svjesni život postoji životom svakog čovjeka.

(Werner Heisenberg, Promjene u osnovama prirodne znanosti...Kruzak, Zagreb, 1998. str 136)






"Zar može poginuti zmaj od zmijskog otrova? reče. - Nego uzmi natrag svoj otrov. Ti nisi dosta bogata da bi mi ga mogla pokloniti." Na to mu guja pade ponovno oko vrata i lizaše mu ranu.

(Friedrich Nietzsche, Tako je govorio Zaratustra, Grafos, Beograd, 1987. str 70)



Osnovni alat za manipulaciju sa stvarnošću su riječi. Ako možete kontrolirati značenje riječi, onda možete kontrolirati ljude koji moraju koristiti riječi. (Philip K. Dick)





Svaki dio materije može biti shvaćen kao vrt pun biljaka i kao ribnjak pun riba . Ali svaka grančica biljke , svaki ud životinje , svaka kapljica njihovih sokova još je jedan takav vrt ili jedan takav ribnjak.
(Gottfried Wilhelm Leibniz , izabrani filozofski spisi , Monadologija ,Naprijed , 1980. Zagreb , str 272)








"Središte" je, dakle, područje svetoga u pravom smislu riječi, područje apsolutne stvarnosti.Isto tako, svi ostali simboli apsolutne stvarnosti (Drvo života i Drvo besmrtnosti, Vrelo mladosti itd.) također se nalaze u nekom središtu. Put koji vodi do središta je težak put (durohana) i to se potvrđuje na svim razinama stvarnosti: tegobno obilaženje oko hrama, hodočašće na sveta mjesta, herojski pohodi puni opasnosti u potrazi za Zlatnim runom, Zlatnim jabukama, Travom života itd., lutanja labirintom, teškoće onoga koji traži put do samoga sebe, do "središta" svoga bića itd. Staza je strma, zasjana opasnostima, jer ona je zapravo ritual prelaska iz profanog u sveto, iz kratkotrajnog i iluzornog u realnost i vječnost, iz smrti u život, od čovjeka k božanstvu.
(Mircea Eliade, Mit o vječnom povratku, Jesenski i Turk, Zagreb, 2007., str 32)







"Razdvajanjem magijskog i logičkog uma čovjek je izgubio svoju iskonsku prirodu i zauvijek prekinuo sklad čovjeka sa samim sobom i sa svemirom." (Ernesto Sabato, Prije kraja - Sjećanja, VBZ, 2006. Zagreb, str 100)





ARHIVA


FILOZOFIJA
Stvarnost i iluzija:
*Melancholia i Tristanov akord
*Točka omega i teorija kaosa
*Tko je Antikrist? (gnosticizam i paranoja u filmu Antichrist Larsa Von Triera)
*Tiamat vs Marduk – materija vs forma u filmu Prometheus
*Obrnuta uzročnost
*Paralelni životi
*Paralelni svijetovi
*Ima li razlike između stvarnosti i iluzije
*Suprotnosti i totalitet
*Rad ili nerad?
*Fire walk with me
*Preobrazba ribice prevoditelja u Levijatana strašnog
Svijest i samosvjest:
*Smrt i samosvjest
*Samosvjesni strojevi
*I'm Not There - tko sam i što sam?
*Zen oranje
*Fontana mladosti i univerzalni um
*Utjecaj voodoo religije na rock muziku i suvremenu filozofiju (zombie argument)
*
Nastavljamo na temu zombija u filozofiji
*Filozofija i tehnološke inovacije
*Promatran sam, dakle jesam
*Zabavni park Zemlja, transhumanizam i identitet (kritika)
*IDEJA vs TIJELO
Zlo:
*Gnosticizam, fatalizam, paranoja u Izvještaju o slijepcima Ernesta Sabata
*Moralna stvarnost u filmu "Fire walk with me"
*ART & RAT – It's a Yin Yang thing
*Malleus maleficarum ili o uzvišenosti skolastike
*Zlo
*Crna kronika i dobre vijesti
*Herostrat
*Vodite ljubav a ne rat
*Empatija kao osjetilo za dobro i zlo
Sloboda volje:
*Crowley vs. Kant
*Velvet Underground i mazohizam
*Antinomija ljudskosti
*Sloboda volje i moralna odgovornost
*Automati dužnosti
POLITIKA
Utopija, antiutopija, globalizacija:
*Antiekspertizam
*Antiutopija kao dokaz slobode volje
*Ganja & beyond
*Knjiga-Cyber Joint
*Muzika kao temelj ustava i privremena autonomna zona
*Magijski i logički um Ernesta Sabata i mogućnost utopije
*Patokracija
*Prvi Papa spektakla
*Tolerancija i religije
*Luđaci
*Ideja jednakosti i žrtva
*Individualizam i socijaldarvinizam
*Antitehnološka predavanja s Liburnicona
Terorizam:
*Meki terorizam
*Meki terorizam II
*Žrtvovanja
*Napadi i posljedice 11. rujna
Teorija zavjere:
*Teorija zavjere vs. institucionalna teorija
*Bohemian grove i maškare
PRIČE
*Metaludilo
*Sun dance
*Artemesijanci
*Monumentalni dan
*Kod duhova
*Put kroz vrijeme
*Žrtva - Jesus died for somebody's sin but not mine
PJESME
*Epska pjesma John Buddha
*Tarot karte
*Tamni osvit crnog sunca
*Komet sonet
*Priroda i društvo, sile i reakcija
ROCKERICA
Antologijski albumi:
*Epizoda 1.- Jon Spencer Blues Explosion "Now I Got A Worry"
*Epizoda 2.-Ugovor s Đavlom-The Cult "Electric"
*Heroj kulture
*Rock n' roll suicide
Beyond the song
*David Lynch & Roy Orbison
*Stairway to heaven
*Rock pjesme o smrti
*Rock and roll u službi srdžbe
*Utjecaj mitologije na pjesmu «The End» grupe «The Doors»