nedjelja, 27.03.2005.

Durmitorka

DURMITORKA NIJE PRALA KOSU 50 GODINA!
Virak, Ponedjeljak, 12. April 2004. 11:31 (Pobjeda)



Crna Gora - Tajnu sna januarske noći od prije 50 godina starica
Vidosava Šarović, iz sela Virak kod Žabljaka, ponijela je na onaj svijet. A
njena kćerka, danas 70-godišnjia Ružica Đurđić, iz istog sela, od tada nije
prala kosu. Pronašli smo Ružicu, krepku staricu, ovih dana u Podgorici.
Skoknula je malo do kćerke Granice Dabetić i u šali nam reče da joj neće
potrošiti vodu za pranje kose. Malo ju je iznenadila naša posjeta, jer "ne
vidi ništa neobično" da bi novine pisale o njenom višedecenijskom čuvanju
kose od vode, koja izgleda sjajna i čista kao da je Ružica tek izašla iz
nekog frizerskog salona.Dok sa glave skida maramu i rasplijeće pletenice,
starica nam priča da u kosi nema peruti, masnoće, niti pak osjeća bilo kakve
neugodnosti na glavi. Kosu ne maže ni sa čim, jedino se žali da joj u
posljednje vrijeme malo opada. No, naglašava da je već napravila upletke
(poput starih Crnogorki) koje stavlja na glavu kad i oveću maramu, u vrijeme
kakve svetkovine i tom slično. A, još i danas gustu kosu čuva jedino
svakodnevnim mijenjanjem marama. Drugog recepta nema.-Ja sam rodom od
Šarovića. U kući moga oca Milana rođeno je 11-oro djece. Kad sam prispjela,
udala sam se za Radonju Đurđića i sa njim izrodila Budimira, Budimirku,
Momira i Granicu, priča nam Ružica.Kad sam rodila drugo dijete, Budimirku,
majka Vidosava je, po običaju, došla na "babine". Donijela poklone,
poželjela sreću unučetu, meni i prijateljima, a zatim me povela na stranu i
u povjerenju rekla:-Sine, nešto sam sanjala. Od danas nemoj kojim slučajem
da pereš kosu! Bila sam iznenađena ovakvim majčinim savjetom, bolje reći
zakletvom, amanetom. Ipak, pitala sam je zbog čega. Kako ću izdržati, što će
narod reći?-Dijete moje, to što sam snila nikome se ne priča. To ću sa sobom
u grob odnijeti. Vjerujem da ćeš poslušati majku...Dobro se sjećam,
nastavlja naša neobična sagovornica, bilo je to na Savindan, prije 50
godina. Ja sam tada imala 20 godina, pa računajte.Dakle, od 27. januara
1953. godine, domaćica iz Virka, koja je u međuvremenu rodila još dvoje
djece, nije prala kosu.A što vam je majka rekla, ako vam kiša, slučajno,
pokvasi kosu, pitam je.-Ako je kiša, to je od Boga i to ne važi, rekla mi je
majka. Sanjala je nešto što joj, očigledno, nije bilo po volji, i ja sam
poslušala njen savjet. Tako će biti do kraja mog života. Sedamdesetogodišnja
starica živi u rodnom selu Virak. Drži, veli, jednu kravu, a kad god može,
obiđe svoje najbliže. Ima osmoro unučadi. Djeca kao djeca, naučila na
"gradski" način života, svakodnevno kupanje i tuširanje i ne mogu da shvate
da njihova baba, i danas, ne poriče onu majčinu od prije 50 godina.

- 22:35 - Komentariši (3) - Izprimtaj - #

<< Arhiva >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Dijeli pod istim uvjetima.