Vido Bogdanović

13.04.2006., četvrtak

Crnogorka

Zna li ko kako će ovaj naš kraj izgledat za, recimo, dvadeset godina? Ne pitam vračare što gledaju u staklenu kuglu ili razne vidovnjake. Mislim na ljude koji bi to trebali znat, koji su zato i plaćeni. Kako niko nije, barem ne javno, predočio svoju viziju kako će nam izgledat jug Hrvatske, amo provat malo špekulirat.

Stalno plačemo da smo slabo ili nikako prometno povezani. Budući nas prema zapadu čekaju mostovi, tuneli, koridori, okrenimo se Istoku. To bi trebalo bit jednostavnije. Od Grada pa do Debeloga brijega bit će valjda i dalje magistrala ko i sad. Uz magistralu će bit izgrađena četvero stazna brza cesta od Osojnika, kroz Rijeku Dubrovačku, preko Brgata, Župskim planinama pa preko Duboke ljute i iza ili ispod aerodroma opet do Debeloga brijega. To će bit i brza spojnica Grada s aerodromom tako što bi se s Gradom spajala dugim tunelom prema Brgatu. A bit će i nekoliko kilometara dalje nego magistralom. Nema veze, brže će se vozit. Ta brza cesta će bit i tranzitna cesta od autoputa na Osojniku prema Boki. Tako će to izgledat kad se ostvare svi planovi i političko-graditeljska obećanja.

Ali to nije sve! U to doba, za dvadesetak godina bit će izgrađena i Jadransko-Jonska autocesta od Osojnika, uz Trebinje prema Nikšiću, Podgorici i dalje prema Tirani i Grčkoj. Tako će cijeli tranzitni promet prema istoku, osim prema Boki, ić tim pravcem. Ali to nije sve! I sad postoji, a postojat će i tad, cesta od Brgata preko Trebinja i Lastve prema Nikšiću. I to nije sve! Postoji i sad, a postojat će i tad, cesta od Trebinja, preko Graba i Orijena do Boke.

I to bi bilo sve. U koridoru širokom desetak zračnih kilometara bit će (1) autocesta, (2) brza cesta, (3) magistrala, (4) cesta Brgat – Nikšić, (5) cesta Trebinje – Boka. Ovdje nijesam brojio brojne županijske, lokalne i seoske ceste i puteve. Sve u svemu, čini mi se da se sve ovo neće uspjet ugurat u koridor od desetak kilometara širine. Reći ćete, što se nas tiču ceste kroz Hercegovinu i to još srpsku! Ne tiču nas se, ali bi nas trebalo ticat za koga mi to gradimo brzu cestu Osojnik - Debeli brijeg ako će cijeli tranzitni promet ić nekim drugim cestama koje se nas ne tiču? Hoćemo li to mi na vrat, na nos izgradit brzu cestu i onda nakon nekoliko godina, kad bude gotova Jadransko - Jonska autocesta u našem zaleđu, ili se još prije za teretni promet otvori postojeća cesta Brgat – Trebinje - Nikšić, zaključit da smo izgradili preveliku i preskupu cestu koja će se uglavnom koristiti tek na dijelu od Grada do aerodroma i obratno?

Okle mi je ovo palo na pamet? Neki dan sam u svim novinama vidio reagiranje udruga na prijedlog projekta za izgradnju brze ceste. Čini mi se da su udruge potpisnice baš dobro sagledale cijeli problem i argumentirano okrenuli palac dolje «Crnogorki». Za razliku od podivljalih građevinskih lobija i mutave politike, udruge su imale petlju reć što mislu, i čini mi se da dobro mislu. Nešto diplomatskije reagiralo je i Općinsko vijeće Župe Dubrovačke koje je također rezervirano na ovakav prijedlog.

U prošli petak, sedmi ovega mjeseca, Hrvatske autoceste su u Slobodnoj platile oglas na cijeloj trećoj stranici gdje su usporedile dvije trase dijela auto ceste od Dugopolja do Ploča, i to od Ravče do Čvora Ploče 2. To je prvi put da sam vidio javno objavljenu usporednu analizu dvije varijante jednog velikog projekta koja je argumentirano zaključena prijedlogom o povoljnijoj i opravdanoj varijanti. I sve to jezikom razumljivim našem prosječnom svijetu.

Zašto se tako isto, javno, razumljivo i argumentirano, ne usporedu opcije povezivanja dubrovačkog područja s Neretvom preko Neuma, zašto se ne usporedu varijante cestovne izgradnje prema Istoku imajući u vidu izgradnje na susjednim teritorijima? Cilj je očito impresionirat javnost, utuč stotine milijuna Eura, uništit okoliš i na koncu se snebivat nad nezahvalnim vozačima koji nikako da shvate prednosti vožnje praznom, malo duljom, samo za njih izgrađenom brzom cestom.

Nas od Osojnika pa do Debeloga brijega ima i nema 60 tisuća. Dodajmo tome još dvadesetak tisuća turista, ajde dobro, tridesetak tisuća turista ljeti, i to je to. Devedeset tisuća ljudi. To bi trebalo bit polazište za planiranje infrastrukture, pa i cesta. Sadašnja magistrala puca po šavovima, ali samo od Zvekovice do Iliine glavice. Od Zvekovice prema Istoku prazna je i ljeti i zimi. Ima li smisla upropastit cijelu Župu Dubrovačku gradnjom viseće brze ceste nad glavama svih Župljana i njihovih gosti, ili bi bilo pametnije postojeću magistralu uredit u (pri)gradsku prometnicu s 2+2 trake koja bi omogućila nesmetan promet prema aerodromu i istovremeno povezala cijelu dubrovačku rivijeru s Dubrovnikom? Za početak bi trebalo odmah počet širit magistralu od Kuparske ulice do petlje na Iliinoj glavici i istovremeno zaštit prostor u koridoru magistrale u cijeloj duljini do Debelog brijega.

A tranzit? Postojeći i budući tranzitni promet bi se odmah smanjio ukoliko bi se RH i BiH dogovorile da se granični prijelaz na Brgatu otvori i za teretni promet. Od tranzita bi nam ostao samo promet prema Boki koji je tek manji dio sadašnjeg prometa prema Crnoj gori i Albaniji.

Bilo bi dobro kad bi nam neko ispričo što nas čeka!

- 22:25 - Komentari (11) - Isprintaj - #

<< Arhiva >>

< travanj, 2006 >
P U S Č P S N
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30


Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv

Opis bloga