blog :: arhiv :: o nama :: ostalo
22.08.2009., subota
Na čitanju jednog Nobelovca – Günter Grass u Berliner Ensemblu
Podnaslov je kategorija koja je oduvijek nedostajala blog.hr-u. Dakle, podnaslov: Berlinske putešestvije, dio drugi

Zanemarimo vrućine, sparinu, zagrebačku prašinu, zanemarimo sadašnji trenutak te pođimo na misaono putovanje u prošlost, ne tako davnu i ne tako nestvarnu. Kraj je lipnja, nalazimo se u Berlinu. Dok zalazeće sunce od našeg lika stvara sjenu koja daleko nadmašuje našu stvarnu visinu, krećemo se uz sjevernu obalu rijeke Spree prema istoku. No šetnja nije besciljno lutanje uz poluzadovoljni smiješak zbog gotovo savršenog ljetnog predvečerja, već je usmjerena jednom određenom cilju. Prepoznajemo ga već izdaleka – Berliner Ensemble – jedno od najpoznatijih njemačkih kazališta u srcu Berlina uskoro će otvoriti svoja vrata ljubiteljima književnosti koji večeras nisu ovdje da bi gledali uprizorenje nekog kazališnog komada, već da bi prisustvovali književnom čitanju.


Večeras je na repertoaru čitanje Güntera Grassa, dobitnika Nobelove nagrade za književnost za 1999. godinu. Grass, hrvatskoj publici najpoznatiji po svom romanu „Limeni bubanj“, po kojem je i snimljen Oskarom nagrađen film u režiji Volkera Schlöndorffa večeras će čitati iz svojih novoobjavljenih dnevnika pod naslovom „Unterwegs von Deutschland nach Deutschland. Tagebuch 1990“.
Slušamo pasaže iz knjige u kojoj je Grass je sakupio svoje dnevničke zapise iz 1990. godine – godine ujedinjenja DDR-a i SR Njemačke koje je uslijedilo nakon pada Berlinskog zida 9. studenog 1989. Nakon „mirne revolucije“, u Njemačkoj (ili možda bolje rečeno, u Njemačkama) se otvorila diskusija o načinu na koji bi ujedinjenje trebalo biti provedeno te se u toj diskusiji Grass zalagao za sporiji proces ujedinjavanja od onog munjevitog koji na kraju jest bio proveden; bio je zagovornik čekanja da se kolabirajući ekonomski sustav onemoćalog komunističkog DDR-a postupno oporavi i pripremi za priključenje na kapitalistički sustav SR Njemačke, a ne da teret ujedinjenja financijski padne na leđa zapadne Njemačke jer bi to moglo prouzročiti duboki jaz između dva dijela nekada jedinstvene države, ne samo gospodarski, već i konceptualni. Gotovo dvadeset godina kasnije, uslijed činjenice da su po mnogobrojnim statistikama savezne države koje su nekada pripadale bivšem DDR-u daleko najsiromašnije u Njemačkoj, s najviše socijalnih problema te da se u njemačkom mentalitetu do danas osjeća podjela na zapadnjake (Wessis) i istočnjake (Ossis), mora se priznati da su tadašnji glasovi intelektualaca koji su zahtijevali retardaciju ujedinjenja bili u pravu.

Grass upozorava i na činjenicu da se u ujedinjenoj Njemačkoj kulturni identitet DDR-a konstantno potiskuje i zanemaruje, čemu je osobno svjedočio kada je na izložbi fotografija povodom obilježavanja 60-godišnjice osnutka Njemačke kao suvremene države primijetio da Istočna Njemačka nije zastupljena niti jednom jedinom fotografijom. Osim toga, osvrće se i na njemačku kancelarku Angelu Merkel (inače rodom iz Istočne Njemačke), kritizirajući činjenicu da se ponaša kao da je zaboravila svoje podrijetlo te je i njoj pripisao dio krivnje za sadašnje stanje i marginaliziranost istočnih saveznih država te izaziva dugotrajne ovacije iz publike. Za kraj podsjeća na legendarnu parolu „mirne revolucije“: Wir sind das Volk! (Mi smo narod!), indirektno optužujući i svakog pojedinog njemačkog građanina koji sjedi u publici i sluša da je zaboravio na svoju građansku dužnost iznošenja mišljenja i sudjelovanja u kreiranju državne politike. (Nešto što ni današnjem hrvatskom narodu ne bi bilo zgorega napomenuti, op. a.)
Nas, koji smo u publici i slušamo uživo čovjeka o čijoj smo fikcionalnoj pisanoj riječi slušali na predavanjima, pisali ispite i čitali u sekundarnoj literaturi, iznenađuje očiti paradoks njegove pojave – čovjek krhkog izgleda i polaganog hoda koji je posljedica činjenice da se nalazi u osmom desetljeću života govori energično, sažeto i koncizno, ali prije svega autoritativno. Zasigurno ima onih koji se s Grassovim nazorima nisu slagali ili se s njima još uvijek ne slažu (kad god se javi kritički glas, nužno će se pojaviti i kritika kritike), ali je neporeciva činjenica da je Grass dok čita ili govori impresivna pojava i da ne preostaje ništa drugo nego pozorno slušati.
Još jedna zanimljiva informacija o Grassovim bogato ilustriranim dnevnicima koju ćete večeras, u berlinsko ljetno predvečerje saznati jest da ih je on sam ilustrirao.


Nakon čitanja i pratećeg razgovora o nekadašnjim i sadašnjim političkim prilikama, Grass poput lika iz bajke, s lulom i čašom vina strpljivo potpisuje knjige velikom broju književnih entuzijasta koji su došli uživo vidjeti jedno od najvećih imena njemačke književnosti. Teoretičar društvenih odnosa i političkog stanja utonuo je u svoju ljušturu djedice koji djeluje poput lika iz neke davne bajke.

Do slijedećeg puta, pozdrav od J. S.

(u slijedećem nastavku: Obilježavanje pedesetogodišnjice objavljivanja Limenog bubnja)
komentari (5) :: ispis :: link :: 15:16

< kolovoz, 2009 >
P U S Č P S N
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31            

"Velika očekivanja" su blog koji se bavi književnošću, kazalištem, umjetnošću, arhitekturom, filmom, glazbom, a ponekad zađe i u svijet mode. Ukratko, bavi se zanimljivostima u kulturi koju pokušava, uvijek u nekim drugačijim oblicima, prenijeti na čitatelja.


Naslov je preuzet s poznatog romana Charlesa Dickensa, kako bi najbolje opisao potragu za umjetnosti u kulturi te britkost stila kojim je ovaj blog pisan. Naravno, to je samo mišljenje šestorice ljudi koji su ga pokrenuli, a na vama je, čitatelji, da procijenite naše i nadodajete vlastite kritike.

E-mail redakcije:
velikaocekivanja@gmail.com


Dizajn: Vjetrovito
Fotografije: Boris
Copyright © 2007-2009, Velika očekivanja
Arhiv
Ovdje su izlistani svi prethodni brojevi Velikih očekivanja, od prvoga prema prošlomjesečnom. Naslovnica pojedinog broja ujedno je i poveznica s njim na stranicama.























































































































































































Naslovnice za određeni mjesec nastaju krajem tog mjeseca kako bismo što bolje bili u tijeku s kulturnim događanjima.
O nama
Boris
Minimalizam je filozofija današnjice, te se prema tomu orijentiram. Volim kada je u malo toga, malo slika, malo riječi, i malo varijacija izrečeno jednako dostojno nešto što bi se u proteklim stoljećima velikodušno izricalo. Naravno, ukoliko nešto pripada tom vremenu, pokušavam se i ja prebaciti. No, prostornost, funkcionalnost i ugođaj je ono što me trenutačno okružuje i teško je mašto prebaciti u neke druge sfere. Ritmovi koji se lagodno ponavljaju, riječi koje plove u zraku, nebo, svjetlost i voda.

DsK
Pohlepno stvorenje s autističnim ukusom. Skoro sve prolazi. Etno muzika. Knjige za samopomoć. Filmovi sa zgodnim glumcima. Bez predrasuda i ovisnički uporno, ja konzumiram konzumiram konzumiram, vječno u potrazi za nečim što će mi učvrstiti vjeru u modernu kulturu. Kriteriji su mi visoki, ali svemu dajem šansu.
Uvijek nosim dva mp3 playera sa sobom. Za svaki slučaj. Ako jedan crkne.

darksoul
Budući da je na ovom blogu u trendu biti u nečemu izgubljen, ja eto biram biti izgubljena u prijevodu te stranim jezicima. Uživam u knjigama, maštovito i bogato konstruiranim rečenicama, novim stvarnostima koje mi nudi literarni svijet, likovima čiji identitet mogu preuzeti i u tuđim životima koje kroz knjige mogu voditi. Dakle, iz svega navedenog moguće je izvesti slijedeći zaključak – sanjar vulgaris. Ne, nije loše, još je gore od toga... Poprilično izbirljiva, izbjegavat ću klasične ljubiće i krvave krimiće, kao i neuvjerljive fantasy stvarnosti, a oduševljavati se knjigama o krizama ličnosti i potragama svake vrste. U skladu sa svojom melankoličnom ličnosti u pitanjima glazbe često ću posegnuti za klasikom, jazzom i lagano tužnjikavim tonovima. No, ni rokersko-metalna prošlost nije za odbaciti. Na sva usta hvalim Salvadora Dalija, Hermana Hessea, Amelie i sve što je zeleno (osim brokule). Kazalište pohodim vrlo često, najčešće su mi postaje Kerempuh i Gavella, znadoh zalutati i u Itd, dok Komediju elegantno zaobilazim jer ne volim mjuzikle (sniffam i na opere).

lugh
izgubljenog više u glazbi nego u filmovima i knjigama, možete me pronaći rano ujutro u jednom od gradskih tramvaja kako stojim do prozora i sa slušalicama u ušima na kojima svira nešto lagano /indie lo-fi, downtempo, nešto alternativno/ gledam u ljude na ulici, a nešto rijeđe /ali uopće ne rijetko/ pred kraj dana odem s društvom u kazalište. što se tiče filmova, opsjednut sam sa svime što ima veze sa "sundance film festivalom". knjige koje volim su neobavezna beletristika, jer mi je važnije kako je knjiga napisana od radnje koja se u njoj odvija. ne idem u muzeje ako ne ide hrpa ljudi sa mnom, jer su mi dosadni. s druge strane, ulaznicu za dobru izložbu fotografija kupim bez razmišljanja.

thora
last.fm+golema šalica vrućeg jacobsa s mlijekom i vanilijom i puno šećera(a može i caramel hot chocolate iz starbucksa, ovisi kaj vam je bliže :P)+zimsko predvečerje+debela topla deka+knjiga
and i'm yours.
^^

Moooi
Pohlepno kupujem monografije i pokušavam pronaći mjesto za njih na i onako pretrpanim policama. Slijepo obožavam sve što uključuje Roberta Doisneaua, Gaudíja, njemački ekspresionizam i španjolske uličice. Slušam Noir Desir, Lovage, većinom stari rock i Chopina prije spavanja. Čitam sve što mi padne pod ruku. I to bi uglavnom bilo to.

Ostalo
Na naslovnici blog.hr-a...

ČIP - 4. 10. 2009.
Serija postova o Berlinu - 9. 8. 2009.
Koncert Macy Gray - 28. 5. 2009.
Debakl ovogodišnjeg Cro-a-Portera - 21. 4. 2009.
Alicia Keys oduševila publiku u Zagrebu - 13. 10. 2008.
Kulturna događanja u Novom Zagrebu - 25. 6. 2008.
Turandot u Gavelli - 1. 5. 2008.
Cro a Porter - 6. 4. 2008.
O Doris Lessing - 14. 10. 2007.
Veliki Gatsby u ZeKaeMu - 29. 9. 2007.
Sziget Festival pa Budimpešta - 20. 8. 2008.


Velika očekivanja on Facebook



Knjižare i nakladnici
Ovo je popis najvažnijih hrvatskih knjižara i nakladnika koji imaju svoje internetske stranice: Algoritam :: AGM :: Bulaja :: Celeber :: Ceres :: Disput :: Durieux :: Ex libris :: Fraktura :: Hena com :: Jesenski i Turk :: Katarina Zrinski :: Matica hrvatska :: Meandar :: Moderna vremena :: Mozaik knjiga :: Naklada Ljevak :: Naklada OceanMore :: Planetopija :: Profil :: Školska knjiga :: VBZ :: Vuković & Runjić :: Zagrebačka stvarnost

Popis internetskih stranica engleskih knjižara: Bloomsbury :: Penguin :: Books at Random House :: Random House :: Transworld Publishers :: Vintage


Kazališta
Popis internetskih stranica nekih hrvatskih kazališta i nekoliko zgodnih informativnih linkova za ljubitelje života na daskama:
HNK Zagreb :: HNK Ivana pl. Zajca, Rijeka :: HNK Split :: HNK Osijek :: HNK Varaždin :: Gavella :: Teatar EXIT :: Kerempuh :: Komedija :: Teatar &TD :: ZKM :: HKD teatar Rijeka
GKM Split :: HKK Zadar
Teatar.hr :: Planet Actors

E-mailovi:
Boris
DsK
Darksoul
Lugh
Thora
Moooi
22.08.2009., subota
Na čitanju jednog Nobelovca – Günter Grass u Berliner Ensemblu
Podnaslov je kategorija koja je oduvijek nedostajala blog.hr-u. Dakle, podnaslov: Berlinske putešestvije, dio drugi

Zanemarimo vrućine, sparinu, zagrebačku prašinu, zanemarimo sadašnji trenutak te pođimo na misaono putovanje u prošlost, ne tako davnu i ne tako nestvarnu. Kraj je lipnja, nalazimo se u Berlinu. Dok zalazeće sunce od našeg lika stvara sjenu koja daleko nadmašuje našu stvarnu visinu, krećemo se uz sjevernu obalu rijeke Spree prema istoku. No šetnja nije besciljno lutanje uz poluzadovoljni smiješak zbog gotovo savršenog ljetnog predvečerja, već je usmjerena jednom određenom cilju. Prepoznajemo ga već izdaleka – Berliner Ensemble – jedno od najpoznatijih njemačkih kazališta u srcu Berlina uskoro će otvoriti svoja vrata ljubiteljima književnosti koji večeras nisu ovdje da bi gledali uprizorenje nekog kazališnog komada, već da bi prisustvovali književnom čitanju.


Večeras je na repertoaru čitanje Güntera Grassa, dobitnika Nobelove nagrade za književnost za 1999. godinu. Grass, hrvatskoj publici najpoznatiji po svom romanu „Limeni bubanj“, po kojem je i snimljen Oskarom nagrađen film u režiji Volkera Schlöndorffa večeras će čitati iz svojih novoobjavljenih dnevnika pod naslovom „Unterwegs von Deutschland nach Deutschland. Tagebuch 1990“.
Slušamo pasaže iz knjige u kojoj je Grass je sakupio svoje dnevničke zapise iz 1990. godine – godine ujedinjenja DDR-a i SR Njemačke koje je uslijedilo nakon pada Berlinskog zida 9. studenog 1989. Nakon „mirne revolucije“, u Njemačkoj (ili možda bolje rečeno, u Njemačkama) se otvorila diskusija o načinu na koji bi ujedinjenje trebalo biti provedeno te se u toj diskusiji Grass zalagao za sporiji proces ujedinjavanja od onog munjevitog koji na kraju jest bio proveden; bio je zagovornik čekanja da se kolabirajući ekonomski sustav onemoćalog komunističkog DDR-a postupno oporavi i pripremi za priključenje na kapitalistički sustav SR Njemačke, a ne da teret ujedinjenja financijski padne na leđa zapadne Njemačke jer bi to moglo prouzročiti duboki jaz između dva dijela nekada jedinstvene države, ne samo gospodarski, već i konceptualni. Gotovo dvadeset godina kasnije, uslijed činjenice da su po mnogobrojnim statistikama savezne države koje su nekada pripadale bivšem DDR-u daleko najsiromašnije u Njemačkoj, s najviše socijalnih problema te da se u njemačkom mentalitetu do danas osjeća podjela na zapadnjake (Wessis) i istočnjake (Ossis), mora se priznati da su tadašnji glasovi intelektualaca koji su zahtijevali retardaciju ujedinjenja bili u pravu.

Grass upozorava i na činjenicu da se u ujedinjenoj Njemačkoj kulturni identitet DDR-a konstantno potiskuje i zanemaruje, čemu je osobno svjedočio kada je na izložbi fotografija povodom obilježavanja 60-godišnjice osnutka Njemačke kao suvremene države primijetio da Istočna Njemačka nije zastupljena niti jednom jedinom fotografijom. Osim toga, osvrće se i na njemačku kancelarku Angelu Merkel (inače rodom iz Istočne Njemačke), kritizirajući činjenicu da se ponaša kao da je zaboravila svoje podrijetlo te je i njoj pripisao dio krivnje za sadašnje stanje i marginaliziranost istočnih saveznih država te izaziva dugotrajne ovacije iz publike. Za kraj podsjeća na legendarnu parolu „mirne revolucije“: Wir sind das Volk! (Mi smo narod!), indirektno optužujući i svakog pojedinog njemačkog građanina koji sjedi u publici i sluša da je zaboravio na svoju građansku dužnost iznošenja mišljenja i sudjelovanja u kreiranju državne politike. (Nešto što ni današnjem hrvatskom narodu ne bi bilo zgorega napomenuti, op. a.)
Nas, koji smo u publici i slušamo uživo čovjeka o čijoj smo fikcionalnoj pisanoj riječi slušali na predavanjima, pisali ispite i čitali u sekundarnoj literaturi, iznenađuje očiti paradoks njegove pojave – čovjek krhkog izgleda i polaganog hoda koji je posljedica činjenice da se nalazi u osmom desetljeću života govori energično, sažeto i koncizno, ali prije svega autoritativno. Zasigurno ima onih koji se s Grassovim nazorima nisu slagali ili se s njima još uvijek ne slažu (kad god se javi kritički glas, nužno će se pojaviti i kritika kritike), ali je neporeciva činjenica da je Grass dok čita ili govori impresivna pojava i da ne preostaje ništa drugo nego pozorno slušati.
Još jedna zanimljiva informacija o Grassovim bogato ilustriranim dnevnicima koju ćete večeras, u berlinsko ljetno predvečerje saznati jest da ih je on sam ilustrirao.


Nakon čitanja i pratećeg razgovora o nekadašnjim i sadašnjim političkim prilikama, Grass poput lika iz bajke, s lulom i čašom vina strpljivo potpisuje knjige velikom broju književnih entuzijasta koji su došli uživo vidjeti jedno od najvećih imena njemačke književnosti. Teoretičar društvenih odnosa i političkog stanja utonuo je u svoju ljušturu djedice koji djeluje poput lika iz neke davne bajke.

Do slijedećeg puta, pozdrav od J. S.

(u slijedećem nastavku: Obilježavanje pedesetogodišnjice objavljivanja Limenog bubnja)
komentari (5) :: ispis :: link :: 15:16

<< Arhiva >>