![]() |
|||
blog :: arhiv :: o nama :: ostalo |
|||
"Posuđeno vrijeme" Jana Fabrea u Dubrovniku
Nakon što je 2006. iznenadio Dubrovnik svojom sjajnom izložbom, Jan Fabre i ove godine poziva posjetitelje na isto mjesto kako bi predstavio svoj opus nazvan Le temps emprunté (ili Posuđeno vrijeme). To ne bi bilo nimalo neobično da se ne radi o jednom od najkontroverznijih umjetnika današnjice. Ovoga puta, s njime dolazi i predstava koju malotko odobrava a kojoj je i sâm naslov, Orgije tolerancije, uznemirujuć. No, kako o Dubrovačkim ljetnim igrama možete slušati na svakom koraku, Velika očekivanja, kao i mnogo puta do sada, posvetit će se manje poznatoj - ali nipošto manje vrijednoj - izložbi koja se do 23. kolovoza održava u Umjetničkoj galeriji Dubrovnik nekoliko koraka izvan same gradske jezgre, u impozantnoj Palači Banac.Jan Fabre je ujedno skulptor, crtač, pisac, koreograf, scenograf, operni i kazališni redatelj, tvorac instalacija, ali i izumitelj. Ova belgijski umjetnik sudjelovao je na četiri Bijenala u Veneciji, a do danas je ostao jedini živući autor koji je imao samostalnu izložbu u pariškom Louvreu. Rođen je 1958. godine u Antwerpenu, a završio studij na Institutu za dekorativnu umjetnost i na Kraljevskoj likovnoj akademiji u istome gradu. ![]() Na početku ove izložbe dočekuje vas model Fabreovog idealnog kazališta. Ta maketa prikazuje građevinu koja bi bila najpogodnija za njegove predstave. Ono što je posebno u tomu su samo četiri sjedala u redu, što naznačuje kako si gledatelj sam može odabrati iz koje će udaljenosti gledati predstavu, jer Fabre u svojim komadima ispituje same granice psihičke, ali i fizičke izdržljivosti. Svaki dio predstave je pomno isplaniran, a sve vodi kaosu u kojem se dešava lom unutarnje svijesti. Obrađuje teme ljubavi, požude, rituala, nasilja i ljepote – svega onoga o čemu je u svakodnevnom životu ionako teško pričati – pokušavajući to prikazati pokretima, zvukovima i slikama koje bi u gledatelju izazvale osjećaj koji on traži. ![]() Crteži i makete na koje kasnije tijekom izložbe gledatelj može naići prikazuju detaljne zamisli scenskoga dijela. Posebno su važni crteži i skice za komad Je suis sang, jer oni prikazuju samu srž zamisli, početak i iskonsko stvaralaštvo Jana Fabrea. Fotografije Maloua Swinnena na prvome katu galerije prikazuju početak, statičke aktove glumaca u predstavama, da bi se sve kasnije dinamiziralo u fotografijama Roberta Mapplethorpea ili pak Helmuta Newtona. Točno dvanaest fotografa je uhvatilo svojim objektivom ono najvažnije iz Fabreovih kazališnih djela. Iz popratnih tektstova koji se javljaju tijekom izložbe možemo pročitati: Moj se teatar vraća izvorima tragedije koja je usidrena u dionizijskim ritualima, tamo gdje ekstaza i želja susreću zakon i razum. Preko katarze, gledatelj se suočava s tamnim poglavljima povijesti ljudskog roda. Trpi ekstremne boli i strahove. U suočavanju s tom patnjom on se iskupljuje. U svojim predstavama istražujem slične mehanizme. Napadam publiku frontalno, putujem s njom. Pokazujem joj potisnute ili zaboravljene slike čovječanstva. Izazivam osjećaje želje, nasilja i snova. Moj teatar postaje neka vrsta kuge, kako je to opisao Artaud. Nastojim ogoliti do kosti ono esencijalno u tragediji. Patnja omogućuje glumcima i publici da "vidi svjetlost" ili u najmanju ruku da "nauči" nešto. Moj teatar je obred mentalne higijene i pročišćenja. On uzrokuje proces promjene. Moji komadi osciliraju između slobode i determinizma. Svoje glumce i plesače nazivam "ratnicima ljepote" koji su sposobni preuzeti rizik u sklopu jedne predstave. Mogu pasti ili pobijediti. Kad prijeđu granice vlastite prirode, postižu jedno drugo stanje bivanja. – Jan Fabre tijekom intervjua s Hansom Ulrichom Obristom 2005. godine ![]() Koliko je ova izložba posebna, morat ćete sami provjeriti, a ukoliko idete u Umjetničku galeriju Dubrovnik, nikako se nemojte ustručavati pitati iznimno ljubazno i upućeno osoblje o detaljima postava, kao što nikako ne smijete zaboraviti pogledati vrhunski uređenu Palaču Banac, na kojoj su radili arhitekti Lavoslav Horvat i Harold Bilinić po uzoru na dubrovačke ljetnikovce i vile, ali i svima poznat Ivan Meštrović, čije su neke skulpture izložene na impozantnim terasama ove palače. Boris Dundović ![]() |
![]() ![]() "Velika očekivanja" su blog koji se bavi književnošću, kazalištem, umjetnošću, arhitekturom, filmom, glazbom, a ponekad zađe i u svijet mode. Ukratko, bavi se zanimljivostima u kulturi koju pokušava, uvijek u nekim drugačijim oblicima, prenijeti na čitatelja.
![]() Naslov je preuzet s poznatog romana Charlesa Dickensa, kako bi najbolje opisao potragu za umjetnosti u kulturi te britkost stila kojim je ovaj blog pisan. Naravno, to je samo mišljenje šestorice ljudi koji su ga pokrenuli, a na vama je, čitatelji, da procijenite naše i nadodajete vlastite kritike. E-mail redakcije: velikaocekivanja@gmail.com ![]() Dizajn: VjetrovitoFotografije: Boris Copyright © 2007-2009, Velika očekivanja
|
||
Nakon što je 2006. iznenadio Dubrovnik svojom sjajnom izložbom, Jan Fabre i ove godine poziva posjetitelje na isto mjesto kako bi predstavio svoj opus nazvan Le temps emprunté (ili Posuđeno vrijeme). To ne bi bilo nimalo neobično da se ne radi o jednom od najkontroverznijih umjetnika današnjice. Ovoga puta, s njime dolazi i predstava koju malotko odobrava a kojoj je i sâm naslov, Orgije tolerancije, uznemirujuć. No, kako o Dubrovačkim ljetnim igrama možete slušati na svakom koraku, Velika očekivanja, kao i mnogo puta do sada, posvetit će se manje poznatoj - ali nipošto manje vrijednoj - izložbi koja se do 23. kolovoza održava u Umjetničkoj galeriji Dubrovnik nekoliko koraka izvan same gradske jezgre, u impozantnoj Palači Banac.

