blog :: arhiv :: o nama :: ostalo
08.08.2009., subota
Berlinske putešestvije, dio prvi
Na početku ovoga bloga bijaše riječ Borisova da nas šest kulturnjaka piše o svojim iskustvima gdje god se zatekli. Ovaj put jedan od spomenutih šest zaluta u Berlin, grad u kojem se uvijek nešto događa. Koliko god kulturni život Berlina bio raznolik, bogat i zanimljiv, utoliko je u isto vrijeme i depresivan. Ako si, naime, kupite tzv. Zitty (vodič po berlinskim zbivanjima u kojem su za svaki pojedini dan navedena sva zbivanja koja se u gradu odvijaju), neminovno je da padnete u najdublju od svih depresija uslijed spoznaje da ćete na što god da odete propustiti nešto drugo (ili više drugih stvari) koje su također vrijedne posjeta. Nađete se u pravoj tjeskobi što odabrati i kamo krenuti te je zapravo jedino što vam preostaje u očajničkom pokušaju očuvanja mentalnog zdravlja u potpunosti odbaciti taj vodič i birati destinacije prema osobnim afinitetima i slobodnom vremenu jer je to zapravo jedini način da izbjegnete stres berlinskog kulturnog života. Na stranu činjenica da je u modernom gradu stres neizbježna pojava.


U gradu koji će 9. studenog ove godine proslaviti dvadesetogodišnjicu pada zida koji se pretvorio u simbol hladnoga rata i podijeljene Europe proboravih dva mjeseca te skupih gomilu vrijednih iskustava. Sve to, naravno, ne stane u jedan jedini post, pa sam iz toga razloga odlučila objaviti seriju berlinskih postova o ispunjenim i iznevjerenim velikim očekivanjima, a postove ću dijeliti tematski na književnost, izložbe i muzeje, kazališta te glazbena i festivalska događanja. Virtualni tour de Berlin započinjemo primarnom ljubavlju većine VO-ovaca, a to je književnost.

Ako postoji glavni grad književnosti, onda je to zasigurno Berlin. Gotovo svaki dan odvija se neko književno čitanje prominentnih autora, predstavljaju se novoobjavljene knjige, javnost upoznaje s novim izdavačima. U tome prednjače prije svega dvije ustanove – Literarisches Colloquium Berlin (LCB) smješten na Wannseeu (najvećem berlinskom jezeru) te Kulturbrauerei – institucija koja svaki dan u godini nudi raznovrsan program te već samim time zaslužuje titulu melting pota (ako netko zna kako se melting pot kaže na hrvatskom, neka molim javi) kulturne scene grada.


Prvo čitanje kojem nazočih bilo je ono alžirskog pisca Boualema Sansala u LCB-u. Fokus ovog čitanja bio je Sansalov najnoviji roman Das Dorf des Deutschen (Selo u kojem je živio Nijemac, slobodan prijevod naslova) u kojem se tematizira nacističko naslijeđe te način na koji su se postnacističke generacije nosile sa zločinima svojih roditelja. Roman se temelji na istinitom događaju kojeg je Sansal, inače inženjer strojarstva, pukim slučajem otkrio na jednom od svojih poslovnih proputovanja po Alžiru. Riječ je o selu u kojem je kao uglednik živio bivši nacistički general optužen za ratne zločine. Roman međutim ne tematizira direktno njegove zločine već način na koji se s istima nose njegovi sinovi. Još jedna zanimljivost je simbioza koju ovaj roman živi s romanom Prime Levija Zar je to čovjek?, napose s istoimenom pjesmom s početka tog romana koja govori o nužnosti prenošenja svijesti o krivnji na iduće generacije da bi se spriječio zaborav. Zaborav vlastitih zločina predstavljen je kao kletva koja se prenosi i na iduće generacije.


Osim čitanja kako Levijeve pjesme tako i isječaka iz romana, publika je imala prilike i sudjelovati u razgovoru sa Sansalom u kojem je autor govorio o gušenju slobode govora u Alžiru kao i o poteškoćama s kojima se susreće jer u svojim romanima tematizira religijski fundamentalizam i opasnost od terorizma. Na pitanje zašto suočen s prijetnjama smrću te pokušajima gušenja slobode govora nije emigrirao u Francusku, Sansal odgovara da osjeća odgovornost prema zemlji i društvu u kojem živi, odgovornost da se suoči s onime što smatra opasnim i problematičnim te da govori i podiže svijest o tome.

Slijedeće čitanje kojem nazočismo bilo je obojano nekim sasvim drugim tematskim bojama. Za našeg drugog posjeta LCB-u gostovao je austrijski pisac krimića Wolf Haas čiji su romani pisani iz perspektive neobičnog pripovjedača iznimno duhovitim stilom. Ovo čitanje je meni osobno bilo jedno od najzabavnijih jer je Haas čitao iz svog još neobjavljenog romana i to nakon što je u pretposljednjem „ubio“ glavnog lika. Čini se da ponekad likovi odbiju umrijeti samo tako, pa se uvijek iznova vraćaju. Iz ovih ili onih razloga.

Ono što me je posebno zabavljalo na ovom čitanju bila je očita pretencioznost kritičara koji su moderirali večer. Iz nekog im je razloga bilo strašno teško priznati da su i oni ljudi koji s vremena na vrijeme ne čitaju samo strašno intelektualne stvari, već da im na njihovu književnu listu zaluta i koji krimić. Upravo bje urnebesno slušati nekoliko puta u toku večeri izjave poput „ja zbilja, zbilja ne čitam stvari kao što su krimići, ali ovo je zbilja nešto posebno“. LCB općenito nije baš mjesto potpuno oslobođeno snobizma, što se očituje ne samo u izjavama ovoga tipa, nego i u činjenici da uvijek dave autore i publiku nasilu kvaziintelektualnim raspravama, što će naročito doći do izražaja u slijedećem nastavku moje berlinske sapunice kada će biti riječ, između ostalog, o čitanjima Güntera Grassa povodom objavljivanja njegovih dnevnika te pedesetogodišnjice objavljivanja Limenog bubnja…

Do tada, mahmah od J. S. (aka darksoul)
komentari (8) :: ispis :: link :: 12:33

< kolovoz, 2009 >
P U S Č P S N
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31            

"Velika očekivanja" su blog koji se bavi književnošću, kazalištem, umjetnošću, arhitekturom, filmom, glazbom, a ponekad zađe i u svijet mode. Ukratko, bavi se zanimljivostima u kulturi koju pokušava, uvijek u nekim drugačijim oblicima, prenijeti na čitatelja.


Naslov je preuzet s poznatog romana Charlesa Dickensa, kako bi najbolje opisao potragu za umjetnosti u kulturi te britkost stila kojim je ovaj blog pisan. Naravno, to je samo mišljenje šestorice ljudi koji su ga pokrenuli, a na vama je, čitatelji, da procijenite naše i nadodajete vlastite kritike.

E-mail redakcije:
velikaocekivanja@gmail.com


Dizajn: Vjetrovito
Fotografije: Boris
Copyright © 2007-2009, Velika očekivanja
Arhiv
Ovdje su izlistani svi prethodni brojevi Velikih očekivanja, od prvoga prema prošlomjesečnom. Naslovnica pojedinog broja ujedno je i poveznica s njim na stranicama.























































































































































































Naslovnice za određeni mjesec nastaju krajem tog mjeseca kako bismo što bolje bili u tijeku s kulturnim događanjima.
O nama
Boris
Minimalizam je filozofija današnjice, te se prema tomu orijentiram. Volim kada je u malo toga, malo slika, malo riječi, i malo varijacija izrečeno jednako dostojno nešto što bi se u proteklim stoljećima velikodušno izricalo. Naravno, ukoliko nešto pripada tom vremenu, pokušavam se i ja prebaciti. No, prostornost, funkcionalnost i ugođaj je ono što me trenutačno okružuje i teško je mašto prebaciti u neke druge sfere. Ritmovi koji se lagodno ponavljaju, riječi koje plove u zraku, nebo, svjetlost i voda.

DsK
Pohlepno stvorenje s autističnim ukusom. Skoro sve prolazi. Etno muzika. Knjige za samopomoć. Filmovi sa zgodnim glumcima. Bez predrasuda i ovisnički uporno, ja konzumiram konzumiram konzumiram, vječno u potrazi za nečim što će mi učvrstiti vjeru u modernu kulturu. Kriteriji su mi visoki, ali svemu dajem šansu.
Uvijek nosim dva mp3 playera sa sobom. Za svaki slučaj. Ako jedan crkne.

darksoul
Budući da je na ovom blogu u trendu biti u nečemu izgubljen, ja eto biram biti izgubljena u prijevodu te stranim jezicima. Uživam u knjigama, maštovito i bogato konstruiranim rečenicama, novim stvarnostima koje mi nudi literarni svijet, likovima čiji identitet mogu preuzeti i u tuđim životima koje kroz knjige mogu voditi. Dakle, iz svega navedenog moguće je izvesti slijedeći zaključak – sanjar vulgaris. Ne, nije loše, još je gore od toga... Poprilično izbirljiva, izbjegavat ću klasične ljubiće i krvave krimiće, kao i neuvjerljive fantasy stvarnosti, a oduševljavati se knjigama o krizama ličnosti i potragama svake vrste. U skladu sa svojom melankoličnom ličnosti u pitanjima glazbe često ću posegnuti za klasikom, jazzom i lagano tužnjikavim tonovima. No, ni rokersko-metalna prošlost nije za odbaciti. Na sva usta hvalim Salvadora Dalija, Hermana Hessea, Amelie i sve što je zeleno (osim brokule). Kazalište pohodim vrlo često, najčešće su mi postaje Kerempuh i Gavella, znadoh zalutati i u Itd, dok Komediju elegantno zaobilazim jer ne volim mjuzikle (sniffam i na opere).

lugh
izgubljenog više u glazbi nego u filmovima i knjigama, možete me pronaći rano ujutro u jednom od gradskih tramvaja kako stojim do prozora i sa slušalicama u ušima na kojima svira nešto lagano /indie lo-fi, downtempo, nešto alternativno/ gledam u ljude na ulici, a nešto rijeđe /ali uopće ne rijetko/ pred kraj dana odem s društvom u kazalište. što se tiče filmova, opsjednut sam sa svime što ima veze sa "sundance film festivalom". knjige koje volim su neobavezna beletristika, jer mi je važnije kako je knjiga napisana od radnje koja se u njoj odvija. ne idem u muzeje ako ne ide hrpa ljudi sa mnom, jer su mi dosadni. s druge strane, ulaznicu za dobru izložbu fotografija kupim bez razmišljanja.

thora
last.fm+golema šalica vrućeg jacobsa s mlijekom i vanilijom i puno šećera(a može i caramel hot chocolate iz starbucksa, ovisi kaj vam je bliže :P)+zimsko predvečerje+debela topla deka+knjiga
and i'm yours.
^^

Moooi
Pohlepno kupujem monografije i pokušavam pronaći mjesto za njih na i onako pretrpanim policama. Slijepo obožavam sve što uključuje Roberta Doisneaua, Gaudíja, njemački ekspresionizam i španjolske uličice. Slušam Noir Desir, Lovage, većinom stari rock i Chopina prije spavanja. Čitam sve što mi padne pod ruku. I to bi uglavnom bilo to.

Ostalo
Na naslovnici blog.hr-a...

ČIP - 4. 10. 2009.
Serija postova o Berlinu - 9. 8. 2009.
Koncert Macy Gray - 28. 5. 2009.
Debakl ovogodišnjeg Cro-a-Portera - 21. 4. 2009.
Alicia Keys oduševila publiku u Zagrebu - 13. 10. 2008.
Kulturna događanja u Novom Zagrebu - 25. 6. 2008.
Turandot u Gavelli - 1. 5. 2008.
Cro a Porter - 6. 4. 2008.
O Doris Lessing - 14. 10. 2007.
Veliki Gatsby u ZeKaeMu - 29. 9. 2007.
Sziget Festival pa Budimpešta - 20. 8. 2008.


Velika očekivanja on Facebook



Knjižare i nakladnici
Ovo je popis najvažnijih hrvatskih knjižara i nakladnika koji imaju svoje internetske stranice: Algoritam :: AGM :: Bulaja :: Celeber :: Ceres :: Disput :: Durieux :: Ex libris :: Fraktura :: Hena com :: Jesenski i Turk :: Katarina Zrinski :: Matica hrvatska :: Meandar :: Moderna vremena :: Mozaik knjiga :: Naklada Ljevak :: Naklada OceanMore :: Planetopija :: Profil :: Školska knjiga :: VBZ :: Vuković & Runjić :: Zagrebačka stvarnost

Popis internetskih stranica engleskih knjižara: Bloomsbury :: Penguin :: Books at Random House :: Random House :: Transworld Publishers :: Vintage


Kazališta
Popis internetskih stranica nekih hrvatskih kazališta i nekoliko zgodnih informativnih linkova za ljubitelje života na daskama:
HNK Zagreb :: HNK Ivana pl. Zajca, Rijeka :: HNK Split :: HNK Osijek :: HNK Varaždin :: Gavella :: Teatar EXIT :: Kerempuh :: Komedija :: Teatar &TD :: ZKM :: HKD teatar Rijeka
GKM Split :: HKK Zadar
Teatar.hr :: Planet Actors

E-mailovi:
Boris
DsK
Darksoul
Lugh
Thora
Moooi
08.08.2009., subota
Berlinske putešestvije, dio prvi
Na početku ovoga bloga bijaše riječ Borisova da nas šest kulturnjaka piše o svojim iskustvima gdje god se zatekli. Ovaj put jedan od spomenutih šest zaluta u Berlin, grad u kojem se uvijek nešto događa. Koliko god kulturni život Berlina bio raznolik, bogat i zanimljiv, utoliko je u isto vrijeme i depresivan. Ako si, naime, kupite tzv. Zitty (vodič po berlinskim zbivanjima u kojem su za svaki pojedini dan navedena sva zbivanja koja se u gradu odvijaju), neminovno je da padnete u najdublju od svih depresija uslijed spoznaje da ćete na što god da odete propustiti nešto drugo (ili više drugih stvari) koje su također vrijedne posjeta. Nađete se u pravoj tjeskobi što odabrati i kamo krenuti te je zapravo jedino što vam preostaje u očajničkom pokušaju očuvanja mentalnog zdravlja u potpunosti odbaciti taj vodič i birati destinacije prema osobnim afinitetima i slobodnom vremenu jer je to zapravo jedini način da izbjegnete stres berlinskog kulturnog života. Na stranu činjenica da je u modernom gradu stres neizbježna pojava.


U gradu koji će 9. studenog ove godine proslaviti dvadesetogodišnjicu pada zida koji se pretvorio u simbol hladnoga rata i podijeljene Europe proboravih dva mjeseca te skupih gomilu vrijednih iskustava. Sve to, naravno, ne stane u jedan jedini post, pa sam iz toga razloga odlučila objaviti seriju berlinskih postova o ispunjenim i iznevjerenim velikim očekivanjima, a postove ću dijeliti tematski na književnost, izložbe i muzeje, kazališta te glazbena i festivalska događanja. Virtualni tour de Berlin započinjemo primarnom ljubavlju većine VO-ovaca, a to je književnost.

Ako postoji glavni grad književnosti, onda je to zasigurno Berlin. Gotovo svaki dan odvija se neko književno čitanje prominentnih autora, predstavljaju se novoobjavljene knjige, javnost upoznaje s novim izdavačima. U tome prednjače prije svega dvije ustanove – Literarisches Colloquium Berlin (LCB) smješten na Wannseeu (najvećem berlinskom jezeru) te Kulturbrauerei – institucija koja svaki dan u godini nudi raznovrsan program te već samim time zaslužuje titulu melting pota (ako netko zna kako se melting pot kaže na hrvatskom, neka molim javi) kulturne scene grada.


Prvo čitanje kojem nazočih bilo je ono alžirskog pisca Boualema Sansala u LCB-u. Fokus ovog čitanja bio je Sansalov najnoviji roman Das Dorf des Deutschen (Selo u kojem je živio Nijemac, slobodan prijevod naslova) u kojem se tematizira nacističko naslijeđe te način na koji su se postnacističke generacije nosile sa zločinima svojih roditelja. Roman se temelji na istinitom događaju kojeg je Sansal, inače inženjer strojarstva, pukim slučajem otkrio na jednom od svojih poslovnih proputovanja po Alžiru. Riječ je o selu u kojem je kao uglednik živio bivši nacistički general optužen za ratne zločine. Roman međutim ne tematizira direktno njegove zločine već način na koji se s istima nose njegovi sinovi. Još jedna zanimljivost je simbioza koju ovaj roman živi s romanom Prime Levija Zar je to čovjek?, napose s istoimenom pjesmom s početka tog romana koja govori o nužnosti prenošenja svijesti o krivnji na iduće generacije da bi se spriječio zaborav. Zaborav vlastitih zločina predstavljen je kao kletva koja se prenosi i na iduće generacije.


Osim čitanja kako Levijeve pjesme tako i isječaka iz romana, publika je imala prilike i sudjelovati u razgovoru sa Sansalom u kojem je autor govorio o gušenju slobode govora u Alžiru kao i o poteškoćama s kojima se susreće jer u svojim romanima tematizira religijski fundamentalizam i opasnost od terorizma. Na pitanje zašto suočen s prijetnjama smrću te pokušajima gušenja slobode govora nije emigrirao u Francusku, Sansal odgovara da osjeća odgovornost prema zemlji i društvu u kojem živi, odgovornost da se suoči s onime što smatra opasnim i problematičnim te da govori i podiže svijest o tome.

Slijedeće čitanje kojem nazočismo bilo je obojano nekim sasvim drugim tematskim bojama. Za našeg drugog posjeta LCB-u gostovao je austrijski pisac krimića Wolf Haas čiji su romani pisani iz perspektive neobičnog pripovjedača iznimno duhovitim stilom. Ovo čitanje je meni osobno bilo jedno od najzabavnijih jer je Haas čitao iz svog još neobjavljenog romana i to nakon što je u pretposljednjem „ubio“ glavnog lika. Čini se da ponekad likovi odbiju umrijeti samo tako, pa se uvijek iznova vraćaju. Iz ovih ili onih razloga.

Ono što me je posebno zabavljalo na ovom čitanju bila je očita pretencioznost kritičara koji su moderirali večer. Iz nekog im je razloga bilo strašno teško priznati da su i oni ljudi koji s vremena na vrijeme ne čitaju samo strašno intelektualne stvari, već da im na njihovu književnu listu zaluta i koji krimić. Upravo bje urnebesno slušati nekoliko puta u toku večeri izjave poput „ja zbilja, zbilja ne čitam stvari kao što su krimići, ali ovo je zbilja nešto posebno“. LCB općenito nije baš mjesto potpuno oslobođeno snobizma, što se očituje ne samo u izjavama ovoga tipa, nego i u činjenici da uvijek dave autore i publiku nasilu kvaziintelektualnim raspravama, što će naročito doći do izražaja u slijedećem nastavku moje berlinske sapunice kada će biti riječ, između ostalog, o čitanjima Güntera Grassa povodom objavljivanja njegovih dnevnika te pedesetogodišnjice objavljivanja Limenog bubnja…

Do tada, mahmah od J. S. (aka darksoul)
komentari (8) :: ispis :: link :: 12:33

<< Arhiva >>