SPLIT
Piše: Irena Dragičević
Vatrogascima iz DVD-a Stružac, kojima je prskanje povjereno, bilo je rečeno da način na koji prskaju nije dobar te da od prskanja samih tračnica i kamenja »nema ništa«, ispričao je svjedok
Svjedočenjem vatrogasaca DVD-a Kaštela Srđana Šimića i Špira Radunića te Tonča Kovača, šefa sekcije održavanja pruga u HŽ Infrastrukturi, na splitskom Županijskom sudu nastavljeno je suđenje za tešku željezničku nesreću u Rudinama. Šimić, koji je kobnoga dana bio na pružnom vozilu kojim je pruga tretirana retardantom, ali u prskanju nije sudjelovao, sjeća se kako je Drago Rogulj vatrogascima iz DVD-a Stružac, kojima je prskanje povjereno, rekao da način na koji oni prskaju nije dobar. Tvrdi kako je Rogulj kazao da od prskanja samih tračnica i kamenja »nema ništa«.
»Rogulj je prskanje snimio mobitelom, a ja sam fotoaparatom, no policija mi ga je odmah nakon nesreće uzela. Iz razgovora s kolegama znam da se ranije prskao samo zeleni pojas oko pruge, a nikad sama pruga. Nije bilo razgovora o tome da se prskanje zaustavi, a nije mi poznato ni da je netko prskanje nadzirao«, kazao je svjedok Šimić.Šimić je na pružnom vozilu koje je krenulo iz Kaštel Staroga bio u sastavu redovite protupožarne ekipe, koja je svakoga dana bila prevožena tim vozilom, koje je ujedno i opremljeno vodom za gašenje te pumpama.
Svjedok Radunić je, pak, toga dana bio u sjedištu DVD-a Kaštela i sjeća se da je za tretiranje pruge retardantom već bio pripremio uobičajenu opremu koju su kaštelanski vatrogasci godinama koristili za prskanje. No, neposredno prije nego se s prskanjem trebalo započeti, doznao je da je za taj posao zadužena neka druga ekipa, koja je donijela svoju opremu.
»Otišao sam pogledati o kakvoj je opremi riječ. Tada sam zaključio da te nove mlaznice nisu dobro rješenje jer neće zahvatiti travu uz tračnice. O tome sam razgovarao i s Roguljem, koji je odmah nakon toga nekoga nazvao mobitelom te toj osobi rekao da nove prskalice ne izgledaju kao one s kojima se do sada radilo«, kazao je Radunić.
Radunić je i sam od 2003. do 2005. sudjelovao u prskanju pruge retardantom te je istaknuo kako se uvijek prskao samo biljni pokrov, pragovi su se tretirali samo dok su bili stari i dotrajali. No, pruga je prije uvođenja nagibnog vlaka rekonstruirana tako da pragove nije trebalo tretirati retardantom, dodao je. I tada kada su se tretirali pragovi, prskalice su spuštali ispod razine tračnice da sredstvo ne bi dospjelo na njih. Kazao je i da se stari retardant - prema uputama proizvođača koje su uvijek imali sa sobom u pružnom vozilu, a u dogovoru s vatrogasnim središtem u Splitu - razrjeđivao vodom u omjeru jedan prema pet. Svjedok je, među ostalim, rekao da retardant ponekad koriste i kanaderi u suzbijanju požara.
U vrijeme nesreće Kovač je bio na godišnjem odmoru, no kaže da njegov odjel uopće nije nadležan za poslove vezane uz retardant. Njegov odjel samo ustupa pružno vozilo Odjelu za protupožarnu zaštitu. On je posvjedočio i da se neposredno pred nesreću nisu obavljali nikakvi radovi na pruzi i da je pruga bila sigurna prije nego se nesreća dogodila. Nije bio nazočan prskanju.Na upit okrivljenika Joze Bazine, svjedok Kovač je odgovorio: »Nije mi poznato da je ekipa za polijevanje retardantom zatražila dva sata vremena za taj posao. Ovdje se očito nije poštivala uobičajena procedura. Sve je trebalo biti i službeno provedeno«, zaključio je Kovač.
Suđenje se nastavlja u petak, kada će svjedočiti strojovođa vlaka smrti Joško Palnić, kondukter Ivica Mišković, Antonio Čaleta, zaposlenik HŽ-a koji je na pružno vozilo ukrcao retardant, Aleksandar Regent, direktor tvrtke koja je izgubila natječaj za pribavljanje retardanta, te Ante Jojić, strojovođa koji je upravljao trećim vlakom koji je nakon nesreće upućen kako bi pomogao.
Prema optužnici, Ivan Medak, bivši direktor HŽ-a, Ivan Tomašković, direktor tvrtke Intrade, Jozo Bazina, savjetnik u tom poduzeću, Drago Rugulj, šef protupožarne zaštite HŽ-a u Splitu, i Branko Tišljar, vatrogasac DVD-a Stružac, sudjelovali su u nabavi i korištenju retardanta TG-300, čije nanošenje na tračnice je dovelo do tragedije, a bili su svjesni opasnosti koja prijeti od navedenog sredstva. vjesnik
|