|
DIVULJE
Piše: Denis Krnić
Četiri pilotkinje danas ima Hrvatska vojska, od kojih je jedna osposobljena za let u zrakoplovima, dok tri pilotiraju helikopterima.1451 je žena u Oružanim snagama, od ukupno 16.606 djelatnih vojnih osoba.150 je pripadnica nježnijeg spola u sklopu Ministarstva obrane, koje zapošljava 521 djelatnu vojnu osobuDijana je jedna od tri žene koje su u povijesti zrakoplovstva letjele u vojnim akrobatskim skupinama i jedna od dvije koje upravljaju kanaderima.
U povijesti zrakoplovstva samo su tri žene koje su letjele u vojnim akrobatskim skupinama. Ona je jedna od njih. U svijetu samo dvije žene upravljaju protupožarnim zrakoplovima, robusnim kanaderima CL-415. Ona je jedna od njih.
Njezino je ime Dijana Doboš, bojnica je Hrvatskog ratnog zrakoplovstva i prva pilotkinja hrvatskih zračnih snaga.

Ona je hrvatski Top-Gun. Za nedavnog posjeta zračnoj bazi u Divuljama, potpredsjednica Vlade RH Đurđa Adlešič osobno je htjela upoznati bojnicu, stisnuti joj ruku i poželjeti sreću na nebeskim rutama. S vrsnom letačicom porazgovarali smo nakratko na helidromu u Divuljama, u hladovini maslinastozelenog helikoptera MI-8.
Koban potez
Ozbiljnost, koncentracija pri svakoj izgovorenoj rečenici, odmjereni pokreti, čvrst pogled, ali zato neodoljiv osmijeh otkriva mladost časnice, Slavonke, kojoj su tek 33 godine.
- Ne znam zašto me svi pitaju kako je biti žena pilot (osmijeh)... Letim kao pilot, a ne kao žena. Radim svoj posao i uživam u letenju kaže nam satnica Doboš, koja je do prije dvije godine letjela u akro-skupini HRZ-a “Krila Oluje“, u kokpitu jednog od najboljih svjetskih školskih zrakoplova PC-9 pilatus. Hrvatske zračne baletane nekoliko je puta fotografirao i najbolji svjetski fotograf vojnih zrakoplova Katsuhiko Tokunaga.
- Od 2004. do 2007. letjela sam u pilatusu, na mjestu desnog pratitelja. Bilo mi je sjajno. Letenje u akro-skupini traži veliku odgovornost, profesionalnost, preciznost i veliko povjerenje među pilotima skupine. Naravno, kao i svakom vojnom pilotu, želja mi je letjeti na nadzvučnom zrakoplovu – nada se Doboš, kojoj je matična luka 93. Zrakoplovna baza Zemunik.
Koliki je stupanj obučenosti Doboš, kao i njezinih dojučerašnjih kolega iz “Krila Oluje“, kazuje činjenica da za vrijeme grupnog leta piloti ne gledaju instrumente u kokpitu, nego samo prate pokrete vođe skupine koji je “dirigent orkestra”. Njegov pogrešan potez može biti koban za ostale članove jata.
Je li moguće da ste jedna od samo dviju žena na planetu koje upravljaju kanaderima?
- Da, u pravu ste. U zračnim snagama Španjolske jedna je žena ove godine postala kapetanica kanadera. Mi smo jedine žene na svijetu koje lete na kanaderu.
Kako je letjeti na grdosiji poput kanadera? Koliko ste često izloženi opasnostima?
- Čujte, čim se odvojite od zemlje, svaka je situacija u zraku potencijalno opasna. Takav je posao. Svojom obukom, trenažom i iskustvom svaku opasnost svedemo na najmanju moguću mjeru. U slučaju požara, pilotima kanadera dnevni je let ograničen na sedam sati ili 80 bacanja vode, uz stanku od pola sata za punjenje goriva. Teško je izdvojiti što je opasno kod gašenja požara.
Situacija nalaže da joj se prilagodite. Velike vrućine, mali prostor djelovanja, mala visina, smanjena vidljivost zbog dima, dalekovodi, vjetar, turbulencije, druge letjelice u zraku...
Sve su to okolnosti u kojima moramo brzo donositi odluke i posao odraditi precizno. Ono što može biti najgore za pilota je pad koncentracije. Naprosto, nastojimo svoj posao obaviti najbolje što možemo i ugasiti požar – kazuje nam Doboš.
Padobransku obuku završila je u aeroklubu u Osijeku, gdje ju je početak rata, u jesen 1991. godine, prekinuo u školovanju u Matematičkoj gimnaziju, a koju je, ova rođena Tenjanka, kao prognanica uspješno okončala u Zagrebu.
Među najboljima u klasi
Diplomirala je na Fakultetu prometnih znanosti, bila jedan od najboljih iz III. klase pilotske škole Učilišta HRZ-a “Rudolf Perešin“ u Zemuniku. Zatim radi kao nastavnica letenja, leti na elegantnim pilatusima brzinama većim od pola macha.
- Godine 2007. otišla sam u protupožarnu eskadrilu i završila jednogodišnju preobuku za kopilota. Ovo mi je prva sezona u novoj letačkoj ulozi , kaže Doboš, koja će ovoga ljeta za upravljačem žarko žutog aviona broda čuvati jadranske otoke i borove. Ipak, poželimo joj što manje intervencija uz tradicionalni pilotski pozdrav -palac gore. opširnije
|