uvod u filosofiju

četvrtak, 27.07.2006.

preobražavanje?

premješteno na novo izdanje bloga: dijalektika kao ritmika? (ulomak iz G. W. F. Hegel, Fenomenologija duha, i Peter Sloterdijk, Kritika ciničkoga uma)

- 15:30 - A što Ti misliš o tome? (4) - Isprintaj - #

ponedjeljak, 24.07.2006.

krajolik

Korčula

Čovjeku je potreban predah od vlastite sobe. (...)
Pošteno govoreći, samo mali broj odraslih umije vidjeti prirodu. Većina svijeta ne vidi sunce. Ili je, u najmanju ruku, njihovo viđenje veoma površno. Sunce osvjetljava čovjekovo oko, ali djetetu blista u oku i u srcu. Pravi je ljubitelj prirode onaj čija su unutarnja i vanjska osjetila još uvijek međusobno u skladu; onaj tko je zadržao duh djetinjstva čak i u dobi pune zrelosti. Njegovo općenje s nebom i sa zemljom postaje dijelom njegove hrane svagdanje.
U utihnulom predijelu, posebno u dalekoj crti vodokruga, čovjek vidi nešto onoliko lijepo koliko je lijepa njegova vlastita priroda. (...)
Ipak, izvjesno je da moć koja izaziva tu slast ne počiva u prirodi, nego u čovjeku, ili u njihovom uzajamnom prožimanju. Neophodno je s velikom odmjerenošću uživati u tim zadovoljstvima. Jer priroda nije uvijek svečarski gizdava – isti prizor koji je jučer odisao miomirisima i ljeskao se kao sjajna krljušt nimfe, danas je prevučen sjetom. Priroda uvijek nosi boje raspoloženja.
(Ralph Waldo Emerson, Ogledi)

premješteno na novo izdanje bloga:

velika teza svijeta? (ulomak iz Bela Hamvas, Jasmin i maslina)

Bog mladosti (pjesma Friedricha Hölderlina)

inspiracija? (ulomci Friedricha Nietzschea)


- 15:27 - A što Ti misliš o tome? (5) - Isprintaj - #

utorak, 18.07.2006.

neshvaćeno?

ulomak premješten (zajedno s komentarima) na novo izdanje bloga: reći šutnjom? (ulomak iz Rainer Thurnher, Hermeneutička fenomenologija kao angažman)

- 14:03 - A što Ti misliš o tome? (7) - Isprintaj - #

subota, 15.07.2006.

oboje?

noć u kojoj su sve krave crne

Jer nužno je u isti mah sve to naučiti, laž s istinom cjeline bivstva.
(Platon, Sedmo pismo)

Filosofija samu sebe uspostavlja u suprotstavljenosti prirodnom svjetonazoru i u obraćanju protiv njega, naspram kojega sad sama sebe shvaća kao ''izokrenuti svijet''.
Ne zapada li, međutim, time filosofija u susjedstvo one ''mutne ekstaze'' koja u teosofiji i drugim tajanstvenim tako zvanim višim načinima spoznavanja tvrdi da nadilazi uobičajeni svjetonazor? Ono što filosofiju principielno razlikuje od svega takve vrste jest to da se ona ne samo suprotstavlja, nego onu samorazumljivost kojoj se otima navlastito čini problemom i spoznavajući je određuje. Prirodni svjetonazor ne biva preskočen nego prevladan. On ne biva odbačen kao ono tek lažno, nego spoznat u svojoj nužnosti. Ne biva stavljen u stranu, nego kao prirodni stav koji je odsada postao upitnim postaje prvom temom promišljanja.
(Eugen Fink, Uvod u filosofiju)

ulomci premješteni na novo izdanje bloga:

Parmenid: potrebno je oboje? (ulomci Parmenida, M. Cipre, O. Žuneca i D. Barbarića)

noć u kojoj su sve krave crne? (ulomak iz G. W. F. Hegel, Fenomenologija duha i Y. Yovel, Hegel’s Preface to the “Phenomenology of Spirit”)


- 00:01 - A što Ti misliš o tome? (12) - Isprintaj - #

ponedjeljak, 10.07.2006.

nenapisano?

Ne recite to nikome, samo mudracima, jer gomila se odmah ruga...
(Johann Wolfgang von Goethe)

- Gospodine, brahman je slobodan od patnje, a ipak je to što je izronilo iz njega univerzum pun patnje. Kako je to moguće?
Čuvši to pitanje Vaśištha je razmišljao ovako: ''Očigledno, Ramino razmišljanje nije kako bi trebalo biti jer postoji još nečistoća u njegovu duhu. Ako je duh čist, on odmah shvaća istinu. Zato se govori da onaj tko tumači: 'Sve ovo je brahman' nekom tko je neznalica ili poluprobuđen, odlazi u pakao. Mudar bi najprije trebao ohrabrivati svoje učenike da postanu utemeljeni u samonadzoru i spokoju. Zatim bi učenik trebao biti dobro ispitan prije nego mu se preda znanje o istini.''
- Sam ćeš otkriti istinu je li brahman oslobođen patnje ili ne. Ili ću ti ja pomoći tijekom vremena da razumiješ.
(Maharśi Valmiki, Yoga Vaśištha)

ulomak premješten na novo izdanje bloga: (ne)izrecivo? (ulomak iz Platon, Sedmo pismo)

ulomak premješten na novo izdanje bloga: usmena tradicija? (ulomak iz Dušan Pajin, Filozofija upanišada)

- 13:16 - A što Ti misliš o tome? (4) - Isprintaj - #

<< Prethodni mjesec | Sljedeći mjesec >>

< srpanj, 2006 >
P U S Č P S N
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31            

  • opis bloga: pokušaj sebeuvođenja sabiranjem filosofskih tekstova