uvod u filosofiju

utorak, 28.02.2006.

obred?

A-pollon znači ne-mnoštveni

ulomak premješten na novo izdanje bloga: umjetnost mitskog doba? (ulomak iz Milan Galović, Nakon proroka, mudraca i genija)

- 19:35 - A što Ti misliš o tome? (0) - Isprintaj - #

ponedjeljak, 27.02.2006.

muzika?

Ne kvari muziku!
(Plutarh)

U području muzike svakako treba istaknuti Damona iz Atene, kojeg je Platon nazvao ''najdražesnijim glazbenikom na svijetu''... Damon je nalazio podudarnosti između muzike, psihologije, pedagogije i zakonodavstva, tvrdeći da melodija oblikuje temperament djeteta. Aristid Kvintilijan utvrđuje da je ''u ljestvici skladnih tonova što ju je prenio potomstvu moguće otkriti da prevladavaju čas ženski, čas muški tonovi, ili da se rijede sve dok ne posve ne nestanu; to jasno pokazuje da temperament svake pojedine duše iziskuje osobitu harmoniju''. Muzika je bila pedagoška metoda dovođenja do kreposti, jer dijete koje pjeva i svira na kitari pokazuje ne samo hrabrost i osjećaj za mjeru, nego i osjećaj za pravdu. S druge strane, ako je istina da je on tvorac raspuštene lidijske ljestvice, koju će osuditi Platon, postaje jasno zašto ga je potonji usporedio s Prodikom, ''najumješnijim sofistom''. Međutim, upravo se na Damona poziva Sokrat u Državi (III, 400a) želeći saznati koji ''taktovi odgovaraju ropskom raspoloženju, koji gordosti ili bijesu ili drugim zlim osobinama, i koje ritmove treba zadržati kao suprotne ovima''. Platon stoga navodi Damona i raspravljajući o uvođenju novih muzičkih oblika: ''Naime, nigdje se ne mijenjaju zakoni glazbe, a da se ne bi mijenjali i najveći državni zakoni'' (424c).
(Jean-Francois Mattei, Pitagora i pitagorovci)

ulomci premješten na novo izdanje bloga:

Platon i muzika? (ulomak iz Damir Barbarić, Politika Platonovih Zakona)

Kina: muzika i red svijeta? (ulomci Karla Jaspersa i Erice Fox Brindley)

- 13:40 - A što Ti misliš o tome? (0) - Isprintaj - #

utorak, 21.02.2006.

čitati?

Čitanje svih vrijednih knjiga je poput razgovora s najčestitijim ljudima proteklih stoljeća - njihovim piscima.
(Rene Descartes, navod prema M. Proust O čitanju)

: ulomci premješteni na novo izdanje bloga:

naknadni predgovor?

čitati filosofe? (ulomak iz Karl Jaspers, Uvod u filozofiju)

čitati? (ulomak iz Damir Barbarić, Što znači “čitati”?)
(razrađenija inačica ranijeg ulomka)

- 14:45 - A što Ti misliš o tome? (0) - Isprintaj - #

subota, 18.02.2006.

konzervativnost?

ulomci premješteni na novo izdanje bloga:

Popper i Platonov historicizam? (ulomak iz Rainer Thurnher, Hermeneutička fenomenologija kao angažman)

konzervativno? progresivno?



- 16:23 - A što Ti misliš o tome? (3) - Isprintaj - #

srijeda, 15.02.2006.

cjelovitost?

ulomci prebačeni na novo izdanje bloga:

rascjepkanost? (ulomak iz David Bohm, Wholeness and Implicate Order)

razdvojenost? (ulomak iz: Herbert Marcuse, Hegelova ontologija i teorija povijesnosti)


- 18:33 - A što Ti misliš o tome? (1) - Isprintaj - #

subota, 11.02.2006.

jedan (ne)suvremeni razgovor

danska zastava

ulomak naknadno prebačen na novo izdanje bloga: jedan (ne)suvremeni razgovor? (ulomak iz Verner Hajzenberg, Fizika i metafizika)

- 14:20 - A što Ti misliš o tome? (0) - Isprintaj - #

utorak, 07.02.2006.

svekret?

''Poput vira u rijeci'' - relativno postojan obrazac događa se u neprekinutom tijeku tekućine

Mehanički kauzalitet “mrtvih tijela” (jedna fikcija Newtonske fizike o kakvoj u indijskoj filosofiji uopće nema govora u vezi sa shvaćanjem kauzalne "ulančenosti" u obuhvatnom procesu prirode svijeta, koji prema indijskom nazivu nije "sve-mir", nego obratno: "sve-kret" - đagati), ostaje abstrakcija na koju je izvorni biološki kauzalitet sveden u europskoj filosofiji poslije jonskog hylozoizma (srodnog đainskom), a s opravdanošću se može smatrati i postaristotelovskim.
(Čedomil Veljačić, Pitanja o moralnoj odgovornosti)



ulomci premješteni na novo izdanje bloga:

svekret? (ulomak iz David Bohm, Cjelovitost i implicitni red)

biologijska paradigma Aristotelove materije? (ulomak iz Montgomery Furth, Transtemporalna stabilnost u aristotelovskih supstancija)

znanost i gnoza? (ulomak iz Rejmon Rije, Prinstonska gnoza)

- 21:17 - A što Ti misliš o tome? (5) - Isprintaj - #

subota, 04.02.2006.

gune?

Sheldonovi tipovi

ulomci premješteni na novo izdanje:

Platonova pravednost: svakom svoje? (ulomci iz Platon, Država i D. Barbarić, Grčka filozofija)

tri stupnja samosvijesti? (ulomak iz G.V.F. Hegel, Filosofijska propedeutika)

gune? (ulomak iz Mirča Elijade, Joga – besmrtnost i sloboda)

tri tipa ljudi? (ulomci Heraklida iz Ponta i Andree W. Nightingale)


Endomorfi – okrugli, debeli, trbušasti ljudi – se odlikuju opuštenošću, vole udobnost, ceremonijalnost, i vole jesti – iznad svega, jesti u javnosti. Dobri su u rutinskom i općenito su i bez diskriminacije druželjubivi. Dobro se druže, sviđaju im se ljudi, i nemaju teškoća u suobraćanju. Zapravo, suobraćaju čitavo vrijeme. Iznimno su ekstrovertni u osjećajima. Pod utjecajem alkohola postaju čak i druželjubiviji nego inače.
Ekstremni mezomorf je čovjek poriva koji voli moć, neosjetljiv je prema drugima, i naginje gaziti druge ljude. Tipični je agresivni stremitelj ka cilju. Može to činiti vrlo pristojno, no ipak agresivno stremi ka cilju. Obično stvara mnogo buke. Smije se glasno. Glasno hrče. Govori glasno i ima sva obilježja učinkovitog vojnika i političara. In vino veritas: pod utjecajem alkohola takve osobe postaju čak i agresivnije nego su inače. To su ljudi koji se potuku u barovima i bivaju neugodni; posve su različiti od prijaznih endomorfnih pijanaca.
Ektomorf je u biti introvert i živi u stalnom stanju susprezanja. Djelovanja su mu suspregnuta. Ima velikih teškoća u suobraćanju. Ne druži se lako. Osjeća da je u svojim izljevima osjećaja endomorf vrlo trivijalan i umnogome vulgaran, a užasava se energičnih poriva mezomorfa. Vrlo je sklon privatnosti i ne stvara puno buke. Pod utjecajem alkohola samo mu je slabo.
(Aldous Huxley, Ljudsko stanje)

- 22:10 - A što Ti misliš o tome? (2) - Isprintaj - #

četvrtak, 02.02.2006.

igra

Šiva pleše

ulomci na novom izdanju bloga:

svi koji su ikada zbiljski shvatili što je postojanje znali su da je ono igra? (ulomak iz Bela Hamvas, Kršćanstvo)

Heraklit: vijek je dijete koje se igra kockajući? (ulomci Heraklita i Igora Mikecina)

ljudski život kao igra? (ulomak iz Mihailo Đurić, Niče i metafizika)

igra? (ulomak iz Hans-Georg Gadamer, Aktualnost lijepoga)


- 11:06 - A što Ti misliš o tome? (5) - Isprintaj - #

<< Prethodni mjesec | Sljedeći mjesec >>

< veljača, 2006 >
P U S Č P S N
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28          

  • opis bloga: pokušaj sebeuvođenja sabiranjem filosofskih tekstova