TYCHE

nedjelja, 22.02.2009.

Washington DC - kako se voziti

Ovaj post ce biti pun prizemnih detalja, stvari koje nitko ne pise u putopisima jer - to su nebitne stvari!

Osim toga - to je valjda profesionalna deformacija - mene u gradovima koje posjecujem uvijek silno zanima arhitektura i infrastruktura, pa onda slikam kojesta. Post festum nitko ne razumije zasto sam slikala kojekakve
cudne stvari poput velicanstvene ogromne sume kranova i dizalica na stadionu u izgradnji rofl.

GRADSKA PROMETALA I KAKO SE VOZITI

Nema ama bas nista posebno u tome kako prometuju gradska prometala, slozit cete se s tim - ali - ovdje je slika nesto malo drukcija nego na nasim ulicama i POD nasim ulicama. Drzim da ce vam mozda to sarenilo biti do neke mjere zanimljivo.

U tom gradu dakle se mozete prometati raznim prometalima :

1/ Vlastiti autic

Naravno, prosjecni Croaticus Domesticus Vulgaris bez auta ne moze niti do susjeda prekoputa - medutim kako se cini, na ulicama Washingtona ih bas nema previse, nema prometnih zagusenja i guzve cak niti u dnevnim spicama kad ljudi idu na posao i s posla.
Mozda im je cestovni prometni sustav u gradu bolje rijesen nego recimo u Zagrebu, Splitu ili Osijeku (koji su za mene sinonim prometne nocne more glede regulacije prometa i parkiralisnog prostora), a mozda ljudi tamo nemaju potrebe za svaki mirakul sjedati u auto nego se vise sluze javnim prijevozom.

Ovo je slika napravljena prijepodne radnog dana u centru grada.

DSCF0770a

A ovako im izgledaju parkiralisni satovi

parking sat

2/ Bus tours - turisti i najezde

Ovaj grad je kako vele 24/7/365 dana u godini turisticka Meka. Osim sto je administrativno, politicko i upravno sjediste imperija tu se slijevaju dnevno tisuce ljudi sa svih strana svijeta. Bez pretjerivanja.

Sve je prilagodeno opsluzivanju turisticke djelatnosti - zalogajnice i aranzmani na svakom koraku.
U tu svrhu su organizirane i razne Tour bus ponude.

Mi smo bili uplatili dvije ponude:

HOP ON-HOP OFF i GRAY LINE

DSCF9953_resize

DSCF9977_resize

DSCF9978_resize

DSCF9976_resize

a ima i nekih drugih

DSCF9975_resize

DSCF0008_resize

Kupite aranzman, vrijedi vam dva dana i uskacete i iskacete iz busa po volji i zelji duz cijele rute na za to oznacenim mjestima.

3/ Nesto sto se tesko moze definirati, ali vozi, pliva i zaraduje lovu

DSCF9986_resize

DSCF9987_resize

DSCF9988_resize

To je zapravo vrlo vrlo razgranat turisticki biznis koji pokriva vise gradova u USA.

4/ Bicikli i slicno

U tom gradu su bicikli jako popularno prometalo. Sve se sareni od razlicitih boja i vrsta, kicenih dodataka (kosarica naprijed, zastavica odozada, dodatnih turbo svjetala, fluorescentnih oznaka, trubica) i brandova.

Ljudi puno ulazu u svoje bickle, sminkaju ih i drze u redu, ali necete vidjeti i puno zastitnih pokrivala za glavu - to tamo cini se nije obvezno kao tu u Njemackoj.

Bicikle vozi i staro i mlado, na biciklu mozete vidjeti ostarjele hipije, domacice koje voze spizu, studente i poslovne zene u stiletto cipelicama s ajme skupim aktovkama u kosaricama ispred volana.

Na biciklima mozete vidjeti cak i policjote (u jednom od iducih postova)

Mozete ih iznajmiti u turistickom aranzmanu, a postoje i oznacena mjesta gdje mozete uredovno 24/7 iznajmljivati bicikl za osobnu uporabu.
To u praksi znaci da lijepo platite, uzmete bic, odvezete se kud trebate i ostavite bic na tamosnjem punktu.

Postoji jos jedan zanimljiv nacin turistickog razgledavanja grada - SEGWAY

Segways at WH.preview

Vise mozete vidjeti NA OVOJ STRANICI, nismo se probali voziti, ali smo vidjeli jako puno ljudi uokolo.

5/ Gradski bus

Ovaj grad slovi kao ekoloski osvjesten, to se vidi na svakom koraku, i ne samo po ogromnim promotivnim jumbo plakatima. Izmedu ostalog ljude se potice da se voze sto vise javnim prijevozom, a javni prijevoz nastoji sto manje zagadivati okolis.

bus

DSCF9957_resize

Karakteristicno je da na svim javnim mjestima, prostorima i prometalima postoje upozorenja na vidnim mjestima i mehanizmi pomoci invalidnim osobama i majkama s malom djecom. Zakonodavac je ove stvari regulirao vrlo jasno i sankcije za krsenje ili nepostivanje ovih pravila su drakonske. Nikome NE PADA NA PAMET parkirati na mjesto za invalide ili parking za majke s malom djecom, ili u autobusu sjesti na takva oznacena mjesta. Prometala su skoro sva niskopodna, a ako i nisu postoje male rampe koje se automatski izvlace u slucaju potrebe.

DSCF0811_resize

6/ Taxi

Taksija ima svih mogucih boja i fela, vrsta vozila, koncesionara i vozaca koji ih voze i pricaju na svim mogucim jezicima (u pozadini), voze se ulicama kako biste ih mogli dozvati usput ili stoje parkirani na pojedinim stajalistima.

Ova kompanija primjerice ima vrlo zvucno ime:

taxi

A s ovakvim tipom se bas ne bih vozila po mraku

DSCF9980_resize

DSCF9981_resize

DSCF9982_resize


7/ Mozete se voziti i ovako

DSCF0204

DSCF0204a_resize

To naravno ako imate diplomatske tablice ove godine

8/ Metro

WASHINGTON DC METRO - Metrorail - je po broju putnika drugi najveci sustav u USA.

Vjerovatno tako nije svaki dan, ali - citat:

"The highest ridership for a single day was Barack Obama's inauguration on January 20, 2009 with 1,120,000 riders"

Najveci zabiljezeni broj putnika U JEDNOM DANU!!!! 1.120.000 putnika.

Bez namjere da vas umaram suvisnim podacima (kome se cita, moze na WIKI gdje sam dala link), samo cu ubaciti par slicica.

SYSTEM_MAP_0107 target=_blank>METRO system Washington DC

Tu se vidi kako izgleda s ulice ulaz u Metro. Svaka postaja je jasno oznacena svjetlecim stupom i natpisom. Posebno je odvojen ulaz za invalide i teske terete s teretnim dizalom. posebno za masovni putnicki promet s ogromnim pokretnim stubama.
Temeljno pravilo jest - ako ne kanite trcati gore ili dolje - stojite s desne strane. Lijeva strana je rezervirana za prolaznike - a prolazi se vrlo cesto i brzo. Neki od tih stubisnih elevatora su OGROMNI i vozite li se vozite ...

Sistem je sljedeci - kad se spustite u podzemlje, nailazite na hol u kojem su smjesteni automati za prodaju karata. Vrlo je jednostavno objasnjeno sto treba ciniti. Kompletna vertikalna i horizontalna signalizacija, mapa sustava, semafori, vizuelna i zvucna signalizacija - detaljno i svakom razumljivo.

I nema teorije da se sverate - karta koju dobijete u automatu se provlaci kroz stroj kod kontrolne kucice u kojoj su sluzbenici i policjot. Kad se voznja okonca, prolazite kroz isti takav sustav i provlacite kartu ponovno. Ako ste je preplatili dobijete je natrag da je jos koristite - inace, kad se karta vadi na aparatu, ukucava se sifra odredista i uplacuje toliko koliko treba.

ulaz u Metro

DSCF0020resizes

DSCF9857

DSCF1630_resize

DSCF1632_resize

DSCF1645_resize

DSCF9866_resize

DSCF9867_resize

DSCF9868_resize

DSCF9869_resize

DSCF9870_resize

DSCF9871_resize

DSCF9872_resize

DSCF9873_resize

DSCF9874_resize

DSCF9875_resize

DSCF9876_resize

DSCF9880_resize

DSCF9882_resize

DSCF9886_resize

DSCF9887_resize

DSCF9888_resize

DSCF9889_resize

DSCF9890_resize

DSCF9891_resize

DSCF9892_resize

DSCF9893_resize

DSCF9894_resize

DSCF9895_resize

Vozili smo se u razno doba dana - na ovim slikama je bilo jako, jako rano - pola sest ujutro!
Zato sam se i usudila napraviti par fotki.
Inace je veca guzva iako nikad cak ni u spicama nije mucno prerpano do te mjere kao sto nasi tramvaji znaju biti.
Za vrijeme voznje nema buke i galame, ljudi uglavnom citaju, rijetki spavaju. Uobicajena je pojava ustati se starijima, majkama s djecom i jako gojaznim osobama - to me je (iako bi trebalo biti normalno) nemalo zacudilo.

Druga stvar koja me je ocarala je cistoca koja vlada i na postajama i u samim vlakovima. U vlakovima je na podu - tepison! Na samim stajalistima nema odlaganja otpada osim na za to predvidena mjesta, sve je i tamo cisto!
Nema grafita, otkinutih presvlaka, rasporenih sjedala i potpisa.

Klijentela koja se sluzi podzemnom zeljeznicom - SVI! Tu mozete vidjeti doslovce sve staleze i vrste stanovnika ovog predivnog grada - od beskucnika, studenata i obicnog svijeta do poslovnih ljudi u skupim kaputima i odijelima.

Inace, ovaj grad je poznat po najvecem udjelu obrazovanog stanovnistva (u postotku) u USA i u ovom trenutku gotovo jedini koji ne stagnira i ne osjeca recesiju - procitajte ovaj clanak.

Tu se ne gube radna mjesta i domovi, tu cijene nekretninama rastu, tu ljudi zive urednim zivotom, nema recesije i kriza se ne osjeca.

Primjerice - u financijskom sektoru - iako radna mjesta nisu toliko bjesomucno dobro PREplacena kao neka radna mjesta u ostalim stagnirajucim sredinama - svi bi rado dosli tu raditi. Ali - to je isto tako mjesto gdje se status ne pokazuje krznenim kaputima i preskupim automobilima - zacudili biste se!

Eto - toliko za sad - u iducem nastavku prizori s ulica - nasumicni ...

Ostajte mi u dobru sretan

- 19:12 - Komentari (14) - Isprintaj - #

srijeda, 04.02.2009.

Washington DC - INTRO

Sve mislim da je vrijeme poceti rjesavati ono sto sam ostala u dugu – izvjesce s puta u Washington DC.

DSCF1589

Iako sam tamo bila par dana prije i za vrijeme izbora, mnoge stvari povezane s izborima u USA su sad nakon toliko vremena obsolete tako da ce glavnina materije biti pravog putopisnog karaktera.

Prica prva – kad se leti

… onda se svasta vidi. Ovo je bila prva godina da me u frankfurtskoj zracnoj luci prije leta preko velike vode nisu pretresli od glave do repa i natrag, usput mi zagledajuci krajnike. Vec sam se bila pripremila, kad ono – samo sam prosetala. Nije da se zalim – ali – vrlo neobicno.

Sve mi je doduse nadoknadeno kad sam se vracala natrag u nemiloj epizodi o kojoj nisam mislila javno pisati, ali sad kad sam se ohladila ipak hocu.

Nikad nisam napomenula kako se s prozora frankfurtske zracne luke odozada pruza velicanstven pogled na cijelo polje rusevina. To sad sravnjuju sa zemljom bivsu americku vojnu bazu Rhein Main koja je vec odavno zatvorena i prave mjesta za nesto drugo – rekla bih hotele, skladista, robne terminale i ostale popratne sadrzaje jedne takve ogromne zracne luke poput frankfurtske.

Ovaj put smo letjeli United Airlinesom, sto znaci – malo sira sjedala, obilnija klopa, zaslon ispred svakog putnika i izbor od sedam filmova na pet jezika. Filmovi su bili dobri i nisam posezala sa svojim zalihama i handheldom.

To je relativni luksuz za razliku od Lufthanse gdje su sjedala u economy klasi prilagodena konfekcijskom broju 38, klopa spartanska i zdrava, jedan zaslon koji ide na sedam redova sjedala i dva filma tijekom cijelog prekooceanskog leta. Ali - u Lufthansi vam daju vlazan topao rucnik da operete ruke prije jela.

Bilo kako bilo – let je bio ugodan, nepunih devet sati, i kad smo sletjeli na Chicago O'Hare Airport, nismo bili uopce umorni. Imigracijski sluzbenik me nije davio, samo je pregledao papire, pitao par pitanja i bili smo slobodni.
Inace, hodnik kojim se prolazi od ulaznog gatea do ogromnog hola gdje su sve sluzbe ukrasavaju umjetnicka djela iz svih krajeva svijeta, veliki formati u raznim tehnikama.

Do leta u Washington smo morali malo pricekati, ali se ipak nismo dali cijepiti!

To naime vezano za zanimljivu ponudu – izmedu svih ostalih sadrzaja, trgovinica i trgovina luksuznom robom, zalogajnica, restorana, kioska, IT punktova, frizerskih salona i ostalih aerodromskih sadrzaja uocili smo nevelik pult gdje su stajale dvije mlade zene, medicinske sestre - i pokusavale vas namamiti da se cijepite protiv gripe!

Ujedno ste tamo mogli izmjeriti tlak, secer i dobiti brosure i savjete o zdravoj prehrani.

Cijena cjepljenja – prava sitnica – 35 USD. Mjerenje tlaka i ostalo bespla.

U blizini je nesto fino mirisalo, pa smo pronasli mjesto gdje smo se nalili Starbucks kavom i smazali svjeza vruca peciva pa krenuli dalje.

Dok smo se vozili izmedu terminala, vidjela sam jedan od hotela iz onog famoznog HILTON lanca. Mislila sam da je to nesto, kad ono – koma! Ofucano vremesno zdanje jadnog arhitektonskog izricaja sa sobama poput postanskih pretinaca – naime, cijela ta strana procelja je ustakljena, pa se vidi raster golubarnika do neke mjere zaklonjen naocigled posivjelim zavjesama u sobama, vidljiva opca zapustenost i neodrzavanost objekta – mislim, mozda to i nije tako iznutra, ali izvana sve vapi za renoviranjem. Taj HILTON hotel izgleda jeftino poput prcvarnice, samo na large nivou – ogroman je i sasvim nadomak zracne luke.

Let do Washingtona je bio kratak i zanimljiv – stjuardese su cakulale medusobno i nisu se bas nesto ubile oko putnika. Bio je to malen avioncic i kratak let, stoga su podijelile samo cips i sokice, otpad – vrecice i case nakon zakuske su pocele kupiti, ali su se jos negdje na pocetku kabine zapricale i nikad dosle do nas. Tracevi su bili jako zanimljivi, smijeh glasan, stjuardese prekrasne i vesele, ali unatoc tomu – mi smo nase otpatke ostavili u mrezici sjedala ispred sebe. Obicno u drugim prigodama svoj drlog uvijek pokupim u torbu i bacim na za to predvidenom mjestu, ali ovaj put sam ucinila iznimku.

Zracna luka Washington ce mi uvijek ostati u sjecanju po jednom detalju – cim izadete iz pristupnog hodnika i udete u poslovnu zonu, osjetite predivan miris HRANE !!!

Prica druga - dobro susjedstvo, studentarija, hrana i svakovrsni zitelji i prolaznici

Put od zracne luke do hotela smo presli taksijem – 29 usd. Docekao nas je predivan topao dan i dvadeset stupnjeva celzija. Mi smo bili u zimskim jaknama a svi okolo goluzdravi. Sutradan je naravno vec bilo vjetrovito i hladno, ali taj dan su se ljudi setali u kosuljicama.

Nas hotel je bio smjesten nadomak univerziteta, cestito mjesto, tri zvjezdice – nista posebno, tek da se prespava par sati, srednja klasa, pristojan i iznimno cist.

DSCF9835

Bilo je i vise nego ocigledno da se radi o pristojnom susjedstvu - tamo naime zgrade imaju svoja imena!

Ne bas na ovim slikama, jer nisam zeljela slikati te apartmanske clustere, ploce s natpisom i same zgrade jer gotovo svaka od njih ima nadzorne kamere i kucepazitelja koji gleda kroz ustakljena vrata ili se smuca okolo.

DSCF9853

DSCF9843

Prvi dan smo vecerali u obliznjem talijanskom restoranu gdje nas je usluzila sicusna mlada djevojka govoreci engleski s jakim talijanskim naglaskom, trepcuci ogromnim kosim crnim ocima porijeklom iz Sibira. Kakva je to mjesavina bila!

DSCF9842

Bili smo gladni kao zvjerad, ali bilo je kasno pa smo narucili samo jednu standard pizzu, podijelili - i ubili se jelom svatko od pola – ogromna! Srecom pa nismo narucili dvije pizze – jer donijeli su nam i free predjelo u vidu vrucih peciva-kruscica s umakom nalik satarasu, sirom i maslacem. Meni nije jasno koliko onda ti ljudi jedu ako naruce full dozu - mi smo se mogli sasvim lijepo najesti samo od predjela i da smo znali narucili bismo samo predjelo rofl!

Sutradan smo otkrili gdje se zapravo dobro i fino papa za malu lovu – studentska menza - restorancic gdje jedu i studenti i profesori i slucajni namjernici zajedno. Drveni podovi su uglacani do visokog sjaja, u pozadini lagano tiho svira klasicna glazba, buffet nudi nesto malo vise od sedamdesetak razlicitih vrsta jela ( pomnozila sam rows&columns s pretincima ), aparat radi devet razlicitih vrsta kava, sve je stalno toplo/hladno i ne treba niti spominjati – ukusno.

Jede se iz posudja od stiropora s plasticnim providnim poklopcima i s pretincima za razlicite vrste hrane, sve sto uzmete donosite na vagu gdje se kolicina izvaze i tako naplati. Moze se jesti unutra ili ponijeti sa sobom.

Dorucak, rucak, vecera – razlicite stvari ovisno o vrsti obroka, kuhana jela, meso i prilozi, umaci, salate, deserti, voce, povrce. Dakle - bez cifranja, srebrnine i damastnih ubrusa ali pristupacno, vrlo cisto, svjeze i ukusno.

Dorucak smo platili cca sedam dolara po osobi, rucak devet dolara, veceru sedam dolara. To za njihove uvjete nije puno. I inace je cijelo podrucje zbog blizine univerziteta premrezeno malim trgovinama mjesovitom robom. U tom kvartu nismo nigdje vidjeli MackBljack , ali su zato svugdje male zalogajnice i restorancici sa indijskom, kineskom, tajlandskom ili talijanskom hranom.

U blizini se nalazi ogromni fitness centar, ustakljeno cijelo prednje procelje i uvijek kad smo prolazili je bio pun, a tijekom cijelog dana je uobicajeno vidjeti i staro i mlado da joggira. Neki i sa psima.

Ono sto smo vidjali u Washingtonu tih dana nije uopce bila debela, lijena, zatucana Amerika koja jede junk food – mora da je bila puka slucajnost i na to sam Gazdi obratila pozornost – ali u tom kvartu gdje smo mi bili su izgleda svi vitki, joggiraju sa slusalicama na usima i u ono malo setnje sto smo prosli vidjeli smo tri trgovine zdravom hranom gdje se sve sareni kroz izlog od razlicitih vrsta voca, povrcki, travuljina i zrnevlja…

University of the District of Columbia - Van Ness Campus - prvi utisak me je onako, lagano zakucao u mjestu - tu se studenti jako razlikuju od onog sto smo mi bili kao studenti - ovi okolo hodaju u ODIJELIMA I KRAVATAMA! I voze se podzemnom, biciklom ili skuterom. Ne mozete vidjeti puno automobila parkirano na sluzbenom parkingu.

Van Ness

Van Ness 1

Tu su sveprisutni jos neki zitelji ovog predivnog velikog grada, mozete ih vidjeti na svakom koraku i ne boje se ljudi ama bas ni malo - navikli su biti hranjeni i pazeni.

DSCF9846

DSCF9849

DSCF9850

I za danas - to bi bilo to - ostajte u dobru cerek

- 21:10 - Komentari (10) - Isprintaj - #