Linkovi
Dnevnik.hr
Video news portal Nove TV

Blog.hr
Blog servis

Forum.hr
Monitor.hr
Opis bloga
Kaktkad vedra, a katkad mrzovoljna razmišljanja o našoj stvarnosti; s vremena na vrijeme korisni, a katkad i sasvim naopaki savjeti


Dosadašnji postovi
* Kako savršenog muža natjerati da pronađe ljubavnicu
* Muškarci koje zrela žena odbacuje NAKON prvog seksa
* Muškarci koje zrela žena odbacuje PRIJE prvog seksa
* Tao Te Ching - o egu i unutarnjem ja
* Tao Te Ching - o kreativnosti
* Tao Te Ching - o žudnji
* Tao Te Ching - uvod
* Kako ostaviti dobar prvi dojam
* Kako motivirati nemotivirane učenike 8
* Kako motivirati nemotivirane učenike 7
* Kako motivirati nemotivirane učenike 6
* Kako motivirati nemotivirane učenike 5
* Kako motivirati nemotivirane učenike 4
* Kako motivirati nemotivirane učenike 3
* Kako motivirati nemotivirane učenike 2
* Kako motivirati nemotivirane učenike 1
* Umijeće ratovanja - 13. poglavlje
* Umijeće ratovanja - 12. poglavlje
* Umijeće ratovanja - 11. poglavlje
* Umijeće ratovanja - 8. poglavlje
* Umijeće ratovanja - 6. poglavlje
* Umijeće ratovanja - 4. poglavlje
* Umijeće ratovanja - 3. poglavlje
* Umijeće ratovanja - 2. poglavlje
* Umijeće ratovanja - 1. poglavlje
* Sun Tzu i Umijeće ratovanja
* Što ste me naučili
* Učenje za mercedes
* Popušeno svjetsko prvenstvo
* Otvori kišobran
* Zauzeti pozitivan stav
* Sve što treba znati naučio sam u vrtiću
* Razumna naređenja
* Jabuka
*Priča o divljim guskama i timskome radu
* Rilke, starica i ruža
*Priča o šalici čaja
*Priča o pacijentu
*Šteta i katastrofa
* Vapaj za stotim majmunom
* Ministri i čovjek koji je hodao po vodi
* Kako funkcioniraju burze
* Minstarski kurikulum
* Kako postati dobar ministar
* Ministarstvo uspješnosti
* Ministarstvo prometnih prekršaja
* Što motivira ministre
* Idealan ministar
* Drumski razbojnici
* Kalmetinom i Dalmatinom
* Kraljevski recep za čokoladu
* Kako ministri trguju
* Kraljevi uče od orlova
* Zeusova podlost s nadom
* Kraljevski zvjerinjak
* Natječaj za ministra
* Kraljevska dilema
* Ministri i detektor laži
* Ne bavite se tričarijama
* Kako umiru ministri?
* Grješni ministri
* Što ministri čuju?
* Nesposobni, gramzivi i lažljivi ministri
* Ne skidaj pogled sa cilja
* Tajna dobrih odnosa
* Što ministri vide?
* Dijeta za ljepotu
* Da ti je pas učitelj
* Gledajući istu sliku...
* Radost davanja
* Plin ministri
* Zdjela svjetlosti
* Spin ministri
* Kuća s tisuću zrcala
* Školjkin poučak
* Kralj bez licence
* Kraljevi i inače tuguju
* Kraljevi na Božić tuguju
* Dvije vreće
* Pobjednici i gubitnici
* Što ministri vjeruju?
* Od čega žive ministri?
* Tri sita
* Tuga je ničiji pas
* Kako uspješno ostati sama

poslije pedeset

ponedjeljak, 16.11.2009.

Kako savršenog muža natjerati da pronađe ljubavnicu

Zamislite zgodnog i njegovanog muža koji s posla juri ravno doma, uspješno vodi kućne financije, pere suđe, kuha, pegla, briše podove, odnosi smeće, kosi travu oko kuće, odlazi na plac, uživa u vikendima s puncem i punicom, razgovara s djecom, pomaže im oko domaćih zadaća i sudjeluje u njihovu odgoju, ne pada mu na um ni pogledati neku drugu ženu, voli vas, sluša i razumije što im govorite, nosi vas nas na dlanu, ispunjava vam sve želje, prema vama se pronaša kao prema kraljici. Vodi ljubav s vama do dva ujutro, a onda se pretvara u čokoladu.

Odmah vam je jasno da s takvim mužem definitivno nešto nije u redu. Zar ne može biti poput svih ostalih, normalnih, muževa? Zašto se, zaboga, tako manipulatorski ponaša?
Misli da ga niste pročitali: sve što radi, radi samo zato da vama nabije osjećaj krivnje i pokaže vam da je u svemu bolji... Nepogrješiva nam intuicija govori da takav savršeni muž zapravo krade naša temeljna ženska prava, guši nas, ograničava nam slobodu odlučivanja, kretanja, sanjarenja, na nama potvrđuje svoj osjećaj superiornosti čineći da se osjećamo bezvrijedno. Zar ne?

Takvome mužu, dakle, treba doskočiti. Treba ga ne lukav ženski način navesti da pronađe ljubavnicu kako bismo ga mogle opravdano mučiti, sumnjičiti, progoniti, prigovarati mu i odučiti ga od manipulatorskoga ponašanja. Evo nekoliko vrlo korisnih savjeta:
1. CENDRAJ – mrcvari ga emocionalnim ucjenama (npr. Zar ti nije žao što sam tako usamljena/bolesna/umorna..., Više voliš svoj posao nego mene.). Budi stalno namrštena i uvrijeđena. Pokaži svu raskoš svoje pasivne agresivosti: nikad mu ne kaži točno što želiš, ali mu jasno pokaži da je krivo što god napravio. Što on više truda uloži u vaš brak, žešće cendraj.
2. KVOCAJ – zanovijetaj i prigovaraj u svakoj prilici, za svaku sitnicu. Nemoj mu reći točno što te frustrira: natjeraj ga da ti čita misli. Stalno mu ponavljaj jedne te iste prigovore. Omiljene riječi neka ti budu uvijek, nikad i stalno. Budi najžešća kad primijetiš da je umoran i da želi tišinu.
3. NE SLUŠAJ GA – nikad, baš nikad mu nemoj dopustiti da završi svoju rečenicu. Upadni i završi je umjesto njega. Ti ionako bolje od njega znaš što je htio reći. Ni za živu glavu ga ne slušaj, taj bi te svojim slatkim riječima samo pokušao preveslati.
4. OPTUŽUJ – sumnjiči ga, ne vjeruj mu, ne slušaj ga, izvrći njegove riječi, interpretiraj na svoj način sve što ti kaže. Stalno izvlači neke grijehe iz prošlosti. Ako ga zaspeš dovoljnom količinom sumnji i optužbi, vjerojatno ćeš u svemu tome nabosti i nešto što je istinito. Nastoj ga optuživati i sramotiti pred prijateljima, a posebno će biti korisno ako ga nazoveš usred nekog sastanka koji mu je bio jako važan i za koji se danima pripremao i pokvariš mu posao.
5. VRIJEĐAJ I VRIŠTI – napadaj ga otrovnim TI-rečenicama: napadaj ga kao čovjeka, nabrajaj u čemu sve ne valja i u čemu su drugi bolji od njega . (Za to su dobre rečenice poput: Tvoja glupost zaista nema granica. ili: Isti si kao tvoja mater. ili: Luzeru, svi su naši prijatelji uspješniji od tebe.) Ismijavaj njegove ideje, popljuj njegova rješenja i namjere. Sve to čini vriskavim glasom, što glasnije možeš, po mogućnosti u trenutcima kad mu se glava raspada od glavobolje.

Ako nakon svega toga ne potraži ljubavnicu, to ti je najbolji dokaz da s njim nešto zaista nije u redu.

- 21:29 - Komentari (20) - Isprintaj - #

Muškarci koje zrela žena odbacuje NAKON prvog seksa

Postoji četiri glavna razloga zbog kojih zrela žena s krajnjim gađenjem odbacuje ljubavnika poslije prvoga seksa. Koji su to njegovi neoprostivi grijesi?

1. FRUSTRIRANOST
Muškarac koji je opsjednut strahom od svojih centimetara, svoje izdržljivosti i uspješnosti u seksu debelo je zaslužio je da ga odbacimo nakon prvog seksa. Zašto? Ne zbog centimetara ni minuta, nego zato što je svojim strahovanjima, malodušnostima, frustracijama i sumnjom u sebe već unaprijed ukalkulirao i prizvao svoj jadan nastup. Psiholozi taj fenomen zovu Pigmalionov efekt ili efekt samoispunjavajućega proročanstva: ono što si predviđaš, o čemu razmišljaš – to će ti se najčešće i dogoditi, i to ne zato što je sudbina okrutna prema tebi, nego zato što nesvjesno radiš na tome da ispuniš svoje proročanstvo.
Muškarac koji zna razmišljati ne grize sam sebe strahovanjem i nelagodom zbog svojih centimetara i minuta, ma kako majušni i kraćušni oni bili. Umjesto da se sažaljeva i time minira užitak i sebi i partnerici, miri se s tim što ima, prihvaća to što ima i nastoji time što ima napraviti najblje što može. Vic je baš u tome da se opusti i počne kreativno razmišljati o seksu, a ne o sebi.
2. MUTAVOST
Valjda nema gadljivije stvari na svijetu od partnera koji u krevetu usoptano zatvorenih očiju trči svoj nijemi maraton i šuti, šuti, šuti dok ne svrši, a kad svrši jedino što ima reći je pitanje: Jel ti bilo dobro? Bljak! Seks je komunikacija s partnerom, ako je samo komuniciranje sa samim sobom, onda se zove nekako drukčije. Seks s mutavim tipom je kao da zatvorenih očiju gledaš nijemi film, a neki manijak sa susjednoga sjedišta te za to vrijeme drpa.
3. ZATUCANOST
Sigurno ni jednoj normalnoj ženi ne će pasti na um ponovno se upustiti u seks s tipom koji gasi svjetlo prije odlaska u krevet i križa se svaki put kad mu predloži neku drugu pozu osim one njegove omiljene. Križa se i snebiva zbog nepristojnih riječi, a kad žena – nedaj bože – izrazi neku svoju želju, zanijemi od užasa pred njezinim griješnim riječima, mislima i njezinim nemoralom. Tip koji je pun svojih predrasuda i rob svoga odgoja ne bi smio ni razmišljati o tome da bude nečiji ljubavnik. Ako je tadicionalno odgojen trebao bi ostati u krevetu svoje zakonite žene. Međutim, ako i unatoč svemu poželi ljubavnicu, elementarna bi pristojnost i zdrav razum očekivali da svoju uzdržanost i svoje predrasude ostavi doma.
4. ZAPUŠTENOST
Ne mislim pritom samo na zapuštenost koja smrdi, ima trule zube, koru na petama i pandže na nogama. Mislim i na emocionalnu, duhovnu i intelekualnu zapuštenost... Na tipa koji kad otvori usta proizvede frazu. Na nekoga s kim se, eventualno, može voditi obavijesni razgovor...

Ukratko, zrela će žena ponovno poželjeti samo iskrenog ljubavika koji ne pokušava ostaviti dojam da je drukčiji i bolji nego što jest, koji se zna predati, opustiti sve svoje kočnice, zaboraviti sve svoje predrasude i zajedno s njom uživati u seksu. I kojemu je seks igra s partnericom, a ne samo fiziološki uvjetovana reakcija.

- 08:14 - Komentari (11) - Isprintaj - #

petak, 13.11.2009.

Muškarci koje zrela žena odbacuje PRIJE prvog seksa

Knjiga „Zašto muškarci lažu, a žene plaču“ Barbare i Allana Peasea mješavina je zanimljivih, katkad duhovitih, ali često i sasvim priblesavih stereotipa o muško ženskim odnosima. Autori primjerima pokazuju odnose muškaraca i žena koji si međusobno dižu tlak i truju si živote.
Pri kraju knjige su tablice seksualnih stimulansa koji muškarce najviše privlače na ženama, a žene na muškarcima. U njihovu opisu muškarca koji seksualno privlači ženu na prvome je mjestu atletsko tijelo, a na zadnjem trodnevna bradica. Rang ljestvica izgleda ovako:
1. Atletska građa
2. Široka ramena, prsa i mišićave ruke
3. Malena, čvrsta guza
4. Gusta kosa
5. Senzualne usne
6. Blage oči
7. Snažan nos i brada
8. Uski bokovi i mišićave noge
9. Ravan trbuh
10. Veliki penis
11. Trodnevna brada
Problem je u tome što autori seksualnim stimulansima smatraju isključivo one biološke, reproduktivne, one koji na prvi pogled garantiraju alfa mužjaka sposobnog da obrani i prehrani svoj čopor, alfa genskim materijalom oplodi partnericu i pomogne joj podići zajedničku mladunčad. To je muškarac opsjednut svojim izgledom i izdržljivošću, tip koji sve svoje adute stavlja na svoju seksualnost, koji se pumpa u teretanama, ide na plastične operacije, kupuje robu s modnim markicama, a ne bi se baš opirao ni seksu sa starijom ženom koja bi mu platila za seksualne usluge i genski materijal.

Međutim, kad razmišljamo glavom žene koja se majci prirodi reproduktivno već odužila i sad samo traži ljubavnika, onda je taj popis smiješan do boli. Zašto? Zato što u njemu nedostaju stimulansi koji seksualno privlače ostvarenu ženu: nedostaju signali ostvarenoga muškarca.

Kod zrele žene koja bira ljubavnika seksualni stimulansi privlačnoga muškarca izgledaju ovako:
1. Muškarac koji je sredio svoj poslovni i privatni život, ostvario karijeru, riješio osnovna egzistencijalna pitanja i osnovao obitelj.
2. Muškarac koji se izgradio kao osoba: koji zna upravljati vlastitim emocijama, zna rješavati probleme i dobro plivati u komunikacijskim i socijalnim odnosima. Zanimljiv je i duhovit sugovornik.
3. Muškarac koji se ne bori protiv svojih godina, nego cijeni raskoš plodova koje su mu donijele.
4. Muškarac kojemu seks nije bijeg od problema, nego gušt: koji se zna opustiti, otkačiti, razigrati i razmjenjivati užitak s partnericom.

Drugim riječima, mogu izaći s nekim tko izgleda kao Apolon. No ako primijetim da ne zna slušati, ni o čemu nema reći ništa više nego što piše u tabloidima, nema svoga stava, ružno govori o svojim starim vezama, kritizira, žali se, nezadovoljan je i u grču, nelagodno prevrće svaku kunu kojom treba platiti račun, neodređeno odgovara na pitanja o tome čime se bavi, od čega živi i gdje stanuje... onda ni najatletskija građa, najslađe pločice na trbuhu i najveći penis na svijetu ne će biti dovoljni da ga poželim ponovno vidjeti.

- 15:15 - Komentari (11) - Isprintaj - #

četvrtak, 12.11.2009.

Tao Te Ching - o egu i unutarnjem ja

Jedi, ali prestani kad si puna. Nastavim li trpati hranu u sebe znači da sam uhvaćena u vjerovanje da je moja sreća u tome da nečega imam više. To je razlog pretjeranog punjenja sebe bilo kojim umjetnim simbolom sreće (hranom, modnim markama, opijatima, uspjehom, slavom, bogatstvom, avanturama) to je razlog mojih ovisnosti: ne hranim njima stvarnu sebe, nego potrebe svoga ega, svog vanjskoga ja. Moj ego želi više. Moj ego je vječno neostvaren, nezadovoljan, gladan. Što više trpam u njega, gladniji je.
Moje unutrašnje ja, međutim, zadovoljno je s malo, dovoljno mu je točno toliko koliko sam dobila. Ne teži za više. Sretno je s onim koliko ima.

Slušam li svoj ego, nemirna sam. Slušam li svoje unutarnje ja, mirna sam: znam da u sebi imam sve što mi treba jer moj me komadić beskonačnosti povezuje s izvorom.

- 10:16 - Komentari (1) - Isprintaj - #

Tao Te Ching - o kreativnosti

Ja sam dio nečeg vječnog. Dio vječnog je u meni. Sve ono što osjećam kao svoj zov, uzbuđenje zbog kojega se osjećam živom, sva moja unutarnja strast – sve je to dokaz vječnoga u meni, izvor moje kreativnosti.
Biti kreativan znači otpustiti sumnju i strah, zanemartiti kritiziranje ili prosudbe, vjerovati svojim prirodnim talentima, osloboditi genija u sebi.
Svijet je pun oštrih rubova i zapetljanih čvorova. Moja mi kreativnost omogućuje da zaoblim rubove i raspetljam čvorove.

- 09:03 - Komentari (0) - Isprintaj - #

Tao Te Ching - o žudnji

Žudnja je fizički izražaj stvaranja uvjeta koji nas čini sposobnima shvaćati, tj. priprema našeg unutrarnjega svijeta za prihvaćanje, primanje.

Kad su poželjne aktivnosti iz vanjskoga svijeta naučene (npr. naučila sam voziti bicikl ili plivati), dolazi vrijeme da ih pustim (tj. da uživam u vožnji biciklom ili u plivanju) To je trenutak kad više ne moram imenovati stvari, pamtiti i razvrstavati nego počinjem uživati u njihovoj veličanstvenosti. Da bih to mogla moram otvoriti svoj um primanju. Primam bez obilježavanja, objašnjavanja, obrane ili odabira. Jednostavno primam. Prestajem se nepotrebno truditi u lovu na ostvarenje žudnji, umjesto toga jednostavno uživam i zahvalna sam za ono što imam. Nema puta do sreće, sreća je put. Ne čekam da mi neki vanjski događaj jednoga dana donese sreću nego unosim radost u svaki susret u životu, u svaki trenutak koji živim.
Moj cilj je osjećaj mirne radosti. Umjesto da čekam da se dogodi nešto za čim žudim, počinjem shvaćati da je to za čim žudim zapravo već ovdje: čim je u mojim mislima – ovdje je.

- 08:50 - Komentari (0) - Isprintaj - #

Tao Te Ching - uvod

Tao Te Ching je majušna zbirčica mudrih savjeta koji nas uče osjećati sklad i ravnotežu sa sobom i sa prirodnim ritmovima.
Napisan je prije 2500 godina, a vjeruje se da je njegov autor legendarni Lao Tzu. Sastoji se od 81 kratkog zapisa (pjesme) pune prividnih paradoksa koji nas upućuju na istraživanje svog unutarnjeg svijeta. Naš je unutarnji svijet put za povratak u izvor do kojega se stiže umjerenošću, odabirom srednjega puta, odbacivanjem svake prekomjernosti...

- 08:40 - Komentari (0) - Isprintaj - #

utorak, 10.11.2009.

Kako ostaviti dobar prvi dojam

Loš prvi dojam je kad ljudi nakon susreta s nama osjećaju povrijeđenost, neprihvaćenost ili otuđenost.
Dobar prvi dojam ostavljamo kod ljudi koji nakon susreta s nama imaju dobar osjećaj prema sebi, osjećaju da smo ih poštovali, cijenili i razumjeli, da su posebni, nadareni, zabavni, pametni ili privlačni, da smo podigli njihovo raspoloženje. Najkraći put da od drugih dobijem ono što želimo jest da im omogućim da se osjećaju:
1. prihvaćeni (izravno ili neizravno pokažem sugovorniku da je pametan, nadaren, privlačan...)
2. povezani (otkrijemo da imamo neka slična iskustva, interese, prijatelje,razmišljanja, stavove ili osjećaji prema nečemu)
3. bolje raspoloženi (ljude privlače osobe koje učine da se bolje osjećaju, da se smiju)
4. poučeni (svi smo znatiželjni, želimo čuti i naučiti nešto novo, zanimljive činjenice, tuđe zamisli i poglede, tenutne događaje, čak i svakodnevne sitnice)
I cijela je tajna u tome. Ljudi oblikuju prve dojmove tako da uzmu jedan naš mali dio (onaj koji smo pokazali u prvome sustetu) koji za njih predstavlja 100% onoga što o nama znaju. Zatim taj mali dio koriste kao filter i kroz njega propuštaju sve buduće podatke o nama.

- 09:01 - Komentari (3) - Isprintaj - #

nedjelja, 08.11.2009.

Kako motivirati nemotivirane učenike 8

DIJETE MI NE VJERUJE AKO NISAM OBJEKTIVNA
Neobjektivna sam ako moji kriteriji za ocjenjivanje ovise o mojim simpatijama ili nesimpatijama prema pojedinome učeniku ili o mome raspoloženju. Učenici mi ne opraštaju ako nekom odlikašu pogledam kroz prste za nešto za što lošijem učeniku dajem negativnu ocjenu.
Ne opraštaju mi kad primijete da sam danas dobro raspoložena pa postavljam lagana pitanja i šakom i kapom dijelim dobe ocjene, a sutra sam mrzovoljna, gnjavim teškim pitanjima tražeći što ne znaju kako bih mogla dati što lošiju ocjenu. Neobjektivnost mojih kriterija demotivira ih za učenje. Njihova le logika ovakva: Kod nje je besmisleno učiti. Ako bude dobre volje kad me pita, ionako ću dobiti dobru ocjenu, a ako bude zlovoljna, ni udžbenik naučen napamet ne će me zaštititi od loše ocjene.

- 13:39 - Komentari (7) - Isprintaj - #

Kako motivirati nemotivirane učenike 7

NOĆ ČITANJA LEKTIRE
Vrlo je zanimljiv način na koji neke škole motiviraju učenike obeshrabrene čitanjem lektire. Opće je poznato da danas čak i djeca u nižim razredima skidaju već napisane lektire s interneta. Da bi učenike koji ne vole čitanje potaknule da knjige ipak pročitaju, neke su škole organizirale noć čitanja lektire. Obavijestili su djecu i roditelje da u određeni petak organiziraju noć čitanja lektire, da će djeca koja se žele uključiti cijelu noć pod nadzorom svojih učitelja provesti u športskoj dvorani. Zamolili su roditelje da djeci pripreme deku ili vreću za spavanje, sokove, sendviče, grickalice ili što im već treba kako bi pročitali svoju knjigu. Djeci su rekli neka dođu u trenirkama ili odjeći u kojoj mogu i spavati kad im bude dosta čitanja.
Treba li uopće govoriti o tome kako je noć čitanja lektire bio uspješan projekt? Osim onih koji vole čitati, došla su i djeca iz viših razreda koja nikad ništa nisu čitala i koja su te noći pročitala svoju prvu knjigu u životu.
Takvu motivaciju svome djetetu može priuštiti svaki roditelj. Dovoljno je da za jednu noć oslobodi dnevnu sobu ili terasu, pripremi sendviče i sokove i dopusti djetetu da pozove nekoliko prijatelja.

- 13:38 - Komentari (0) - Isprintaj - #

Kako motivirati nemotivirane učenike 6

PETICE NA KREDIT
Pedagorinja jedne zagrebačke osnovne škole prije nekoliko godina nagovorila je nekolicinu učitelja u svojoj školi da na početku godine svi olovkom svim učenicima u razredu upišu peticu.
– To je petica na kredit. Njome smo djeci i roditeljima poslali poruku kako naš učitelji iskreno vjeruju u to da svaki naš učenik, ako želi, može naučiti za peticu. Mi smo unaprijed ponudili povjerenje, a na učenicima je bilo da ga opravdaju svojim učenjem. Tom smo peticom ohrabrili posebno one učenike koji dosad nisu imali peticu da se potrude i zadrže tu ocjenu do kraja godine. Učenike, naime, puno snažnije motivira ako uče da zadrže dobru ocjenu, nego ako se moraju boriti da poprave lošu.
Ispitivanja znanja na kraju godine pokazala su značajno bolje rezultate u razredima u kojima su učenici na početku godine dobili peticu na kredit od rezultata u kontrolnim razredima u kojima nije bilo takve motivacije.

Pokazalo se, međutim, da ima i učenika koji unatoč trudu nisu uspjeli zadržati svoje petice. Za njih je pedagoginja smislila novu motivaciju: učitelji su dopustili učenicima da biraju ocjenu za koju žele odgovarati ili pisati ispit. To je bio užasan posao za učitelje, jer su i za ispitivanje i za testove radili svojevrsne kataloge pitanja za ocjenu dovoljan, dobar, vrlodobar ili odličan. Međutim, trud se višestruko isplatio. Učenici i roditelji koji su objektivno procijenili da im je cilj samo nemati negativnu ocjenu nisu morali učiti ni obimom ni kvalitetom ono što su učili učenici koji su odlučili odgovarati za neku višu ocjenu. Kad su se neki od takvih učenika riješili tereta jedinica i straha od neuspjeha, sami su zatražili podizanje kriterija i odlučili naučiti i odgovarati za trojku.

- 13:37 - Komentari (0) - Isprintaj - #

Kako motivirati nemotivirane učenike 5

UČENIK JE NEMOTIVIRAN AKO SUMNJA U SEBE I U MOGUĆNOST DA BUDE USPJEŠAN

Kažu da su nekad učitelji bili strogi i nisu dijelili petice kapom i šakom kao danas. Učenicima su govorili:
– Za pet zna dragi Bog. Ja znam za četiri. Ti ne možeš znati za više od tri.
Nekadašnji učenici su predano učili da osvoje tu čudesnu trojku.
Današnji učenicima ne bi palo na pamet da uče. Zapravo, bili bi oduševljeni takvim kriterijem. Zašto da uče za peticu kad unaprijed znaju da je nedostižna? Ne bi se trudili učiti ni za četvorku jer i za nju unaprijed znaju da je nedostižna.
A za trojku se ionako ne mora učiti.

Ako sam ja za učenika omražena učiteljica koja vreba da otkrije što ne zna, umjesto da čujem što zna, on se unaprijed pripremio za neuspješan odgovor. Nije ni učio: a zašto i bi, kad ću uvijek pronaći nešto da dokažem da ipak ne zna dovoljno za ocjenu koju želi?

Među djecom koja dižu ruke od učenja najbrojniji su oni koji odustaju jer sumnjaju u sebe i u mogućnost postizanja uspjeha. Nenaučeno se gradivo nagomilava, padaju jedinice jedna za drugom. Naše opomene da ugrije stolac, primi se knjige i nauči – jednostavno ne djeluju. Ne pomažu ni prijetnje novim jedinicama.
Pa kako im onda pomoći?

- 13:35 - Komentari (0) - Isprintaj - #

Kako motivirati nemotivirane učenike 4

UČENIK JE NEMOTIVIRAN KAD JA VODIM MONOLOG
Djeca su nemotivirana kad im je dosadno, a dosadno im je kad nisu aktivno u nešto uključeni. Monolozi su vrlo česta pogrješka i učitelja i roditelja koji sasvim pogrješno misle da je za komunikaciju važno da porukom prenesu sve što znaju ili žele reći o nekoj temi, ne obraćajući pozornost na to slušaju li ih djeca doista ili ne.
Učenici koji samo sjede, slušaju, zapisuju kad im se kaže da nešto zapišu – nisu doista aktivno uključeni, nego su više ili manje poslušni izvršitelji nekih zahtjeva. Aktivna uključenost pretpostavlja dvosmjernu komunikaciju. Nakon svakih nekoliko minuta moga monologa moraju dobiti priliku da i sami budu aktivni. Nakon svakog zaista važnog podatka o kojem sam govorila mudro je postaviti otvorena pitanja poput: Što ti misliš o tome? Imaš li kakav zanimljiv primjer? Što misliš, što je najvažnije u tome o čemu smo govorili, što svakako moraš zapamtiti? Ima li nešto što o toj temi nismo spomenuli, a željeli biste da i o tome govorimo? Moram pozorno poslušati njihove odgovore, pokušati odgovoriti na njihova pitanja i uzeti u obzir njihove primjedbe. Tada se osjećaju uključeni i žele sudjelovati.

Djeca se žele angažirati. Više vole biti aktivna, nego sjediti i biti pasivni primatelji, objekti moje priče. Bez obzira jesam li učitelj ili roditelj, moja je zadaća da stvorim takvo okruženje koje će djeci omogućiti da budu aktivni i sudjeluju u razgovoru. Većina se učitelja panično boji da će razbijanjem svoga monologa propustiti reći sve što su naumili, da će razgovarajući s učenicima izgubiti dragocjeno vrijeme. U krivu su kad se toga boje. Upravo je u tome problem: moj zadatak učitelja nije da kažem učenicima sve što moraju znati, sve što je važno ionako piše u udžbenicima. Moj je najveći zadatak da učenike uvučem u priču, u temu, da ih motiviram, navedem da to što moraju znati sami pročitaju i prouče, požele zapamtiti.

- 13:34 - Komentari (0) - Isprintaj - #

Kako motivirati nemotivirane učenike 3

UČENIK JE NEMOTIVIRAN AKO NE VIDI SMISAO ONOGA ŠTO UČI
Ako iskreno razmislimo, zaista je nevjerojatno da dijete vidi smisao učenja o probavilu krave ili vađenju drugoga korijena iz troznamenkastoga broja. Još manje smisla pronaći će tome da mora upamtiti koliki je postatak plemenitih plinova u zraku ili u nabrajanju sonanata.
Nemamo se vremena djetetu opravdavati za sve ono što ga prisiljavamo učiti.
Najviše što možemo učiniti jest naučiti dijete da postoje stvari koje naprosto moramo napraviti i one koje ne moramo, ali nas vesele. Trebam ga naučiti da je jako mudro kad se ono što se mora napraviti, napravi odmah, bez gunđanja, bez ljutnje, bez gubljenja vremena na opiranje i svađanje. Obavi li ono što se mora na najlakši, najbolji i najbrži način, ostat će mu više slobodnoga vremena za ono što ga veseli.

Priča o učenju za mercedes
Sin jednog vrlo bogatog oca došao je jedan dan iznerviran iz škole.
– Dosta mi je svega. Ispisat ću se iz škole i idem raditi. Samo gubim vrijeme ne učenje. Zašto se uopće trudim? Za dobre ocjene?
– Zar ti učiš samo zato da bi dobio dobre ocjene?
– Pa zašto bih inače učio?
– Pa, na primjer, uči za mercedes!
– Kupit ćeš mi mercedes ako budem imao dobre ocjene?
– Ne, ali ako budeš učio kako treba, moći ćeš si sam kupiti mercedes.
Sin je zbunjeno gledao jer mu ništa nije bilo jasno. Otac se nasmiješi, uzme papir, nacrta mercedesov znak i poče objašnjavati kako se uči za mercedes.
– Mnogi misle da su mercedesovi automobili najbolji na svijetu. Ali ja sad ne ću govoriti o automobilima, nego o ovom znaku. Taj mi je znak pomogao da se obogatim. Vidiš, znak se sastoji od kružnice podijeljene na tri jednaka trokuta. Taj je znak zapravo kružnica učenja.
Prvi trokut je ono što si zapamtio. To su podatci, pravila i pojmovi od kojih se sastoje tvoje lekcije. Ako zapamtiš sve što treba, dobar si učenik.
Drugi trokut su vještine da to što si zapamtio primijeniš i odgovoriš na postavljena pitanja ili riješiš zadatke na kraju lekcije. Ako to znaš, onda si vrlo dobar učenik.
Ta prva dva trokuta su učenje za ocjenu. Treći trokut u sebi ima i ono što si zapamtio i vještine da pomoću toga riješiš jednostavne probleme. Međutim, ta znanja i vještine ne koristiš samo zato da dobiješ dobre ocjene, nego da primjenjujući ih budeš sposoban uspješno riješiti svaki problem na koji naiđeš. Taj treći trokut je vještina da ono što znaš korisno upotrijebiš u životu. Ako to znaš, onda si izvrstan učenik i naučio si učiti za mercedes.

- 13:34 - Komentari (0) - Isprintaj - #

Kako motivirati nemotivirane učenike 2

UČENIK JE NEMOTIVIRAN AKO GOVORIM NJEGOVOM RAZUMU, A ZABORAVIM GOVORITI NJEGOVIM EMOCIJAMA
Dobra komunikacija je način da sugovornika dotaknemo riječima. Sugovornika mogu dotaknuti samo riječima u koje vjerujem. Međutim, ma kako iskreno govorila neke sugovornike čak ni time ne ću uspjeti dotaknuti. Ima, naime, sugovornika koji naprosto ne čuju i ne prihvaćaju ničije mišljenje, pogotovo ako je ono različito od njihovoga. Na njih ništa što kažem ne će djelovati, a svi znamo kako je frustrirajuće govoriti nekome tko te odbija čuti. Međutim, takav me pojedinac ne smije zaustaviti, ni pokolebati: trudit ću se da dotaknem sve ostale.

Moja uloga učitelja danas nije da učenicima prepričavam ono što piše u knjigama i objašnjavam im ono što i sami mogu pročitati i shvatiti iz svojih udžbenika. Moja je uloga u tome da ih tako zainteresiram da to što želim da nauče sami požele saznati. Najbrži i najsigurniji put do toga cilja vodi kroz učenikovo srce, kroz njegove emocije. Dotaknem li ih riječima, zainteresiram li ih za temu, pokrenem li njihovu unutrašnju motivaciju, znatiželju, glad da o toj zanimljivoj temi više saznaju – uzet će udžbenik u ruke i pročitati današnju lekciju ne zato što ih ja na to prisiljavam, nego zato što oni to žele.
Kako da dotaknem učenika riječima? Komunikolozi savjetuju da svoju poruku pripremim prema četiri pitanja o kojima moram razmisliti:
Da bih strastveno prenijela poruku moram izabrati ono što u cijeloj toj poruci u meni ostavlja najjači dojam, izaziva najjaču reakciju, budi najsnažniji osjećaj. Moram, dakle, pronaći ono što će mene najbolje motivirati da uspješno mogu zaraziti slušatelje zanimanjem. Dakle, kad tražim čime ću motivirati dijete, ne biram ono što je najvažnije, nego ono o čemu što će u meni zapaliti najviše strasti i učiniti me uvjerljivom.
Svojim plamenom moram zapaliti plamen u djetetu kojemu se obraćam. Da bih ga dotaknula, moram ga osjetiti, čuti, razumjeti, poznavati. Kakvi su moji učenici? Što će njih pokrenuti? Što će ih se dojmiti? Što će doprijeti do njih? Što oni trebaju ili žele od mene?
Moram odlučiti što želim da moji učenici trajno upamte nakon prenesene poruke. Govoreni tekst ima drukčije zakonitosti od pisanoga. U pisanome se može natrpati koliko god želiš podataka. Ako je čitatelju količina podataka pregusta čitat će sporije, vraćati se na pročitano, zastati da zapiše bilješku. Slušatelj to ne može, zato govoreni tekst mora biti probran, očišćen od suvišnih informacija. Nije sve jednako važno. Što ću izabrati, a što izostaviti? Koje ću poruke naglasiti, a što ću ostaviti da sami prouče u udžbeniku?
I na kraju, važno pitanje: Što bih željela da moji učenici osjećaju kad završim svoju poruku?

- 13:33 - Komentari (0) - Isprintaj - #

Kako motivirati nemotivirane učenike 1



Moje omiljeno jelo su jagode sa šlagom. Ribama, međutim, nije do jagoda – one više vole crve. Stoga kad idem u ribolov ne nadijevam na udicu jagode sa šlagom, nego crve ili mušice.
Dale Carnegie

Najčešća pogrješka učitelja i roditelja koji žele motivirati dijete jest u tome što ga pokušavaju motivirati svojim motivima. Ribama nude jagode sa šlagom i čude se zašto ribe ne grizu.

Motivirati nekoga znači pokrenuti ga, pobuditi u njemu želju i spremnost da nešto učini, dobrovoljno uloži trud i energiju u postizanje nekoga cilja. Motivi su uzroci koji pokreću, održavaju i usmjeravaju našu aktivnost na putu prema cilju. Motivi su uvijek povezani s nekim potrebama: izaziva ih neravnoteža između onoga što jesti i onoga što bismo željeli. Ta neravnoteža pokreće nas na ponašanje kojim težimo uspostaviti ravnotežu, odnosno dok ne zadovoljimo potrebu.
Nema motiviranja bez nagrade. Nitko ne radi nešto ako baš ništa ne očekuje od toga što radi. Netko očekuje ocjenu, priznanje, novac, netko očekuje osjećaj da je bolji od drugih, da napreduje, da će time što radi razveseliti roditelje, pomoći nekome, sebe učiniti boljim i zadovoljnijim, nakome je dovoljna nagrada radost kou osjeća dok uči nešto novo...

Katkad dijete čini nešto isključivo zbog nagrade (pohvale, prihvaćenosti, sitnih darova, malih nježnosti, dobre ocjene), ili zbog straha od kazne (opomena i prodika, raznih vrsta uskraćivanja, odbacivanja, fizičke kazne). Većina nas je iskusila na vlastitoj koži djelotvornost odgoja u kojem se nagrađuju poželjna ponašanja, a kažnjavaju nepoželjna. Metoda malo mrkve, malo batine jedana je od najstarijih metoda upravljanja vanjskom motivacijom ljudi.

Djeca imaju i vlastite unutarnje mehanizme motiviranja: sama žele raditi ono što ih čini sretnijima, opuštenijima, od čega se osjećaju vrjedniji, bolji, zadovoljniji, ispunjeniji. I učitelji i roditelji oduševljeni su djetetom koje ne treba poticati u učenju, koje je gladno novih spoznaja, upija kao spužvica i ne miče se od knjige dok ne utaži glad za znanjem. Činjenica je, međutim, da su takva djeca prilično rijetka, većinu ipak treba motivirati izvana.

- 13:31 - Komentari (0) - Isprintaj - #

subota, 07.11.2009.

Umijeće ratovanja - trinaesto poglavlje

U trinaestom poglavlju (Špijuni) Sun Tzu podsjeća na početnu tvrdnju iz prvoga poglavlja: Nemoguće je uspješno ratovati bez poznavanja stvarnih prilika u kojima se nalazi neprijatelj. Mudar vojskovođa pobjeđuje uz pomoć dobre obaviještenosti i predviđanja temeljenoga na osnovi podataka koje traži od svojih špijuna. Pet je vrsta špijuna: lokalni (domaće stanovništvo), unutrašnji (službena lica), preobraćeni (neprijateljski špijuni), žrtvovani (oni kojima dajemo netočne podatke) i preživjeli (oni koji se vrate s podatcima).

- 08:46 - Komentari (0) - Isprintaj - #

Umijeće ratovanja - dvanaesto poglavlje

U dvanaestom poglavlju (Napad vatrom) riječ je o pet načina napada vatrom: spaljivanju ljudi, zaliha, opreme, skladišta i komunikacija. Pritom se treba držati dvaju pravila: iskoristiti pomutnju izazvanu vatrom (napasti tek kad se vatra raslamsa i kad protivnici budu posve njome zaokupljeni) i nikad ne napadati uz vjetar (u pravcu iz kojega dolazi vatra).

- 08:39 - Komentari (0) - Isprintaj - #

Umijeće ratovanja - jedanaesto poglavlje

U jedanaestom poglavlju (Devet vrsta zemljišta) govori se o psihologiji vojnika: brane se kad su opkoljeni, bore se ako se borba ne može izbjeći, a u ekstremnim se slučajevima oslanjaju na naređenja. Zato savjetuje vojskovođama: ne borite se na raštrkanom zemljištu; ne zaustavljajte se na lakom zemljištu; na iscprljujućem grabite naprijed. Ne dopustite da vas napadnu s ključnoga zemljišta; ne razdvajajte svoje trupe na otvorenom, na raskrižjima sklapajte saveze, na teškom zemljištu pljačkajte, na zatvorenom smišljajte lukavstva, a na smrtonosnom se borite. Dobar vojskovođa vlastitu vojsku vodi u smrtnu opasnost samo ako je potpuno siguran da će time osloboditi njezinu skrivenu snagu: da će se njegovi ljudi u toj situaciji boriti sami od sebe i pomagati jedan drugome kao brat bratu.

- 08:38 - Komentari (0) - Isprintaj - #

Umijeće ratovanja - osmo poglavlje

U osmom poglavlju (Prilagođavanje) riječ je o osobinama mudrih vojskovođa. Oni znaju prepoznati sigurna mjesta za logor, saveznike s kojima se treba združiti, staze kojima ne treba ići, vojske koje ne treba napadati, gradove koje ne treba opsjedati, teritorije za koje se ne vrijedi boriti i naredbe vladara koje ne treba poslušati. Kad procijene da nema smisla napadati – miruju. Kad vide šansu za uspjeh, napadaju poput tigra. Ne daju se zbuniti ni isprovocirati nekom situacijom jer njihovim postupcima upravlja glava (strategija), a ne emocije. Pet pogubnih osobina lošega vojskovođe su: spremnost da se žrtvuje ili da preživi po svaku cijenu, podlijeganje emocijama, pretjerani ponos i pretjerana obzirnost prema ljudima.

- 08:37 - Komentari (0) - Isprintaj - #

Umjeće ratovanja - šesto poglavlje

U šestome poglavlju (Prazno i puno) Sun Tzu koristi metaforu punih i praznih posuda tvrdeći da rat izbjegava punog (jakog), a napada praznog (slabog). Puna posuda znači vojsku koja je dobro organizirana, spremna, sita i odmorena. Takva je vojska pobjednička: brani ondje gdje nije napadnuta, a poput vode napada pukotine (praznine) u kojima se neprijatelj ne brani. Iskušava neprijatelja, koristi propuste njegovih planova, razotkriva ga. Pobjednička vojska, kao ni voda, nema stalni oblik: neprestano se mijenja, prilagođava prilikama, zbunjuje protivničke uhode i onemogućuje spletke.

- 08:36 - Komentari (0) - Isprintaj - #

Umijeće ratovanja - četvrto poglavlje

U četvrtome poglavlju (Raspored snaga) govori o tome da mudar ratnik najprije sebe učini neranjivim, a onda traži protivnikova ranjiva mjesta i prema tome raspoređuje svoje snage. Tih je kad se brani, a glasan kad napada. Pobjede dobrih ratnika ne pamte se po lukavosti, hrabrosti ni sretnim okolnostima, nego po tome što su unaprijed isplanirali nepobjedivu strategiju.
Sun Tzu kaže da mudar vojskovođa pobjedničko raspoređivanje snaga temelji na četiri stupa: mjerenju, procjenjivanju, proračunavanju i uspoređivanju.

- 08:35 - Komentari (0) - Isprintaj - #

Umijeće ratovanja - drugo poglavlje

U drugome poglavlju (Ratovanje) Sun Tzu govori o onome što se danas zove gerilski rat.
Rat ne smije dugo trajati jer dugotrajne borbe iscrpljuju, opsade iscrpljuju, zalihe se troše, a motivacija pada. Mudar se vojskovođa koristi neprijateljem: hrani se njegovim slabostima. Svoje vojnike motivira tako da uvijek nagradi jednog najboljeg jer zna da nagradama motivirani vojnici osvajaju, a da razjareni i ostrašćeni samo ubijaju.

- 08:34 - Komentari (0) - Isprintaj - #

Umijeće ratovanja - prvo poglavlje

U prvome poglavlju (Planiranje) Sun Tzu ukratko uvodi u sve teme u kojima će se baviti u nastavku knjige. Upozorava da mudar vojskovođa planira rat tako da pobijedi prije samoga ratovanja, prije borbi i žrtava.
Najvažniji korak u takvom planiranju su procjene kojima se dobiva cjelovita slika odnosa snaga. Treba, naime, dobro procijeniti prvo vlastite, a zatim i protivničke snage i slabosti kako bi se utvrdilo koja je strana u boljoj poziciji, što treba poduzeti, koju strategiju isplanirati, koje tatktike primijeniti i kojim se ratnim varkama poslužiti kako bi se već na početku stekla prednost i ostvarila pobjeda.
Sun Tzu savjetuje procjenjivanje pet činitelja:
Puta (ponašanja generala i njihova odnosa s vojnicima)
Neba (pogodnosti trenutka za akcije)
Zemlje (prostora koji treba svladati, udaljenosti, prohodnosti i sigurnosti putova kojima treba ići)
Načina upravljanja i
Discipline.

- 08:30 - Komentari (0) - Isprintaj - #

Sun Tzu i Umijeće ratovanja

Za Sun Tzua kažu da je bio kineski seljak koji je živio prije dva i pol tisućljeća, usred 550 godina dugog građanskog rata. Kao mladić počeo je pisati vojni priručnik danas poznat kao Umijeće ratovanja. Pisao ga je 20 godina vjerujući da će mu taj vojni priručnik o strategijama mudroga vođenja i sigurne pobjede u svakome ratu osigurati službu carskoga vojskovođe. Pročitavši priručnik, car mu doista pruži priliku da svoju teoriju dokaže u praksi, a Sun Tzu tu priliku oprve iskoristi briljantno vođenom vojnom pobjedom nad višestruko moćnijim neprijateljem.
Umijeće ratovanja tanka je knjižica temeljena na taoističkoj filozofiji prirodnoga sklada. Izrazom punim metafora u samo 13 kratkih poglavlja postavlja strategiju pobjedničkoga planiranja koja je i danas jednako zadivljujuće djelotvorna kao što je bila i u Sun Tzuovo doba.

- 08:29 - Komentari (0) - Isprintaj - #

petak, 06.11.2009.

Što ste me naučili

Naučili ste me imena svih država i glavnih gradova na svijetu,
ali niste me naučili kako da preživim na ulicama svoga grada.
Naučili ste me imena i sastav svih minerala od kojih je građena Zemlja,
ali pojma nemam kako da zaustavim osipanje svoga svijeta.
Naučili ste me kako se razmnožavaju sisavci,
ali i dalje ne znam kako da spriječim neželjenu trudnoću.
Naučili ste me rješavati matematičke probleme,
ali niste me naučili rješavati one životne.

Naučili ste me mnogim činjenicama.
Hvala vam za to.
Puna sam podataka kao hodajuća enciklopedija.
Zašto onda, unatoč tomu, osjećam da ništa ne znam?

Zašto osjećam da moram napustiti školu kako bih se napokon naučila nositi sa životom?

- 12:45 - Komentari (3) - Isprintaj - #

Učenje za mercedes


Sin jednog vrlo bogatog oca došao je jedan dan iznerviran iz škole.
– Dosta mi je svega. Ispisat ću se iz škole i idem raditi. Samo gubim vrijeme ne učenje. Zašto se uopće trudim? Za dobre ocjene?
– Zar ti učiš samo zato da bi dobio dobre ocjene?
– Pa zašto bih inače učio?
– Pa, na primjer, uči za mercedes!
– Kupit ćeš mi mercedes ako budem imao dobre ocjene?
– Ne, ali ako budeš učio kako treba, moći ćeš si sam kupiti mercedes.
Sin je zbunjeno gledao jer mu ništa nije bilo jasno. Otac se nasmiješi, uzme papir, nacrta mercedesov znak i poče objašnjavati kako se uči za mercedes.
– Mnogi misle da su mercedesovi automobili najbolji na svijetu. Ali ja sad ne ću govoriti o automobilima, nego o ovom znaku. Taj mi je znak pomogao da se obogatim. Vidiš, znak se sastoji od kružnice podijeljene na tri jednaka trokuta. Taj je znak zapravo kružnica učenja.
Prvi trokut je ono što si zapamtio. To su podatci, pravila i pojmovi od kojih se sastoje tvoje lekcije. Ako zapamtiš sve što treba, dobar si učenik.
Drugi trokut su vještine da to što si zapamtio primijeniš i odgovoriš na postavljena pitanja ili riješiš zadatke na kraju lekcije. Ako to znaš, onda si vrlo dobar učenik.
Ta prva dva trokuta su učenje za ocjenu. Treći trokut u sebi ima i ono što si zapamtio i vještine da pomoću toga riješiš jednostavne probleme. Međutim, ta znanja i vještine ne koristiš samo zato da dobiješ dobre ocjene, nego da primjenjujući ih budeš sposoban uspješno riješiti svaki problem na koji naiđeš. Taj treći trokut je vještina da ono što znaš korisno upotrijebiš u životu. Ako to znaš, onda si izvrstan učenik i naučio si učiti za mercedes.

- 12:44 - Komentari (0) - Isprintaj - #

Popušeno svjetsko prvenstvo

Kad je hrvatska rukometna reprezentacija u Portugalu 2003. godine osvojila Svjetsko prvenstvo, sportski su se komentatori složili u ocjeni da je za sjajnu igru zaslužna sinergija koja se razvila iz prijateljskih odnosa unutar tima i prijateljskoga odnosa tima s izbornikom.
Međutim, kad je naša nogomenta reprezentacija ispala iz kvalifikacija za Svjetsko nogometno prvenstvo u Južnoj Africi 2010. godine, svi su za to optužili izbornikovo nastojanje da igračime bude prijatelj. Jednoglasno su tvrdili da prijatelj ne može autoritativno voditi tim i kontrolirati momčad.
Kako smo mogli zbog izbornikova prijateljstva s igračima izgubiti svjetsko prvenstvo?
Jednostavno:
Prijatelj od prijatelja ne zahtijeva, ne pokušava ga promijeniti, ne kažnjava, ne uspostavlja hijerarhijski odnos, među prijateljima svi su više-manje jednaki. Dok je sve u redu, dok su svi jednako motivirani, prijatelji dobrovoljno surađuju i rađa se sinergija. Međutim, pod pritiskom, u ozbiljnim situacijama koje traže disciplinu i napor da bi se riješio problem, nisu svi jednako motivirani, ne doživljavaju svi jednako svoju ulogu u rješavanju problema, počinju svađe i sukobi.

- 12:38 - Komentari (0) - Isprintaj - #

Otvori kišobran

Trudi se da uvijek postupaš kako najbolje znaš i umiješ. A ako te unatoč tomu napadnu, otvori kišobran pa pusti pljusak da moči platno kišobrana, umjesto da ti se cijedi niz vrat.
Dale Carnegie

- 12:36 - Komentari (0) - Isprintaj - #

Zauzeti pozitivan stav

Zauzeti pozitivan stav znači:
· Odbaciti odbojnost prema osobi s kojom sam u sukobu. Odbaciti pomisao da se s njom ne može normalno komunicirati ni riješiti problem.
· Osloboditi se želje za nadmetanjem, pobjedom, osvetom, kaznom, kontroliranjem.
· Riješiti se predrasude da sam ja u pravu, a druga strana u krivu i odlučiti da ne ću crno-bijelo gledati na naše udjele u problemu.
· Odlučiti da sukob ne ću shvaćati kao nešto što će nas zaustaviti i razdvojiti, nego kao priliku da popravimo svoj odnos, naučimo nešto novo i riješimo problem.

- 12:31 - Komentari (0) - Isprintaj - #

Sve što treba znati naučio sam u vrtiću


Sve što treba znati o tome kako valja živjeti, što činiti i kakav biti, naučio sam još u vrtiću. Mudrost nije čekala na vrhu planine, na kraju dugog uspona školovanja, nego se krila u pješčaniku dječjeg igrališta.
A evo što sam ondje naučio:
· Sve podijeli s drugima.
· Igraj pošteno.
· Ne tuci ljude.
· Svaku stvar vrati gdje si je našao.
· Počisti za sobom.
· Ne uzimaj što nije tvoje.
· Kad nekog povrijediš, ispričaj se…
Robert Fulgham

- 12:31 - Komentari (0) - Isprintaj - #

Razumna naređenja

… Kralj je u prvom redu držao do toga da se poštuje njegov ugled. Nije podnosio neposlušnost. Bio je to apsolutni vladar. Ali, kako je bio dobar čovjek, davao je samo razumna naređenja.

– Želio bih vidjeti sunčev zalazak… Učinite mi to zadovoljstvo… Naredite suncu da zađe…
– Kad bih nekom generalu naredio da kao leptir leti od cvijeta do cvijeta, ili da napiše tragediju, ili da se pretvori u morsku pticu, i kad taj general ne bi izvršio dobiveno naređenje, tko bi tome bio kriv, on ili ja?
– Vi – odlučno odgovori mali princ.
– Točno. Od svakog treba tražiti ono što on može dati – nastavi kralj. – Autorite počiva prvenstveno na razumu. Ako svom narodu narediš da se baci u more, on će se pobuniti. Ja imam pravo zahtijevati poslušnost jer su moja naređenja razumna.
– A moj zalazak sunca? – podsjeti ga mali princ koji nikad nije zaboravljao jednom postavljeno pitanje.
– Imat ćeš svoj zalazak sunca. Zahtijevat ću ga. Ali ću, po mojoj nauci o vladanju, čekati da za to budu povoljni uvjeti.
– Kad će to biti? – raspita se mali princ.
– Hm! Hm! – odgovori mu kralj koji najprije pogleda jedan veliki kalendar – hm! hm! to će biti oko… oko… to će biti večeras oko sedam i četrdeset! I vidjet ćeš kako će me lijepo poslušati.
Antoine de Saint-Exupéry: Mali princ

- 12:29 - Komentari (0) - Isprintaj - #

Jabuka

Ako ti imaš jabuku i ja imam jabuku, i ako razmijenimo te dvije jabuke, oboje ćemo opet imati po jednu jabuku. Ali ako ti imaš ideju i ja imam ideju, i razmijenimo te ideje, tada će svatko od nas imati dvije ideje.
George Bernard Shaw

- 12:28 - Komentari (0) - Isprintaj - #

Priča o divljim guskama i timskome radu

Divlje guske su ptice selice. Kao i sve druge ptice selice, svake jeseni i svakoga proljeća lete tisućama kilometara od svojih ljetovališta do svojih zimovališta i nazad. To je tako dug i tako težak i opasan put da mnoštvo ptica nikad ne stigne na cilj. Nekim je pticama lako, jer imaju laka tijela ili velika krila pa dobar dio puta uglavnom lebde nošene zračnim strujama. Ali divlje su guske velike i teške ptice i u letenje moraju uložiti puno više napora nego sićušne selice. Nijedna divlja guska koja bi morala sama letjeti tisuću kilometara nikad ne bi stigla do cilja. Uginula bi putem od napora.
Zato se divlje guske (i još neke vrste ptica s istim problemom) da bi preživjele taj dug i opasan put lete u jatu. Razvile su poseban način letenja kojeg stručnjaci nazivaju V-formacijom jer podsjeća na slovo V.
Guska na čelu formacije je vođa i njezin je posao najteži. Ona mahanjem krila ne samo da leti i održava sebe u zraku, nego stvara zračne vrtloge koji olakšavaju let pticama iza nje. Zbog tako teškoga posla, guska-vođa brzo se umori.
Kad guska iza nje osjeti da se vođa umorio, prileti i preuzme ulogu vođe, a umorni vođa odleti na začelje formacije (gdje je najlakše letjeti) da se odmori. I tako se u V-formaciji u pravilnim razmacima smjenjuju vođe jer je cijelome jatu važno da vođa bude odmoran i snažan. Guske redom preuzimaju tu odgovornu i tešku zadaću. Tijekom dugog leta do odredišta, svaka guska mnogo puta mora biti vođa.
Iz vlastitoga je iskustva svakoj guski u formaciji jasno koliko je posao vođe naporan. Zato mu ne podmeću klipove pod noge, ne nastoje mu preoteti njegovu vodeću ulogu, nego mu sve nastoje pomoći. Kad osjete da usporava i da se počinje umarati, gakanjem ga podržavaju i ohrabruju da izdrži još malo.
Ali najljepše od svega je ponašanje gusaka kad jedna od njih zapadne u nepriliku, kad počne padati od bolesti, premorenosti ili pogođena metkom. Jato takvu gusku nikad ne ostavlja samu. Formacija, doduše, nastavlja let, ali dvije najumornije guske, sa začelja formacije spuste se na zemlju i ostanu s onom koja je pala dok se ne oporavi ili dok ne ugine. Nakon toga, zajednički leteći i smjenjujući se na mjestu vođe, te se guske priključe prvom sljedećem jatu.

Promatrajući ponašanje divljih gusaka, shvaćamo zapravo što je to tim i što je timski rad.
1. Tim je složna suradnička skupina ujedinjena oko nekog zajednočkog cilja koji je svima jednako važan. Članovi tima suradnjom mogu napraviti posao neusporedivo lakše, brže i bolje nego što to bilo tko od njih može napraviti kad radi sam.
2. Uloga vođe u timu nije počasna, nego radna. Vođa mora preuzeti odgovornost za uspjeh u timu. Kad to više nije u stanju, mora se povući. Svaki član tima može biti vođa ako za taj posao ima snage i ako je spreman preuzeti odgovornost za cijeli tim.
3. Članovi tima pomažu jedni drugima i surađuju. Nastoje olakšati posao jedni drugima, ne ometaju, ne prigovaraju, ne podmeću nego bodre jedni druge da svatko što bolje obavi svoj posao i da zajednički stignu do cilja.
4. Tim neće prestati rad ako neki član ima problema. Posao se mora nastaviti, nema odustajanja. Međutim, svaki član u timu je važan i tim nijednog svoga člana ne će ostaviti na cjedilu: netko će ostati s njim i pomoći mu da riješi problem.

- 12:22 - Komentari (0) - Isprintaj - #

četvrtak, 05.11.2009.

Rilke, starica i ruža

Jednom davno, u vrijeme dok je budući veliki austrijski pjesnik Rilke bio običan student u Parizu, jedan mu je kolega prigovorio zato što staroj prosjakinji koju su svakodnevno viđali uz put nikad nije udijelio nijedan novčić.
– Milostinja se daje iz srca, a ne iz džepa, prijatelju – odgovori Rilke.
Sljedećega dana Rilke iz vrta donese tek procvalu ružu i nježno je položi u prosjakinjinu ispruženu ruku.
Starica se iznenadi, pogleda pjesnika i ganuto mu poljubi ruku stišćući ružu na prsima.
Sljedećega je jutra mjesto na kojem je inače prosjačila bilo prazno. Tjedan dana nitko je nije vidio. No, nakon tjedan dana, starica se vratila.
– Baš me zanima od čega je živjela cijeli tjedan – glasno je razmišljao Rilkeov kolega.
– Od ruže – odgovori Rilke.

- 12:12 - Komentari (1) - Isprintaj - #

Priča o šalici čaja

Došao neki zapadnjački mudrac učiti od zen učitelja.
- Bit ću ti učitelj, ali tek nakon što popijemo šalicu čaja.
I počne zen učitelj nalijevati gostu čaj u šalicu. Napuni učitelj šalicu, prepuni je, čaj se razlijeva po stolu, a on i dalje nalijeva.
- Pa stani, zaboga - prasne zapadnjački mudrac. - Zar ne vidiš da je šalica puna?
Stari zen učitelj se nasmiješi i odgovori:
- Eto vidiš, to ti je bila prva lekcija! U punu šalicu zaista više ništa ne stane. Želiš li da te išta novo naučim, prvo moraš naučiti isprazniti svoju šalicu.

Najveća je mudrost u tome da naučiš sprazniti šalicu od svojih negativnih emocija, starih iskustava, predrasuda, očekivanja, ometajućih misli... kako bi s praznom šalicom mogao krenuti dalje.

- 09:59 - Komentari (2) - Isprintaj - #

Priča o pacijentu

Pacijent se žali svome liječniku:
– Upravo sam otpušten s posla več četvrti put u zadnjih nekoliko godina. Moj brak je u rasulu, a već sam se razvodio pet puta. Molim vas, pomozite mi da shvatim što to nije u redu sa svim tim ljudima oko mene!

- 09:49 - Komentari (0) - Isprintaj - #

<< Prethodni mjesec | Sljedeći mjesec >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Dijeli pod istim uvjetima.

< studeni, 2009 >
P U S Č P S N
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30            

Studeni 2014 (1)
Studeni 2009 (37)
Veljača 2009 (14)
Siječanj 2009 (28)
Prosinac 2008 (5)

Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv

Kad prijeđeš pedesetu
Prijeđeš pedesetu i otkriješ da voliš samu sebe i svjesna si da si u fenomenalnom životnom razdoblju: ostvarila si sve svoje velike životne ciljeve, podigla djecu na noge, izgradila karijeru, naučila biti zadovoljna sobom i uživati u životu. Ne pada ti na pamet da si stara.
I jedino što te zapravo zbunjuje je nedoumica oko toga čija je percepcija prolupala: tvoja jer se osjećaš moćno ili svih ostalih koji te polako otpisuju. U svakoj ženi mojih godina nalazi se mlada osoba koja se pita što joj se to, dovraga, dogodilo.