the limits of libido

22.05.2007., utorak

Edip, Elektra, X, Y

Svatko voli svoje roditelje i tu nema ništa čudno. No mene zanima gdje je granica puke ljubavi prema roditelju i tko prelazi tu granicu. Freud kaže svi...zanimljivo... no, krenimo od početka.
Prema grčkoj mitologiji, bogovi su Laju, kralju Tebe, prorekli da će ga ubiti vlastiti sin i potom oženiti svoju majku, Jokastu. Zbog toga je svog sina, malog Edipa, ostavio u planini. Međutim, dijete je pronađeno i usvojeno u obitelji korintskog kralja. Kad je odrastao Edip je saznao za proročanstvo i pobjegao iz Korinta, vjerujući da su ljudi koji su ga posvojili njegovi pravi roditelji. Otišao je u Tebu, svoj rodni grad. Putem je susreo starca, koji je zapravo bio njegov otac Laj, posvađao se s njim i zatukao ga štapom. U Tebi je sfinga ubijala sve koji nisu znali rješiti njenu zagonetku (poznata stvar: tko ujutro hoda na četiri noge, u podne na dvije, a navečer na tri?). Upravo je Edip točno odgovorio (odgovor je , naravno, čovjek) i tako ubio sfingu i bio proglašen kraljem Tebe. Dobio je i kraljevu udovicu Jokastu za ženu, a rodilo im se čak četvero djece. Tako se proročanstvo ispunilo. Kasnije kad je Edip saznao istinu u agoniji je oslijepio sam sebe.
Upravo prema ovoj priči danas se Edipovim kompleksom naziva privlačnost koju dijete osjeća prema roditelju suprotnog spola (uže govoreći radi se o relaciji sin-majka) te neprijateljstvo prema roditelju istog spola. Freud smatra da svi ljudi iskuse Edipov kompleks i da je on središnji događaj u razvoju osobe. Po Freudu je cjelokupno ponašanje čovjeka motivirano željom za doživljajem užitka. Ta je motivacija organizirana i usmjerena kroz dva instinkta - seksualnost i agresivnost (eros i tanatos), a oba potječu od unutarnje psihičke energije koja se naziva libido. Osobnost se razvija u pet faza, a u središtu prve tri su erogene zone, izvor primarnog djetetovog zadovoljstva. Te faze su:
- oralna faza - erogena zona su usta, zadovoljstvo predstavlja sisanje, gutanje, grizenje i žvakanje
- analna faza - zadovoljstvo predstavlja ispuštanje, a kasnije zadržavanje stolice
- falusna faza - zadovoljstvo predstavljaju manipulacije falusom - penisom ili klitorisom
Tijekom falusne faze Edipov kompleks se javlja i razrješava. Kompleks počinje kad dječak svoj seksualni libido usmjerava prema majci, a agresivni prema ocu kojeg smatra suparnikom. Razrješenje nastaje kad dječak razvije kastracijski kompleks (castration anxiety), strah da će otac na dječakove agresivne namjere odvratiti odsjecanjem penisa. Slijedeći korak je identifikacija s roditeljima, najprije s ocem, a u manjoj mjeri s majkom. Potiskuje se sva memorija o kompleksu i dijete ulazi u period relativne seksualne i agresivne tišine kojeg Freud naziva faza latencije.
Kod djevojčica je Edipov kompleks sličan, a naziva se i Elektrin kompleks. U početku želi posjedovati majku i ukloniti oca. No kad shvati da joj je oduzet penis, dolazi do zavisti (penis envy) te ona svoj seksualni libido usmjerava prema ocu, a agresivni prema majci. Razrješenje kompleksa završava istom vrstom identifikacije kao kod dječaka - prvenstveno s roditeljem istog spola (majkom), a u manjoj mjeri s ocem. Ona također potiskuje pamćenje o ovom periodu kad uđe u fazu latencije.
Ukoliko se Edipov kompleks ne razriješi i nastavi postojati, dijete se mentalno ne razdvaja od roditelja. Osobe s nerazriješenim Edipovim kompleksom često su nesposobne za bliskost i ljubav, naginju promiskuitetu i razvijanju poremećenih i društveno neprihvatljivih oblika seksualnog ponašanja (! - o ovome će biti još riječi). Zbog utjecaja na razvoj osobnosti ove osobe imaju problema s autoritetima pa su pretjerano dominantne ili pretjerano podređene. Biraju poslove u kojima je tijelo, seksualnost te autoritativna figura vrlo važna, npr. model, vojnik, policajac, prostitutka... (trebalo bi istražiti koliki udio npr. policajaca ima nerazriješen Edipov kompleks, možda bi se time i neki drugi problemi riješili...)
Mnogi psihijatri priznaju značenje Edipovskih veza u razvoju osobnosti u našoj kulturi, ali ljubav i privlačnost prema roditelju suprotnog spola te mržnju prema istospolnom roditelju ne smatraju nužno seksualnim rivalstvom već prezirom roditeljskog autoriteta, dok antropolozi dovode u pitanje postojanje ovog kompleksa u nezapadnim društvima i smatraju kako se razvija kao rezultat društvene okoline i ne u svih osoba.
Mene još muči jedna stvar, nedefiniranost seksualnih relacija sin-otac i kći-majka. Ili takvo nešto zaista ne postoji, pa čak ni u grčkoj mitologiji?
A sad se vratite na prvu rečenicu, i razmislite malo o tome koliko volite svoje roditelje (i koliko kojeg roditelja). Možda se među vama kriju novi policajci i modeli???

<< Arhiva >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Dijeli pod istim uvjetima.