Sumanuti graficar

ponedjeljak, 26.06.2006.

Nacionalno zemljopisno

Nakon nekoliko osvrta na mreži o časopisima Merdijani, odlučih nabaviti par brojeva da vidim stoji li zaista tvrdnja "bolje od National Geographica", kak' to znaju reći neki moji kolege.

Dobio sam brojeve za svibanj i lipanj 2006., a još nekoliko brojeva iz prethodnih godina. Nakon malo seciranja, dakle zanatskog cjepidlačenja, mogu reći da ocjena uopće nije pretjerana. Bijah malo skeptičan, no hrvatski "Nacionalno zemljopisno" zaista je lošiji od Meridijana, i to po nekoliko kriterija. Ima tu i nešto zamjerki, no redom...

Prvo, NG ima sumanute financijske resurse što mu omogućava da upregne sumanute ljudske resurse, pa se može hvaliti (da ne kažem prosto) tisućama fotografija i dr. mr. sc. koji pišu i slikaju za njega. Meridijani to očito nemaju, no to im ne smeta da budu dobar proizvod.
Drugo, NG, ono malo što sam ga pratio, ima malo malo malo hrvatskih tema, a uz dužno poštovanje prema nacionalnim zemljopisnim ljepotama Zambezija, i Hrvatska ima što za pokazati. Tekst o Humu u prvom NG-u je sramota. Ak' izlaze u RH onda neka i pišu o RH.
Treće, Meridijani su zavidne debljine i izbora tema. Iako su više geografski orijentirani nego NG, koji i temu 'Parfemi' stavlja pod zemljopis, sasvim je OK pisati o Machu Pichu i Žumberku u istom broju; tu se nemamo čega stidjeti.
Četvrto, 13 godina izlaženja, a da firma ne krepa u hrvatskom okruženju, i to časopis koji se ne bavim golim ženama ili autima... svaka čast.

A sad kritike, istim redom.

Prvo, VIDI SE da nemaju lovu ko NG, ali brate mili... Fotografije u ova dva ovogodišnja broja vađene su valjda iz šešira, pa koja izađe. Otvorna fotka Rige ne govori baš ništa. Pardon, govori: "Nismo imali drugu sliku." Tema o sladoledu (lipanj) je cool, al' baš nema nešto fotki sladoleda.

Drugo, grafički urednik ne postoji. To jest, postoji, al' ništa ne radi. Prvo, mreža je izuzetno loše postavljena, počevši od margina pa nadalje; lidovi idu iz bijele površine na boju i tu se naglo narušava kontrast pa me mozak boli (i slova valja smanjit', uredniče); dupini su žuti, ej, žuti! Jel' itko ikad vidio žutog dupina!? Tema o Smokvici je mogla imati naslov "Crkve u Hrvata", jerbo crkvi ima na sve strane, taj bi izbor pristajao temi o gradu Korčuli. A tema o autocesti A1 je prelomljena baš cool - ak' idemo u vrtić, inače je uvreda za mozak. Časopis je, sve u svemu, predizajniran, a vidim u impresumima da je sadašnji grafički relativno novi u redakciji, a vidi se da je i novi u poslu. Savjet: Otkaz grafičkom uredniku.

Treće, tekstovi strašno variraju od autora do autora. S guštom sam počeo čitati tekst o pomorskoj bitki kod Visa, da bi skužio da je cijela bitka opisana u jednoj rečenici! "Pa ga je sredio za pola sata"... Ostatak teksta je trabunjanje inače uzoritog autora o hrvatskoj prošlosti i hrvatstvu... Dajte, molim vas, nisam kupio Hrvatsko slovo. Meridijani očito nemaju urednika, niti promišljenu uredničku politiku, iz čega slijedi zaključak da objavljuju što im dođe. Savjet: Zaposlite urednika. (U impresumu potpisana urednica ima dobre noge, al' nije za urednika, valjda je preblaga...)

Četvrto, nije mi jasno zašto ta tiskovina nema g-o-m-i-l-u oglasa. Tekstovi su raznovrsni, dobro izgledaju, mogu oglašavati valjda sve osim rakije i droge, trebali bi uz tu kvalitetu imati 200 stranica. Barem. Malo sam se raspitao i kolega mi kaže da je komercijalni došao iz Egmonta, nemam pojma valjda je tako, al' imam pojma da se baš i ne trudi. Savjet: dajte mu otkaz i zaposlite nekog klinca s ekonomskog faksa, prodat će stoput više oglasa.

Peto, potrošio sam dva dana na analiziranje prošlih brojeva i uočio nešto vrlo zanimljivo. Najbolje dizanirani brojevi su oni koje je radio Branimir Klarić, a urednički su najbolje radili Branko Kladarin i Stjepan Škramić (koji je nešto i pisao i to ok). Ekipa se očito raspala iz nekog razloga (teško da su sva trojica istovremeno našla novi job), a onda se i Meridijani raspadaju gledano urednički i grafički. Da ne bude zabune, još su tri koplja iznad NG-a, al' evo i tu savjet: vratite Klarića, Kladarina i Škramića što će biti skupo (jer je Klarić glavna art-faca u 24 časa, a Škramić voditelj proizvodnje u Poslovnom dnevniku), al' isplatilo bi se.

E sad se ti pitaš, štovani štioče, čemu sve ovo zamjerdbe? Zato jer bi mi bilo žao da takav proizvod propadne: Očito je vrlo dobar časopis, ali vidim pad kvalitete (prvenstveno novinarsko-uredničke), pa ak' ovako nastavi, neće dugo biti bolji.

P. S. Ispravio bih kolegu Anarhija Weekly: glavni urednik nije "STANOVITI doktor Dragutin Feletar", nego geografska faca u 'rvata, da si se malo raspitao na studiju geografije bilo bi ti jasnije.

- 21:58 - Komentari (1) - Isprintaj - #

<< Arhiva >>