DOĐI, VIDI, KOMENTIRAJ
hit Counter
"A sebe bi na poklon dao bilo kome, jer nitko od vas nezna moje brodolome" r.č.
"pogledaj dom svoj anđele, skini paučinu s očiju, vidjet ćeš prizore potresne, vidjet ćeš nesretne i bolesne, vidjet ćeš čemer, smrt i jad"
"bit će bolje netko viće, na papiru mrtvo slovo, na istoku star priče, na zapadu ništa novo!"
UVIJEK ISTA PRIČA
kosa mi se na glavi diže i strašno mi ljuti
kada vidim da idioti postaju cijenjeni ljudi
u novinama neki frajeri glano trube
zaboga recite narodu da se javnost buni
recite mi tko je podoban
recite mi tko je opasan
uvijek ista priča
slobodnih mjesta ima samo gdje šljakeri rade
svi bi u birokraciju tamo su bolje plače
produktivnost ima svoje ekonomsk opravdanje
zašto da proljevam znoj kad dobijem manje
recite mi tko je podoban
recite mi tko je opasan
uvijek ista priča
pijem kavu danas barem dvadeset puta
a efektivno radno vrijeme mi nije ni pet minuta
ne nerviram se mnogo učim dikciju
sa odgovornima ću provesti jednu dnevnu akciju
recite mi tko je podoban
recite mi tko je opasan
uvijek ista priča
azra
REKET ROLL IZ ŠUME STRIBOROVE
hej djevojčice koje ti je ime
svrati ako stigneš večeras u blato
moje društvo tamo maligane slaže
truca glupe spike al glavno da ne laže
reket roll iz šume striborove
iz magle i smoga
ruži do boga
ljudi su samci
defloranti samoupravci
hej djevojčice ne ljuti se name
da sam zbilja frajer reko bi ti baby
medicina, ekonomija su mamci
bez diplome nema perspektive za te
reket roll iz šume striborove...
hej djevojčice kakva divna slika
grad iskidan na tisuće dijelića
koji kruže ruže tulumare
traže smisao
slijede tvoj trag
reket roll iz šume striborove...
azra
ANARHIJA
do danas je nastalo tisuće manjih ili većih publikacija koje objašnjavaju što je anarhizam i koje se mogu nazvati "početnicama" o anarhizmu, odnosno bazičnim tekstovima i pojašnjenjima. Ipak, stalno se ponavlja potreba za objavljivanjem takvih tekstova.Razlog tome možemo tražiti u činjenici da je često riječ o malim nakladama pa je i broj ljudi koji dolaze do tih publikacija ograničen, što je možda i najčešći razlog ponovnog pisanja i objavljivanja takvih tekstova. S druge strane unatoč činjenici da temelje anarhizma pronalazimo negdje u sredini 19. i početkom 20. stoljeća, nikako ne možemo govoriti o anarhizmu kao ideji koja počiva isključivo na tome. Anarhizam se kroz svoje postojanje razvijao, usvajao nova saznanja i širio u različitim smjerovima, prvenstveno kroz pitanja metoda djelovanja i načina na koji će se najbrže doći do ostvarenja nekih od anarhisitčkih ciljeva.
Tako je danas moguće govoriti o klasičnom i suvremenom anarhizmu, koje dijele neke osnovne vrijednosti, ali se u dosta toga i razlikuju. Tako će ovdije biti riječ o onome što možemo nazvati suvremeni anarhizam, no bitno je znati da se unutar osnovnih vrijednosti taj suvremeni, uvelike kombinira s klasičnim anarhizmom. Ovaj tekst ne treba shvatiti kao neku vrstu manifesta ili pokušaja stvaranja jednog anarhističkog programa ili definicije, ovdije je jednostavno riječ o pokušaju upoznavanja s osnovama ove ideje i davanju odgovora na neke od najčešćih pitanja koja se postavljaju na svako spominjanje anarhizma, jer nerjetko se događa da se anarhizam predstavlja na potpuno kriv i netočan način, što zbog neznanja, što zbog zle namjere.
I na kraju ovo nije pokušaj "vrbovanja". Nitko ne očekuje vašu preobrazbu i priključivanje anarhističkom pokretu, iako ni takvo što nije isključeno. Anarhizam ne predstavlja političku stranku ili vjersku sektu koja " vrbuje" članove lijepim riječima i slatkim obečanjima. On prvenstveno predstavlja životnu filozofiju i političku ideju koja funkcionira na osobnom nivou, a tek zatim na bilo kojem drugom nivou, što jednostavno rečeno znači da ćete nakon čitanja ovog teksta biti bogatiji u svom znanju, a svaka aktivnost koja proizađe iz tog znanja je vaša osobna odluka!!
NAZIVI ANARHIZAM I ANARHIJA
Već kod samih rijeći anarhizam i anarhija postoji puno krivih definicija i objašnjenja,tako u općoj enciklopediji stoji sljedeće:"Anarhija - bezvlašće, bezvlađe, raspuštenost, nedostatak zakona i autoriteta u društvu; nered, kaos. Dok u velikom riječniku stranih riječi stoji; Anarhija - bezvlađe, nered, bezvlašće, raspuštenost, nered, kaos." Istovremeno se sam anarhizam objašnjava kao politička struja neprihvatljivih ideja, što je razumljivo zbog konteksta (vrijeme totalitarne, komunističke vlasti) u kojem nastaju spomenute publikacije. Naravno, ni dolazak parlamentarne demokracije (koja je u zapadnom svijetu prisutna već dugi niz godina) nije donio znatne promjene u samoj interpretaciji i korištenju toj riječi, pa se danas često srećemo sa korištenjem riječi anarhizam i anarhija kao sinonim za nasilje, kaos i slično. To je potpuno krivo značenje.
Što onda zapravo znače te riječi? Sama riječ anarhija dolazi iz grčkog jezika i znači doslovno "ne" i "vlast". Takav direktan prijevod možda najbolje opisuje samo značenje te riječi. Potpuni izostanak svake vlasti i autoriteta. Kako je to moguće? O tome ćemo nešto kasnije...
Sama riječ anarhizam nastaje kao naziv za političku ideju i filozofiju koja teži anarhiji,dakle, društvu bez svake vlasti, autoriteta i prisile, te se kao takva koristi od početka 19. stoljeća pa sve do danas. Uz različite "dodatke"ona opisuje pojedine struje unutar anarhističkog pokreta, npr. anarho-sindikalizam, anarho-primitivizam, anarho-individualizam, eko-anarhizam i slično. Samo anarhističko objašnenje tih naziva se najbolje očituje kroz definiranje anarhizma kao političke ideje i filozofije, odnosno metode kojom će se doći do cilja-anarhije. Anarhija predstavlja"društvo blagostanja"(iako ovo zvuči malo patetično, no dobro)
društvo u kojem vlast i autoritet zamjenjuje samoorganizacija, društvo ravnopravnosti, ravnopravne i pravedne distribucije svih proizvoda, ukratko, društvo u kojem svaka osoba može zadovoljiti svoje osnovne i sve ostale potrebe u maksimalnoj mjeri, a da pri tome ne radi na štetu drugih. Možda se u ovom posljednjem skriva jedna od osnovnih ideja-živjeti svoj život potpuno slobodno, ali uz punu odgovornost prema tuđoj slobodi. Sada kada smo objasnili samo značenje riječi s kojima ćemo baratati na slijedećim stranicama, vrijeme je za nešto konkretnija pitanja i odgovore koji se nužno nameću uz svako spominjanje pojma anarhije i anarhizma.
TKO SU ANARHISTI I ANARHISTKINJE?
Bilo tko.Ti, ja, oni, mi...Grupe i osobe koje se žele indetificirati s anarhističkim pokretom i koje djaluju u tom smjeru.Ne postoji neki poseban kriterij koji to određuje, niti postoji jasno zacrtano pravilo što nekoga čini dijelom anarhističkog pokreta.Ljudi su različiti pa su tako i načini razmišljanja i djelovanja različiti.Ipak kako bi izbjegli mogućnost zabune i ovako nejasnog objašnjenja, nužno je naglasiti da postoje neke određene vrijednosti koje svi dijele i time se jasno, ali dovoljno otvoreno, definira što ulazi unutar naziva anarhizam.Često se kroz mistifikaciju anarhizma provlači ideja o stereotipu pa su anarhisti često prikazani kao lako prepoznatljivi po svom izgledu, načinu ponašanja, jednakom djelovanju i cijelom nizu stereotipa koji nemaju nikakve veze sa stvarnim životom.
Anarhizam je politička ideja i samim time je bilo tko može prihvatiti i prakticirati, a da pri tome nastavi živjeti svoj život, radi svoj posao, zabavlja se na isti način, no s jednom velikom razlikom- promjenom gledanja na svakodnevne poslove, odnose s ljudima te prema društvenim pojavama, itd.Električar, vodoinstalaterka, nuklearni fizičar profesori, kuhar, dimnjačarka, smetlar, socijalna radnica, nazaposlena osoba, bilo tko od tih ljudi može imati ili ima anarhistička uvjerenja. Anarhizam je društvena ideja, kao takva je primjenjiva na cijelo društvo, bez obzira gdje se mi u društvu nalazili.Ipak, tu postoji nešto sasvim jasno i samo po sebi razumljivo, jer odnos moći u društvu određuje i činjenicu da politička i ekonomska elita neće sama sebi odrediti odricanje od moći koju posjeduje pa tako neće biti niti dio anarhističkog pokreta, koji joj posjedovanje te moći osporava.
Tu se može navesti primjer koji neke anarhističke skupine stalno naglašavaju, a to je da većina ljudi u društvu, gdje god živjeli, svakodnevno prakticiraju mnoge anarhističke ideje i vrijednosti, iako to nikada ne bi nazvali anarhizmom ili možda nikada nisu čuli za taj pojam.Čini li ih to anarhistima?Da i ne.Da, utliko št prakticiraju nešto što je svojstveno anarhizmu.Ne, utoliko što za tim nema posebne potrebe.Ideološki neopterećeno djelovanje je često daleko djelotvornije od ideološki opterećenog djelovanja, koje lako može završiti u nedjelotvornom dogmatizmu.
Ljudi tako svakodnevno pomažu svojim usjedima, prakticiraju suradnju i solidarnost na različite načine, pružaju basplatne usluge, pokreču zajedničke projekte, a sve to na bazi osnovne ljudske solidarnosti, ravnopravnosti i što je možda najbitnije bez ikakve prisile "sa strane" da takvo što rade. Naravno bilo bi netočno reći da je uvijek tako, no bez obzira na sve nametnute vrijednostkoje često primjenjujemo u vom životu, ipak možemo učiniti niz ovakvih primjera u svojoj najbližoj okolini.
"Svaki osmijeh prikriva zijevanje od dosade, svaka radost neko prokletstvo, svako uživanje svoju odvratnost..."
SALVADOR DALI
Rođen je u Figueresu 11.svibnja 1904., gdje je i umro 23.siječnj 1989. Bio je katalonski slikar iz Španjolske.
Isprva je bio futurist i kubist, a poslije jedan od najistaknutijih nadrealista.Kombiniranjem najheterogenijih detalja koji su često dani u prostorno deformiranim odnosima, ali slikani realističnim načinom, konstruira iracionalan i sablastan svijet vizija iz grozničavih snova i halucinacija. Ilustirao je Dantea i Cervantesa.
U svojim knjigama (Tajni život Salvador Dalia) i konferensama isticao je bez rezerve veličinu svog genija. S Luisom Bunuelom snimio je avangardističke filmove "Andaluzijski pas" i "Zlatno doba", a radio je i uspijele inscencije i kostime za balet.
EVA PERON
Eva Maria Peron rođena je 7.svibnja 1919., a umrla je 26.rpnja 1952., poznatija je po nadimku Evita, bila je žena argentinskog predsjednika Juana Dominga Perona, i prva dama argentine od 1946. do njene smrti 1952.
Rođena je u predgrađu Buenos Airesa, bila je peto dijete u obitelji. U dobi od petnaest godina počela je putovati po Buenos Airesu, i suočila se s velikim teškoćama zbog nedostatka obrazovanja i veza. Ipak, kasnije je počela dobivati uloge kao glumica u radio-dramama i sapunicama. Tadašnjeg generala Juana Perona, upoznala je na dobrotvornoj svečanosti održanoj u povodu poginulih u potresu na sjeveru zemlje. Vijenčali su se krajem listopada 1945. Ubrzo nakon objave braka, svi filnovi i serije u kojima je glumila Evita bili su cenzurirani i zabranjeni. Aktivno je sudjelovala u sindikatima,
osnovala je svoju fundaciju koja je pomogla siromašnima izgradivši na tisuće domova i škola diljem Argentine. Osigurala je zdravstvenu zaštitu i za najbjednije slojeve društva, te je bila veliki borac za prava žene. Iako se vežu ibrojne kontroverze na račun njenog života, prije nego što je postala prva dama Argentine, ostat će zapamćena kao jedna od najpopularnijih prvih dama (ali i najmoćnijih žena) u povijesti sa velikom karizmom koju je imala među radničkom klasom, ženama i siromašnom sloju.
WILLIAM SMOERSET MAUGHAM
Rođen je 25.siječnja 1974. u Parizu a umro je u Nici 16.prosinca 1965. Bio je engleski pripovjedač i dramatičar. Nekoć jedan od najčitanijih prozista dvadesetog stoljeća. Mnogo je putovao, a od 1930. stalno je živio na francuskoj rivijeri.
Maugham s pozornošću dijagnostičara, izlaže stranputice volje i erosa, obavljajući sudbine svojih junaka efektnom skepsom i objektivnom ironijom. Najpoznatiji su mu romani "Ljudsko robovanje" "Oštrica britve" i "Obojena koprena".
ANTON PAVLOVIČ ČEHOV
Rođen je 29.siječnja 1860.godine a umro 15.srpnja 1904. Bio je ruski književnik. Završio je medicinu u Moskvi i radio kao liječnik. Književnim radom počeo se baviti kao student pišući kratke humoreske pod pseudonimom Antoša Čehonte. Organizirao je pomoć gladnim seljacima, osuđivao zlouporabu vlasti, protekcionizam i korupciju, ali se nikada nije politički angažirao. Majstor je ruske novele, a teme novela su malograđanština, karijerizam, začahurenost činovnika,
primitivizam ljudskog seljaštva. Njegove drame nisu drame zbivanja, nego raspoloženja, a po tome je jedan od začetnika moderne dramaturgije. Na njegovim dramama izgradio je svoj stil slavni Moskovski hudožestveni teatar pod vodstvom K.S. Stanislavskoga. Teme njegovih drama su: život umjetničkog svijeta "Galeb", provincijsko životarenje "Tri sestre", egoizam i umišljenost pojedinih "učenjaka" "Ujak Vanja", matrijalno propadanje plemića zemljoposjednika "Višnjik"
KEES VAN DONGEN
Rođen je 26.siječnja 1877. a umro je 28.svibnja 1968. On je francuski slikar nizozemskog porijekla.
Kees je došao 1897. u Pariz. Većinu svog života proveo je u Francuskoj. Od 1905. povezan je s fovizmom. 1908. je postao član grupe Die Brüke u Dresdenu. Radio je pod utjecajem Paul Gauguina.
Poslije slika portrete žena iz modernih krugova te senzualne aktove u kontrastima boja. Radio je litografije i ilustracije knjiga. Njegov stil je čist i žestok.
JESTE LI ZNALI?[B][/B]
- Zrak koji udišete dio je neba
- Sloj zraka koji okružuje Zemlju naziva se atmosfera
- Vjetrovi, vremenske prilike i oblaci nastaju u atmosferi
- Svemir započinje tamo gdje završava Zemljina atmosfera
- Mjesec, sunce, planeti, i zvijezde nalaze se u svemiru.
svi marš na smjeh:
(na zidu wc-a)
u tvojim rukama je budučnost ove zemlje
zašto je bog stvorio muškarca? nije imao dovoljno dlaka da stvori majmuna.
smrt clintonu, monika narodu!
kad u krevetu upotrebljavate pero, to je seksi. perverzno je kad upotrebljavate cijelu kokoš.
u početku se djevojkama govori: janje moje, pile moje, telence moje...kasnije te životinje odrastu.
kad se muškarac izvadi iz stroja za rublje dobiva se čista budala.
postoje dvije vrste žena: one koje puno pričaju i one koje ne prestaju.
ja nisam debela ja sam žena i pol
nije zlato sve što sja, nije ptica sve što leti, nije žena sve što leži...
zašto na vijetu ima više ljudi nego majmuna? zat jer je lakše voditi ljubav u krevetu, nego na drvetu.
kad optimista nađe ženu u krevetu s drugim on vjeruje da je to silovanje.
columbo, jebem te radoznalog!!!
boriti se za mir isto je kao i jebati se za nevinost.
CRNE RUPE
postojanje crnih rupa nebi iz temelja moglo promjeniti naše predodžbe o vremenu i prostoru. Crne rupe su, osim toga možda i karika koja bi nas mogla povezati s drugim nepoznatim univerzumima. Umjetne crne i bijele rupe bi bile osnovni preduvijet za svemirske brodove koji bi bili u stanju dospijeti u novi tajanstveni svijet i ponovno se vratiti na naš planet.
NOSTRADAMUSOVI KATRENI
Nostradamusova proročanstva su poznata već četiri stoljeća. Pisana su u katrenima i teško ih je razumjeti. U standardne Nostradamusove interpretacije ubraja se proročanstvo o francuskoj revoluciji, o proglašenju Napoleona za cara, i o usponu Histera, odnosno Hitlera. Pobliže proučavanje tih proročanstava pokazuje da su ona dvosmislena. Podatak o povlačenju nekog velikog čovjeka u nekom malom mjestu nije proročanstvo o egzilu Napoleona na Elbu nego o abdiciranju Charlesa V., do kojeg je došlo kratko prije objavljivanja "Proročanstva". Upozorenje na političke nemire u Bretagni ne odnose se na nemire u povijesti Britanije, nego na Bretagnu. I napokon pod Histerom nije mislio na Hitlera već na Dunav.
VRIJEME PRED NAŠIM OČIMA
U katedralu u Yorku, koja se za vrijeme rimske vladavine zvala Eburacum, se nakon 1500 godina ponovno vratila jedna rimska kohorta. Ložač, Harry Martindale,
koji je radio na cijevima u podrumu srednjovjekovne riznice, je čuo fanfare i na svoje veliko zaprepaštenje ugledao osobu u kratkom haljetku i s okruglim štitom u rukama, kako izlazi iz zida. Tu mušku spodobu je slijedio vojskovođa na konju i grupa od 14-16 neurednih i nediscipliniranih legionara. H. Martindale se sakrio u kut i promatrao muškarce koji su stupali dijagonalno kroz podrum i zatim nestajali u zidu.
Najčudnije je bilo to što je bio vidljiv samo gornji dio tijela vojnika. Njihove noge je Martindale vidio tek kada su prelazili preko neke udubine u podu. Objašnjenje za tu čudnu pojavu je moglo biti to da su hodali rimskom cestom koja je nekada prolazila ispod katedrale.
Pomutnju je izazvala činjenica da je Martindale spominjao okrugle štitove, koji nisu bili tipični za rimske legionare. Kasnije se ispostavilo da je VI. legija, stacionirana u Yorku, bila naknadno naoružana i da je imala okrugle štitove.
JEDNOM ĆE TAKO BITI
Na autoputu u Njemačkoj, putujući na odmor, jedna obitelj iz Engleske je bila svjedokom neobična prizora na autoputu. Suprotnim kolnim trakom uusret im je jurilo vozilo srebrnkaste boje u obliku torpeda, iz kojega su ih promatrala zaprepaštena lica putnika.
VRATA U BASKONAČNOST
Iz crne rupe ne može uteći ništa pa čak ni svjetlo. Neki astrofizičari smatraju da bi se astronaut koji bi pao u crnu rupu našao na nekom čudnom stranom svemiru, koji ne samo da se nalazi u nekoj drugoj vremenskoj dimenziji nego su u njemu izokrenuti i osnovni zakoni prirode.
Nitko, naravno, ne zna što bi se dogodilo.Ali moderna astronomija je na osnovi Einsteinove teorije relativnosti postavila hipotezu što bi se moglo dogoditi. Pretpostavimo da se astronaut približava jednostavnoj crnoj rupi kakvu je 1916 godine opisao Karl Schwarzschild. Takve crne rupe ne usisavaju sve što se nalazi u njihovu okružju , pa bi stoga svemirski brod mogao dopijeti9 do vanjskog ruba gdje bi iskrcao astronaute. Zatim bi stavio u pogon svoje rakete i udaljio se ili ponovno postavio na kružnu putanju tako da bi gravitaciju crne rupe izjednačio s centrifugalnom silom.
Kada bi se astronaut približio vanjskom rubu "horizontu događaja" crne rupe, dogodile bi se neobične stvari. Po teoriji relativnosti vrijeme je sporije što je gravitacija jača.
Gravitacija koju stvara crna rupa je najjača u svemiru. Što je astronaut bliži horizontu događaja, vrijeme sporije prolazi.Pretpostavimo da je od rupe udaljen još sekundu, ona bi se toliko otegnula da bi nama izgledala kao vječnost. Bez obzira na to koliko bismo dugo čekali njoj nikada ne bi bilo kraja. No za astronauta vrijeme normalno prolazi. Ono što se nama čini beskrajno dugo za njega bi bila jedna sekunda. A kada bi nestao iz horizonta nebi se nikada više pojavio.
NEKI DRUGI SVEMIR
U rotirajučoj crnoj rupi koja nije električno nabijena također postoji unutarnji horizont događaja iza kojeg se nalazi drugi svemir. Singularnost ovdje nije prisutna u obliku jedne točke, već u obliku prstena. Ako astronaut prođe kroz prsten, možda će se nači u svemiru u kojem gravitacija nije privlačna sila između dvaju tijela, već sila koja ih odbija. To je negativni svemir. Astronauti budučnosti bi možda mogli doći u crnu rupu, koja bi ih mogla voditi iz svemira u svemir.
No prije toga bi trebalo prevladati još neke teškoće. Prije nego što dospije u crnu rupu, astronaut bi morao riješiti još jedan problem. Pretpostavimo da u rupu padne s nogama okrenutima prema dolje tada bi na njih djelovala veća sila gravitacije nego na glavu.
Gravitacijska sila bi njegovo tijelo izvukla na duljinu. Fizičari Charle Misner, Kip Thorne i John Wheeler su izračunali da bi velika gravitacijska sila rastrgala tijelo astronauta već nekoliko stotina kilometar prije crne rupe.
Čudno je da je gravitacija opasnija što je rupa manja, zato što se u takvim rupama privlačna sila na manjim udaljenostima naglije mijenja. Gravitacija manjih rupa razara struktura prostora , pa se izvan horizonta događaja stvaraju materijalne čestice. Strujanje tih čestica u prostor odvlači materiju crne rupe i ona na taj način slabi. To su "odbijegle" ili "eksplodirajuće" crne rupe, kakve opisuje Hawking.
APSURDNA ILUZIJA
Po jednoj od najvrijednijih filozofskih teorija uzrok vim pojavama treba tražiti u duhu. Sir Fred Hoyle, poznati astronom koji e rad bavi znanstvenom fantastikom je tu tezu objavio u "Deset lica svemira" i dalje je razradio u svom znanstveno - fantatičnom romanu " Prvog listopada će biti prekasno". "Vrijeme sve svoje sinove odnosi a sobom poput rijeke koja viječno teče". Ta slika vremena iz 90. psalma je "groteskna i apsurdna iluzija". Svi događaji koji po našem mišljenju tvore rijeku vremena i sve druge nezamislive okolnosti su poredane po nekom pedu i svakoj pripada njeno vlastito područje. Hoyle nadalje smatra:
" Pretpostavimo da svaki od tih događaja uključuje i sudjelovanje svijesti. Čim je odabrana neka određena faza i čim je zamišljeni upravitelj ispitao što se nalazi na određeno području, budi se subjektivna svijest dotičnog čovjeka koja predstavlja sadašnjost. Predpostavimo da upravitelj ispituje najprije jedno a onda drugo područje, i to ne po redu već nasumice.Kako to djeluje na subjektivnu svijest? Zamišljeni upravitelj, dakle ide od predmeta do predmeta, a svijest slijedi njegove kretnje. Subjektivno se budi utisak da je vrijeme rijeka koja vječno teče".
Mi možda sudjelujemo u svim putovanjima kroz vrijeme i putujemo iz jednog univerzuma u drugi a da toga uopće nikada nećemo biti svjesni.
Bez obzira na to jesu li teorije istinite ili ne, one ipak pokazuju da je vrijeme mnogo više nego što mi znamo o njemu, i da filozofski gledanopostoje načini a se ta proturiječja izbjegnu. Ako je takvo rješenje moguće, tada gradnji vremenoplova ništa ne stoji na putu.
JULES VERNE
Rođen je 8.veljače 1828.
a umro 24. ožujka 1905. Bio je francuski pisac romana za djecu i odrasle, pionir znanstvene fantastike. U mladosti ga je privlačilo kazalište i napisao je niz operetnih libreta. Zatim su njegovu maštu zaokupila znanstvena otkrića, daleke zemlje, smione plovidbe, istraživačk podvizi. Preveden je na sve europske jezike.
Svoje je junake Verne ispalio na mjesec, pustio da plove pod morem u podmornici i natjerao da put oko svijeta prevale za samo osamdeset dana, što je u ono vrijeme bio fantastičan podhvat. Najzanimljivije je bilo to što je Verne bio uvjeren da će se njegova maštanja prije ili kasnije ostvariti. Čitaj: "Put oko svijeta za 80 dana", "Djeca kapetana Granta", "put u središte zemlje", "20000 milja pod morem", "Put na mjesec", "Tajnoviti otok", "Carev glasnik"; "Petnaestogodišnji kapetan"!!! genjalno.
WOLFGANG AMADEUS MOZART
Rođen je u Salsburgu 27.siječnja 1756., a umro je 5.prosinca 1791.
Prema ocjenama mnogih on je najgenijalniji skladatelj u povijesti glazbe.
Mozart je bio čudo od djeteta, dječak koji je prije poznavao note nego slova i koji je već s