Mentori, nekada je manje više

22.05.2019.

Kroz petnaest godina rada uglavnom s bridž početnicima, razgovarao sam sa mnogim dobrim igračima. Tvrdim da većini, velikoj većini, nikako nije jasno kako zanemarivanje rezultata i naglašavanje uživanja u igri može biti korisno za razvoj sposobnosti početnika. Nažalost, svoju pogrešno usmjerenu ambiciju prenose na partnere - početnike koji zbog toga manje uživaju, slabije napreduju i sve više odustaju od bridža.

Nekakvo staromodno poimanje je da bridžisti trebaju očvrsnuti, da na njih treba vikati da znaju tko je gazda i da trebaju od početka usvajati 'mentalitet pobjednika'. To ne postoji! Ako pričamo o igranju bridža, početnik posvećuje otprilike 3/4 svojeg kapaciteta pažnje na tehničku izvedbu jer se ona tek uči i daleko je od automatizma. Za usporedbu, tehnički obučen bridžist sa desetak godina aktivnog staža igranja tek 5 posto kapaciteta pažnje posvećuje tehnici, dok većinu koristi za promatranje obrane i brojanje, analizu i odabir strategije. Ima li u tom malom opsegu pažnje mjesta za slušanje uputa s visine, za urlanje ili prisjećanje danih uputa prije turnira? Može li uzbuđeni početnik tijekom turnira usvojiti informacije koje nisu usvojene tijekom pripreme, samo zato jer bi mentor tako htio? Ne može.

Igrače uglavnom na bavljenje bridžom potiče unutarnja (intrinzična) motivacija. To je sudjelovanje radi osobnog zadovoljstva, radi same aktivnosti, a ne vanjske nagrade (pobjeda ili novac). Istraživanja pokazuju da djeca sudjeluju u sportu radi uzbuđenja sporta, poboljšanja vještina, samog izvođenja vještina, osobnog postignuća i druženja s prijateljima. Vanjske nagrade ili pobjeda u igri manje su važni i zanimljivi. Tako motivirani igrači usmjereni su na zadatak, a ne na ishod. Ako mi kao mentori ili partneri(sve češće i klubovi) ne interveniramo, početnici će procjenjivati svoj nastup kroz rezultat i tako sebi napraviti štetu.

Pokušat ću vam dočarati važnost unutarnje motivacije kroz priču: Čovjek je na razne načine pokušavao otjerati glasnu djecu koja su se redovito igrala kraj njegove kuće – vikao je, prijetio, zvao njihove roditelje, ali ništa nije pomoglo. Najzad je pokušao sljedeće. Svakom djetetu je platio 20 kuna da se vrati igrati kod njega i naravno svi su se vratili jer su dobili nagradu. Ali, sljedećeg dana im je ponudio 15 kuna, a sljedećeg samo 5 kuna. Dječaci su postali uznemireni jer su smatrali da njihov povratak vrijedi više i obavijestili su ga da se kod njega više ne vraćaju. Dakle, izgubili su svoju primarnu motivaciju zadovoljstva igrom. Nju je zamijenila vanjska motivacija koja nije bila zadovoljena i aktivnost je prestala.

No, obzirom da mi želimo stvoriti zadovoljne, ali i što uspješnije bridžiste, kako će nam ovo pomoći? Ako su igrači prirodno željni napredovanju u vještini bridža, neće li najbolji napredak ostvariti tako da potičemo učenje sposobnosti i elemenata za pojedini dio igre bez naglaska na ishod? Igrači će bez straha od neuspjeha, jako motivirani napredovanjem u takvom okruženju najviše napredovati. Ako naglasimo rezultat i zanemarimo učenje vještina, trenutno ćemo možda dobiti rezultat, ali dugoročno ćemo odgojiti manje uspješnog bridžista. Svi suviše ambiciozni mentori i partneri trebali bi ovo imati na umu. Postoji vrijeme za učenje i vrijeme za rezultate. Cijelu karijeru zreli bridžist će provesti u potrazi za rezultatom. Za to ga možemo pripremiti osiguravajući mu najbolje uvjete za učenje ili ga možemo frustrirati pritiskom postignuća od početnih koraka, a samim time mentalne i tehničko-taktičke vještine neće biti optimalno usvojene.

Teško je promijeniti neke navike. Teško je partnerima koji to ne osjećaju objasniti da grupa početnika nije poligon za dokazivanje i da ih rezultat u toj fazi razvoja ne čini boljim mentorima. Njihov rezultat je postignuće u natjecateljskoj dobi ili čak još više njihov sportski odgoj. Partneri, ako pohvalom nagrađujete samo topove i vrednujete pobjede, hendikepirate svojeg neiskusnog početnika koji se trudi i u porazu i koji bez vas ne bi znao da je poraz neuspjeh. Pustite da početnik samo postavlja ciljeve za sebe i napredovat će više nego da mu vi postavljate ciljeve i dajete upute kako će ih ostvariti. Njegujte unutarnju motivaciju početnika kako bi ih dugo zadržali u bridžu i kako bi se potrudili ovladati elementima igre na najbolji način.

Nekada je manje više. I sretnije.

Autor originalnog članka je Petar Nikolić, sportski psiholog, Perebellum.

<< Arhiva >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Dijeli pod istim uvjetima.