petak, 12.01.2018.

Može li se OPRATI rublje domaćim sapunima?


Mislim da može, ali prvo pročitajte malo ovaj post :-)
Sjećam se da smo se ja i prije iz portuna u petom razredu osnovne zabavljali tako da bi se pretvarali da smo već izgradili svoje idealne karijere i onda bi svoj "posao" radili jedna na drugoj. Moje prijateljice su bile modne dizajnerice, frizerke, doktorice.. Ja sam doma dolazila sa svakakvim frizurama, narukvicama i nacrtanim šavovima od operacije. One su kući odnosile moje priče i autoportrete; jer ja sam htjela bit ili spisateljica ili slikarica. Ali kleta sudba me na svaki način htjela pretvoriti u pralju. Moj otac je tijekom čitave moje osnovne i srednje škole imao radnike na svakakvim projektima, jer je on htio bit izumitelj kad poraste, a još nije sasvim odrastao. Tako sam vječito prala suđe za većim brojem ljudi a to bi potrajalo toliko da je spisateljska karijera ozbiljno patila. Nakon završetka srednje sam se zaposlila kao pomoćni radnik u restoranu. To je posao osmosatnog pranja suđa. Vremenom su mi se suđe i detergenti toliko smučili i operutali ruke, možda i zato između ostaloga sam dobila ideju za blage domaće sapune. I tako uđem u svijet čarobnih sapuna. Nakon mojih dječačkih iživljavanja, tj. umjetničkih kreacija na sapunima, svatim ja da mi sapunjari ponekad radimo dosta otpada. Imamo dosta ulja kojima prođe rok, a još nam susjedi donose ulja kojima je prošao rok misleći da nama to treba, pa nam i nekim sapunima prođe rok, uglavnom, sva ta ogromna masa ulja i sapuna koji su postali ranketljivi (eng. rancidity) nisu nipošto za stavit u hladni sapun. Znate svi vi sapunjari za smeđe mrlje i kad smrdi po pokvarenom ulju.

A što s tim otpadnim uljima? U okolišu su tek prava opasnost. Ulje je najveći onečišćivač okoliša. Restorani saniraju otpadna ulja od prženja tako da davaju firmama koje ih koriste za gorivo. Ali puno je više domaćinstava koja ulja prolijevaju u kanalizaciju što je užas za čitavi ekosistem itd...
I tako ja odlučim napraviti i famozni kuvani babin sapun, koji se može radit od otpadnih ulja za razliku od ladnih sapuna. A vrsta izrade sapuna spada u zaboravljene zanate. Uspije, (naravno nakon zajebancije žešće) i odjednom hrpa ljudi kojima je taj sapun prirastao srcu jer su skinuli mrlje, počne od mene tražiti efikasne i praktične načine za pranje takvim sapunom u veš mašini. I šta, uhvatim se ručnog, strojnog pranja rublja svakodnevno ko poludjela žena iz klasične reklame, ona koja obožava prat rublje pa doživi orgazam kad joj nestane mrlja. Opet pranje!!! I uistinu, jedva sam u protekle dvije godine čekala da imam prljav veš ne bih li vidjela kako omjer sastojaka na takvo pranje djeluje. Kažem, poludjela žena. Doduše ja sam zabrijala da sam na križarskom putu ka receptu za ekološku eureku u domaćinstima 21 stoljeća. Naravno, moja otkrića nisu ni otkrića ni revolucionarna, ali su ipak dosta korisna za one koji se žele upustiti u spašavanje planeta tj. ukidanje deteregenata i klora i takvih kemikalija u domaćinstvu. Također i za one kojima smetaju umjetni mirisi, sls, sva sila kemikalija u detergentima i ono najgore što moja djeca obožavaju: omekšivač.

Uglavnom, kuvani sapun, kojega danas nitko više ne radi, radio se do prije dvije generacije skoro svugdje oko nas.Izgleda mi užasno glupo do nas kako nam dobre stvari nestanu u par godina. Domaćice su skupljale otpadna ulja, u Dalmaciji murgu (talog maslinova ulja). U Slavoniji mast nakon svinjokolje. Onda ne samo da se nije bacalo ulje nego se i zbog korištenja domaćih sapuna nisu ni izlijevali svi ovi zdravi i nezdravi detergenti u okoliš... Spasioci planeta i samih sebe, ajmo mi na recept za u veš-mašinu. Na internetu ih je bezbroj, svi su isti i svi imaju iste mane. Evo skinila sam jednog sa portala Atma koji inače čitam.

Recept za domaći praškasti deterdžent za bijelo rublje na 60-95°C:
Recepti su za oko 3 i po kg deterdženta.
Sastojci:
800 g mljevenoga prirodnog jačeg sapuna po vašoj želji (možete kupiti već mljeveni ili sami izribati prvo na veliki ribež pa/ili u blenderu),
1 kg sode za pranje (natrijev karbonat, ne soda bikarbona),
1,2 kg boraksa (natrijev borat ili natrijev tetraborat, borna sol – ne borna kiselina),
50 g sode bikarbone,
20-ak kapi eteričnog ulja po želji (npr. limuna, naranče, lavande, metvice, jasmina, ruže, čajevca…)
Priprema: Pripremite sastojke, stavite ih u veliku posudu od min 5 l te sve dobro promiješajte. Ukapajte u to eterična ulja i još jedanput dobro promiješajte. Spremite u posudu s poklopcem."

Što fali ovom "standardnom" receptu?
Prvo, svi sapunjari i ostali često posežu za domaćim hladnim sapunima, a ne za ovim babinim koji se mora cijeli dan kuhati, jer se nikome ne kuha cijeli dan. Ali nažalost hladni sapuni imaju u sebi i glicerin i višak ulja, koji nisu najbolji za pranje veša iako jesu za tijelo. Babin sapun nema ni glicerin ni viška ulja i pravo je čudo od sapuna za pranje veša i sličnih prljavih stvari!!! Uistinu bez babinog sapuna nema dobrog domačeg "detergenta". Možete ga kupiti pod raznim imenima, često je Marseille savon rađen tom metodom. Ali kako nije zaštićeno ime i ne mora biti!

Drugo, SIVILO tj. percipitacija ili depozit (tako to zovu stručno)
Svatko tko dugo pere rublje sapunom a ne klasičnim detergentima dobije užasno sivi veš. Babinim sapunom uglavnom su ručno trljale rublje, ili prokuhavale u velikom kotlu sa naribanim sapunom; i tada su imale problema sa sivilom pa su ispirale satima. Uvijek se sjetim pralje Mabel iz "Zvonili ste, milorde!". I dandanas je babin sapun najbolje sredstvo za ručno pretpranje ili pranje mrlja. Okej, sapun djeluje tako da jednom stranom molekule uvati prljavštinu a drugom za vodu i ode s vodom koja odlazi. Međutim to je super za ručno pranje, pogotovo na potoku, ali svi bi nešto ubacili u veš mašinu i otišli pisat priče (ili se bavit dizajnom). U strojnom pranju nastaje taj problem o kojem nitko ništa puno ne zna a to je famozna percipitacija. Radi se o povratku prljavštine na veš dok se rublje okreće sa vodom punom prljavštine. Nakon nekog vremena shvatila sam da SLS u kupovnim detergentima odnosi to sivilo, to radi i tetrasodium EDTA donekle. Vrlo slabo sve druge prirodnije stvari koje sam pokušala kao limunska kiselina, ili "tekuće staklo".. Pošto mi ne želimo SLS, pa ni ostale detergente, fosfate, klor i slično, a ja sam htjela zdravo rješenje a ne štetne kemikalije, skoro sam se bila predala. Onda mi je prijateljica Dunja koja jako pazi na veš otkrila super čarobni izum: Maramica ColorCatcher (za šareni veš uvijek koristim i za bijelu i šarenu robu) marke DM-a. Nažalost, bez te maramice (koja je napravljena tako da joj je volumen mnogooo veći od površine i tim svojstvom na sebe privlači prljavštinu), nije moguće dobit rublje bez sivilia kad radite domaće "detergente" od sapuna.

Treće zablude su što ljudi koji stavljaju eterična ulja od njih očekuju svojstva pranja. Eventualno možete od citrusnih eteričnih ulja (koja su krcata d-limonena) očekivat sva svojstva takvog solventa ali morate ih prethodno pomiješat sa alkoholom. Ja to ne radim, nego koristim ovaj otpadni enzim kad imam užasno šporke kuhinjske krpe i to samo u bijeli veš. S eteričnim uljima se ne razbacujem i čuvam ih za terapeutske namjene :-)

Još neke napomene:
Uvijek stavljam žlicu octa u ispiranje,
Uvijek stavljam maramicu DM ColorCatcher za šarenu robu bez obzira da li se radi o bijelom ili šarenom vešu, ta je najbolja
Kad se radi o bijeloj robi na 90 stupnjeva, koristim kristalnu sodu (koja se još zove i soda za pranje, tj. washing soda). Za šareno rublje, koristim sodu bikarbonu.
Kad se radio o prljavom bijelom rublju, dodam par žlica otpadnog enzima u pretinac za pranje. Evo link, inače je to super stvar, pročitajte obavezno! (http://atma.hr/cudotvorni-enzim-kad-ga-jednom-napravite-necete-moci-bez-njega/)
Uza to sve, ništa ne može zamijeniti klor što se tiče izbjeljivanja.
Natrijev perikarbonat (kojega savjetuju neki moji kolege) oštećuje veš.

Recept:
Dvije jušne žlice sapuna
Mala šalica boraxa
Mala šalica sode

Skuhajte šalicu sapuna u litri vrele vode dok se skroz ne otopi. Dodajte polako borax i sodu. Sve prelijete u kantu od pet litara i napunite vodom. Miješajte povremeno jedan dan. nakon toga stavljajte dvije žlice te novonastale tekćine-gela u pretinac za pranje. To sve zahtjeva niti 10ak minuta posla, a nakon drugog puta postane jednostavno i brzo ko kuhanje jaja. Ako je pregust i pretvrd gel, dodajte manje sapuna. Pozivam sve da pomalo skupljaju svoja otpadna ulja i prelaze na ovaj način pranja veša. Prodajem ribani babin sapun, prodajem ga u komadu a onima koji ga žele sami raditi mogu ponuditi izradu malog stroja uz uputstva za izradu kako ne bi miješali čitav dan.!
Link na moj post kako sam napravila laundry sapun. https://blog.dnevnik.hr/sapunerija/2015/11/1631985502/laundry-soap.html

- 20:29 - Komentari (0) - Isprintaj - #

<< Arhiva >>