Bilješke stanja, posjet izložbi
Sinoć sam prisustvovala otvaranju Burulove izložbe u Galeriji OK (Palach). Bilo je baš zgodno i veselo (uz dobro društvance, kolače i domaće istrijansko vince). Nakon svega još je uslijedila i večera s veselim prijateljima i simpatičnim autorom izložbe.
Izložbu molim svakako posjetiti, ako ste u blizini, a komentar na izložene radove je bolje opisao mr. Borkovsky u tekstu koji slijedi.
O, da! Posjećujte izložbe (ovo je savjet dana, shvatite to tako).
Vedran Burul: 'Bilješke stanja'
vrijeme: 10.1.2008. - 22.1.2008.
mjesto: Rijeka; Galerija O.K.
organizator: Galerija O.K.
Izlagački program udruge Galerija O.K. za 2008. počinje izložbom Vedrana Burula 'Bilješke stanja', koja se organizira od 10. do 22. siječnja.
'Komentar započinjem radovima kojima je inicijalni naslov Kovina. Autor paralelno nudi dvije situacije obilježene metalom: dio namota rđave željezne žice i tkanje zlatnim nitima na tekstilu. Ova emancipacija metala u odnosu na tekstil ili emancipacija tekstila u odnosu na metal unosi sumnju u našu spoznaju. Neobičan spoj postaje moguć senzibilnim kadriranjem.
Zarđala žica u oštrom je neskladu s decentnim, zlatom izvedenim starinskim motivom na tekstilu plemenito plave boje. Topla boja zahrđale žice dovedena je u odnos s hladnom bojom podloge na kojoj je izveden florealni crtež. Prezentirana je pasivna mekoća tekstila i potencijalna aktivnost sputane željezne žice, smotane u namot. Dezen, izveden zlatnom bojom / tkanjem u isto vrijeme je sukladan i kontrastan sa stanjem žice koja je izgrižena zubom vremena, ali još uvijek aktivna, snažna i spremna za funkciju. Autentičnost nerežirane motivike odaje blijeda paučina na tekstilu.
Slijedeća dva rada koja funkcioniraju kao diptih prožeta su izuzetnom atmosferom. Radi se o odnosu arhitekture i pejzaža, a ideja je mijena. Autor, sklon detalju, opravdava mijenu kao temu, na dva načina. Tehnološki, uvođenjem pojačanog plavog spektra i sadržajno, promjenom pozicije objektiva. Vedran Burul zapaža promjene koje govore o atmosferi napuštene urbane situacije. Na okomito podijeljenim fotografijama nalazimo plave i zelene segmente. Na objema je zabilježen bogat raster, tekstura zidova je slojevita i prepuna detalja poput zelenog rastera na susjednom segmentu rada. Neobična sukladnost podcrtana je izborom motiva i artificijelnim kolorom. Autor još jednom nudi nabijenu atmosferu. Vješto kadriranje donosi izreske, koji postaju samodovoljni mikrokozmos.
Na dva sljedeća rada proces je pokrenut prirodnim, vizualnim fenomenom zalaska sunca. Nastavlja se neuobičajenim kadriranjem. Poetski doživljaj odjekuje u plastičnoj, odbačenoj boci. Vedran Burul primjećuje djelić realnog. Bilješka postaje estetizirani dokument – evokacija trenutaka zalaska sunca. Autor znalački smješta detalje površina, motive i teksture. Prisutan je intrigantan ritam i snažan kolor. Kompozicija se poigrava našom percepcijom. Odgonetku ne percipiramo u prvi mah. Odsjaji u autorovom objektivu mijenjaju kvalitativnu vrijednost – od tragova suncem obasjane plastične ambalaže nastaju likovna drama i oblici bliski pejzažnim formacijama. Doza sarkazma provlači se idejom radova jer je autor nesklon lirskom, uobičajenom motivu.
Jedini rad koji ovdje nije u paru je fotografija nazvana Komunikacija. Vedran Burul snažnim fotografskim zapisom prezentira intimno propitivanje. Ovo su pojavni oblici naslućivanja trenutka odluke. Pred nama je nadrealistički slog odnosa svjetlo – tamno, unutra – vani, zavjetrina – otvoreni prostor. Tamna barijera pogledu dopušta samo izreske. Dramaturški naboj daje kontrast tamne nutrine i svijetle izvanjskosti. Perforirana tamna površina zida koji nas odvaja od svjetlosti sugerira dvojbu o želji za izlaskom. Nismo sasvim sigurni želimo li izići na nemirno svjetlo ili ostati u sigurnoj tami. Potrebna je hrabrost ili poziv na izlazak. Umjetnik ni sebi ni nama ne nudi odgovor. Prepušten je /prepušteni smo/ slučajnosti ili odluci. Slučajnost donosi izliku, a odluka odgovornost.
Još jedan diptih sastavnica je ove izložbe. Pred nama su prepoznatljivi detalji, ali plasirani na začudan način. Valovite krovne ploče i sintetična podloga, bojama obrađena u nekoj slučajnoj prigodi, elementi su koje Burul izdvaja iz repertoara detalja. I, opet se iskazuje autorov smisao za oblikovanje plemenitog kadra.
Vedran Burul je majstor trenutka i majstor atmosfere. Suptilne situacije odaju autora sklona uočavanju posebnih međuodnosa. Snažan ritam, začudne kompozicije i plemenit kolor poigravaju se našom percepcijom iako se radi o zabilježenim trenucima realnosti. Svaki pojedini rad likovno je dovršen, a očitavanje detalja pažljivom promatraču samo je još dodatna kvaliteta. Alkemičar objektivom dodiruje uvriježene rubove spoznaja. Navodi nas na razmišljanje. Na nama je prihvaćanje ponuđenog vizualnog događaja. Percepcija nam je bogatija za izuzetno vizualno iskustvo. Inicijator procesa je Vedran Burul.' Eugen Borkovsky, 2008.
|