|
Karijera Lačnog Franza vezana je za osamdesete (dio za posvemašnju novovalnu eksploziju tih godina u bivšoj državi), ali ovaj bend je bio definitivno drukčiji od ostalih (ne samo zato što je slovenski - heh). Retrospektivno gledajući, Zoran Predin, Oto Rimele i ostatak družine svojim su tekstovima više intelektualno gladili po obrazu rock and roll muziku, spajajući je ponekad sa kabaretskim, blues, etno i jazz primjesama. Moje ponovno otkrivanje ovog benda povezano je s Predinovom suradnjom s Arsenom Dedićem na albumu „Svjedoci/Priče“ i nedavno izašlim albumom obrada Predina i Matije Dedića „Tragovi u sjeti“. Nakon preslušavanja tih dvaju albuma, definitivno je ostala jedna muzička rupa koja se trebala popuniti da bi se pokazao kostur i konstrukt čitave Predinove poetske genijalnosti, makar bio i na jeziku koji mi nije materinji, a nije engleski. Čudna je stvar taj slovenski jezik kod preslušavanja rock muzike – s jedne strane ti stvara barijeru kod potpunog razumijevanja teksta, dok s druge strane otvara prostor za višestruke interpretacije teksta, kao i dozu istraživačkog duha (kad bi spomenuta jezična barikada bila nepremostiva - koristiti rječnik ili google translate).
Nakon svega navedenog otvara se jedan mikrokozmos koji govori na predivan, često sarkastičan i tragikomičan način: u pjesama „Dan zmage“ i „Bog nima telefona“ dotaknut je sistem i ono uzvišeno i sakralno, a ima nešto jazzy samoironije u „Jutri bom pujsa razbil“, kao i šankerske tragedije u „Cigani v prahu“. Posebno je istaknut i podsmijeh u personifikaciji seksualnosti u „Mravljinčarji in čelardarji“ (Mravojed i Šljem). New wave odiše i u tekstovima, kao i u gitarističkim sposobnostima Rimelea, što se i vidi na film noir albumu Na svoji strani (posebno u „Na svoji strani“ i vrhunskoj, tamnoj baladi „Naj ti poljub nariše ustnice“) . Tematski Franz ulazi i u odnos sa ženama u raznim verzijama: od klasičnog muškog garda u „Ne mi dihat za ovratnik“ i „Jebiveter“ do totalne emotivne ogoljenosti u dedićevskoj šansoni u „Čakaj me“. Za ostatak analize konzultirajte albume Gladnog Frane, ipak ne treba sve otkriti. Lačni Franz (usput, ime je preuzeto kao varijacija imena lika iz poznate „Kvake 22“, Hungry Joea) definitvno predstavlja bend koji stvara i otvara novo iskustvo inteligentnog poimanja rocka. Slovenci definitivno konja za trku imaju u ex-yu rock kronologiji (uz naravno Buldožer, Pankrte i Laibach), tako da površan pogled kroz vizuru viceva i Piranskog zaljeva nije nimalo opravdan. Štoviše, razumijevanje ovog benda traje duže vremena, zbog gladi za rockom i znatiželje za potpunim tekstualnim iskustvom (moje otkrivanje još uvijek traje). I tad, tko zna, možda Franz postane vaš heroj za večne skupne čase... Top 5 pjesama 1. Čakaj me 2. Naj ti poljub nariše ustnice 3. Jebiveter 4. Ne mi dihat za ovratnik 5. Na svoji strani Top 5 albuma 1. Na svoji strani 2. Sirene tulijo 3. Ne mi dihat za ovratnik 4. Ikebana 5. Slon med porcelanom |
| < | travanj, 2013 | |||||
| P | U | S | Č | P | S | N |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
| 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
| 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
| 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
| 29 | 30 | |||||