|
Početkom osamdesetih, kad je glazbeni zaokret zahvatio i naše prostore, osim prvih albuma Azre, Prljavog Kazališta i Haustora sa zapadne strane, new wave je proveo i Drang nach Osten. Jačina beogradskih bendova nije nimalo zaostajala za već navedenim zagrebačkim te je trolist bendova (Šarlo Akrobata, Električni Orgazam i VIS Idoli) okupljen pod palicom Siniše Škarice i tadašnjeg Jugotona, uvršten na kompilaciju Paket Aranžman – stvorivši kultni status nedugo nakon izlaska. Premda nijedan od bendova nije bio oduševljen dijeliti ploču s druga dva benda, prilika za izdavanje albuma je učinila svoje. Ska-reggae noise zvuk Šarle Akrobate, plesni ska pop Idola promiješan s laganim političkim, ubodnim aktivizmom i rock distorzija zašećerena psihodelijom u notama Elekričnog Orgazma – sve je na kompilaciji drukčije, ali ipak povezano u kreativnu masu nečeg novog i svježeg, a te 1981. godine zaista i revolucionarnog.javascript:%20void(0);
Sam vrh kompilacije čine definitvno „Ona se budi“ - reggae noise ispovijed jedne mladosti, „Maljčiki“ Idola – plesna pop provokacija o radničkoj klasi i „Zlatni papagaj“ Orgazma – brzi rokerski ritam i proglas protiv maloumnog snobizma. Ni ostatak kompilacije ne zaostaje – „Niko kao ja“ kao vrhunska ska/rock eksplozija, psihodelična „Krokodili dolaze“ i „Plastika“ kao odgovor konzumerizmu u sumrak 20. stoljeća. Važnost ove kompilacije ne leži samo u kreativnom pomicanju granica za vrijeme izlaska, nego i u posljedicama nakon izlaska – Električni Orgazam je činio i još uvijek čini važan dio rock scene ovih prostora, Idoli su svoj pop zvuk otplesali na još nekoliko kvalitetnih,samostalnih albuma, a raspadom organiziranog kaosa Šarle Akrobate dobili smo dva vrhunska benda – Katarina II (kasniji EKV) i Disciplinu Kičme. „And now something completely different...“ – rekli bi Phytonovci. Na kraju osamdesetih, bendovi iz pretežno kreativnog undergrounda Vinkovaca, ali i iz Zagreba, Pule, Knina i dr., a pod okupljačkom palicom Zdenka Franjića, dobrog duha undergrounda i njegove etikete Slušaj Najglasnije! - nastaje kompilacija „Bombardiranje New Yorka“. Njezin značaj prvenstveno leži u otkrivanju bendova koji su dugo kuhali svoj čisti rokerski i pankerski zvuk, onih koji nude svježu krv na lagano ustajalu scenu s kraja osamdesetih. Premda ne diskreditirajući jačinu zvuka Skola, Messerschmitta, Machine Guna i Kaotičnih Duša, dva autora se ističu kao vođe ove kompilacije – sirovi punk pionir Satan Panonski i garage rock bend Majke. Dok se prvi odlikovao opipljivim, brutalno horornim stihovima ušavljenim u čisti punk ritam, drugi sa svojom garažnom sirovom snagom ostaju jedini zvuk čistog rock'n'rolla, nepatvoren pop primjesama. Pjesme Ivice Čuljka a.k.a. Satana Panonskog „Iza zida“ , „Lepi Mario“ prikazuju onaj drukčiji, krvavi, mračni svijet koji često ne vidimo, ali iskrenost je rijetko tako zapisana u zvučnom tonu. O Majkama sve znamo, ali i ove prvotne snimke („Zbunjen i ošamućen“, „Novi dani“, „Iz sve snage“) dokazuju koliku snagu ima električna gitara ako je pravilno upotrijebljena, sirovim smjerom prema Barinom grešničkom vokalu. Posljedice su jasne. Dobili smo kultnog i radikalnog punk autora koji je poginuo u ratu pod sumnjivim okolnostima, dobili smo bend koji je nosio rock'n'roll devedesetih godina u Hrvatskoj, a iz Kaotičnih Duša i Pokvarene Mašte nastaju Kojoti – kvalitetan i dobar bend nažalost kratke egzistencije. Paket aranžman je otvorio, a Bombardiranje zatvorilo osamdesete godine, vrijeme u kojem smo muzički disali europski i svjetski, bilo u new waveu, bilo u isplivanom rock undergroundu. Devedesete su nažalost donijele rat, ali rock se još držao, dijelom radi ostavštine minulih godina i ovih dviju kompilacija, dijelom radi vlastite kvalitete i kreativnosti. Srećom, rock se još okreće… |
| < | travanj, 2013 | |||||
| P | U | S | Č | P | S | N |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
| 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
| 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
| 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
| 29 | 30 | |||||