27.08.2005., subota

O osjećajima

Što razlikuje čovjeka od ostalih životinja na planeti? Razni se tu aspekti mogu uzeti u obzir. Duhovni lideri bi rekli da čovjek ima dušu. Ta je duša izravni izraz božanskoga u njemu i izdvaja ga u ovome svijetu. Antropolozi bi možda ustvrdili da je ljudska rasa napredovala zbog sposobnosti za apstraktno razmišljanje. To je omogućilo razvoj jezika i pisma. Omogućilo je to i stvaranje mentalnih karti, razumijevanja matematike... Prizemniji bi obrazložili da su ljudi napredniji od životinja prvenstveno po tome da koriste seks kao sredstvo zabave, ugode i ubijanja stresa, a ne samo za očuvanje vrste (reproduktivna funkcija). (To doduše nije u potpunosti točno, jer primjerice i dupini rade isto.) Amerikanci bi vjerojatno ustvrdili da su ljudi akteri neviđenog civilizacijskog napretka zato, i samo zato, što je među ljudima nastala slavna američka nacija koja je izmislila demokraciju, pizzu, slobodu i ravnopravnost, a vjerojatno i pismo i kotač. Znanstvenici samu esenciju ljudske premoći detektiraju u nezamislivim znanstvenim postignućima poput primjerice: tiskarskog stroja, SMED sustava u Toyoti, Centrino tehnologije, ili materijala za proizvodnju kipova po kojoj golubovi neće... hm, znate već. Umjetnici se s time ne slažu pa tvrde (primjerice M.Manson prije par dana za hrvatski tisak) da je umjetnost značajnija za veličanstvenost ljudske rase od znanosti. Drevni ljudi su znali ono što danas znaju samo rijetke preostale skupine urođeničkih plemena. Ljudi nisu ništa bolji od svojih životinjskih susjeda (na Zemlji). Čovjek ne bi trebao ubijati životinje više nego što mu je potrebno za jelo, ne bi trebao uzgajati ni viškove biljaka. S prirodom bi trebalo živjeti u skladu, a ne ratu. Isto tako, poput životinja, iako su se sukobljavali, drevni ljudi nikada nisu međusobno ratovali. (Ovo pišem pod dojmom nedavno ponovno odgledanog filma Instict.) Stoga, današnji ljudi ne da su napredovali nego su nazadovali i zaboravili živjeti. Prepuštaju se bezvrijednim iluzijama poput materijalnih simbola vrijednosti i kupovine časti.

U skoro svim bi se nabrojanim (osim u dijelu koji se sprda s Amerima), a i mnogim nenabrojanim aspektima, moglo naći ponešto istine. Kao što je to objasnio genijalni OvajOnaj, sve ovisi kutu gledanja i vremenskoj pogođenosti.

Aspekt koji ja sada želim obuhvatiti je aspekt osjećaja. Vjerujem da je sposobnost lučenja osjećaja nešto najbolje što čovjek ima. Mislim da je ta sposobnost bila preduvjet za ostvarenje velikih umjetničkih dostignuća i razumijevanje istih. Vjerujem da su ambicija, želja za napredovanjem, za kršenjem dogmi, za pomicanjem granica itd. također proizašle iz sposobnosti za osjećanje.

Već sam u nekoliko navrata pisao o tome da smatram da je ljubav najuzvišeniji osjećaj koji čovjek može osjetiti. Stoga ovo ipak neće biti još jedna Rockova oda ljubavi (iako se teško suzdržavam). Pažnju želim skrenuti na drugu stranu spektra: žalost, tugu, razočarenje... To su emocije koje nikome nisu drage. Svi bismo ponekad poželjeli da ih nema. Happy-child je prošlih dana pisala o plakanju. Najprije u žena, pa potom i u muškaraca. Komentatori su gotovo jednoglasno zaključili da muškarci plaču veoma rijetko i da su ti trenutci posebno traumatični za one koji to vide. Djetetu je otac glavni potporni stup u životu. On sve zna, on je najjači, najčvršći, on mora imati snage za cijelu obitelj. Mama može plakati kad joj je teško, ono (dijete) može plakati kad mu je teško, ali otac... Ako otac plače, gdje naći nadu? Znači li to da je doista nema? Slična se paradigma može prenijeti i na supruga ili brata. Muškarci se ne smiju slomiti. Jer netko mora ostati jak. Ali što to zapravo znači? Činjenica je da zaista muškarci puno manje plaču. Znači li to i da manje osjećaju? Jer plač je ekspresija tuge (može biti i sreće, ali to je prilično rijetko). U svakom slučaju, ekspresija je snažnih emocija. Očekuje li se to od muškaraca da manje osjećaju? Ili se je to barem očekivalo u tradicionalnom društvu u kojem je muškarac (barem nominalno) neprikosloveni vođa obitelji?

S druge strane, čitam neki dan dirljiv post kod Deleted. Dozvoliti ću si da je citiram:

«i kako onda ocekivati njezan zagrljaj utjehe...
zasto bi on uopce pomislio da vas treba cuvati?
kad ste jebena supergirl...
kad ste prejaka i presamostalna...
kad stistnete zube kad je tesko i postanete pretihi kad treba reci : trebam te...
moze li se negdje odlogirati sa supergirl.com????»


Počinju li i žene patiti od iste manije? Je li to jedna od stvari koje im je emancipacija donijela? U svemu ravnopravne muškarcima (što je sasvim u redu i jedino prirodno), pa i u tome da moraju biti čvrste i jake kao muškarci (što je isto tako sasvim u redu ukoliko to žele). Zar suvremena jaka i samostalna žena ne smije plakati, ne smije se slomiti, ne smije tugovati? Jer ona je supergirl! Mora stoga biti kao superman. Da, ali i supermanu je ponekad trebao zagrljaj u tišini, prepun utjehe i razumijevanja. Pa zašto ne bi i supergirl trebala takav. No, od snažnih se počne očekivati da nikada nisu slabi. A to je težak teret.

Ponavljam, nitko od nas ne voli biti tužan. Svi se moramo boriti da nas tuga ne preuzme. Da se ne pretvori u depresiju. U očajavanje. Moramo se boriti protiv samo-žaljenja. «Jadan ja. Kako mi se to moglo dogoditi? Zašto baš meni?» Rekao je lik kojeg tumači Anthony Hopkins u filmu «Na rubu divljine» da ljudi koji zaglave u divljini uglavnom ne umiru od hladnoće ili divljih životinja. Umiru od srama. Prepuštaju se osjećajima «Jadan ja» ili «Zašto baš meni?» umjesto da pokušaju promijeniti svoj položaj. Odustaju od borbe i predaju se. To ih ubije. Slično je i u drugim životnim krizama. Strašno je svakome tko se mora suočiti s smrću svoga bližnjeg. Bilo bi lijepo kad se kroz to ne bi moralo prolaziti. Svi koji su preživjeli krah velike ljubavi znaju koliko ljubav može boljeti. I zašto je najgora ciganska kletva «Dao Bog da imao pa nemao». Ljudi kojima propadne firma ili nesretnim slučajem strada životna imovina, također dolaze do dilema kako nastaviti sada kada nema svega onoga za što su se borili.

Zašto na svijetu ima toliko tuge? Ne bi li bilo lakše kad bismo mogli na prekidaču za tugu pritisnuti na OFF? Je li zapovjednik Data na Enterpriseu bio u boljem položaju od nas ostalih? I ako je, zašto je utrošio onoliku energiju da bi dobio osjećaje? Zato jer je jedino ako mogao postati čovjek! On, savršeno umjetno biće, bio je bolji ili jednak čovjeku u svemu osim u osjećajima. I zbog toga (bez osjećaja) nikada nije mogao biti čovjeku ravan.

Kako bi izgledao svijet kad bismo se mogli riješiti emocija? Zasigurno nesagledivo drugačije nego ovaj u kojemu živimo. Možda ne bi bilo ratova (kao u filmu Ekvilibrij). Možda bismo znanstveno i kulturološki bili 15 koraka ispred sadašnjeg stanja. Tko zna koliko bismo efikasniji bili u svemu što radimo kada ne bismo trošili vrijeme na ljubav, tugu, sreću, ljubomoru, nadanja... Ali bismo li to bili mi? Bismo li još uvijek bili ljudi?

Je li sposobnost za plakanjem i nužnost za tugom u kritičnim trenutcima najveća čovjekova slabost ili snaga? Je li općenito emotivna osoba slabić ili junačina? Ja kažem da je osjećajnost snaga. I vjerujem da nema bezosjećajne filozofije koja me može razuvjeriti. Između Vulkanaca i Romulanaca ja uvijek biram Romulance. I nikakav Star trek scenarist me ne može uvjeriti da je logika uvijek premoćna u odnosu na emocije. Ma koliko vremena, živaca i snage morao utrošiti da bih te emocije zadržao u granicama mjere.


Rock Roll,
emotivac


«Well, everybody hurts sometimes,
Everybody cries. And everybody hurts sometimes.
And everybody hurts sometimes. So, hold on, hold on.
Hold on, hold on. Hold on, hold on. Hold on, hold on.
»

R.E.M.: Everybody hurts




- 16:01 - Komentari (46) - Isprintaj - #

14.08.2005., nedjelja

O seksualnom opredjeljenju

Ovo nije post o mojim seksualnim afinitetima. Svi vi koji ste već dolazili na moj blog znate da se takvo što na njemu ne može naći. Ovo je post o seksualnim preferencijama ljudi i pravu čovjeka na seksualnu orijentaciju.

Svatko ima svoje preferencije. Svatko ima i pravo na svoje preferencije. Društvo to oduvijek pokušava osporiti. Uvijek se pokušava naći neki dobar razlog da se neki postupak koji nije prihvatljiv u skladu s aktualnom indoktrinacijom proglasi neprihvatljivim. Najdrastičniji primjeri toga (koji su meni poznati) su osakaćivanja žena kako ne bi mogle uživati u seksualnom odnosu. U takvim se društvima smatra da to za ženu nije primjereno. Što reći na to nego: strašno!!!

U vrijeme moje prabake, žene su se ponosile činjenicom da ih njihovi muževi nikada u životu nisu vidjeli gole. Pitate se kako su onda dobili djecu? Da, i mene je to intrigiralo. Seksualni odnosi su se odvijali u potpunom mraku. Žene su bile razodjevene samo onoliko koliko je bilo potrebno da bi do odnosa moglo doći. Posebno je to neobično ako znamo da su daleko u povijesti, u nekim drugim kulturama, na seksualnost gledali puno drugačije. Neki su na nju gledali kao mi danas. Neki čak i puno slobodnije. Primjerice, u Kama Sutri se mogu vidjeti eksplicitini odnosi između dvaju muškaraca. Jedan od njih se pritom čak i prostituira. I to odjeven u ženu. Onda i tamo, ništa neobično. Danas i ovdje, predmet tabua. I za japanske je samuraje bilo sasvim uobičajeno da konzumiraju mušku ljubav. O Sparti, Lezbosu i orgijama u Rimu ne bih ni pisao. Svi sve znate.

Sve ovo pišem samo iz jednog razloga: prije nego što osudimo tuđi seksualni izbor i način života, sjetimo se da su naše predodžbe institucionalno i kulturološki zadane. Nisu apsolutne. Nisu jedina istina. I svatko, ama baš svatko, ima pravo na izbor. Samo je jedan uvjet – time ne smije štetiti drugima.

U vrijeme studentskih dana, tijekom jedne rasprave, upitao sam svoju frendicu Dolololo: «Što ti Dolololo misliš o analnom seksu?» Odgovor koji je dala je bio savršen: «Pa čuj, ja nemam apsolutno ništa protiv. Pod uvjetom da svima uključenima odgovara.» Tako je, jedino što neka seksualna preferencija mora zadovoljiti da bi bila društveno prihvatljiva je da sudionicima odgovara. Nitko nema pravo drugome nametati granice. Ni gornje ni donje. Tko je taj koji smije reći: oralni seks nije u redu, ili analni seks nije u redu, ili homoseksualnost nije u redu, ili sado-mazo nije u redu? Tko je taj koji može reći obrnuto: oralni, analni, homoseksualni ili sado-mazo seks je u redu? Svatko i nitko. Svatko ima pravo postaviti vlastite kriterije. Nitko nema pravo postavljati kriterije drugima (pritom mislim na društvo, a ne na partnera).

U jednom drugom društvu i jednom drugom prigodom sudjelovao sam u raspravi koja je prerasla u dernjavu. Riječ je bila o traču da jedan studentski par uživa u seksualnoj igri tijekom koje jedno po drugome vrše nuždu (navodno i veliku i malu). Prirodna reakcija svih nas prisutnih je bila: «Fuj! Odvratno!» Da, i sad kažem: fuj i odvratno. Ali rasprava je vođena oko nečeg drugog. Jedna je strana zastupala tezu da je to neprirodno, odvratno i da to nitko ne bi smio raditi. Druga je strana, čije argumente smo branili samo ja i moja prijateljica Miaaauu, se je zalagala za to da tko tako nešto želi raditi, to i smije raditi. Nevjerojatno je koliko smo istih kvaziargumenata druge strane morali odslušati. Sve se je svodilo na jedno: «Vi niste normalni! Pa zar biste vi voljeli da netko piša po vama?» Odgovor je bio uvijek isti: «Ne. Ne bih volio/voljela. Nikada nisam radio/radila takve stvari, nit mislim. Ali ako se nađe par koji u tome uživa, ako oboje to žele i vole, zašto oni to ne bi radili?» Protuargument je ponovno bio: «Niste normalni! Pa ja ne mogu zamisliti da netko piša po meni.» «Niti ne trebaš tako nešto zamišljati. Ti samo zamisli da postoje ljudi kojima to paše i da oni time tebe ne ne oštećuju.» «Ali zar bi ti htio...» «Ne, ne bih htio, samo ostavljam prostora onima koji bi htjeli.» Vjerujte mi, trajalo je satima. I nitko nikoga nije uvjerio u svoj stav. Ostali smo u dva tabora. Par dana nakon toga me je «vođa» suparničke strane (to je inače neimenovana osoba koju obožavam usprkos tome da ima vrlo kritičnu narav) proglasila promiskuitetnim. E to je izazvalo pravu svađu. Zar je promiskuitet to da dajem slobodu svakom pojedincu da izabere svoj put?

Ja nikome ne dopuštam da se petlja u moj izbor. Moja intima se tiče samo mene i moje partnerice. Tako misle i oni koji druge ograničavaju, ili pokušavaju ograničiti. S jednom iznimkom: oni doživljavaju svoj izbor kao normalan ili prirodan i stoga je on van rasprave. Ako tuđi izbor ne smatraju normalnim ili prirodnim, o njemu se imaju potrebu kritički izjašnjavati. E pa nemaju pravo. Oni imaju potpuno pravo govoriti: «Meni se to ne sviđa i ja smatram da to ne bi trebalo raditi.» Ali nitko nema pravo govoriti: «To se ne smije raditi. Takvi ljudi trebaju ići na liječenje. Takvo ponašanje treba zakonski zabraniti...» Jer takve riječi me podsjećaju na razne totalitarističke režime od srednjovjekovnog Crkvenog, preko nacističkog, fašističkog, komunističkog ili aktualnog radikalno islamističkog. Svi su oni "znali" što je za drugoga dobro i ispravno. Izvrsni Slobs, piše o tome da se u Iraku premlaćuje i ubija žene koje hodaju cestom bez marame na glavi. Jer žena ne smije u javnosti pokazati nimalo ženstvenosti. Zlatko Tomčić u Saboru govori o tome da bi homoseksualnoj zajednici trebalo omogućiti liječenje. Ljubo Ćesić Rojs bi ih preselio na izolirani otok. Moja bi prijateljica zabranila da parovi pišaju jedno po drugome u okviru seksualne igre. Koja je razlika? Razlika je samo u detaljima, princip diskriminiranja je isti. Po svojoj mjeri diktiraju ponašanje drugima.



Rock Roll,
borac za pravo na seksualno samoopredjeljenje


UPDATE 16.08.2005., 19 sati
Nema veze s postom.


Upravo mi se javila prijateljica. Kaže da je njena kćerka čitala kalendar i uočila da je danas dan svetog Roka. Istovremeno su shvatile da je to moj blog imendan. Zaista, pa nisam li ja Rock Roll, ili u domaćoj verziji Roko Rolić?!! A ni ja sam se nisam dosjetio tome! Eto, ja imam blog imendan i pametne prijatelje koji me informiraju. Hvala im. :-))))

- 20:30 - Komentari (72) - Isprintaj - #

10.08.2005., srijeda

O životu, svemiru i svemu ostalom

Digresija

Stvari na kraju uvijek bivaju onakve kakve su morale biti. I snaga pojedinca se očituje u sposobnosti da prihvati nepromjenjivo. Ipak, u rijetkim trenutcima slabosti, ponekad, zaista samo ponekad, zna zavladati sjeta. I ma koliko da je vremena prošlo, rane se otvore. A umom zavlada misao: "Što bi bilo kad bi bilo?"

Rock Roll
- 11:01 - Komentari (34) - Isprintaj - #

< kolovoz, 2005 >
P U S Č P S N
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        

Paul Anka:
My Way


And now, the end is near;
And so I face the final curtain.
My friend, I’ll say it clear,
I’ll state my case, of which I’m certain.

I’ve lived a life that’s full.
I’ve traveled each and ev’ry highway;
And more, much more than this,
I did it my way.

Regrets, I’ve had a few;
But then again, too few to mention.
I did what I had to do
And saw it through without exemption.

I planned each charted course;
Each careful step along the byway,
But more, much more than this,
I did it my way.

Yes, there were times, I’m sure you knew
When I bit off more than I could chew.
But through it all, when there was doubt,
I ate it up and spit it out.
I faced it all and I stood tall;
And did it my way.

I’ve loved, I’ve laughed and cried.
I’ve had my fill; my share of losing.
And now, as tears subside,
I find it all so amusing.

To think I did all that;
And may I say - not in a shy way,
No, oh no not me,
I did it my way.

For what is a man, what has he got?
If not himself, then he has naught.
To say the things he truly feels;
And not the words of one who kneels.
The record shows I took the blows -
And did it my way!







































































online