Riječanka&svijet

31.05.2005., utorak


Birokratski Bananistan a.k.a. Hrvatska
Nikada nisam imala iluzija da živim u nekoj normalnoj zemlji. Predugo sam na svijetu da bih vjerovala u čuda, no ipak sam mislila da nije sve kod nas baš tako crno i loše kako se priča. Doduše, u više sam se navrata na vlastitoj koži uvjerila da je glupost prisutna u svim segmentima društva, no ipak sam vjerovala da sistem sam po sebi nije toliko loš, da su krivi pojedinci.
Sada sam se uvjerila da smo odavno u banani, svi otišli u 3pm a i šire!

Dobila sam danas rješenje o porezu na automobil. Čim sam otvorila kuvertu, automatski sam pogledala iznos. 200 kuna! Hmmm, nekako mi se činilo premalo, naime prošle je godine bio preko 300 kuna, pa mi se činilo čudnim da je ove godine značajnije niži, obzirom da mi svake godine «spuste» oko 30-ak kuna.
Počela sam čitati rješenje.
Pisalo je :

Poreznom obvezniku (pa moje ime i prezime i adresa, točno navedeno), JMBG : moj, točan!, utvrđuje se porez na cestovno motorno vozilo za 2005.godinu za registrirani osobni automobil marke (pazi sad!) HYUNDAI ACCENT 1,3 reg.br. RI 732 HA, proizveden 1998 godine, snaga motora 50 kW....

Wtf!!!! Jesu li oni normalni?!? Koji vražji ili božji Hyundai??? Nikada u životu tu kantu nisam vidjela, a kamo li imala je!
Pa kojeg Boga te svete nedodirljive krave u Poreznoj upravi rade? Osim što lakiraju nokte i telefoniraju po cijele božje dane, i uglavnom sikću na stranke kada se drznu doći nešto pitati ili se, ne daj Bože, žaliti.
Pa barem vlasništvo automobila nije problem utvrditi. Ovaj navedeni auto ima sa mojim zajedničko osim oznake «RI» početnu brojku 7 i prvo slovo H...i tu prestaje svaka sličnost. Znači, neka visokoučena tuka je krivo pročitala sa kompjuterskog ispisa...ali tu ne prestaje glupost...
Čitam rješenje dalje. Piše :

Protiv ovog rješenja može se izjaviti žalba Ministarstvu financija, Samostalna služba za drugostupanjski upravni postupak...itd...pa dolazim do «bisera» : Na žalbu se plaća 50,00 Kn upravne pristojbe prema tarifnom broju 3. Tarife uz Zakon o upravnim pristojbama....

Pazi da ne bi! Ja da plaćam nečiju aljkavost i nemar!!! Ni u ludilu! Razumijem da sam ja bila vlasnik tog auta, pa ga prodala i nisam na vrijeme odjavila ili nešto slično tome...OK, platiš i nije problem. Ali da ja platim zato što želim da se ispravi nešto što je isključiva greška onog koji je rješenje pisao i nema nikakve veze sa mnom? Ni mrtva!

Kažu da pogriješiti može svatko tko radi. I ja se slažem, no baš me zanima da li ću sutra kada nazovem Poreznu upravu naići na nekog spremnog da bez kompliciranja grešku i ispravi. Jer, onaj tko je pogriješio, treba grešku i ispraviti i po mogućnosti se ispričati onome tko je zbog greške imao neugodnosti.
Ja sam neki dan napisala pacijentu da treba doći na kontrolu 20.06.2004. Čovjek je nakon sat vremena došao sav gnjevan i tražio da mu ispravim datum kontrole, iako se sasvim očito vidjelo da je čista štamparska greška. No, ja sam progutala ponos, ispričala se i ispravila.
Baš me zanima da li će ovi u Poreznoj to isto učiniti. Iskreno sumnjam.
A taksu za žalbu nemam namjeru platiti. Neka plati onaj tko je pogriješio.

Puno se u posljednje vrijeme priča o odgovornostima – u ratu, na poslu, zapovjednoj odgovornosti, odgovornosti pojedinaca, liječničkoj odgovornosti...
Ovdje nemam namjeru usporediti moju pogrešku sa greškom neke činovnice u poreznoj, ja režem živo meso, ona samo «odrezuje» porez.
No, ali ako ja pobrkam papire sa patohistološkim nalazom, poput njih koje su pobrkale automobile, pa pacijentu sa rakom kažem da mu nije ništa a onome koji je zdrav kažem da ima raka....posljedice po mene bi bile takve da bi kao najmanje završila u svim novinama, a zatim i dobila otkaz. Pacijenti bi na kraju dobili točne nalaze,najvjerojatnije bez nekih posljedica po njihovo zdravlje (osim što se onaj bolestan bezrazložno poveselio, a onaj zdrav preplašio na smrt) kao što ću i ja vjerojatno na kraju dobiti rješenje o porezu za moj auto, no moja greška bi svima bila zločin, nehat, arogancija doktorska...a greška činovnice samo, o Bože, greška..svakome se dešava, nitko nije zbog toga stradao.
A razlika u mojoj i njenoj satnici iznosi svega nekoliko kuna...razlika u moralnoj odgovornosti je velika do neba. A dvostruki lažnomoralni kriteriji u ovom balkanskom glibu u kojem živimo još i veći....



- 22:51 - Komentari (37) - Isprintaj - #

<< Arhiva >>