Umenjenice "Č/Ć" i "-ije/-je":

29.03.2015.


UMANJEINICE "-IJE/-JE":

Ključni pojam umanjenice se još ne treba usvojiti ali se bez obaveze može koristiti pri objašnjavanju.







UMANJENICE "Č/Ć":


Dijete samo iz nekoliko primjera izvodi pravilo
te na daljnjim primjerima može to pravilo samostalno primijeniti.

npr. crvić, leptirić, vlakić. Nadopuni: medvjedic, cvjetic, zidic.

Umanjenice na -ić:
psić
mišić
vlakić
stolić
medvjedić
slonić
ormarić
nosić
zidić
cvjetić
leptirić
crvić
vratić
bratić


Umanjenice na -čić:

mačić
račić
vučić
komarčić
obrščić
oraščić
krastavčić
limunčić
ključić

Obavijest:

28.03.2015.

Pisanje obavijesti:

Obavijest se piše u budućem vremenu.
U njima moramo odgovoriti na pitanja:

TKO (će sudjelovati)?
ŠTO (će se održati)?
KADA (će se održati)?
GDJE (će se održati)?
ZAŠTO (će se održati)?

Zašto - (npr. povodom dana obilježavanja toga i toga...., da bi se zabavili!... da bi nešto naučili!.... da bi promicali ekološku svijest (prodaja platnenih vrećica) itd...

Prvi primjer:
U subotu, 25. rujna 2015., od 9 do 14 h, će se u dvorani za TZK OŠ A.G. Matoša, održati razmjena udžbenika. Pozivamo učenike i roditelje sudjelovati u prodavanju starih udžbenika. Pozivamo vas zato što će se ovi udžbenici, koristiti i sljedeće godine.

Kada? Dan, datum, sat
Gdje? škola, prostorija
Što? Razmjena udžbenika
Tko? roditelji, učenici
Zašto? zato što će se sadašnji udžbenici koristiti i sljedeće godine

Drugi primjer:
U utorak, srijedu i četvrtak, 23, 25 i 26. ožujka 2015., od 15.30 h do 17.00 h, u predvorju naše škole, održati će se uskršnji sajam. Prodavati će se ručni radovi koje su izradili učenici u sklopu naše zadruge "Gustav".
Pozivamo učenike, mame, tate, djedove, bake i susjede doći i kupiti naše proizvode.

Kada će se održati?
Gdje će se održati?
Što će se održati? Uskršnji sajam
Koga se poziva sudjelovati? mame, tate, djedove, bake, učenike

Treći primjer:
U petak, 27. ožujka 2015. u 17.00 održati će se "večer matematike". "Večer matematike" održati će se u učionicama 2.a i 2.b razreda. Sudjelovati će svi učenici drugih razreda. Zajedno ćemo se zabaviti i nešto novo naučiti. Pozvani su i roditelji.

Kada, gdje će se održati?
Što? Večer matematike
Zašto? da se zabavimo i nešto novo naučimo

Pomoć pri usvajanju pisanja obavijesti može biti:
"postavljanje pitanja na izjavnu rečenicu koja ima mnogo priložnih oznaka"


Marko ujutro u kupaonici pere zube, jer ne voli ići zubaru.
TKO - KADA - GDJE - ŠTO - ZAŠTO

Učenici 2.a u proljeće idu na izlet u Maksimir, da bi se upoznali s proljetnicama.
TKO - KADA - GDJE - ZAŠTO

Mirta svaku večer s mamom u kuhinji vježba tablicu množenja jer je sljedeći tjedan ispit iz matematike.
TKO - KADA - ŠTO - ZAŠTO

Opisivanje:

Plan opisivanja:

Opis biljke (cvijeta):
1. list (sitan, velik, nazubljen, uzak, širok, duguljast, grmolik, raste iz zemlje, raste iz stabljike...)
2. latice (boja, broj latica, duguljaste, okrugle...)
3. stabljika (debela, tanka, tvrda, mekana, ima trnje, ... )
4. korijen
5. Kada cvate?

*U wikipediji su dobri, sveobuhvatni opisi biljaka.

Opis lika:

1. osobine: (hrabar, uredan, pristojan, dobar sportaš, zabavan, marljiv, dobar prijatelj)
2. oči (sitne, krupne, male, velike, boja, trepavice, obrve)
3. nos (mali, veliki, srednje veličine)
4. uši (velike, male, klempave, srednje velike)
5. kosa (gusta, rijetka, boja, kovrčava, ravna, kratka duga, valovita)
6. visina (..)
7. odjeća (...)
....
hobiji... kućni ljubimac


Opis predmeta:

1. oblik
2. veličina
3. dijelovi
4. boja
5. namjena

Niječnice:

Niječnica - riječ napisana u niječnom obliku.
Negacija - ne i ni
Glagoli imaju niječni i jesni oblik.
Jesni oblik glagola: jedem, jesam, znam, hoću (ću)
Niječni oblik glagola: ne jedem, nisam, ne znam, neću (glagolska niječnca)
Glagolska niječnica je "niječni" oblik glagola.



Osim gore navedenih, sve ostale glagolske niječnice pišu se odvojeno.
"SVE" neglagolske niječnice pišemo spojeno: (popis ispod)


Učeniku je dovoljno dati popis niječnica koje se pišu spojeno, te mu objasniti da se sve ostale pišu odvojeno.

3 IZNIMKE:
*Ima niječnica glagola, koji pišu zajedno zato jer predstavljaju semantičku cjelinu (cjelinu koja ima samostalno značenje). Ovih riječi ima jako malo. Učenici će se susretati samo s riječju "nedostajati".

npr. nestajati, nestati, nedostajati, unesrećiti, onemogućiti, iznevjeriti, negodovati....




DŽ ILI Đ?

27.03.2015.

Svrha popisa:
Kada učenik piše sastavak može samostalno pogledati kako se što piše.



džip, džep, džem, džudo, džemper, džungla, džoker
kandža
pandže, patlidžan, pidžama
svjedodžba
udžbenik

Đ

buđenje
đurđica, đon, đuveč, đak
između, izađi,
leđa, lađa
Mađarska, mađioničar
ozlijeđen,
rođak, rođendan, rođenje,
smeđi, svađa
tvrđava
vrijeđati, vođa
uvrijeđen, uzbuđen
žeđ, zaleđen,


ABC "-ije, -je"

26.03.2015.

Svrha popisa:
Kada učenik piše sastavak može samostalno pogledati kako se što piše.

-ije:

B - brijeg, bijelo
C - cijev, cvijet
D - dijete, dijeljenje
G - gnijezdo
K - kliješta, krijesta
L - lijek, lijekovi, liječnik, lijevak, lijepo,
M - mlijeko
N - niječnica, nesvijest
O - obavijest
P - pijetao, pripovijetka, pripovijest, pijesak, prolijevati,
R - rijeka, riječ
S - sijeno, slijed, smijeh, siječanj, svijeća, svijet, snijeg,
T - tijesto, tijelo, tijek,
V - vrijeme, vijest, vijenac
Z - zvijezda


-je:

C - cjedilo
D - djed, djece, dječak, djevojčica, djelitelj, djeljenik, drvosječa,
I - izvještaj
L - ljepota, ljekarna, ljeto,
M - mjesto, mjesec
N - naljepnica, namještaj,
O - osjećaj, odjeća
P - posjeta, proljeće, podjela, promjena, proljetnice
R - rješenje, redoslijed,
S - sjever, sjećanje, sjena, smjer, sječa, snjegović, snježeno, smijeh,
T - tjelesni, tjedan, tjelovježba
V - vjetar, vjeronauk
Z - zavjese

"Školski" ključni pojmovi:

Školski ključni pojmovi na -ije / -je:
(S ovim riječima se učenici pojačano susreću u nastavi.)

matematika:
dijeljenje, djeljenik, djelitelj, rješenje, uvećaj, podijeli,

hrvatski:
riječ, rečenica, uskličnik, vrijeme radnje, mjesto radnje, redoslijed događaja, pjesma, izvještaj, tijek događanja,
vijest, obavijest, pripovijest, pripovijetka, niječnica, niječna rečenica, dječji roman,

priroda:
tjedan, mjesec, proljeće, siječanj, ljeto, odjeća, lijek, lijekovi, ljekarnik, ljekarna, liječnik, proljetnice, rijeka, mlijeko, mliječni proizvodi, proljetnice, vjesnici proljeća, tijelo, prijevozno sredstvo, lijevo,

ostali predmeti: povijest, tjelesni, vjeronauk,





Veliko slovo:

25.03.2015.


Gradovi

- sve veliko osim (i, u, na, pod)
npr. Vela Luka, Sveti Martin pod Okićem

Ulice i trgovi
- veliko pišemo prvu riječ u nazivu i vlastita imena.
npr. Trg Marka Mažuranića
Ulica baruna Trenka

rastavljanje na slo-go-ve:
Jedan otvornik = jedan slog
gra-fo-skop, po - ne -dje - ljak, ka - me - nac

Slovo (R) može zamijeniti otvornik
kr - let - ka, dr -vo, prst, pr - lja - vo, mr - kva, u - tr - ka, os - tr - vo

Računske tablice:

Logički zadaci riječima:

24.03.2015.

Prvi primjer:


Zanimljivo je da učenik može i matematički prikaz pretvoriti u zadatak riječima.
To je odlična vježba za logičko razmišljanje.

Učenik iz gore navedenog matematičkog primjera iščitava:
"Količnik brojeva 10 i 5 uvećaj za razliku brojeva 8 i 4."

Drugi primjer:

Treći primjer:

Razlikovanje 1. i 2. faktora

2 + 2 + 2 = 6
3 x 2 = 6


1. faktor = nam govori koliko puta zbrajamo
2. faktor = nam govori koji broj zbrajamo


Trik kako to razlikovati:

Prvo pišemo broj koji nam govori koliko ima skupova.
Pišemo znak "puta".
Zatim pišemo broj koji nam govori koliko svaki skup ima elemenata.

npr. Skup je košulja, a elementi su gumbi.
Skup je tanjur pun kolačića, a elementi su kolačići u njemu.
Skup je ruka, a elementi su njezinih 5 prstiju.
Skup je pas, a elementi su njegove 4 noge.
Skup je košara sa jabukama, a elementi su jabuke u njoj.

Kao što možemo zaključiti skup je u svim slučajevima veći od njegovih elemenata.
(Ruka je veća od prsta, košara sa jabukama je veća od jabuke, košulja je veća od gumba.)

Treba učeniku postaviti pitanje:
Što je veće u računskoj priči, košulja ili gumbi?
Ono što je u računskoj priči veće, to ćeš u množenju napisati na prvom mjestu,
a ono što je manje na drugom mjestu.
Npr. Imamo 5 košulja, sa po 4 gumba. Koliko gumbiju imaju košulja?
Košulja je veća i zato prvo pišemo koliko ima košulja, (pa znak puta), a zatim koliko gumba ima svaka košulja.
5 x 4 = 20

Svi učenici kojima sam pojašnjavala na taj način, odmah su to uspješno primjenjivali.

prvi primjer:
Imam 4 košulje (košulja je veća)
a svaka ima 5 gumba.
Koliko ukupno gumba imaju sve 4 košulje?

4 x 5 = 20

drugi primjer:
Imam 5 pasa (pas je veći)
a svaki ima 4 noge
Koliko nogu ima svih 5-ero pasa?


5 x 4 = 20

treći primjer:
Imam 2 ruke (ruke su veće)
a svaka ruka ima 5 prstiju
Koliko imam prstiju na obje ruke?

2 x 5 = 10

četvrti primjer:
Imam 5 košara (košara je veća)
a u svakoj košari je 9 jabuka.
Koliko jabuka ima ukupno?

5 x 9 = 45

peti primjer:
Imam 8 gumba (gumb je veći)
a svaki gumb ima 4 rupice.
Koliko ukupno rupica imaju svi gumbi?





Sljedeći mjesec >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Dijeli pod istim uvjetima.