SVEPRISUTNOST

30.03.2016.



Image and video hosting by TinyPic
slika: digital artist UnicFantasy

Ja postojah kada ne bijaše
ni imena ni predikata,
imena i predikati nestadoše
u odnosu na nas
u doba kada se tama
prostirala nad bezdanom,
a duh Božji lebdio
nad vodama i kada još
ne bijaše pitanja o Ja i Ti.

A onda potražih Boga
u kršćana i nađoh ga na Križu,
pođoh u stare hramove idolatrije
i nađoh ga u gatkama.

Uđoh u pećine Hire
i pronađoh ga u paucima,
uputih se prema planinama Kavkaza
u prapostojbinu naših naroda
i nađoh boravište "anqa".

Potom se uputih prema visinama Jeruzalema
i nađoh ga u Davidovim hramovima,
a onda se obratih filozofiji
i nađoh ga u Bubera,
a onda pođoh prema mjestu
velikoga Božjega uskrsnuća
i nađoh ga u bijelim anđelima.

Najposlje zavirih u svoje srce
i ondje Boga također ugledah,
jer se Božja sveprisutnost
očituje u svim
sveobuhvatnim Vizijama
kao i viziji Tvoračke Ljubavi.

Takav je Bog koji živi vječno i ljubi,
Jedan u Mnogom,
Jedno u velikim božanskim zbivanjima
ka kome svekoliko stvaranje kreće
nađoh ga u biblijskim tekstovima
velikim božanskim riječima
koje jesu "prve",
ali nisu "jedine",
jer se sveprisutnost Božja
očituje svugdje.


http://www.magicus.info/hr/magicus/tekst.php?id=70039

ČESTITKA

26.03.2016.





DRAGI ČITATELJI I ČITATELJICE ,

ČESTITAM USKRS,

NEKA VAM JE SRETAN I BERIĆETAN,

SRDAČNO VAS POZDRAVLJAM IZ ADELAIDEA,

ZLATAN


O STILU HRATSKE PJESNIKINJE JADRANKE VARGA

18.03.2016.

Pa, htio bih reći par riječi o stilu poezije hrvatske pjesnikinje Jadranka Varga. Naravno, nije moguće ovom prilikom izbjeći par općih navoda koji se tiču stilistike kao jedne jezične znanosti o stilu. Stil je naopćenitije shvaćen kao način izražavanja jezikom, način na koji je misao izražena i njena skladnost sa mišlju, osjećajima, namjerama i htijenjima onoga koji govori, odnosno onoga koji piše.

Svaki čovjek posjeduje određeni vokabular kao svoje sredstvo za misaono, osjećajno i duhovno izražavanje što čini autentičan individualni stil. U svakodnevnim susretima upravo na temelju načina na koji netko izražava svoje mišljenje, mi vršimo procjenu karaktera čovjeka sa kojim razgovaramo.

Kada je sadržaj koji slušamo ili čitamo u skaldu sa formom u kojoj je prezentiran taj sadržaj, mi kažemo da smo upoznali, razgovarali ili da smo čitali zanimljivu osobu koja ima autentičan, neobičan ili lijep stil, jer je na primjer ta osoba uspjela kod nas pobuditi stvarne slike, konkretne slike koje mi čulno doživljavamo.

Tako čitajući književna djela upravo zbog svog osobnog emocionalno-misaonog stava koji doživljavamo preko slikovitog karaktera pjesničkog jezika koji čudesno preobražava svakodnevni jezik, mi razumijevamo vlastitu istinu o našem vlastitom životu.

Stvaralačkim talentom pjesnikove misli i emocije otjelovljuju se i žive konkretne slike pune odgovarajućeg smisla i značenja. Stlske figure prirodni su izraz umjetničkog načina mišljenja, osjećanja i komunikacije.

Književnik se drugačije i ne može izražavati, jer njegova misao i njegova emocija i umjetnička potreba, da se one predstave u čulnom obliku, nagone da se svakodnevni jezik preinačava u skladu sa svojim umjteničkim potrebama kako bi izrazio svoje duhovne sadržaje. No, svatko od nas ih nesvjesno koristi kao prirodan izraz ispoljavanja misli i osjećaja kada želimo postići ekspresivnost i snažno emocionalno i duhovno prodrijeti do sugovornika.

Svaki puta kad želimo sugestivno djelovati, mi koristimo određenu stilksku figuru kao što su usporedbe, epitet, hiperbola, gradacija kako bismo riječima izvukli najdublji smisao za određenu situaciju.

„Upoznajući prirodu i funkciju pojedinih figura osim što možemo bolje osetiti i razumeti karakter i prirodu jednog umetničkog dela, osposobićemo da u svakodnevnom govoru korišćenjem promenom značenja neke reči (takozvani tropi), ili promenom mesta reči u receniči (takozvana inverzija) i korištenjem karakteristične sprege nekih reči tj. koristeći stilske figure u užem smislu reči jezgrovito i ekspresivno predamo nekome rečima misli.“


http://www.inter-caffe.com/lista-1043.html

Prema svemu ovome do sada rečenom, stil hrvatske pjesnikinje Jadranke Varga je doista nešto na vlastito njeno čime se ne bi mogla pohvaliti velika većina onih koji na ovaj ili onaj način pokušavaju imitirati ili kopirati njeno jezično izražavanje.

Razlog tome je u neobičnosti osobe koja nam predstavlja svoju poeziju pa onda nije čudno, da je i njena poezija jednako tako čudesna i neponovljiva i lako prepoznatljiva svakome tko se sa njome upozna već sa prvim njenim radovima. Nitko u Hrvatskoj i šire ne piše na takav osebujan način kao Jadranka Varga. Odatle je pomalo smiješno kada osjetimo kako se iz inata ili nekako drugačije kopira i imitira, mada je to nemoguće, jer je stil kao što rekosmo sam pjesnik, sama osoba sa svojim životnim nastojanjima, sa svojim tragizmom, patnjom i neobičnošću koja izvire iz njih.

Stoga bismo mogli reći, da mnogima ne uspjeva reprodukcija njenog stila, jer je za tako nešto potreban ipak volumen životnog iskustva i životne drame koja ostavlja biljege i u literaturi pjesnika.

Konačno bismo mogli reći to, da će autorica sačuvati svoj identitet već samom činjenicom vlsatitog stvaralačkog genija i stavom, da u svakoj prilici i u svakoj životnoj situaciju bude to što ona već jest. U tom slučaju nema opasnosti, da će netko drugi uspjeti upropastiti ovu lijepu poeziju kojoj je suđeno, da bude kamen međaš suvremene hrvatske poezije.

Lt. dr. Zlatan Gavrilović Kovač,
Adelaide, 17.3.2016.


http://www.magicus.info/hr/magicus/tekst.php?id=124318

Image and video hosting by TinyPic

GEORG LUKACS

17.03.2016.




U nas su se svi bavili Georgijem Lukacsom. Povezuje se ruskom realističkom tradicijom po tome što je zagovarao projekt socijalističke kulture, što se držao teorije odraza u umjetničkom stvaranju, što je pokušao izgraditi sustavnu marksističu estetiku i teoriju književnosti, a povezuje ga i činjenica, da je za razliku od mnogih židovskih intelektualaca za vrijeme nacizma prebjegao u Moskvu i tu je sačinio u ratnim uvjetima svoje poznato i utjecajno djelo „Razaranje uma“. Kasnije su mu razni naši kulturnjaci brojali koliko je puta u toj knjizi spomenuto ime Staljina pa su izbrojali više od 20 puta mada je istina, da je taj broj upola manji.

Kritiziran je kod nas zbog inzistiranja na realističkoj literaturi pa onda zbog inzistiranja na načelu tendencioznosti, zbog materijalizma, zbog slijepog vjerovanja u socijalistički preobražaj društva, zbog kritike kapitalističkog postvarenja, jer je tobože to nešto o čemu mi možemo samo sanjati, zbog vjere u proleterijat koji je intendiran na točnost i zbog kojekavih dugih gluposti, da bi danas u nas posve bio zaboravljen i napušten od mnogih.

Njegov interes je pokušaj, da se izgradi jednu univerzalnu proletersku teoriju kulture, ali u težnji sačuvanja istinskog bogatstva i vrijednosti europske kulturne baštine, on inzistira na tome, da se socijalistička kultura nadoveže na građansku i da je prevlada dakako. Kada je primijetio kako u Sovjetskom Savezu ima književnih djela u kojima ljudi nastupaju kao stvari napali su ga također i u socijalsitičkom taboru.

Govoreći o problemima golog opisivanja površine u romanu, on ističe da takve tendencije zapravo pretvaraju ljudske vrijednosti u puke stvari. U suvremenim ruskim romanima, izuzev Šolohova, često glavni karakteri imaju ulogu stvari, a ljudi samo isporučuju materijal za ilustraciju i tako se u tim romanima novi čovjek ne pojavljuje kao gospodar stvari, nego kao njihov dodatak kao ljudski sastojak jedne mrtve prirode. Ta dominantna metoda opisivanja proturječi osnovnoj povijesnoj činjenici naše epohe. U tim se knjigama tvrdi, da je čovjek postao gospodar stvari i da je kao takav i opisan, ali to umjetnički ništa ne koristi.

Umjetnosti pripada funkcija, da reproducira i odrazi objektivno stanje stvari i kod njega se funkcija umjetnosti ne sastoji u stvaranju nečeg novog, već prvenstveno u spoznavanju. Svestran čovjek u kojem se slobodno i harmonično razvijaju njegove ljudske sposobnosti najbolje se prikazuje u realističkoj književnosti i on smatra, da je realistička književnost umjetnost budućnosti. Odatle proizilazi kako je umjetnički sadržaj centralni estetički problem i osnovna vrednota umjetnosti. U sadržaju umjetničkog djela govori se o stvarnosti, a umjetnost je jedno snažno sredstvo u konkretnoj borbi za preobražaj stvarnosti.

Zato je Lukacs za tendencioznu književnost, za umjetnost koja može neposredno poslužiti ciljevima revolucije, a kako ta tendencija ne smije biti nakalemljena na prikaz stvarnosti, već mora izražavati same tendencije koje u stvarnosti objektivno leže, Lukacs naziva vjernim prikazivanjem upravo tu stvarnost koja ima tendencije, da se preobrazi, a vjerno prikazivanje stvarnosti naziva realizmom. Dakle, Lukacs na književnost gleda kao na snažno ideološko oružje koje može pomagati radničkoj klasi u njenoj borbi za bolju sutrašnjicu. Zato njega ne zanima književnost kao izolirani izvor estetičkog doživljaja, već kao jedan od odraza materijalne osnove dustva.

„Prema mome mišljenju realizam znači pored istinitosti detalja i vjerno slikanje tipičnih karaktera u tipičnim okolnostima.“

Ova definicija izriče zahtijev, da književnost bude istinita, da svakim svojim detaljem služi istini. Dekadentna književnost je ona koja lažno prikazuje stvarnost. Tako dekadencija unekoliko postaje obilježjem reakcionarstva i pri tome Lukacs misli na značenje koje se pripisivalo francuskoj inteligenciji potkraj 19. stoljeća u onom njenom sloju koji se povlačio iz objektivne stvarnosti u svoj izolirani svijet umjetnih podražaja. Iz toga proizilazi, da su moderni pisci apologeti bijega iz stvarnosti.

Njegova polazna osnova je, da estetsko treba promatrati ne samo u njegovoj genezi, nego i u cijelom toku njegovog razvoja kao društveno povijesnu pojavu. Struktura svakog individualnog djela, kako u pogledu oblika tako i u pogledu sadržaja, mora uvijek biti povijesnog karaktera. Stvarni odnos socijalnog naloga prema djelu takav je, da ukoliko je djelo više organsko utoliko ono više može ispunjavati socijalni nalog koji je izazvao njegovu pojavu. Ovo poimanje uzajamnih odnosa između individualiteta djela i socijalnog naloga usmjereno je protiv oba pogrešna ekstrema. Jednoga, protiv prakticizma koji od svakog umjetničkog djela zahtijeva neposrednu korisnost ograničavajači ga na dnevne zadatke i sa druge strane isto tako apstraktnu i antiumjetničku teoriju lart pour lart teoriju o tobožnjoj potpunoj nezavisnosti umjetničkog oblika od svake socijalne potrebe.

Kapitalizam zauzima u ovom pogledu osobenu poziciju. On istovremeno izobličava čovjeka koju donosi kapitalistička podjela rada kao što vladajuće klase djeluju kao neprijateljski raspoložena sila prema kulturi, dok sa druge strane slobodno vrijeme u okvirima kapitalističke proizvodnje i podjele rada dobiva sasvim problematičan karakter.

Kapitalizam je i u sferi slobodnog vremena uveo ništavnost i bezsadržajnost tog slobodnog vremena. Velika većina i neodraslih osoba i staraca obuhvaćena je ovom bezsadržajnom, bučnom i besmislenom radinošću i svaka analiza pokazuje kako se besmislenost ka obavljanju poziva prerasta u besmislenost oslobađanja od njega. Ova neograničena vladavina besmisla nad celokupnim životom ljudi u kapitalizmu je sigurno važan psihološki izvor specifičnih snaga današnje religiozne potrebe i u njoj se opeta može pronaći bezsadržajnost koja karakterizira život, rad i slobodno vrijeme. Ovu psihološku bazu koja je nihilizam, iracionalizam i očajanje, teško je socijalno i psihološki uzdrmati.

Njihovo prevladavanje je moguće samo putem koji su označili Marx i Lenjin putem preobražaja onih oblika života koji ih proizvode i reproduciraju. Lukacs je, dakle, je znao da religiozna potreba može odumrijeti samo kada čovjek uspije, da sve duhovne i duševne energije koje s do tada mogle djelovati samo u religioznim oblicima, pretvori u -pune smisla- sastavne dijelove ovostranog života proživljenog sa puno smisla. Tako, kad govori o religiji, on misli na religioznu potrebu i tako i treba razumjeti ove redove kojima ćemo završiti svoja razmatranja.

„Tko ima znanost i umjetnosti

ima i religiju

tko njih dvije nema

neka ima religiju.“

--------------

Lt. dr. Zlatan Gavrilović Kovač


http://digitalne-knjige.com/oxwall/blogs/post/1969

NOVI REALIZAM SUVREMENE KNJIŽEVNOSTI

15.03.2016.

Image and video hosting by TinyPic

Nema nikakve sumnje, da je Čehov veliki ruski pisac koji literarno izražava ruski život druge polovice 19. stoljeća i to od njegove „Šarenih priča“ iz 1886., “Ujka Vanje“ iz 1897. ili „Tri sestre“ iz 1900. godine, što obuhvaća eriod od ravno 25 godina. Međutim, problem je ovih drama u tome, da one više ne korespondiraju suvremenom vremenu niti događajima koji se vežu za današnja vremena.

Mi se još, naravno, smijemo njegovoj „Prosidbi“, ali više u smislu jednog vremena koje je prohujalo i ostavilo svoja svjedočanstva u literarnim nastojanjima ruskih prvaka koji su imali namjeru oslikati karaktere i život provincijske zabiti i koji su najvažniji filozofski problemi bili prisutni u generaciji neposredno pred Prvi svjetki rat i Oktobarsku revoluciju. Ta stvarnost je nama današnjima prilično strana i ja ne vjerujem, da ona odgovara duhovim potrebama najmlađe generacije današnjice. Odatle i estetika i estetička problematika kod Černiševskoga ili Lunačarskoga koji ima na umu proletersku kulturu i novu ideju socijalističkog realizma pa onda estetika kasnoga Lukacsa koji je nastojao na projektu socijalističke kulture i umjetničkog djela kao svojevrsne socijalne istine, nema više onakav smisao kakav je on vrijedio za generacije koje su nam prethodile. Odatle se čini, da je potrebito razmišljati o jednoj novoj estetici i jednoj novoj literarnoj teoriji koja bi isto tako imala u vidu obilje i bogatstvo naše svakodnevne socijalne i duhovne zbilje.

Mi polazimo od stajališta kojega smo formulirali u „Kozmologiji zlatnoga prstena“ u odjeljku „Transcedentalni jezik poezije“ koji ovdje čini prvi element razmišljanja o novom realizmu:


PRVI STAV

TRANSCEDENTALNI JEZIK POEZIJE


Prema Aristotelu, poezija je kao i teoretska znanost „više filozofska i od dubljeg značenja“, nego povijest zato što se poezija bavi onim što je prožimno i univerzalno, dok se povijest obraća onome što je posebno i pojedinačno. Aristotelova primjedba je jedan od mogućih izvora široko prihvaćene razlike između dvije tobože različite vrste znanosti: nomotetičkih koje nastoje utvrditi apstraktne opće zakone za događaje i procese koji se mogu neodređeno dugo ponavljati i ideografske koje teže shvatiti ono što je jedinstveno i što se ne ponavlja.

Često se tvrdi, da su prirodne i neke socijalne znanosti nomotetičke, dok je povijest u tom smislu što predstavlja objašnjenje ljudskih zbivanja, za razliku od samih zbivanja prvenstveno ideografska znanost. Zbog toga se često tvrdi, da je logička struktura pojmova i objašnjenja koji su potrebni u ljudskoj povijesti u osnovi različita od pojmova i objašnjenja prirodnih znanosti. Ovu distinkciju s ovom terminologijom prvi je izložio Windelband u svojim raspravama o povijesti i prirodnoj znanosti. Ja, dakako, ne mislim biti previše opširan niti zahtjevan s obzirom na ovu temu, ali mogu iznijeti pred sud čitateljstva do čega je došlo moje istraživanje spomenute problematike.

Kao prvo ja sam posegnuo za Kantom i njegovom „Kritikom moći suđenja“ koja je općenito priznata danas kao jedan od jako važnih udžbenika iz estetike, ali koju opet danas više nitko ne čita. U prvom odsjeku pod nazivom „Analitika estetske moći suđenja“ njegove treće kritike Kant razlikuje estetičke sudove i one pojmove koji pretpostavljaju pojam o nekoj svrsi, jer je to onda teleologijska svršnost ili pak takva koja se osniva na samim osjetilima nekog predmeta. Prema ovoj Kantovoj distinkciji naš svijet je ispunjeni prostor iznad kojeg se u krugovima giba naše sunce. Teleologijska svršnost bila bi, da su onda oceani u našem svijetu „prostrano carstvo vodenih bića kao veliko vodeno blago za isparivanja“. Ss druge pak strane, čisti estetički sud bio bi, naglašava Kant, ono što pjesnici čine kada imaju nadahnuća pa bi oni rekli:

„bistro vodeno zrcalo koje graniči sa nebom kad je miran, dok je naprotiv bezdan koji prijeti, da će sve progutati kad je nemiran, ali je unatoč tome uzvišen.“

I kant onda napominje: „Estetička je svršnost zakonitost moći suđenja u njenoj slobodi.“

Prema ovim Kantovim riječima nema nikakve sumnje, da je jezik poezije sastavljen od čistih estetičkih sudova, a ne od teleologijskih pa je prema tome transcedentalnog karaktera. Međutim, transcedentalni karakter u „Kritici čistoga uma“ Kant je pripiso jedino čistoj matematici, a o matematičkim sudovima govorio je kao o sintetičkima, to će reći, da su ti sudovi proizvod refleksije, a ne iskustva. Što to znači u ustrojstvu Kantove kritike spoznajnih moći, vidljivo je u transcedentalnoj analitici gdje se temeljni stav čistog uma formulira tako, da su sve pojave prema svom zoru ekstenzivne veličine.

Čista matematika određena je time što se niti jedna pojava ne može aprehendirati, odnosno biti uzeta u empirijsku svijest, nego sintezom raznolikog čime se proizvodi predstava prostora ili vremena. Ona je sastavljanje istovrsnog i svijest o sintetičkom jedinstvu toga što je raznoliko. Stoga je pojam veličine svijest o mnogolikom, a istovrsnome zrenju uopće kojom tek biva moguća predstava nekog objekta.

Čista matematika izražava kvantitativno određenje pojava i ono je temeljno i same se pojave uspostavljaju u svijesti. Ekstenzivnom veličinom naziva Kant onu u kojoj predodžba dijelova omogućuje predodžbu cijelog. Crtu koliko god ona malena bila ne mogu sebi predočiti, ako je ne povlačim u mislima odnosno, da od jedne točke ne proizvodim sve dijelove i da tek time označim ovaj zor. Isto tako je sa svakim pa i najmanjim vremenom. U njemu ja pomišljam samo sukcesivni tok od jednog trenutka do drugog pri čemu se pomoću svih vremenskih dijelova i njihova dodavanja proizvodi određena vremenska veličina. Na ovoj sukcesivnoj sintezi produktivne moći uobrazilje u proizvođenju likova temelji se matematička protežnost, geometrija sa njenim aksiomima koji izražavaju uvjete osjetnog zrenja apriori.

Tvrdnja, da su sve pojave prema svom zoru ekstenzivne veličine jedan je temeljni transcedentalni sud. Prema ovim Kantovim navodima, da je transcedentalni sud kako su sve pojave prema svom zoru ekstenzivne veličine proizilazi također, da i pjesništvo jest na pozicijama transcedentalnih, sintetičkih sudova koji počinju iskustvom, ali se na iskustvu ne temelje. Ovdje je riječ o pojmovima koji se izvode iz intuicije uz obvezu utvrđivanja njihova estetičkog karaktera i značenja.

I mi bismo, također, mogli dodati, uz obvezu utvrđivanja njihova emotivnog karaktera i značenja. Isto tako za poeziju se može reći, da za nju vrijedi Kantovo stajalište o ekstenzivnoj veličini naime onoj u kojoj predodžba dijelova omogućuje predodžbu cijeloga, jer „bistro vodeno zrcalo“, da se opet poslužimo Kantovim primjerom - može upućivati na more ili jezero ili fontanu što su sve modaliteti vodene površine kao što nas Tinovo promišljanje o mravu i prijateljstvu zadovoljava tek ukoliko imamo u vidu cjelinu njegove filozofije.

Prema tome, rasprava o konotativnom i denotativnom značenju jezika koja se vodi danas u teoriji jezika ili rasprava o leksemima koji su oblici samoznačne riječi koja predstavlja ukupnost svih svojih oblika i značenja, a koje proučava leksikologija ili leksemi kojima se bavi semantika ili rasprave o metafori i metonimiji, za nas predstavlja samo akcidentalne oblike ili izvedene oblike temeljne diskusije o transcedentalnom karakteru estetičkih sudova odnosno transcedentalnom karakteru poezije.


DRUGI STAV

UMJETNIČKO DJELO NASTAJE IZ ISKUSTVA ALI SE NA NJEMU NA TEMELJI


Cilj književnosti nije u vjernom slikanju ili preslikavanju predmeta. Ona preko toga slikanja i iza njega ostvaruje umjetničku istinu, a prikazivanje predmeta moguće je i na neumjetničke načine pa nam samo iz tih razloga književnost ne bi bila potrebita. Znači nije potrebno, da književnost ropski oponaša stvarnost, već je potrebno, da izloži bitnu istinu o stvarnosti. Međutim, to radi i znanost možda na daleko bolji način pa se čini, da su književnost i umjetnost izgubile svoj razlog postojanja, ako ne posjeduju nešto drugo što je daleko značajnije. Ovo drugo treba otkriti u stavu, da je zadatak umjetnosti ponovno uspostaviti konkretno. Dakle, kao što i priroda rađa i stvara novo, tako i umjetnost stvara nova konkretna bića, ali se plodovi umjetnosti razlikuju od prirodnih u jednom važnom pogledu: oni već u sebi nose jednu interpretaciju, sadrže vlastita bitna određenja tj određenja čije jedinstvo čini konkretno upravo konkretnim. Ono dakle nije vjerno slikanje stvarnosti, nego je sve snažnija konkretizacija i produbljavanje, konkretiziranje bića i produbljavanje smisla u njemu.

Svako značajnije umjetničko djelo na taj način ima vlastitu svijest ima vlastitu realnost. Lica, situacije, usmjeravanje radnje sadrže posebnu kvalitetu koja ni sa jednim drugim umjetničkim djelom nije zajednička i koja se potpuno razlikuje od svakodnevne stvarnosti. Što je umjetnik veći, što njegova snaga uobličavanja prožima jače sve momente umjetničkog djela, to je ovaj vlastiti svijet pregnantniji u svojim pojedinostima.

Dakle, umjetničko djelo iako polazi od stvarnosti na nju se ne može svesti, umjetničko djelo se zato može usporediti sa stvarnošću kao nova stvarnost, stvarnost i privid su dio umjetničkog djela. To je estetika novog realizma.


http://digitalne-knjige.com/oxwall/blogs/post/1965

http://www.magicus.info/hr/magicus/tekst.php?id=124237

<< Prethodni mjesec | Sljedeći mjesec >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Nekomercijalno-Bez prerada.