Priroda Djeca Mi

srijeda, 09.05.2012.

Bapske priče, seoske legende, usmena predaja - kako vam drago

Danas ljudi gledaju TV novele da bi se opustili i zabavili, a nekada su svoje priče živjeli, izmišljali, prepričavali i usmeno prenosili.

Godinama skupljam tkz." bapske priče" iz mog kraja i silno me zabavljaju. Do sada ih se skupilo oko dvjestotinjak, ali radujem se svakoj novoj i želja mi je skupiti ih jedan dan u malu knjižicu usmene predaje mog kraja.

Evo par pričica tek da se prisjetite kako je slične priče znala pričati i vaša baka.

Ove moje pisane su na "komerevačkom kajkavskom". Komarevo je smješteno na području mješanja kajkavskog i štokavskog (da ne kažem "štakavskog" ) tako da se tu miješaju jezični i kulturni utjecaji pa tako ni kajkavica nije čista, standardna kajkavica.


Vile



Moj je ded išel konjima u Piškornač. Konji su bili na paše po noći u polju i videl je da vile igraju kolo. Ma, ni on znal da su vile – žene, žene je mislil. Nji, ne znam kuliko, 8 jal 12, tak je mene ded divanil. Veli, a ja šta ću, ono kolo se vrti uokrug, kaj da se predivo mota, a ja prebijem preko toga kruga, prelitim ja, al jedna se odvoji i za menum i lupi me šakum za vrat. I nabila mu je MOZEL, čir, iza vrata, velik kaj šaka kak ga je udrila, al ni on išel doktoru, prešlo mu je to. Imal je sreće…



Drugi put je opet išel u Sinokoše s konjima, jašil na konju, odvel je, ostavil i kad se vraća, ŽENA IDE. Dugačke, veli, lasi, žena ide, ja za njum. Ona predmenum, ja za njum. Ona brže, ja za njum, ona opet brže. Ma kakvi, veli, ni to žena, ona za čas prekorači živicu.



- E, ne buš ti mene utekla.



Ded dalje za njum, ima velke lasi, kad malo bliže – bome ona lepo ima i kopita. Bome, ni to žena, to je vila.



I ded moral odustati.







Čudo



Ded je imal kuburu, a gore je, tu kraj vratnic, Bože slobodi, valda sedelo to čudo – vrag. Veli ded:



- Ja pucam, nikak ga ubiti. Sav sem panj pocepal de je sedel gore kod vratnic, al ga nikak nis mogel ubiti. Očel je on sam. Ujutro ja dojdem, panj sav potrgan, al njega ubil nisem.



Šta je tu delal, ded ne zna, al da ga je videl – je.



Crni patulek



Crni je dolazil u ižu Benčićevu. Ako mu je žena koja je kuvala zasolila žgance, on baci žganjčenjak za njum, a ako nije, on pojede. Vele, znal je donesti u ćupu zlata.



Da, da, kod ote gore Benčićevi. Vele da su ga našli jeden dan pod pečjum. I imaju oni njega naslikanoga na iže. Uza Tomu Benčićevoga je iža i naslikan je, ak ga nisu otpilili i bacili.



- Ko ga je naslikal?



- Ne zanm ja, morali su ga naslikati, ak su imali kakve koristi od njega, pradedi i ko…



Vilinsko kolo



U davna vremena, prije možda, nekoliko stotina godina, ljudi su bili siromašni i svuda su išli pješke. Taj je čovjek rodom bio iz Donje Mlinoge, a iz Petrinje je išao sa sajma. Utorkom je bio sajam. Obučen je bio u narodnu nošnju, za pasom čemer(pojas) i kubura, šešir na glavi i pušio je lulu, kao svi ljudi tog doba. Kad je došao do Hrastovice, tamo je kod sv.Bartola bilo dosta vinara, sjeo je malo u kuću kod prijatelja, popio vina, odmorio se i dalje. Došao do Banove strane, tamo je jedan točak, tu se malo umio, osvježio, prešao prugu kod vaktarne u tješnjaku, i nastavio dalje, ali već je bilo kasno, blizu pola noći.



Došao do Tješnjačkog mosta, vidi on, na mostu plešu djevojke u bjelini.



Priđe on, one stanu i gledaju ga. Jedna, glavna reče:



- Djede, baci toga gada iz zuba.



- Zašto da bacim, ja bez toga ne mogu.



- Baci tog gada.



- Neću, neću da te slušam, ja bez toga ne mogu bit.



I treći puta ona ponovi, a on odbije. Zgrabiše njega vile u svoje kolo, i on je s njima pleso, ni sam ne zna koliko dugo, sve dok nije podero svoje nove opanke TERKIJAŠE. Kad su ga konačno pustile morao je ostatak puta preći bos. Kad je konačno došo kući, nakon 3 dana je umro.





Svi smo mi odrasli uz neke takve priče, pa ukoliko znate nekoga tko ih se još sjeća ili se i sami sjećate onoga što vam je baka pričala - javite mi se, da zabilježimo i spasimo predaju naših starih od zaborava.
kontakt mail: prirodadjecami@gmail.com

- 11:16 - Komentari (3) - Isprintaj - #