Predstavljanje igre goa počeli smo kroz stavljanje kamenova na ploču, stvaranje grupa, te njihovo zarobljavanje i spašavanje. Stigli smo tako i do sigurnih (živih) skupina. I sve to o kamenčićima na ploči, kao da se čitava igra vrti samo oko njih.
Igrajući, protivnici, stavljajući kamenčiće naizmjenično na ploču, stave ih isti broj. Moguće je da crni, koji igra prvi, stavi jedan više na ploču, ako je on posljednji igrao. Uspiju li ih obojica sačuvati, činilo bi se da su jednaki. To međutim nije tako.
Ima još nešto na ploči, što igrači ne stavljaju na ploču, a što je sastavni dio pozicije. Upravo to je ono što će činiti razliku među igračima. Što vidite u nekoj razigranoj poziciji? Tu su crni i bijeli kamenčići, ali i još nešto. To su slobodna sjecišta, na koja još nisu stavljeni kamenčići, a možda do kraja partije neće niti biti.
Prisjetite se nedavnog slučaja života grupe na drugom redu. Imamo tako nešto na prikazu 1. naše slike. Reklo bi se, da crna grupa ima dvije životne toče ( G1 i H1 ). Crni tu ne treba igrati i bijeli mu ništa ne može, jer i nakon napada na jednu od navedenih točaka, crni ima obranu igrom na drugu. Tako uvijek ima poznata nam ‘dva oka’. On ovom slobodnom površinom suvereno vlada, a ona je veličine četiri sjecišta, a to su 4 poena. Kada bi crni bez potrebe igrao na jednu životnu točku, bez da ga bijeli napadne, pokrio bi si jedno sjecište i tako sam sebi smanjio broj poena na prostoru.
Pogledajte sada prikaz 2. Bijela skupina ograđuje slobodan prostor od 11 sjecišta (poena). Opstojnost bijelih kamenova nije upitna, jer se tu mogu raditi oči na razne načine. Na napade protivnika bijeli ima više dobrih odgovora. Pitanje je, isplati li se crnom uopće i uskakivati u područje nadzora bijeloga? Ako crni uskoči, a bijeli mu ne odgovori, a da pri tome nije ugrožen život bijelome, crni bi izgubio kamenčić, a što često i više vrijedi i potez, koji je mogao negdje drugdje igrati uz neke dobitke.
Odškrinuli smo vrata prostora. Prazan dio ploče je najvažniji dio ove igre. Kamen je nešto, što tu stoji i predstavlja temelj gradnje. Praznina je mogućnost, je iskoristivost, je vrijednost, je razlika među suprostavljenim stranama.
Čak i u atari-gou, gdje je zadatak zarobljavanje određenog broja kamenčića, prazni dio ploče je bitan, pa kod jačih igrača i odlučujući. O svemu ovome ćemo u narednim postovima.
Svima Vama, kojima ovo izgleda interesantno, mogu kazati, krenuli smo u nešto meni posebno zanimljivo. Nisu tu samo suprotnost crni - bijeli, već i kamenčić i praznina, ja i neja, znanje i neznanje, napad i obrana, pobjeda i potraz….. i sve to u jednoj igri koja uz vizuelnu statičnost ima veliku dinamiku.
Idemo dalje. Novi korak, novi post. Sve je to cjelina. Haj bloger Mladen
Post je objavljen 02.08.2004. u 07:35 sati.