Prema „Didascalionu“ Huga od sv. Viktora, prvi je bio utemeljio biblijski kanon Amonije iz Aleksandrije, što se veli u poglavlju „De canonibus evangeliorum“. No, ukoliko pogledamo članak o biblijskom kanonu iz Wikipedije, nećemo naići na nikakvog Amonija. O njemu samom ipak postoji Wikipedijin članak, međutim on veli samo da se samo pretpostavlja da se radi o kršćanskom filozofu iz 3. stoljeća, te da se „možda radi o Amoniju Sakasu, neoplatonskom filozofu, koji je također bio iz Aleksandrije“.
Pokušao sam također naći Amonija u članku (sa interneta) indikativnog naslova „The Formation of Christian Theology in Alexandria“, no bez uspjeha. Ipak, u tom sam članku naišao na neke interesantne podatke, sa kojima autor, kršćanski teolog Wilem Oliver iz Južnoafričke republike, kao da potkrepljuje moju pretpostavku, o nastanku kršćanstva u Egiptu, odnosno Aleksandriji.
On tako navodi mišljenje jednog drugog autora, M.E. Fogarty-ja, koji veli eksplicitno da kršćanstvo ima svoj početak u Egiptu, i posebno u Aleksandriji. Fogarty također navodi da je u Aleksandriji bila osnovana katehetska škola zvana „Didaskaleion“, u kojoj su bili podučavani prvi kršćanski teolozi, Klement i Origen. (U svojoj knjizi „Od Zaratustre do Kena Wilbera“ bio sam naveo da je Origena podučavao Amonije Sakas, međutim ne u kršćanskoj, već poganskoj filozofskoj školi.)
U stvari, od svih navedenih izvora u Oliverovom članku, nekako najeksplicitniji jesu citati iz rada M.E. Fogarty-ja ('Egyptian Christianity: An historical examination of the belief systems prevalent in Alexandria C.100 BCE - 400 CE'). Tako on u navedenom djelu veli da „kako je kršćanstvo u prvom stadiju počelo hvatati korijene u Aleksandriji, tako je bilo okruženo utjecajima intelektualnog helenizma, isto kao i egipatske religije, rituala i ikonografije. Nije također moglo izbjeći određenu količinu utjecaja od starijih religija i filozofija u okolici. Mnogi elementi lokalnih religija utjecali su na rituale i uobličavanje nove religije, i mogu se pratiti kroz drevnu egipatsku relgiju, kultove Izide i Serapisa, kroz gnosticizam i hermetizam“. Dakle, od samog početka, ovi su vjernici bili pod utjecajem svih kultova i filozofija u gradu Aleksandriji.
Oliver navodi još jedno eksplicitno mišljenje, autora Waltera Bauera ('Orthodoxy and heresy in earliest Christianity'), koji smatra da je početna, izvorna i najdominantnija forma kršćanstva u Aleksandriji do vremena biskupa Demetrija bila heretična i posebice gnostička, pošto su gnostički učitelji poput Bazilida, Valentinusa i Karpokrata bili aktivni u gradu.
Post je objavljen 28.06.2021. u 08:09 sati.