Kraj 19-og i početak 20-og stoljeća, vrijeme rađanja dimenzije kojoj je darovano ime prostor- vrijeme, koja ustvari znači trajanje, dakle ritam, dinamiku, pokret i stvara prostor, univerzum, nas same. Kada razmišljamo o četvrtoj dimenziji, osjetilo za nju još uvijek nemamo, mislimo na Einsteina, kao njenog oca.
No sve je počelo nešto ranije, kada se počela razvijati Gaussova geometrija, geometrija zaobljenog prostora, višedimenzionalnog prostora. Sama predpostavka četvrte dimenzije je otvarala nove horizonte. Ona je, već u nastanku, poboljšavala i uljepšava sliku svijeta, omogućavala bolje sjedinjavanje dotadašnjeg znanja. Ako uspijemo svijesno spoznati i doživjeti sferu četvrte dimenzije, postajemo automatski dio univerzuma, univerzum sam.
Ta pretpostavka je zainteresirala pisce, slikare, filozofe i mistike. Pružala je mogućnost maštanja, misaonog stvaranja neke nove stvarnosti u prostoru. U djelima ruskog mističara
Petra Ouspenskog srećemo s idejom rješavanja svjetske zagonetke kroz spoznaju četvrte dimenzije. Po njemu, nisu svi preodređeni za doživljavanje četverodimenzionalne vizije, nego samo izabrani, oni koji posjeduju specijalnu energiju, koju je on nazvao, kozmička svjesnost.
Početak 20-og stoljeća je, znanstvenom terminologijom, ponovo, obećavao, staru, ideju transcendentnog raja.
Kao što obično biva, novosti u filozofiju i znanosti, prate i zbivanja u slikarstvu. U Rusiji se javlja futurizam, u Francuskoj kubizam.
U svim tim previranjima i traženjima u literaturi, slikarstvu i filozofiji znanost je ponudila rješenje.
Einsteinova teorija vezanosti mase i energije i teorija relativnosti i ovisnosti prostora i vremena i njihovo sjedinjenje u prostor- vrijeme, četvrtu dimenziju, je značila u isto vrijeme i otvaranje novih puteva ljudskoj spoznaji sebe u sebi i kozmosu.
dijana jelčić...
dinajina sjećanja, 12. 09. 2008.