Iva nas vodi na „šlajz“, do brane i ustave Velikog bačkog kanala,
zvanog i Francov kanal, koji je genijalno projektirao i uradio skoro do kraja Jožef Kiš,
mađarski plemić, uz pomoć brata Gabora, ali je tijekom radova degradiran i nije za
života dobio zaslužene počasti za kanal koji je oživio Vojvodinu.
"Veliki bački kanal je dio sistema Dunav-Tisa-Dunav. Dugačak je 118 km i povezuje Dunav
(kod Bezdana) sa Tisom (kod Bečeja). Između dva spomenuta mjesta skraćuje put za više
od 200 km, a koristi se i za vodoopskrbu ovog dijela Bačke u doba suše. Korito Velikog
bačkog kanala je široko 17 m, pri vrhu kanal je širok oko 25 m. Prosječna dubina kanala
je 3 m. Prokopavanje kanala je počelo 6. 5. 1793. godine. Kanal je prokopavan ručno,
a na njegovoj izgradnji bilo je angažirano 2000 radnika. Kanal je završen 1801, a
pušten je u uporabu 1802. godine. Njime su mogli ići i mali parni brodovi. Graditelji
kanala su dobili pravo da prevoze so od Rumunije do Beča. Kasnije je kanal nosio
imena Francov kanal i Kanal kralja Petra.
Voda u kanalu u gornjem toku, od prevodnice kod Bezdana do Crvenke, je pogodna
za kupanje, pecanje i ronjenje jer nema nikakve industrije. Voda u kanalu je vrlo
zagađena nizvodno od Crvenke pošto se u nju izlivaju otpadne vode iz industrijskih
postrojenja Vrbasa, Kule i Crvenke." (Wikipedia)
Po svojoj želji, graditelj kanala Jožef Kiš
sahranjen je na brdašcu iznad kanala, a na
grobu je epitaf koji je sam sebi napisao:
„Ovdje leži Jožef Kiš, mađarski plemić.
Da je on besmrtan, potvrđuje Francov kanal.
Da je smrtan, ovaj hladan mramor.“
(slika i priča Lastavica)
Post je objavljen 15.01.2016. u 06:26 sati.