Meditacija kod Vivekanande
Meditacija: lat – (meditirati – razmišljati, snovati) razmišljanje, udubljivanje u neki problem, duševno razmatranje. (Klaićev riječnik)
Meditacija ž. : udubljivanje, uranjanje u sebe, stanje susreta sa svojim bićem. (Anić- rječnik)
'Meditacija je most koji čovjeka spaja s Bogom. Puno je metoda i načina meditacije. No njena je glavna svrha pribaviti put izbjegavanja zablude maye (karmičke iluzije), uzroka sveukupne patnje i donošenja mira i blagoslova čovjekovu umu.' (Vivekananda, Meditacija, str 15)
Vivekananda je indijski mistik koji spada u neohinduističko razdoblje ( zapadna kovanica) koji je crpio svoje učenje iz advaita- vedante , nauk od dvije razine zbilje. Usnulo čovještvo koje ide u susret apsolutu. Vedanta bi bila vrhunac spoznaje. Veda= znanje i anta= kraj. Kraj znanja.
Neki od pojmova bitni za meditaciju:
Kroz cijeli univerzum se proteže energija koja ga tvori i prožima. Ona energija se naziva Šakti. Kada se univerzalna energija Šakti manifestira u biću, ona poprima drugo ime i postaje Kundalini. U čovjeku Kundalini je skrivena u osnovi kičme i čeka da prosija. Za tjelesne i mentalne aktivnosti većinom koristimo samo mali postotak ove energije, dok je ostali dio skriven, nesvjestan i neprobuđen. (Wikipedija)
Samadhi – transcedentalna svijest
Nirvikalpa samadhi- uzvišeno ostvarenje vedante
Yoga - sustav drevnih duhovnih i tjelesnih vježbi. Ima ih 4 osnovne:
• Karma yoga: yoga pokreta, djelovanja
• Bhakti yoga: yoga posvećenosti
• ynana yoga: yoga znanja
• Radha yoga: yoga konteplacije
Yogin – onaj koji upražnjava yogu.
'Meditacija je snaga koja omogućuje da se obranimo od svega.' (isto, str. 33)
• Na Zapadu se sve češće upražnjava Hatha yoga je najpoznatiji oblik yoge na zapadu, koji ljudi često koriste radi mnogih fizičkih i mentalnih dobrobiti, ali i dostizanja dubljih stanja u meditaciji.
U svojim učenjima Vivekanda na razne načine pokušava rastumačiti što bi bila meditacija i kako meditirati, a da nam vanjski svijet, ali i unutarnji ne odvlači pažnju i ne stvara prepreke do nemogućnosti meditacije. On sam kao dijete vrlo je brzo naučio meditirati. Govorili su za njega da je Nytia – siddha – onaj koji je rođen savršen.
To je naravno prednost pred drugima koji moraju uložiti puno više snage za ulazak u meditaciju. Mišljenja je da se meditacija ne može naučiti iz knjiga nego da je potreban kvalitetan učitelj.
Za meditiranje prepreka je um. Vivekananda uspoređuje um, koji nam odvodi pažnju od uranjanja u meditiranje, s nemirom poludjela majmuna koji je bez koncentracije i skače s grane na granu izložen raznim opasnostima-od ulaska demona u majmunovo tijelo do uboda škorpiona.
'Prema yoginima ,u tijelu postoje tri glavne živčane struje ili tijeka. Ida, Pingala i središnja Sushumna. Sve se one nalaze unutar leđne moždine. Ida i Pingala , lijeva i desna, nakupine su živaca dok je središnja Sushumna šupljina i nije sastavljena od živčanog tkiva. Ona nije čovjeku od koristi jer on radi samo putem Ide i Pingale. Kroz te živce struje neprekidno kolaju gore- dolje po čitavom tijelu gdje se nalaze potonule misli koje su postale automatske' (isto. Str 37)
Naša proživljavanja i naša djela događala su se pri svijesti, ali razlog i uzrok tim djelima zakopan je duboko u nama, u nesvjesnom.
Treba u u prvom redu svladati nesvjesno, a potom otići iz svjesnog.
Ako se to postigne otvori se Sushuma i struja prodire u nju i pomalo se penje i ulazi u razne lotus centre dok ne dospije do mozga.
Tek tada onaj koji meditira postaje svjestan svoje Božje naravi. Vivekanda misli da je nemoguće pronaći Boga izvan nas samih. Da bi postigli takvo stanje potrebna je koncentracija, uranjanje u sebe. Pri tom su potrebni određeni uvjeti.
Najprije mi sami trebamo postići stanje duha, razmišljanja i djelovanja: bez egoizma, ljubav prema drugome, blagost, bez ljutnje, bez straha, tko je čist- u duhovnom smislu, ne trči za nikakvim zemaljskim častima i tome slično. Posvetiti se razvijanju istine unutar nas samih. To su kvalitete budućeg yogina- onog koji meditira.
Zatim: potrebni su i vanjski uvjeti. Prostor, soba koja će služiti u te svrhe. Gdje će se nalaziti mir. Bez buke i bilo kakvih ružnih prisjećanja. Može i u prirodi na osami. A na kraju može se sve to postići i među masom ljudi ako se čovjek zna odvojiti od okoline.
Smirenost i sabranost, potom pričvršćivanje uma na jednu ideju. Najbolje Boga. Želite susret s Bogom. Sve prolazi. Bogatstvo, mladost, sve nestaje ostaje samo susret s tobom moj Bože.
Tri su stadija meditacije: Prvi se naziva dharana- koncentracija uma na jedan predmet ili objekt. Nakon što um izbriše sve ostalo i ostane samo taj predmet ulazi se u dhyana meditaciju. Ako se izgubi i predmet i više nema ničeg između uma i predmeta- sve je jedno te isto postiže se samadhi - transcendentalna svijest.
Nestaju svi misaoni valovi. Svijest se širi, raste i spaja sa svemirom, Bogom, trascedentalnim.
„Dođite do Boga bilo kojim putom, samo dođite.“ (Vivekanda, Meditacija, str. 96.)
I kako vam se to sviđa?
I kaže: Ne čekajte ni trenutka. Počnite odmah.
Post je objavljen 30.11.2014. u 22:44 sati.