Pregled posta

Adresa bloga: https://blog.dnevnik.hr/filipifran

Marketing

Riječ, dvije o trenerima

Tko je i kakav mora biti uspješan trener? Je li to netko tko se jednostavno takav rodio ili je takvim postao zahvaljujući prikladnoj edukaciji?
Vjerujem da ste se, kako vrijeme odmiče a naša djeca sve intenzivnije treniraju, i vi zapitali ponekad o tome.
Naravno, ne bih željela (ni znala) ulaziti u teorije i metodike treninga već se samo osvrnuti na očekivanja o tome kakav trener treba biti sa stajališta roditelja.

Vjerujem da biti trener nije jednostavno. Proces treniranja ujedno je i proces odgajanja ( djeca treniraju tjedno vise od 10 sati ).Često se desi da sami treneri ne shvaćaju koliku ulogu zapravo imaju u djetetovu životu i kako na dijete djeluju.
Od trenera se očekuje da bude pažljiv, srdačan, strpljiv, susretljiv, da vjeruje u zajednički uspjeh i rad, da bude mladom nogometašu pri ruci , u svim, pa i u tzv. kriznim situacijama , te da zrači radnom energijom i optimizmom.

Evo nekih njegovih uloga:

Instruktor - instruira sportaša u vještinama koje treba razviti da bi bio uspješan u sportu kojim se bavi
Izvor informacija - o sportskim dosezima drugih, o različitim tehnikama treniranja, aktualnim sportskim događanjima i sl.
Motivator - održava motivaciju sportaša
Organizator - planira treninge i organizira logistiku
Pedagog - sportašu pokazuje i objašnjava radnje, podučava ga
Procjenjivač - procjenjuje sportaševu izvedbu, na treningu i na utakmici
Savjetnik - natjecanja mogu biti stresna za sportaša, prisutnost trenera može i trebalo bi umanjiti sportaševu napetost
Sportaš - i sam mora biti u dobroj formi da bi mogao pratiti treniranje svojih sportaša
Vozač - često odvozi i dovozi djecu kada to ne mogu njihovi roditelji
Zaštitnik - trener je odgovoran za sigurnost onih koje trenira, kad roditelji dovedu dijete ne trening ili ga pošalju s trenerom na natjecanje očekuju da je ono tamo sigurno i pod nadzorom a ako se dogodi kakva nezgoda da bude zbrinuto na najbolji mogući način
Prijatelj - kroz duži, često i višegodišnji rad, vjerujem da je nemoguće izbjeći povezivanje koje nadilazi strogo profesionalan odnos. Trener postaje prijatelj s kojim se može razgovarati o osobnim problemima a koji možda utječu na sportske rezultate

Ovo zasigurno nisu sve uloge, ima ih još i sto je dijete duže u sportu trener ima sve veći značaj.
Istraživanja pokazuju da u periodu rane adolescencije ( 11-17 god.) trener ima najveći značaj jer dolazi do nesvjesne identifikacije s njim, igrači se poistovjećuju sa svojim učiteljem, oponašaju ga, upijaju njegove savjete i ponašanje. Na treneru je da im u ovom periodu posveti veću pažnju i, znajući za sve "revolucionarne" psihičke i fizičke promjene kod djece tog uzrasta, pruži adekvatan model koji će mnogima biti okosnica razvoja zrele ličnosti.

Sjetimo se trenera koje dobro poznajemo i usporedimo njihove uloge, načine rada, osobine... s gore napisanim.
Tko je prošao? Tko je pao? Koliko po vama treba kriterija zadovoljiti da ga ocijenite kao dobrog? Neke od navedenih, bar polovicu, sve?

Prvenstveni cilj trenera koji radi s mlađim uzrastima ne smije biti pobjeda, vec – rad na nogometnom i općem razvoju djece i mladih.
Da bi trener ovu svoju odgojnu i formativnu ulogu mogao kvalitetno ispunjavati, on mora poznavati barem osnove ljudskog razvoja: intelektualnog, motorič kog, emocionalnog i socijalnog. Naime, njegovi postupci moraju biti usklađeni sa znac ajkama razvojne faze u kojoj se nalaze njegovi igrac i, po svim ovim aspektima razvoja.
On treba, s obzirom na visoke zahtjeve sporta, djetetu pomoći da se aktualizira, potvrdi kao ličnost i rezultatima potkrijepi svoj talent.

Donosim jedan mali memorandum djece sportaša trenerima, vjerujem da ga znaju svi treneri u nasoj školi nogometa ali nije naodmet utvrditi gradivo.

Kako biti uspjes an trener djece - nogometas a?

1. Usmjeri se na ono s to djeca rade dobro, a ne na njihove gres ke! Daj im mnogo i c esto pohvale i priznanja, uz taps anje i osmijeh.
2. Pohvale daj iskreno. Reagiraj i na los u izvedbu, ali na ohrabrujuci, nekaz njavajuci nac in.
3. Razvijaj realna oc ekivanja, u skladu s dobi djeteta i razinom njegovih sposobnosti. Tako ces imati vis e prilike za iskrenu pohvalu.
4. Nagrađuj trud koliko i uspjeh, ako ne i vis e. Ako momc ad i izgubi, a dala je sve od sebe, to treba pohvaliti.
5. Usmjeri se na poduc avanje i vjez banje vjes tina. Trening treba organizirati tako da bude raznolik po aktivnostima, i da svaki pojedinac bude s to vis e aktivan. Upute trebaju biti kratke i jasne. Treba mnogo demonstrirati, iz razlic itih uglova. S to vis e koristi raspoloz ivu opremu i tehnic ka pomagala.
6. Prilagodi aktivnosti djeci, a ne djecu aktivnostima (smanjiti velic inu polja itd.). Tako ce djeca imati vis e iskustva uspjeha, i moci ce zapaz ati svoj napredak.
7. Izmijeni pravila igre, da svatko bude maksimalno aktivan. Npr. dok se djeca potpuno ne izvjes te, treba reagirati samo na najoc itije faule. Djeca se trebaju rotirati na razlic itim pozicijama, da svatko dobije priliku za maksimalnu aktivnost. Izmijeniti pravila da se olaks a zabijanje golova, s to igru c ini dinamic nijom i zanimljivijom.
8. Pohvali korektnu tehniku i kad nije dovela do z eljenog rezultata, a ne samo dobar rezultat. Ne hvali dobar rezultat, ako je vjes tina koja je do njega dovela bila nekorektno izvedena.
9. Kod gres aka koristi tzv. pristup "pozitivnog sendvic a". Prvo daj pozitivan komentar nec ega s to je dijete dobro napravilo (da se umanji njegova frustracija s to je pogrijes io), zatim daj uputu kako ispraviti gres ku, i zavrs i opet pozitivno – s ohrabrenjem.
10. Stvori ozrac je koje ce umanjiti strah od isprobavanja novih vjes tina. Gledaj na gres ke kao na nominalan dio procesa uc enja, i budi pun ohrabrenja.
11. S iri entuzijazam, dobro raspoloz enje i pozitivno mis ljenje, koje se tako prenosi na djecu. Smijes i se, pric aj s njima i saslus aj ih!
(prema Weinberg i Gould, 2003)

Da završimo, po mišljenju struke i medija, dva svjetski najpoznatija, najbolja ( i još štošta naj :))) nogometna trenera:




Ne zaboravimo ni našeg ....


Za kraj, nije nogometna ali je mudra:

"Postupaj prema ljudima kao da jesu ono što bi mogli biti
i pomozi im da postanu ono za što su sposobni"
Goethe
wave



Post je objavljen 03.10.2012. u 22:38 sati.